OPPSTILLING: Trond Thorbjørnsen og Eva Nordvik konstaterer noe krymping av Fiats modeller i løpet av hundre år. Den langstrakte 501S fra 1922 byr på sjenerøse dimensjoner på alt fra hjul og skjermer til motor og grill.Foto: KARL EIRIK HAUG
Vi som kjører rundt i hundreåringer:
Vi feirer bilene som er hundre i år!
Hundreåringene blant oss blir stadig flere, og ja. frekkere og freidigere. Utforsk bilenes frodige former og få historien til to par som feirer 1922-modellenes hundre år.
I 1922 står folk i kø for å sikre seg en T-Ford, verdenshistoriens første bilmodell produsert i over én million eksemplarer i løpet av ett kalenderår. Med god margin – nemlig 1,3 millioner.
Bilindustrien anno 1922
I Europa var Citroën pionér innen serieproduksjon.
Ford sto for halvparten (ca. 1,3 mill.) av den amerikanske bilproduksjonen.
I USA rullet 111 biler per 1000 innbyggere, totalt 7,5 millioner kjøretøy, på veiene.
Samme år kliner italienske Lancia Lambda til med såkalt selvbærende karosseri, en genial idé som gir grønt lys for å designe lange, lave, likandes, linjelekre biler.
1922 betyr også starten på et noe enklere liv – med utbredelse av selv-startere (istedenfor sveiv), luftfylte ballongdekk og dashbord med bensinmåler.
Svenske Jonas Jonassons bestselger-bok fa 2008, «Hundreåringen som klatret ut vinduet og forsvant», styrker ryktet om at hundreåringene er blant de mest rampete og selvrådige.
Biler som fyller hundre, blir uansett stadig mer moderne som årene går: Sjekk de vitale «hundringsene» til Stange-duoen Eva Kragnes og Stein Harald Bystad, samt Oslo-paret Eva Nordvik og Trond Thorbjørnsen:
Trond Thorbjørnsen og Eva Nordvik i Oslo sitter bakoverlent og gliser i myke, dype seter du neppe finner maken til i kliss nye biler.
Deres 1922-modell Fiat 501S – hvor «S» står for Sport – har V-formet grill og ditto, rammeløs deltfrontrute – en slags pirrende, pilformet framtoning – som gjør at farkosten ser ut som den kjører i hundre selv når den står stille.
Karosseriet er antagelig tegnet som en rask, hyperelegant skisse over et glass Pinot Grigio, En akt-tegning – en kjærlig gjengivelse av alle drømmers drømmekropp – i sterk kontrast til mange av 2022s elbilers utilgivelig utall av uharmoniske linjer som kræsjer stygt i hverandre.
– Fiat hadde innførte 12 volts anlegg og fire gir. Disse italienerne var dyre, og billigste modell 501 – som jeg i tillegg til denne har to av – kostet rundt 12.000 kroner da T-Forden gikk for om lag 3300, opplyser Thorbjørnsen, som for tiden holder seg med fire Fiater, etter å ha skjøttet veteranobjekter fra samme merke helt siden 1971.
– Denne holder bra fart om nødvendig, men vi koser oss best i rundt 60 til 70 km/t, smiler han.
Totalt produserte Fiat 454 stykk 510S, hvorav et fåtall har overlevd to verdenskriger og skiftende bilmoter.
– Fiat fra 1922 fungerer fint når vi unngår tett trafikk. De gamle, gode veiene snor seg jo ofte parallelt med de nye, og der er vi stort sett alene, rapporterer Thorbjørnsen.
Parets 501S stammer fra New Zealand. Den gang var det å importere chassis, og bygge karosseri lokalt, en rimeligere løsning:
– Myndighetene hadde avgifter den gangen også, minner han om.
I 1999, da Fiat feiret 100 år, kjørte Thorbjørnsen sin 1925 Fiat 501 Spider til Torino sammen med en kamerat.
– I sommer kjører vi denne hundreåringen for å teste norsk sommer, lover paret.
Paret Eva Kragnes og Stein Harald Bystad driver gjestegården Bryhni Søndre på Stange i Innlandet. En 1922-modell Citroën B2, som troner lettere skråparkert på tunet, er pur ung i forhold til grunnen den hviler gummihjulene på.
Her har arkeologer avdekket at folk bosatte seg om lag 200 år før vår tidsregning. Betegnelsen Bryhni stammer fra gårdsnavnet som oppsto her rundt år 200 og betyr poetisk nok «åpen, frodig slette på et høydedrag».
Mye senere utstyrte Citroën modellen B2 med firesylindret motor på 1,5 liter – som produserer rundt 20 hester.
– Da bilen ble bygget, var far fem år og mor enda ikke født, reflekterer Bystad, som er arkitekt og sommelier, altså vinkelner. Kona er viltjeger og dyrker urter og grønnsaker til servering for de betalende gjestene.
Citroënen er den eneste av sitt slag her i landet og ble først restaurert da den rundet 62 år – og deretter i 2011.
– Tenk, den er 100 år og går som ei klokke. Fabrikkens grunnlegger og toppsjef, Andre Citroën, var så trygg på kvaliteten at han sendte en konvoi med noen eksemplarer gjennom Sahara-ørkenen for å bevise bilens fortreffelighet.
Fra 1921 til 1926 tøt Citroën ut nær 90.000 eksemplarer av B2 – som sammen med forgjengeren A regnes som Europas første serieproduserte biler.
– Og alt dette skjedde på fabrikken Quai de Javel bare få minutter til fots fra 330 meter høye Eiffeltårnet, som sto ferdig til verdensutstillingen i Paris i 1889.
Han understreker at B2 beviser at Citroën tidlig viste at ingeniørene var opptatt av smart formgiving:
- Her sitter for eksempel ventilene på innsiden av felgen, for ikke å virke forstyrrende på platefelgene, jubler Bystad.
I sommer skal det pariske kjøretøyet tjenestegjøre som bryllupsbil en rekke ganger:
– Oppskriften på lykke er kanskje en hundreårig Citroën, filosoferer han.
Disse herlige bilentusiastene har vi allerede skrevet om – klikk på lenkene for å lese: