SPORTSORIENTERT: Jens Smedstad er en av Opel-entusiastene som først og fremst ser merket som et sportslig, litt rampete og særs stilfullt hobbybil-alternativ.

Vi som orker enda et Opel-treff:

Opel-menneskene med en dråpe sport i blodet

På glohet asfalt ruller potente Opeler. Her samles oppglødde ildsjeler rundt noen av de fyrrigste skapningene.

Publisert Sist oppdatert

Ryktene går om et Opel-treff på baksiden av et svært bilforhandler-bygg. En halvslapp Facebook-tekst annonserer arrangementet som om det var kirkekaffe.

Opel Owners Club Norway

  • Grunnlagt 1997 (som Opel Motorsport Club)
  • Baneløp på hvert årlige landstreff
  • «Optimal Opel» nyhetsbrev
  • Samarbeid med «Opel-registeret», den andre merkeklubben
  • Oocn.no / Facebook: opelownersclubnorway

Vi tenker: Kan alltids stikke bort og bølle litt med dem. Hive innpå et par kopper Opel-kaffe. Klemme ut noen skrøner av et par Rekord- eller Manta-kusker.

Tross beskjeden opptakt skjer det saker: Den ene vintage Opelen etter den andre durer, brummer og braser inn på p-området. En ung kar tenner en grill og slenger på noen digge pølser. Bandet Waterboys tyter ut av lydanlegget, og Opel-praten girer opp.

Bli med og forstyrr Jon Thomas Bonde med Commodore GS, Finn Larsen med Kadett GS/i og Jens Smedstad med Monza 3,0:

LANGSTRAKT: Jens Smedstad (med Opel-ryggen til) har vedlikeholdt Opel-gløden hver dag siden han ble pensjonert fra jobben hos merkeimportøren.

Opel-pensjonist Jens-Olav Smedstad, som kan skilte med milelang fartstid hos importøren, stiller på treffet med nyvaska Monza – hvor knapt noe bøllete pollenstøv eller krokete myggbein har rukket å lande.

– Jeg trodde jo aldri jeg selv skulle få råd til å kjøpe en slik, og måtte nærmere meg pensjonsalder før jeg for ti år siden fikk fatt i dette pene eksemplaret fra 1978.

Bare 269 stykk Monza fant veien til norske garasjer fra den glade introduksjonen i 1978 til import-stopp i 1986.

– Denne kupeen var jo veldig dyr, for selv med 2,8 liter forgasser-motor som standard snakker vi BMW- og Mercedes-nivå. Skulle du ha en 3-liter E-utgave, med bensininnsprøytning, som denne lykkeligvis har, måtte du ut med 34.000 ekstra i 1978-kroner. Og soltak og automat, som her, ble fakturert ytterligere 8000 og 12.000, ramser han opp.

Unik!

Smedstad nekter å gå med på at bilen har fellestrekk med Opels volumselger og svar på det norske kneippbrødet, Rekord.

– Vi snakker muligens grunnformen til dashbordet og annet småtteri, påstår han.

Fronten er rappet fra Commodore, den forfinede utgaven av grunnmodellen Rekord.

– Resten av karosseriet er unikt for Monza. Og sjekk de tøffe, sota baklyktene: dette var noe nytt og heftig i 1978.

GENERALEN: Jens Smedstad arbeidet et helt liv hos Opel-importøren og fortsetter ferden i Monza med 3-liters maskin – som er én av flere hobbybiler han har i stallen.

Interiøret er pyntet med sofaputer:

– Samboer Jorunn synes bilen er fin, og at den i tillegg blir koselig med disse løse putene, forklarer han.

Bakruta er designet som et rent glassflak, uten rammer.

– Det gjør at bilens linjer virker enda renere.

De røde sidestripene matcher det røde velurinteriøret.

Pansret panser

– Utgaver med grønt eller blått interiør hadde tilsvarende striper, lekser han opp, og understreker at soliditeten var vel så viktig for Opel som det estetiske:

– En karosserispesialist kommenterte at stålet er så tjukt i forhold til mindre solide moderne biler, at det vil bli vanskelig å rette ut flater ved eventuell bulk. Bare panseret er tungt som bly.

Likevel har vidunderet knappe 1375 kilo egenvekt, som er om lag halvparten av en større elbil.

