DEKORERT: Irene Solberg deltar i racing-konkurranser med en Porsche 944 hun har dekorert med glade symboler, som skal gi publikum et glimt av livsfilosofien: Panser-påskriften «Unleash the power within» kan oversettes til «slipp løs kreftene som bor i deg og bilen».Foto: THOMAS SOLBERG
Vi som kjører racing i Porsche 944:
Er dette Porsches mest undervurderte gull?
Porsche 944 er freskere enn dyrere sportsbiler, og uten det klamme jåleriet. Møt tre ulike 944-elskere med galopperende grunner for å gå for Porsches glemte gull.
40 års jubileum: Porsches bestselger var i produksjon fra 1982 til 1991.
Videreutvikling av 924 (1976–1988).
Over 160.000 stykk 944 fant kjøpere over en niårsperiode.
Mye brukt i racing, blant annet i Porsche 944 Cup Norge.
I 1992 slapp fabrikken oppfølgeren 968, i produksjon inntil 1995.
Tysk musikk?
I grove trekk finnes to typer.
På den ene siden: Kraftwerk, et tysk elektrop-band som kanskje er mest kjent for albumet Autobahn (1974).
På annet hold: Porsches motorer – et tallrikt orkester, hvor 944 er blant merkets mest underkjente, upolerte blåseinstrumenter.
Navnet 944 Turbo alene låter barskt: den var omtrent like akselerasjons-akutt kjapp som «bomba» 911 Turbo og krevde langt mindre sære kjøreferdigheter.
Her i landet er konkurranseløpet Porsche 944 Cup blant de største såkalte «seriene» innen GT-racing. Nå kan en fullt kjøreklar, racingrigget 944 bli din for mindre enn prisen av en hardingfele: Bli med 944-utblåserne Irene Solberg, Kjetil Lepsøe og Lars Ola Rindseter:
Før sin røffe, raffe Porsche 944 rattet Lars Ola Rindseter på Dombås den rake motsetningen – en koselig, jovial vintage varebil i form av en Volvo Duett fra 1967.
– Duetten var så pen og godt vedlikeholdt at jeg knapt følte jeg kunne bruke den til det jeg ønsket mest; å cruise rundt. Derfor røk Volvoen, og jakten på ny hobbybil startet – helst noe sportslig.
Budsjettet han var maks 120.000 kroner. Til slutt landet han på 944-en.
–Jeg har alltid drømt om å eie en Porsche: Bare Porsche er Porsche. Og jo mer jeg leste meg opp på 944, desto mer forsto jeg hvor mye modellen har betydd for merket.
Rindseter minner om at 944s utgangspunkt, 924, var første Porsche med motor foran, og om hvordan toppmodellen 928 senere ble videreutviklet fra 944. Han hadde aldri tidligere kjørt en Porsche ordentlig, før jomfruturen i 944:
– Jeg ble forelsket fra første stund: Bilen har alt jeg ønsker ved en gammel klassiker: Man er 944 på veien: Du må forme deg etter bilen.
Han skryter av den ingeniørpregede konstruksjonen som er innpakket i «et nydelig klassisk, retro design»:
– La gå: 944 er langt fra den vakreste sportsbilen, men heller ikke den styggeste. Designet står seg like godt i dag: Utformingen av karosseriet er jo et kunststykke. Jeg liker spesielt godt den brede bakparten, med klassisk linjeføring og racingstukets råskap.
944 troner ikke øverst på pallen i Porsches hierarki, ifølge Rindseter:
– Men den er jaggu oppi toppen og kjemper. Ikke langt unna 911, vil jeg si, skratter han.
Kjetil Lepsøe, daglig leder i Takboks.no, omtaler seg som «pure Porsche fan» på Instagram og er en sikker gjenganger på lukket bane – som under arrangementet Porsche 944 Cup Norge.
Han er opptatt av at 944 «dessverre er undervurdert i forhold til ikonet 911»:
– Etter min mening er 944 teknisk bedre og ganske mye mer praktisk.
I løpet av 10 år tøt Porsche ut over en halv million 924, 944 og etterfølgeren 968 – langt over ditto antall 911. 944 var vilt populær, selv om den aldri oppnådde legendestatusen til 911.
