TEMATIKK: Lars Ola Rindseters Mini har Coca-Cola-tema med tilhørende ekstrautstyr. Absolutt alt stæsjet får plass i det kompakte knøttet.

Vi som makser med Mini-påfunn:

Størst av alt er Mini

Små biler rommer stor humor, især når Mini-klubbens folk samles til fandenivoldsk fest i Brumunddal.

Publisert

Problemet med en stor bil? Den får deg til å føle deg liten. Mini, derimot, bygger selvtillit.

Norsk Mini Cooper Club

  • Stiftet i 1988, da Mini fylte 29 år
  • 450 medlemmer på landsbasis
  • Nær 4000 følgere på Facebook
  • Åpen for alle, også med ny Mini (fra 2001)
  • Tilknyttet LMK og Amcar
  • Neste treff: Mini-treff i Spiralen ved Drammen

Sommerens store Mini-treff i Brumunddal rommet det meste:
rekord­mange frammøtte, modige modifikasjoner, djevelske detaljerte påfunn, skråsikre skrøner og grom-grilla servering.

ÅPEN DAG: Mini-treffet i Brumunddal åpner opp for mye humor og litt alvor. Her er en spesiell Mini-utgave utstyrt med hengelås.

Norsk Mini Cooper Club er blant bilklubbene som skyter fart. 

For skarve 300 kroner året kan du også delta på treff med trivelige navn som «Kaker, kaffi, prat og skruing» på Hønefoss, «Kaffe/vaffel-timen» på Trøgstad – og hvem kan motstå «Onsdagstreff på Gråmyra?

Enten du er nysgjerrig på lokalavdelingen Mini Mafia Øst eller klubb-bladet «MiniSpeilet», kan du her og nå henge med Kine Olsen, Erik Magnesen, og Lars Ola Rindseter

BOKSÅPNER: Cola-Minien til Lars Ola Rindseter heter @colaboksen på Instagram og er eneste i sitt slag på Dombås – og kanskje i hele Norge.

I februar i år kjøpte Lars Ola Rindseter på Dombås – mannen bak @colaboksen på Instagram – en knallrød Mini med hvitt tak. Så tok han tenkepause, fikk en idé – og i juni jobbet han iherdig for å sette sitt preg på knøttet.

Første av sitt slag?

Under treffet i Brumunddal ble han hedret med pokal med påskriften «Best in show». Det tungt sukrede temaet «Coca-Cola» går igjen på en parasoll, fluktstol, bruskasse på biltaket, samt trehjulssykkel lakkert og dekorert i samme stil som bilen.

 – Jeg har investert en del kroner i slike Cola-effekter, innrømmer han.

 – Coca-Cola har jo allerede markedsført seg med diverse dekorerte biltyper, men jeg kan bare gjette at dette er første gang det skjer med en Mini. 

LEKEGRIND: Lars Ola Rindseter har utstyrt Minien med lekne ideer som trafikalt gulvteppe ment for barnerom.

Han har klart å stappe alt utstyret ombord i det kompakte kjøretøyet.

– Litt hjulpet av takgrinden, innrømmer han, og forteller om et maksimalt Mini-minne: 

– Rundt midten av 1990-tallet hadde far en Mini, lik Mr. Beans berømte utgave. Samtidig hadde vi Norges høyeste mann i bygda: Dermed kom en fotograf fra Guiness rekordbok og tok et flott portrett av mannen sammen med fars Mini. 

FARGESTERK: Dombås-mannen Lars Ola Rindseter tok utgangspunkt i en rød Mini for å lage et Coca-cola univers verden knapt har sett maken til.

Rindseter er medarrangør av årvisse Otta Motorfestival, og har erfaring med diverse veteranbiler: 

– Slik oppmerksomhet har jeg likevel aldri fått. Passasjerer i andre kjøretøy åpner vinduene og filmer, rapporterer han. 

Uventede attraksjoner langs veien kan i verste fall være trafikkfarlige. 

– Heldigvis: Folk viser stor respekt for en Mini. Andre bilister holder god avstand, de vet nok at dette går sakte, ler han.

TAKRIGG: Takgrinden er av den gode, gammeldagse sorten og lasten er flytende. Lars Ola Rindseter kunne ikke stoppe etter å ha fått ideen om Coca-Cola-dekorering.

På hjemstedet Dombås dominerer Volvo og amerikanere som entusiastbiler. Rindseter er, så vidt han vet, bygdas eneste Mini-eier:

– Mini sklir svært godt inn i trafikken. Dombås er en liten plass, og den er en liten farkost. Den skaper lokal latter og glede.

Han røper at om han hadde gul Mini, ville han satset mer norsk:

– Da kunne selvsagt temaet vært «gul Solo». 

GRØNN HOBBY: Kine Olsen er primus motor i Norsk Mini Cooper Club og kjører et unikt eksemplar, med grønt karosseri og øyevipper over frontlysene.

Kine Olsen i Halden er kasserer i Norsk Mini Cooper Club. Det følger med vervet at hun liker å ha en viss orden, kontroll og oversikt. 

Likevel har hun latt seg lure – og premien var en Austin Mini 1000 1974-modell. 

Historien er omtrent som følger: En morgen dro Olsens samboer, Jarle Simonsen, hjemmefra. Han skulle over fjellene til Bergen for å handle og hente hjem en Alfa Romeo til seg selv. 

– Jeg husker jeg tenkte: «Jeg orker ikke tenke på det», for han hadde allerede seks stykk Alfa. 

Rundlurt!

Hun bemerket ingenting, for de to har et forhold til bilhobby hvor de stort sett lar hverandre gjøre som de vil. 

– To morgener etter våknet jeg til overraskelsen: Han sto utenfor huset – der var ingen Alfa, men denne Minien – og den var til meg. En råvakker 1974-modell. Jeg begynte å hylgrine da jeg så den. Nesten alle vi kjenner i klubben, visste om lureriet hans og hadde fått beskjed om å holde tett. 

Et knapt år i forveien hadde han overrasket henne nærmest på samme måte: Uten forvarsel dukket han opp med en 1998-utgave – som fortsatt står og venter på reparasjoner for å få skilter. 

– På ett år lurte han meg altså to ganger. jeg trodde ikke jeg var lettlurt, men der har jeg fått korrigert selvbildet noe, skratter hun.

STOR GLEDE: Haldenseren Kine Olsen legger gjerne ut på lange spontanturer, så lenge farkosten er en av hennes Minier.

Til hverdags kjører hun en 2013-modell Mini Cooper. 

– Men «lykkepillen» min er denne 1974-modellen. Når jeg setter meg bak rattet, blir jeg glad, og jeg ser at den har samme positive effekt på forbipasserende.

Hver gang hun får muligheten, omtaler hun miljøet i Mini-klubben i rystende rause ordelag: 

– Mer forskjellige folk finnes knapt, som samtidig har et inkluderende samhold. I alder spenner medlemmene fra nyfødte til uti 90-årene. 

Kassererens siste opptelling røper et stigende antall klubbmedlemmer. 

– Nylig bikka vi 450 betalende sjeler. Folk over hele landet melder seg inn – det er veldig hyggelig.

Om du har ny eller gammel Mini, eller ingen brite, spiller liten rolle:

– Internasjonalt er vi nok litt alene om å være klubb som ønsker alle generasjoner Mini velkomne. Mange med Mini av den nye typen drømmer gjerne også om en klassiker, mener Olsen.

Klubben vil gjøre det enkelt for flere å bli med:

– Følg oss på Facebook, ta deg en tur på et av treffene, kikk på bilene og snakk med oss, oppfordrer hun.

MERKEBEVISST: Erik Magnesen har deltatt på en rekke Mini-arrangement og har klistremerkene som vitner om hvor og når det skjedde.

Eirik Magnesen på Bekkestua i Bærum er pensjonert banksjef i Kreditkassen – men går aldri av med pasjon når det gjelder Englands minsting. Mini-hobbyen startet da han var yrkesaktiv: Det hjalp at noen av kameratene var anglofile, i den grad at de rattet eldre engelsk.

82-åringen har kjørt motorsykkel siden han var 14, men bestemte seg nylig for å selge unna sin mektige Honda Goldwing. Han er fornøyd med å beholde friheten på veien gjennom Minien, som han har hatt siden 1980-årene. Før den tid hadde han andre utgaver.

Håndlagede detaljer

Magnesen har fått bilen ombygd fra såkalt saloon til noe som tilsvarer Cooper S, og de tallrike klistremerkene på siderutene bak vitner om deltakelse på like mange Mini-samlinger.

 Cockpiten virker som den har mer treverk enn Jaguar.

 – Ja, dashbordet har heldekkende trepaneler, og listverkene kryper over på dørene. Rokee, det engelske firmaet som lagde disse panelene og mye annet gøy, var viden kjent, men jeg vet ikke om det eksisterer lenger.

TREHYTTE: Erik Magnesens spesielle brite er oppgradert med blant annet trepaneler fra den den Mini-legendariske leverandøren Rokee.

En jevn strøm av utstyr fra underleverandører har bidratt til å gjøre hvert eksemplar av arten spesielt.

Magnesen har blant annet tøffet opp tassen ved å sette inn en Smith-turteller. 

– Jeg har håndlaget braketten for å holde den på plass. Jeg er litt stolt av arbeidet, selv om det er lite i den store sammenhengen, ler han.

Rallyratt og kartleser-lampen gir et snev av rally-preg.

Han avviser at man må være liten for å kjøre Mini:

 – Bilen er liten, javisst, men dét er ikke jeg. Interiøret er langt romsligere enn du tror, når du ser den fra utsiden. Det skyldes nok nokså loddrette vegger og vinduer og steil frontrute.

 Mini rommer store overraskelser og en raus porsjon humor:

 – Ja, i en film tok skuespilleren John Cleese ut førersetet og styrte Minien fra baksetet. Det er jo litt gøy, fastslår Magnesen.

Disse herlige bilentusiastene har vi allerede skrevet om – klikk på lenkene for å lese:

Audi – Hvem er det egentlig som kjører Audi?

Alfa Romeo – Nå snakker vi inderlig kjærlighet!

BMW – BMW for alle penga

Amcar-entusiastene – De som elsker amerikanerne

Tesla – «Tesla-eiere har blitt mobbeofre og skyteskive»

Skoda – Derfor digger nordmenn Skoda

Aston Martin – «Aston Martin er stil. Porsche er Frogner-Golf»

Opel – Nå gjør Vanja gamle Opel kult igjen

Mercedes-Benz Geländewagen – «Små biler er det verste jeg vet!»

Saab – Eldar Vågan byttet Saab mot brennevin

Porsche – Visst pokker kjører kvinnfolk Porsche!

Pickup – Her er Trygve Slagsvold Vedums aller største svakhet

MG – Den nye bilduellen med kinesisk eller engelsk MG?

Klassisk Citroën – Kong Haralds flørt med Citroën

Lexus – Toyotas lukusmerke lokker med kjentfolk

Lada – Er dette den verste bilen som finnes?

Ford Mustang – Denne rakkeren får nordmenn til å bestille elektrisk Mustang

Mini – Kjærester med bilen

Toyota Supra – Toyotas minst solgte får flest blikk

Julepyntede biler – Slik pynter vi bilene til jul

Elbil med høy kilometerstand og svært kort rekkevidde – Blodfans av kort rekkevidde

Subaru Forester – Er dette Norges aller kjedeligste (og beste) bil?

Polestar – «Polestar-eiere minner om tenåringer som vil ha den råeste mobilen»

Datsun – «Nye biler kneler lenge før Datsun tar kvelden»

Land Rover Defender – «Å kjøre Land Rover er som å gjøre noe gøy med en god venn»

Volvo 240 – Firkantet svenske er Norges mest omsatte bil noensinne

Gammel varebil – Eldre arbeidsbiler er den nye hytta!

VW-boble – Firehjulsdrift er for pyser!

Mercedes-Benz –«Du kan kjøre over fartsdumper i 80 uten å miste asken på cigaren»

Jeep – Jeep-folk trenger ikke varme i hyttegølvet

Morgan – «Morgan er en investering i egen helse»

Ferrari – «Porsche blir for dagligdags, sammenlignet med Ferrari»

Firkantet stasjonsvogn – Livet blir større med stasjonsvogn

VW Golf – Garantert gira på Golf

Cabriolet – Sure folk kjører ikke cabriolet

Honda – Vi var europamestere i å handle Honda

Volkswagen Type 2 –Folkevognbuss er kongen av kos

Lang campingvogn – For noen blir en campingvogn aldri lang nok

DeLorean – De kjører inspirasjonen til Tesla

Jaguar XJ – «Jaguar er populær blant folk med sans for det gamle imperiet»

17. mai-pyntede biler – Slik 17.mai-pynter vi bilene våre

Pimpede elbiler – Denne elbiltrenden gjør det gromt å kjøre grønt

Nostalgiske campere – Nå reiser nordmenn på klassisk camping

Toyota Corolla – Er dette Norges mest elskede hverdagsbil?

Trehjulinger – Verdens beste, verste biltype!

Vi som liker gromlyd – Muskelbiler gjør Bygde-Norge heitere

De som kjører med hund – Bikkje i bil er den beste reisekompisen

Saab Sonett – «Mange lurer på om den er en Porsche»

Vi som sover i bilen i sommer – «Bilen er hotellrommet med den beste utsikten»

Hardhausen Mercedes W123 – Er dette Norges mest seigliva bil noensinne?

Vi som fotografer biler i ferien – De morsomste feriebil(d)ene

Vi som kjøper tilbake vår første bil – Stadig flere finner igjen sin første kjærlighet

Vi som bruker bilen til hagehobby – I sommer har nordmenn kjørt halve hager hjem

Vi som raser rundt i Fords klassiker – De fyrrigste folka kjører Ford Capri

Vi som farter rundt i Fiat – Dyrker romantikk i italiensk hverdagsbil

Vi som kjører med gullfarga felger – Hele Norge pynter bilen med «gullsko»

Vi som kjører én meter lave sportsbiler – Høye SUV-er er for pyser!

Vi som ratter elbiler på bane – Nå invaderer elbilister racingbaner over hele landet

Vi som digger biler med skråstilte bakruter – Z-formet bakrute er tidenes barskeste bildesign

Vi som pynter antenna på bilen – Revehale er Norges frekkeste bilpynt

Vi som setter oss bak rattet i kjole – Flotte biler fortjener stilige sjåfører

Vi som elsker tilhengere – Tilhengerne er nordmenns aller kjæreste eie

Vi som elsker Citroën 2CV – Norges best likte snegle

Vi som digger gromme griller – Hvem har Norges mest grisefine grill?

Vi som rosemaler bilen vår – Rosemaling er den tøffeste måten å pynte bilen på

Vi som monterer svære ekstralys – Møt Norges mest blendende bilister

Vi som sverger til BMW E30 – Er dette BMWs skarpeste linjer noensinne?

Vi som tatoverer bilen på armen – Bilen som tatovering gjør at den varer livet ut

Vi som tyner veteranbilen på vinterføre – Gammelbil i kaldværet er het hobby for stadig flere

Vi som mesker oss med Mazda – Det fantes knapt makan til Mazda!

Vi som samler bilbrosjyrer – Disse bilbrosjyrene holder seg bedre enn bilene de skulle selge

Vi med genial 4x4 i eldre stasjonsvogn – Er amcar-4x4 eller tysk quattro morsomst på snø?

Vi som ratter rundt i nissedrakt – Nissens rekkevidde slår enhver elbil

Vi som digger 40-årsjubilantene BX og Sierra – Godt nytt år med fremtidsbilene fra 1982!

Vi som ratter Rolls-Royce – Nå unner nordmenn seg en real Rolls!

Vi som nyter nattkjøring – Kjør i mørket og se lyset!

Vi som liker biler andre synes er stygge – Er dette Norges peneste eller styggeste bil? [med avstemning!]

Vi som bruker vinteren på å mekke – Er mekking Norges største vinteraktivitet?

Vi som elsker vår Toyota RAV4 – Bilen er RAV, ruskende genial

Vi som liker Slottets kjøretøy – Kongehusets liv i biler

Vi som kjører med ski på taket – Skiboks er for pyser!

Vi som feirer Renault 5 – Da Renault kjørte fra Ferrari

Vi som tjuvstarter våren i kabriolet – Cab-sesongen starter før snøen har gått!

Vi som brenner for flammelakkering – Glem foliering – nå bestiller nordmenn flammelakk

Vi som humrer i Hummer – 1990-talls Hummer har alt elbiler mangler

Vi som vokste opp i Volvo – Da Volvos bakseter var halve Norges lekerom

Vi som mekker bilklubber for jenter – I disse bil­klubbene stoppes gutta i døra

Vi som kjører racing i Porsche 944 – Er dette Porsches mest undervurderte gull?

Vi som kjører påskegult hele året – I år blir påsken neongul

Vi som kjører Panda 4x4 – Norges minste firehjulstrekker er også den barskeste

Vi karer i Karmann Ghia – Bilen som får humøret og prisene til å stige

Vi som kjører 1950-tallet som livsstil – er 50-tallets biler de siste som var sexy?

Vi som koser oss på sportsbiltreff – Over tusen norske sportsbiler på én søndag

Vi som kjører rundt i hundreåringer – Vi feirer bilene som er hundre i år!

Vi som har blinket oss ut BMW i4 – BMW på strøm får bil­entusiastene til å gnistre

Vi som deltar på DS-treff – Citroën DS er skjønn­heten og udyret i ett

Vi som snikfotografer rikingenes biler – Rikfolks kjøre­tøy, en sight­seeing i smug

Vi som drar på Rolls-Royce-treff – har Rolls-Rolls-eierne Norges minst snobbete bilklubb?

Vi som diskuterer sportsbiler så grusen spruter – Du får tommel opp med Aston og finger’n med Ferrari

Vi som brisker oss med bryllupsbiler – se bryllups­bilene som nesten gruser kjolen!

Vi som liker gamle bensinstasjoner – var de Norges varmeste møte­plasser?

Vi som får bilen tatovert på armen – Slik beholder du drømmebilen livet ut

Vi som liker britiske eksentrikere og bilene deres – «Å kjøre fin bil er bra for sangstemmen»

Vi som braser rundt i Folkevogn-Buggy – «Beach buggy får 340 prosent flere tomler opp enn Ferrari»

Vi som beundrer Peugeot 504 – Er dette verdens mest uslitelige, franske bil?

Vi som skravlet om bil i ferien – Hvilke morsomme biler ble du kjent med i sommer?

Vi som kjører BMWs «stygge andunge» – Ungdom kan si: Se på den schtøgge BMW-en!

Vi som kjører russisk – Min Volga var KGBs favorittbil

Vi som kler oss i mote fra bilens årgang – Hårrullene ga oss pallplass i billøpet

Vi som kjører Norges sjeldneste biler – de har Norges eneste bil i sitt slag

Vi som kjører rampete biler – bygg om bilen og få halve Norge som venner

Vi som elsker Ekebergmarkedet – Norges mest kaotisk spennende bruktmarked for bilfolk?

Vi som smykker oss med Opel – produserte det dølleste bil­merket de deiligste formene?

Vi som vil ha elbiler med sjarm – Da jeg fikk se fargen, ble livet mitt snudd opp ned

Vi som nyter siste tur før vinterlagring – blir siste kosetur før vinteren den fineste?

Vi som tar vare på slektsbilen – biler som alltid har vært i familien, er de beste

Vi som er godt vant med Wankel – har nordmenn med Wankel-biler landets mest problem­frie bilhold?

Vi som elsker Oslo Motor Show – Norges største, feteste fest for bilnerder

Vi som elsker svære elbiler – Ja den er vulgær, men samtidig rålekker

Vi som duller med Duett – er dette den mest Volvoete av alle Volvoer?

Vi som svinger oss i Seville – hva sier denne Cadillacen om sin berømte eier?

Vi som kjører kompakt, tysk toppklasse – da Mercedes slapp luksus løs på folket

Vi som julepynter med wunderbaum – lukter ille og ser ille bra ut

Vi som kun kjører på usaltede vinterveier – du blir imot salting når du ser disse hvite veiene

Vi som feirer jul i garasjen – det egentlige (nisse)verkstedet

Vi bil­elskere som blir 23 i 2023 – Noe eget å kjøre bil som er dobbelt så gammel som meg

Vi som tar ting inn i bilen, men ingenting ut – er bilen Norges største lagerplass?

Vi som kjører hjem egen ved – full bil med ved kløyver strøm­regningen

Vi som trives best med rene linjer – Lekre linjer kommer igjen når SUV-enes tid er forbi

Vi som gillar Saab 900 – er dette siste svenske med attityd?

Vi som lurer oss inn på lukkede bilsamlinger – er dette Norges mest under­holdende bilsamling?

Vi som mener lykken er Lancia – overlever all djevel­skap, også norske veier

Vi som gir elbilene humoristiske kallenavn – elbilen blir gladere med et frekt kallenavn

Vi som er nysgjerrig på Møllers bilsamling – historisk bilsamling til å bli ung i hodet av

Vi som feirer Peugeot 205 «40 år» – Peugeot 205 er tidenes beste småbil

Vi som får veteranfordeler – de kjører bruksbiler som plutselig ble veteraner

Vi som stadig stopper på rasteplasser – beste med den norske bilturen? Rastepausen!

Vi som forguder «gubbebiler» – her er gubbebilene i våre hjerter

Vi som møter våren i 911 – nå skal manges våte drømmer ut på (nesten) tørre veier

Vi som påske-transporterer oss smart – her er påsketrafikkens mest kreative framkomstmidler

Vi som digger utskjelte, engelske biler – «Norske bilister er engstelige for å skille seg ut»

Vi som omfavner særnorske bestselgere – 10 biltyper nordmenn elsket før Tesla-alderen

Vi som nyter veteranbilen i vårsola – «Jeg har gledet meg til å ta ut bilen siden nyttår»

Vi som får maks bilmoro ut av minst mulig – «Jeg har null penger, men råd til denne»

Vi med kjøretøy for showets skyld – vi reiser selvsagt til bruktmarked i veteranbil

Vi som skal på fransk bildag – ingen biler er mer frekt sjarmerende enn de franske

Vi som iler til italiensk biltreff – italienske biler er så pene at det gjør vondt

Vi som sporter i sportsbil – en spik, spenna sportsbil gir livet mer fart

Vi som orker enda et Opel-treff – Opel-menneskene med en dråpe sport i blodet

Vi som feirer Porsches 75 år – denne feiringen opplever du bare én gang i livet

Vi med elbil pluss veterankjøretøy – elbilistene som må ha veteran for å leve

Vi som besøker biltreff på et jorde – veteranbilene som gjør fremmede til venner

Vi som tøffer oss med klær og bil – er dette Norges stiligste bilister?

Vi som nyter senka Nissan – de kjører bilene som nesten bare finnes i dataspill

Vi som kjører USA-bil den 4. juli – her går startsstreken for Norges største amcar-fest

Vi som gifter oss i elbil – er dette blitt Norges mest populære bryllupsbil?

Vi som bruker fritiden i militærbiler – dette er det rareste du kan kjøre som er lovlig

Vi som koser oss med tidlig Corvette – det kuleste du kan kjøre med hatt

Vi som rocker opp Folkevogner – her er regelen å komme raskest i mål på 402 meter