– Av mine tre biler, som også teller en 2007-modell Opel GT og en Chevrolet Camaro fra 1999, liker jeg denne aller best.

Smedstad er likevel uenig i at Monza er Opels staseligste slagskip noensinne:

– For meg overgår Diplomat det meste. Kapitän var den rimeligste storbilen i Opels pampebil-sortiment, fulgt av Admiral – og så Diplomat med amerikansk 5,4 liters V8-motor og Pontiac bakaksel for komfort, oppsummerer Smedstad.

(Red.anm.: Diplomat var en toppmodell introdusert i 1963. Andre generasjon produsert fra 1969 til 1977, da den ble avløst av Senator.)

GRÅDIG GROM GSI: Finn Larsen har nesten enda mer glede av ungdomsbilen nå enn da han var litt yngre enn han er nå. Hans sølvgrå Kadett GSi er tilnærmet lik den han raste rundt i som glad jypling.

Finn Larsen skiller seg ut på treffet på en sølvsikker, sølvfølgelig måte blant gule og røde Opeler, med en frisk Kadett GSi i silber metallic som lenge var VW Golf GTis mest brysomme rival.

Som 19-åring hadde han omtrent maken.

– Jeg hadde dessverre ikke råd til å beholde den, og måtte selge allerede etter et halvt år.

Fort to somre siden fant han en 1987-modell i Bardufoss, en sølv metallic skapning som ellers også er tilnærmet lik ungdomskjærligheten.

Langtur i sikte

– Det må være lov gå i barndommen når man endelig har råd til det, ler han, og legger til at Astraen har gått 180.000 kilometer sommer som vinter i et Nord-Norge på usaltede veier.

– Distansen er ingenting for en slik solid, rustfri bil.

SØLVREV: Opel Kadett GSi er en komplett bil med krefter og utstyr Finn Larsen trenger for å kjøre lange strekk gjennom Sommer-Norge.

Greier som cruisecontrol, kjørecomputer og varme i seter og sidespeil vitner om høyt utstyrsnivået for 36 år siden.

– Motoren er en 2-liters innsprøytning med 8 ventiler som tyter ut 130 hester eller mer. Versjonen med 16 ventiler er selvsagt råest, men det sparker ifra her også, lover han.

For sommeren har han lagt ambisiøse reiseplaner med bilturing på kryss og tvers av Norge, også i sikk-sakk opp til Møre og Romsdal, via Geiranger, Trollstigen og rundt Romsdalsalpene.

Om han prøver å ragge de samme kjæreste-emne med bilen nå, som back in the days?

– Helt riktig. De har blitt gamle, de også, skratter han halvt spøkefullt.

Jon Thomas Bonde glir inn på Opel-treffet med en ille rød Opel Commodore GS Coupé fra 1969. Et kjapt Google-søk avslører at «commodore» opprinnelig betegner en grad i marinen, også kalt «flaggoffiser».

Bilmodellen Commodore braste inn i Bondes tilværelse som 18-åring og slapp ikke taket før etter 15 års samboerskap.

Så ble det år med tomhet.

– Da jeg begynte å drømme om ungdomsbilen om natta, sa kona: «Dette må du gjøre noe med».

Kjører med far

Han fikk kloa i et tilsvarende, tilsynelatende pent eksemplar av arten i Trøndelag:

– Etter noen år avslørte boble i lakken at den tidligere hadde vært sandblåst, men at sandrester hadde blitt liggende igjen i steder som kanalene. Da måtte jeg sette i gang full restaurering.

FRONTMANN: Jon Thomas Bonde er midtpunkt i en slekt som sogner til Opel-utgaver med spesielt vellykket design og detaljer.

GS-utgaven var den gjeveste utgaven å få kjøpt, før fabrikken slapp en versjon med bensininnsprøytning.

- Originalt satt en 2,5 liters motor med to forgassere og 131 hester under panseret, mens nå har jeg en 3 liters sak som jeg har modifisert noe, smiler han lurt.

Interiøret er derimot holdt originalt.

– Jeg har holdt den slik jeg ville ha den da jeg var 18. Prosjektet handler om personlig nostalgi.

Om han kjører de samme svingete, ville veiene som i slutten av tenårene?

– Nei, nå blir det roligere koseturer, gjerne med faren min, som også er veldig interessert i disse bilene, forklarer Bonde.

NAVNEDAG: Fargene og modellnavnene er iøyenfallende når Opel produserer biler som skal synes.

Disse herlige bilentusiastene har vi allerede skrevet om – klikk på lenkene for å lese:

Audi – Hvem er det egentlig som kjører Audi?

Alfa Romeo – Nå snakker vi inderlig kjærlighet!

BMW – BMW for alle penga

Amcar-entusiastene – De som elsker amerikanerne

Tesla – «Tesla-eiere har blitt mobbeofre og skyteskive»

Skoda – Derfor digger nordmenn Skoda

Aston Martin – «Aston Martin er stil. Porsche er Frogner-Golf»

Opel – Nå gjør Vanja gamle Opel kult igjen

Mercedes-Benz Geländewagen – «Små biler er det verste jeg vet!»

Saab – Eldar Vågan byttet Saab mot brennevin

Porsche – Visst pokker kjører kvinnfolk Porsche!

Pickup – Her er Trygve Slagsvold Vedums aller største svakhet

MG – Den nye bilduellen med kinesisk eller engelsk MG?

Klassisk Citroën – Kong Haralds flørt med Citroën

Lexus – Toyotas lukusmerke lokker med kjentfolk

Lada – Er dette den verste bilen som finnes?

Ford Mustang – Denne rakkeren får nordmenn til å bestille elektrisk Mustang

Mini – Kjærester med bilen

Toyota Supra – Toyotas minst solgte får flest blikk

Julepyntede biler – Slik pynter vi bilene til jul

Elbil med høy kilometerstand og svært kort rekkevidde – Blodfans av kort rekkevidde

Subaru Forester – Er dette Norges aller kjedeligste (og beste) bil?

Polestar – «Polestar-eiere minner om tenåringer som vil ha den råeste mobilen»

Datsun – «Nye biler kneler lenge før Datsun tar kvelden»

Land Rover Defender – «Å kjøre Land Rover er som å gjøre noe gøy med en god venn»

Volvo 240 – Firkantet svenske er Norges mest omsatte bil noensinne

Gammel varebil – Eldre arbeidsbiler er den nye hytta!

VW-boble – Firehjulsdrift er for pyser!

Mercedes-Benz –«Du kan kjøre over fartsdumper i 80 uten å miste asken på cigaren»

Jeep – Jeep-folk trenger ikke varme i hyttegølvet

Morgan – «Morgan er en investering i egen helse»

Ferrari – «Porsche blir for dagligdags, sammenlignet med Ferrari»

Firkantet stasjonsvogn – Livet blir større med stasjonsvogn

VW Golf – Garantert gira på Golf

Cabriolet – Sure folk kjører ikke cabriolet

Honda – Vi var europamestere i å handle Honda

Volkswagen Type 2 –Folkevognbuss er kongen av kos

Lang campingvogn – For noen blir en campingvogn aldri lang nok

DeLorean – De kjører inspirasjonen til Tesla

Jaguar XJ – «Jaguar er populær blant folk med sans for det gamle imperiet»

17. mai-pyntede biler – Slik 17.mai-pynter vi bilene våre

Pimpede elbiler – Denne elbiltrenden gjør det gromt å kjøre grønt

Nostalgiske campere – Nå reiser nordmenn på klassisk camping

Toyota Corolla – Er dette Norges mest elskede hverdagsbil?

Trehjulinger – Verdens beste, verste biltype!

Vi som liker gromlyd – Muskelbiler gjør Bygde-Norge heitere

De som kjører med hund – Bikkje i bil er den beste reisekompisen

Saab Sonett – «Mange lurer på om den er en Porsche»

Vi som sover i bilen i sommer – «Bilen er hotellrommet med den beste utsikten»

Hardhausen Mercedes W123 – Er dette Norges mest seigliva bil noensinne?

Vi som fotografer biler i ferien – De morsomste feriebil(d)ene

Vi som kjøper tilbake vår første bil – Stadig flere finner igjen sin første kjærlighet

Vi som bruker bilen til hagehobby – I sommer har nordmenn kjørt halve hager hjem

Vi som raser rundt i Fords klassiker – De fyrrigste folka kjører Ford Capri

Vi som farter rundt i Fiat – Dyrker romantikk i italiensk hverdagsbil

Vi som kjører med gullfarga felger – Hele Norge pynter bilen med «gullsko»

Vi som kjører én meter lave sportsbiler – Høye SUV-er er for pyser!

Vi som ratter elbiler på bane – Nå invaderer elbilister racingbaner over hele landet

Vi som digger biler med skråstilte bakruter – Z-formet bakrute er tidenes barskeste bildesign

Vi som pynter antenna på bilen – Revehale er Norges frekkeste bilpynt

Vi som setter oss bak rattet i kjole – Flotte biler fortjener stilige sjåfører

Vi som elsker tilhengere – Tilhengerne er nordmenns aller kjæreste eie

Vi som elsker Citroën 2CV – Norges best likte snegle

Vi som digger gromme griller – Hvem har Norges mest grisefine grill?

Vi som rosemaler bilen vår – Rosemaling er den tøffeste måten å pynte bilen på

Vi som monterer svære ekstralys – Møt Norges mest blendende bilister

Vi som sverger til BMW E30 – Er dette BMWs skarpeste linjer noensinne?

Vi som tatoverer bilen på armen – Bilen som tatovering gjør at den varer livet ut

Vi som tyner veteranbilen på vinterføre – Gammelbil i kaldværet er het hobby for stadig flere

Vi som mesker oss med Mazda – Det fantes knapt makan til Mazda!

Vi som samler bilbrosjyrer – Disse bilbrosjyrene holder seg bedre enn bilene de skulle selge

Vi med genial 4x4 i eldre stasjonsvogn – Er amcar-4x4 eller tysk quattro morsomst på snø?

Vi som ratter rundt i nissedrakt – Nissens rekkevidde slår enhver elbil

Vi som digger 40-årsjubilantene BX og Sierra – Godt nytt år med fremtidsbilene fra 1982!

Vi som ratter Rolls-Royce – Nå unner nordmenn seg en real Rolls!

Vi som nyter nattkjøring – Kjør i mørket og se lyset!

Vi som liker biler andre synes er stygge – Er dette Norges peneste eller styggeste bil? [med avstemning!]

Vi som bruker vinteren på å mekke – Er mekking Norges største vinteraktivitet?

Vi som elsker vår Toyota RAV4 – Bilen er RAV, ruskende genial

Vi som liker Slottets kjøretøy – Kongehusets liv i biler

Vi som kjører med ski på taket – Skiboks er for pyser!

Vi som feirer Renault 5 – Da Renault kjørte fra Ferrari

Vi som tjuvstarter våren i kabriolet – Cab-sesongen starter før snøen har gått!

Vi som brenner for flammelakkering – Glem foliering – nå bestiller nordmenn flammelakk

Vi som humrer i Hummer – 1990-talls Hummer har alt elbiler mangler

Vi som vokste opp i Volvo – Da Volvos bakseter var halve Norges lekerom

Vi som mekker bilklubber for jenter – I disse bil­klubbene stoppes gutta i døra

Vi som kjører racing i Porsche 944 – Er dette Porsches mest undervurderte gull?

Vi som kjører påskegult hele året – I år blir påsken neongul

Vi som kjører Panda 4x4 – Norges minste firehjulstrekker er også den barskeste

Vi karer i Karmann Ghia – Bilen som får humøret og prisene til å stige

Vi som kjører 1950-tallet som livsstil – er 50-tallets biler de siste som var sexy?

Vi som koser oss på sportsbiltreff – Over tusen norske sportsbiler på én søndag

Vi som kjører rundt i hundreåringer – Vi feirer bilene som er hundre i år!

Vi som har blinket oss ut BMW i4 – BMW på strøm får bil­entusiastene til å gnistre

Vi som deltar på DS-treff – Citroën DS er skjønn­heten og udyret i ett

Vi som snikfotografer rikingenes biler – Rikfolks kjøre­tøy, en sight­seeing i smug

Vi som drar på Rolls-Royce-treff – har Rolls-Rolls-eierne Norges minst snobbete bilklubb?

Vi som diskuterer sportsbiler så grusen spruter – Du får tommel opp med Aston og finger’n med Ferrari

Vi som brisker oss med bryllupsbiler – se bryllups­bilene som nesten gruser kjolen!

Vi som liker gamle bensinstasjoner – var de Norges varmeste møte­plasser?