– Hadde Porsche turt å motorisere 944 litt kraftigere tidligere i karrieren, hadde den tangert 911 i ytelser, buldrer Lepsøe.
Han roser tyskerens firesylindrede 2,5-liters sugemotor på 163 hester for godt moment – mye takket være bilens lave egenvekt.
Gjennom fjorårets sommersesong rullet og gikk hans 1985-modell problemfritt tilsammen 102 mil på norske racerbaner – uten driftsstans.
– 944 egner seg godt til banekjøring, grunnet den viden kjente transaksel-konstruksjonen – motor foran og girkasse bak – som gir en smart balansert vektfordeling på 49/51 prosent.
944 har plass. Mye plass:
– Bagasjerommet er overdådig kult, og baksetet er greit til to små arvinger.
Faceliften i oktober 1985 ga et kraftig oppgradert interiør – derav dashbord som ikke lenger «så ut som det var bygget i Lego».
– 944 er Porschen man skal eie før man kjøper 911, anbefaler Lepsøe.
I en fullrigget 944 tripper racingutøver Irene Solberg fra Horten iført sorte kjøresko med breie fartstriper og venter på enda en racingrunde.
For mange er hun velkjent som mangeårig, velkjent kursholder i faget HMS (helse, miljø og sikkerhet): I forkant har hun ofte ikke villet vite hvem som er direktør eller har andre titler.
– Folk er folk, uavhengig av titler, penger, type hus og bil, poengterer hun.
Racing-Porschens karosserikropp bugner av vennlig dekor og panserpåskriften «Unleash the power within».
– Jeg er kreativ, en litt alternativ type og ønsket et kjøretøy som speiler dette. Å bidra med litt optimisme er mer aktuelt enn noensinne. «Unleash the power within» handler like mye om å tørre å slippe løs bilens krefter som å våge å slippe til kraften som bor i en selv. Vi er jo egentlig utømmelige kraftkilder, filosoferer Solberg, og nevner at hun helst drikker te av sin kopp med ordlyden «I'm mostly peace, love and light & a little go fuck yourself».
Hun snakker om konkurranseinstinkt, om at hun «får energi bare av å tenke på å sitte bak rattet i den bilen» – og om hvorfor 944 er spesielt velegnet for baneløp:
– I fjor fikk jeg teste ut Porsche 911 av typen 997 [bygget fra 2004 til 2017, red.anm.], og ja – den er sykt rå. Men den føles også litt som dataspill, med mye betjening samlet rundt rattet. Med 944, derimot, har du håndgir og clutch: Bilen og jeg spiller mer på lag. 944 gir utvilsomt mer tøff kjørefølelse. Men, ja takk, begge deler, rapporterer hun.
Under et løp forrige sesong gjallet speakeren over høyttaleranlegget: «Det er nok ikke bare peace and love i den blomster-bilen akkurat nå, der koker det nok godt»
– Og dét stemmer jo. Jeg trøkker gassen i bånn mens jeg roper til meg selv: kom igjen!
Til hverdags sliter hun en VW Tiguan:
– Jeg er typen som liker å kjøre, og – når ingen andre ser det på kveldstid og det er glatt ute, drar jeg noen sladder et trygt sted, ler hun.
«Blomster-Porschen» blir godt mottatt i miljøet:
– Jeg tilfører kanskje ikke noe mer godhet enn andre, men jeg er bevisst i kontakt med følelser – og har ett ønske: vi må ikke kjenne folk for å være medmennesker og bry oss om hverandre. Hvem vet hva som skjuler seg bak folks fasader både på og utenfor banen? spør Solberg.
Hun tror at det i bilmiljøet og på andre arenaer er for enkelt å dømme andre: For eksempel å kalle noen harry, når man kanskje selv innerst inne har uforløste ting i seg som man ikke tør å slippe løs.
– Hvis vi strever etter å leve opp til ytre påvirkninger og forventinger, hvem er vi da?
Bilen er for henne et symbol på å ta bryet med å være annerledes:
– Det blir nesten som å ta steget og kle seg i akkurat det tøyet du virkelig har lyst til, oppsummerer Solberg, klar for kommende racingsesong.
Disse herlige bilentusiastene har vi allerede skrevet om – klikk på lenkene for å lese: