BILUTSTILLING: Liss Kathrin Bråten Bratteng snakker opp Ford Mustang-klubbens helsebringende effekt, til alle som gidder å høre.

Vi som skravler på bilmessen:

På bil­messen er praten like viktig som bilene

Pratesjuke folk lever lengre. Møt Motors utvalgte 14 snakkesalige sjeler på Oslo Motor Show.

Publisert Sist oppdatert

Oslo Motor Show

  • Årlig bilmesse i Nova spektrum, Lillestrøm
  • Norges største i sitt slag, med over 50.000 besøkende
  • Om lag 1000 kjøretøy på 42.000 kvadratmeter
  • Arrangeres over tre dager
  • Bilutstilling, racing og annen underholdning

En meningsfylt samtale starter med en fornærmelse, som i dansebandet Ole Ivars hitlåt: «Nei så tjukk du har blitt».

Hensikt: Å fyre opp temperaturen og humøret, omtrent som når gnisten tennes i sylindrene i en motor.

En humørfylt bilprat kan nå temperaturer på rundt 100 grader. Beviset er et besøk på Norges største bilmesse, Oslo Motor show.

Her glor vi på biler, men like mye folk – og skravler, skryter, prater, pruter og preiker. Dessuten kårer vi utstillingens mest bustete, unnskyld: breiale, bart. Møt Motors fjorten utvalgte, snakkeglade bilentusiaster:

JIPPI FOR JEEP: Karianne H. Ekle i Amcar forsikring med tjuvlånt Jeep og båt: Opptoget tilhører en kollega.

Karianne H. Ekle, forsikringsansvarlig i Amcar i Trondheim, skal egentlig prate forsikringsløsninger, men er først og fremst en solid bilentusiast – som lett lar seg lure til bare å snakke grombiler.

Største publikumsmagnet på amcar-standen er en sjokkgrønn Jeep Wagoneer med en fritidsbåt på slep.

Vi får vite at Jeepen fra 1990 er tilbakestilt i tid – med detaljer som barbermaskin-lignende kromgrill og 1960-tallets originale lakkfarge, kalt «Parkway Green». Jeep slapp sin Wagoneer allerede i 1963, noe som ifølge merket gjør den til «verdens første SUV». Fabrikken produserte modellen i hele 20 år i en rekke utstyrsvarianter. Ved et mirakel fortsatte toppmodellen helt til 1991.

Båten på hengeren er en 1960-modell 19-fots Chris-Craft Capri med skrog i mahogni. Design, konstruksjon og håndverk tangerer italienske Riva, og vitner – i likheten med Jeepen – om en tid da stil var en viktig del av transportopplevelsen. Tøff design lever fortsatt, for vi står her og glor og prater om det nå!

POKALSK: Christina Dobloug har gjort rally i ulike former til en livsform.

Christina Dobloug på Polaris’ stand i Hall E omtaler seg selv som «profesjonell kappkjører». Hun sikter til jobben som stuntsjåfør i en rekke filmer, der råkjøring er blant ingrediensene.

Dobloug er eller kjent fra massiv mediedekning i TV-ruta og i sosiale medier, enten tema er Rally Dakar eller veteran-rally.

Polaris startet med snøscootere på midten av 1950-tallet i Minnesota, USAs 12. største delstat, som som grenser til Canada i nord. Allerede i 1960 stakk grunnleggeren Edgar Heteen for å starte opp en konkurrent, Arctic Cat.

Kostbar klargjøring

Christina Dobloug klatrer uærbødig på en Polaris RZR:

– Når jeg klargjør en slik for kjøring, er modifiseringene mange, som hjuloppheng, bensintank og bur. Bilen i seg sjøl koster rundt 300.000, og skal du ha den klar for Rally Dakar, må du nok legge på 800.000 kroner, mener hun.

Hennes seneste løp er et historisk race med en Ford Mustang, også den mektig modifisert.

– Der ble resultatet en første- og en andreplass, opplyser hun.

DUFTGRANAT: Jonathan Rammen er grossist i dufttrær i mange størrelser. Kjempegranen kan bli din for 150 kroner.

Produktsjef Jonatan Rammen fra Skjetten har satt ut svære kasser med Wunder-Baum til selvplukk – som om det var en jordbæråker: Den duften finnes selvsagt i gran-sortimentet.

I 1970 startet svensken Yngve Niklasson i Strømstad sin etter hvert berømte fabrikk, som produserte Wunder-Baum på lisens fra USA. Sønnen Daniel har for lengst videreført Wunder-Baum produksjonen, som har blitt et av Skandinavias største kultikoner ved siden av troll og Volvo.

Selv om rånermiljøene kappes om bilinteriører med flest mulig Wunder-Baum, finnes de svenske, flate bonzaï-trærne også i BMW-er og Mercedeser. For hvem kan si nei til å henge et humørfylt Wunder-Baum-tre i sladrespeilet?

KUNSTBIL: Kristine Salme i Norsk Vegmuseum stiller med noe så sjeldent som et rullende kunstverk, signert Knut Rumohr.

På Norsk Vegmuseums stand står en vilter Citroën 2CV, som museet har adoptert til bilsamlingen på Hunderfossen rett nord for Lillehammer.

Citroënen ser ut som den har stått lenge i tussmørke på en låve, og denne observasjonen viser seg å stemme.

Kristine Salme, konsulent ved museet, kan fortelle at en Michael Knagenhjelm på 1960-tallet kjøpte 2 CVen i Frankrike, og tok den hjem til Sogn og Fjordane.

Feiret kunstner

I 1969 fikk kunstneren Knut Rumohr (1916–2002), også fra samme landsdel, lov å male på 2CV-en. Ruhmor var allerede kjent for å abstrahere naturinntrykk, en teknikk han demonstrerte på Citroënens ytterflater. Ruhmor dro videre, mens den franske bilen ble langtidslagret bak en låvedør.

Vi glor altså på et tredimensjonalt maleri av kunstneren som Store norske leksikon omtaler som en av Norges mest feirede non-figurative samtidskunstnere.

SKODAISME: Jon Winding-Sørensen foreleser gjerne på rappen om Skoda, rally, kunst eller andre emner du ikke visste at du var interessert i.

Du besøker ingen bilmesse uten å være nær ved frontkrasje med en spinnvill Jon Winding-Sørensen, grunnleggeren av bladet Bil – og andre greier. Han begynte å skrive om bil en gang på 1860- eller 1960-tallet – og har samlet signert flere millioner artikler og reportasjer. Et av hans spesialfelt er å være først, ved å analysere en nyhet før nyheten eksisterer. Årets Oslo Motor Show har han dekket med bortimot et titalls rock'n’roll-rapporter på bilnorge.no.

– Den mest sexy hekken kommer fra Tsjekkia, roper han så hele messehallen rister.

Bedre enn Manta!

Han peker ublu på John Hauglands (nordmannen som vant seks rally-EM for Skoda-fabrikken) rallyrigga, tsjekkisk-byggede Skoda 110RS, mens han utdyper:

– Du finner ingen mer rå, sexy bakender, verken fra Italia eller Tyskland. Heller ikke Opel Manta.

FOTOGRAFERT: Jon Winding-Sørensen er typen som skyter tilbake før du får opp kamera av lomma for å ta bilde av ham.

Lenge før VW-eierskapet var Skoda en elsket raring. På kjøpet fikk du egenrådige kjøreegenskaper, mye grunnet hekkmontert motor:

– Skoda kjørte omtrent som Folkevogn Boble. Hvis du fikk sladd, oppnådde du en fantastisk mestringsfølelse – eller du endte i grøfta, mimrer han.

Skoda R110 var en tøff coupé til lavpris.

– Den var en tilgjengelig for alle. Og Haugland kjørte jo fortere enn bilen fortjente. Derfor fikk den et eget renommé. Men jeg blåser i hvor fort den gikk framover – jeg elsker bare de linjene bakover, lekser Winding-Sørensen strengt.

Skoda-salget gikk lenge bra i Norge.

– I starten, inntil 1960, fikk merket god hjelp av å være unntatt myndighetenes kjøpetillatelse. Skoda hadde litt av de samme fordelene som elbiler, sammenligner han.

– Winding-Sørensen nekter i fullt alvor å bli fotografert med bilens frontparti:

– Hekken er så pen, at alle fortjener et glimt av den.

ANLEGG FOR EKSOSANLEGG: Tormod Granath-Magelssen får seg en god latter når han får spørsmål om hvor man kan få kjøpt Esso-genseren.

Vi griper tak i kragen på Tormod Granath-Magelssen: Vi vil knipse bilde av ham mest på grunn av barten (men det nevner vi selvsagt ikke for ham), og litt fordi han er redaktør for Norsk Motor Veteran.

Magasinet er en av få publikasjoner for veteranentusiaster med konstant høyt opplag. Redaktør Granath-Magelssen sørger selv for hyppig spontan-utrykning, der han oppsporer ukjente gammelbil-objekter.

BART-BÆRT: Norsk Motor veteran-redaktør Tormod Granath-Magelssen lar seg frivillig avbilde foran Lamborghini-standen.

De grundige reportasjene og detalj-avslørende fotografiene preges av ivrig interesse for å fôre landets alltid glupske, store veteranbilmiljø med ferskvare.

Granath-Magelssen påstår selv han har Norges morsomste jobb. Og kanskje bransjens mest tvinnede bart?

MUSTANGIFISERT: Liss Kathrin Bråten Bratteng, kasserer i Norsk Mustang Club, står på klubbstanden og deler ut klistremerker og argumenter om hvorfor du bør melde deg inn. Den utstilte 1966-modellen tilhører Line og Jarle Stenerud i Lørenskog og skal ha vært en morgengave.

Liss Kathrin Bråten Bratteng fra Stokke har vokst opp med amcar-infiserte, unnskyld: interesserte, foreldre.

– Lydene og luktene har alltid vært kos for meg. I tillegg ble jeg til slutt sammen med en mann som har Mustang, og som kjører race med den.

Med dagjobb som regnskapsfører tok hun et verv i klubbstyret som kasserer.

– Kasserer i bilklubb er ofte en rolle som er vanskelig å få fylt, fordi den krever spesialkunnskap.

Norsk Mustang Club sies å ha en sunn økonomi.

– Medlemskontingenten, som utgjør 400 kroner i året per snute, brukes til å arrangere treff og produsere plagg, kalendre og andre klubb-effekter.

– Jeg tør påstå at vi er blant få merkeklubber som inviterer til treff hvor du faktisk også kan kjøre bilen din i dragrace, reklamerer hun.

RÆSERBLID: Stian Thrane er markedsmenneske i Nissan Norge, men har ikke lov å selge dette eksemplaret av merkets Formel E-racer.

Stian Thrane, kommunikasjonssjef i Nissan Norge, aksepterer å knele ved siden av en av Oslo Motor Shows laveste skapninger.

– Beklager, du får ikke kjøpe den, ha-ha. Vi stiller den ut for å fortelle at vi har et Formel E-team. Inntil nå har få visst om dette, mener han.

I bakgrunnen står en eldre utgave av storeslem-selgeren Nissan Leaf, nærmere bestemt første registrerte eksemplar her i landet:

– Leaf er Norges mest solgte elbil gjennom tidene. Og modellen selger fortsatt godt, noe som er eksepsjonelt, mener Thrane.

På standen køer ungdom foran et halvåpent avlukke markedssjefen kaller «et opplevelsessenter».

– Her kan folk spille, game og lære gjennom for eksempel å manøvrere med hjernekapasitet – ved hjelp av elektroder festet til hodet, forklarer Thrane.

Racingsimulatoren trekker også horder. Og på en helt annen stand, i en tilstøtende hall, kan publikum beundre en vintage Nissan Skyline 2000 GT Hakusoka, eid av artisten Stig Brenner, alias «Unge Ferrari».

FIGURATIV: Micael Ljungberg, som kaller seg «Speedy Mike», selger effekter som gjør glade folk enda gladere.

Micael Ljungberg, med det raske kallenavnet «Speedy Mike», driver Sweet Poison i Ørebro i Sverige – en kles- og utstyrsbutikk han startet i 2009.

Kjernen er amerikansk bil- og rockabilly-kultur, og Ljungberg mener forretningen er Skandinavias største i slitt slag. I Norge har vi et tilsvarende fenomen i Fønix/nostagia.no i Sarpsborg.

Mannen med den gule 1950-tallshatten holder høyt aktivitetsnivå året rundt: Uansett hvor bilmesser og andre show arrangeres, dukker han opp med stort utvalg av skjorter, t-shirts, kjoler, kule caps og fæle figurer.

TREHJULINGEN: Tobias Thompson får mye oppmerksomhet rundt objektet som for lenge siden var en helt vanlig sliter av en VW Boble.

Tobias Thompson stiller med et ubeskjedent spetakkel hvor basen er en 1957-modell VW Boble.

Prosjektet tar Folkevogn-modifisering til nye høyder og har gått sin seiersgang på diverse utstillinger og andre fesjå. Selv om intensjonen er å utforske maksimering av en vanlig Boble, har Thompson også funnet plass til humoristisk vedheng, som en lettere kustomisert trehjulsykkel.

STASKJØRETØY: Ragnhild Frisak kjører antrekk og kjøretøy med helhvitt tema.

Ragnhild Frisak fra Sandvika er blant ytterst få publikummere som faktisk kjører, eller triller, ubekymret rundt omkring på bilmessen.

– Min sønn jobber på Gatebil-standen her, og jeg fikk oppgaven som barnevakt.

Hvit barnevogn er et sjeldent syn som kan by på trøbbel i sølete høst- og vintermåneder.

– Det er ikke et fargevalg jeg ville gjort til egne barn, men barnevognen er jo stilig. Og heldigvis har visstnok materialene vist seg å være enkle å rengjøre, rapporterer Frisak, før hun og ekvipasjen fyker videre.

LAMBORGFINING: Harald Skjøldt skjøtter en pen bukett Lamborghinier.

Harald Skjøldt bruker mye av sin tid til å spre det gale, unnskyld: glade, budskap om Lamborghinis historie – mens merkets fortsatt bygget verdens vakreste sportsbiler.

Denne massive innsatsen på messer og annen moro gjør Skjøldt ved siden av jobben som daglig leder av sitt eget Harald’s Gym i Oslo.

Og det rare er: Mannen prater like lavmælt – i et koselig stemmeleie – som bilene han forteller om er høylytte og brutale.

Kunstverk

På Oslo Motor Show stiller Lamborghini-guruen med en pen samling fra egen garasje. For mange er høydepunktet verdens eneste Lamborghini Miura som artisten Frank Sinatra (1925–1998) opprinnelig spesialbestilte fra fabrikken i Sant’Agata i Italia.

Interiørets langhåra ulltepper er like oransje som karosserifargen – og de andre materialene inkluderer villsvinskinn. Skjøldt ser på alle typer Lamborghinier som kunstverk og har sørget for samvittighetsfulle restaureringsjobber.

I forbindelse med Lamborghinis storslåtte 50-års jubileum for 10 år siden stakk dette spesielle Miura-eksemplaret av med førstepremie i «Concorso d’Eleganza»,

PAR I MOTOR: Under showet gjør paret Thomas og Cesilie Nøsterud en kraftinnsats – som en del av teamet Furulund drifting.

Thomas og Cesilie Nøsterud bor i Tønsberg, hvor han jobber med asfaltlegging og hun er fotograf. I tillegg er de engasjert i et drevent drifting-team: Thomas som mekaniker og Cesilie med ansvar for alt fra mat til salg av såkalt «merch» – klær og effekter.

Foran dem står en Mercedes med gullfelger, blottet motorrom og påskriften «Furulund drifting» (youtube.com/@furulunddrifting). Thomas’ bror, Robin Furulund, har bygget motoren og sørger for kjørekunsten på bane.

Mercedes-maskinen er en diesel med intern fabrikkode OM 648, produsert fra 2002 til 2006. Her har rekkesekseren på 3,2 liter fått bli like potent som den er hissig.

– To alvorlig kraftige turboer presser ut bortimot 700 hester, opplyser Thomas tørt.

Valget av diesel er uvanlig innen drifting-sporten.

– Det er gøy å gjøre noe ikke andre driver med, mener han.

Disse herlige bilentusiastene har vi allerede skrevet om – klikk på lenkene for å lese:

Audi – Hvem er det egentlig som kjører Audi?

Alfa Romeo – Nå snakker vi inderlig kjærlighet!

BMW – BMW for alle penga

Amcar-entusiastene – De som elsker amerikanerne

Tesla – «Tesla-eiere har blitt mobbeofre og skyteskive»

Skoda – Derfor digger nordmenn Skoda

Aston Martin – «Aston Martin er stil. Porsche er Frogner-Golf»

Opel – Nå gjør Vanja gamle Opel kult igjen

Mercedes-Benz Geländewagen – «Små biler er det verste jeg vet!»

Saab – Eldar Vågan byttet Saab mot brennevin

Porsche – Visst pokker kjører kvinnfolk Porsche!

Pickup – Her er Trygve Slagsvold Vedums aller største svakhet

MG – Den nye bilduellen med kinesisk eller engelsk MG?

Klassisk Citroën – Kong Haralds flørt med Citroën

Lexus – Toyotas lukusmerke lokker med kjentfolk

Lada – Er dette den verste bilen som finnes?

Ford Mustang – Denne rakkeren får nordmenn til å bestille elektrisk Mustang

Mini – Kjærester med bilen

Toyota Supra – Toyotas minst solgte får flest blikk

Julepyntede biler – Slik pynter vi bilene til jul

Elbil med høy kilometerstand og svært kort rekkevidde – Blodfans av kort rekkevidde

Subaru Forester – Er dette Norges aller kjedeligste (og beste) bil?

Polestar – «Polestar-eiere minner om tenåringer som vil ha den råeste mobilen»

Datsun – «Nye biler kneler lenge før Datsun tar kvelden»

Land Rover Defender – «Å kjøre Land Rover er som å gjøre noe gøy med en god venn»

Volvo 240 – Firkantet svenske er Norges mest omsatte bil noensinne

Gammel varebil – Eldre arbeidsbiler er den nye hytta!

VW-boble – Firehjulsdrift er for pyser!

Mercedes-Benz –«Du kan kjøre over fartsdumper i 80 uten å miste asken på cigaren»

Jeep – Jeep-folk trenger ikke varme i hyttegølvet

Morgan – «Morgan er en investering i egen helse»

Ferrari – «Porsche blir for dagligdags, sammenlignet med Ferrari»

Firkantet stasjonsvogn – Livet blir større med stasjonsvogn

VW Golf – Garantert gira på Golf

Cabriolet – Sure folk kjører ikke cabriolet

Honda – Vi var europamestere i å handle Honda

Volkswagen Type 2 –Folkevognbuss er kongen av kos

Lang campingvogn – For noen blir en campingvogn aldri lang nok

DeLorean – De kjører inspirasjonen til Tesla

Jaguar XJ – «Jaguar er populær blant folk med sans for det gamle imperiet»

17. mai-pyntede biler – Slik 17.mai-pynter vi bilene våre

Pimpede elbiler – Denne elbiltrenden gjør det gromt å kjøre grønt

Nostalgiske campere – Nå reiser nordmenn på klassisk camping

Toyota Corolla – Er dette Norges mest elskede hverdagsbil?

Trehjulinger – Verdens beste, verste biltype!

Vi som liker gromlyd – Muskelbiler gjør Bygde-Norge heitere

De som kjører med hund – Bikkje i bil er den beste reisekompisen

Saab Sonett – «Mange lurer på om den er en Porsche»

Vi som sover i bilen i sommer – «Bilen er hotellrommet med den beste utsikten»

Hardhausen Mercedes W123 – Er dette Norges mest seigliva bil noensinne?

Vi som fotografer biler i ferien – De morsomste feriebil(d)ene

Vi som kjøper tilbake vår første bil – Stadig flere finner igjen sin første kjærlighet

Vi som bruker bilen til hagehobby – I sommer har nordmenn kjørt halve hager hjem

Vi som raser rundt i Fords klassiker – De fyrrigste folka kjører Ford Capri

Vi som farter rundt i Fiat – Dyrker romantikk i italiensk hverdagsbil

Vi som kjører med gullfarga felger – Hele Norge pynter bilen med «gullsko»

Vi som kjører én meter lave sportsbiler – Høye SUV-er er for pyser!