Vi som får bilen tatovert på armen – Slik beholder du drømmebilen livet ut

Vi som liker britiske eksentrikere og bilene deres – «Å kjøre fin bil er bra for sangstemmen»

Vi som braser rundt i Folkevogn-Buggy – «Beach buggy får 340 prosent flere tomler opp enn Ferrari»

Vi som beundrer Peugeot 504 – Er dette verdens mest uslitelige, franske bil?

Vi som skravlet om bil i ferien – Hvilke morsomme biler ble du kjent med i sommer?

Vi som kjører BMWs «stygge andunge» – Ungdom kan si: Se på den schtøgge BMW-en!

Vi som kjører russisk – Min Volga var KGBs favorittbil

Vi som kler oss i mote fra bilens årgang – Hårrullene ga oss pallplass i billøpet

Vi som kjører Norges sjeldneste biler – de har Norges eneste bil i sitt slag

Vi som kjører rampete biler – bygg om bilen og få halve Norge som venner

Vi som elsker Ekebergmarkedet – Norges mest kaotisk spennende bruktmarked for bilfolk?

Vi som smykker oss med Opel – produserte det dølleste bil­merket de deiligste formene?

Vi som vil ha elbiler med sjarm – Da jeg fikk se fargen, ble livet mitt snudd opp ned

Vi som nyter siste tur før vinterlagring – blir siste kosetur før vinteren den fineste?

Vi som tar vare på slektsbilen – biler som alltid har vært i familien, er de beste

Vi som er godt vant med Wankel – har nordmenn med Wankel-biler landets mest problem­frie bilhold?

Vi som elsker Oslo Motor Show – Norges største, feteste fest for bilnerder

Vi som elsker svære elbiler – Ja den er vulgær, men samtidig rålekker

Vi som duller med Duett – er dette den mest Volvoete av alle Volvoer?

Vi som svinger oss i Seville – hva sier denne Cadillacen om sin berømte eier?

Vi som kjører kompakt, tysk toppklasse – da Mercedes slapp luksus løs på folket

Vi som julepynter med wunderbaum – lukter ille og ser ille bra ut

Vi som kun kjører på usaltede vinterveier – du blir imot salting når du ser disse hvite veiene

Vi som feirer jul i garasjen – det egentlige (nisse)verkstedet

Vi bil­elskere som blir 23 i 2023 – Noe eget å kjøre bil som er dobbelt så gammel som meg

Vi som tar ting inn i bilen, men ingenting ut – er bilen Norges største lagerplass?

Vi som kjører hjem egen ved – full bil med ved kløyver strøm­regningen

Vi som trives best med rene linjer – Lekre linjer kommer igjen når SUV-enes tid er forbi

Vi som gillar Saab 900 – er dette siste svenske med attityd?

Vi som lurer oss inn på lukkede bilsamlinger – er dette Norges mest under­holdende bilsamling?

Vi som mener lykken er Lancia – overlever all djevel­skap, også norske veier

Vi som gir elbilene humoristiske kallenavn – elbilen blir gladere med et frekt kallenavn

Vi som er nysgjerrig på Møllers bilsamling – historisk bilsamling til å bli ung i hodet av

Vi som feirer Peugeot 205 «40 år» – Peugeot 205 er tidenes beste småbil

Vi som får veteranfordeler – de kjører bruksbiler som plutselig ble veteraner

Vi som stadig stopper på rasteplasser – beste med den norske bilturen? Rastepausen!

Vi som forguder «gubbebiler» – her er gubbebilene i våre hjerter

Vi som møter våren i 911 – nå skal manges våte drømmer ut på (nesten) tørre veier

Vi som påske-transporterer oss smart – her er påsketrafikkens mest kreative framkomstmidler

Vi som digger utskjelte, engelske biler – «Norske bilister er engstelige for å skille seg ut»

Vi som omfavner særnorske bestselgere – 10 biltyper nordmenn elsket før Tesla-alderen

Vi som nyter veteranbilen i vårsola – «Jeg har gledet meg til å ta ut bilen siden nyttår»

Vi som får maks bilmoro ut av minst mulig – «Jeg har null penger, men råd til denne»

Vi med kjøretøy for showets skyld – vi reiser selvsagt til bruktmarked i veteranbil

Vi som skal på fransk bildag – ingen biler er mer frekt sjarmerende enn de franske

Vi som iler til italiensk biltreff – italienske biler er så pene at det gjør vondt

Vi som sporter i sportsbil – en spik, spenna sportsbil gir livet mer fart