Vi som ratter elbiler på bane – Nå invaderer elbilister racingbaner over hele landet

Vi som digger biler med skråstilte bakruter – Z-formet bakrute er tidenes barskeste bildesign

Vi som pynter antenna på bilen – Revehale er Norges frekkeste bilpynt

Vi som setter oss bak rattet i kjole – Flotte biler fortjener stilige sjåfører

Vi som elsker tilhengere – Tilhengerne er nordmenns aller kjæreste eie

Vi som elsker Citroën 2CV – Norges best likte snegle

Vi som digger gromme griller – Hvem har Norges mest grisefine grill?

Vi som rosemaler bilen vår – Rosemaling er den tøffeste måten å pynte bilen på

Vi som monterer svære ekstralys – Møt Norges mest blendende bilister

Vi som sverger til BMW E30 – Er dette BMWs skarpeste linjer noensinne?

Vi som tatoverer bilen på armen – Bilen som tatovering gjør at den varer livet ut

Vi som tyner veteranbilen på vinterføre – Gammelbil i kaldværet er het hobby for stadig flere

Vi som mesker oss med Mazda – Det fantes knapt makan til Mazda!

Vi som samler bilbrosjyrer – Disse bilbrosjyrene holder seg bedre enn bilene de skulle selge

Vi med genial 4x4 i eldre stasjonsvogn – Er amcar-4x4 eller tysk quattro morsomst på snø?

Vi som ratter rundt i nissedrakt – Nissens rekkevidde slår enhver elbil

Vi som digger 40-årsjubilantene BX og Sierra – Godt nytt år med fremtidsbilene fra 1982!

Vi som ratter Rolls-Royce – Nå unner nordmenn seg en real Rolls!

Vi som nyter nattkjøring – Kjør i mørket og se lyset!

Vi som liker biler andre synes er stygge – Er dette Norges peneste eller styggeste bil? [med avstemning!]

Vi som bruker vinteren på å mekke – Er mekking Norges største vinteraktivitet?

Vi som elsker vår Toyota RAV4 – Bilen er RAV, ruskende genial

Vi som liker Slottets kjøretøy – Kongehusets liv i biler

Vi som kjører med ski på taket – Skiboks er for pyser!

Vi som feirer Renault 5 – Da Renault kjørte fra Ferrari

Vi som tjuvstarter våren i kabriolet – Cab-sesongen starter før snøen har gått!

Vi som brenner for flammelakkering – Glem foliering – nå bestiller nordmenn flammelakk

Vi som humrer i Hummer – 1990-talls Hummer har alt elbiler mangler

Vi som vokste opp i Volvo – Da Volvos bakseter var halve Norges lekerom

Vi som mekker bilklubber for jenter – I disse bil­klubbene stoppes gutta i døra

Vi som kjører racing i Porsche 944 – Er dette Porsches mest undervurderte gull?

Vi som kjører påskegult hele året – I år blir påsken neongul

Vi som kjører Panda 4x4 – Norges minste firehjulstrekker er også den barskeste

Vi karer i Karmann Ghia – Bilen som får humøret og prisene til å stige

Vi som kjører 1950-tallet som livsstil – er 50-tallets biler de siste som var sexy?

Vi som koser oss på sportsbiltreff – Over tusen norske sportsbiler på én søndag

Vi som kjører rundt i hundreåringer – Vi feirer bilene som er hundre i år!

Vi som har blinket oss ut BMW i4 – BMW på strøm får bil­entusiastene til å gnistre

Vi som deltar på DS-treff – Citroën DS er skjønn­heten og udyret i ett

Vi som snikfotografer rikingenes biler – Rikfolks kjøre­tøy, en sight­seeing i smug

Vi som drar på Rolls-Royce-treff – har Rolls-Rolls-eierne Norges minst snobbete bilklubb?

Vi som diskuterer sportsbiler så grusen spruter – Du får tommel opp med Aston og finger’n med Ferrari

Vi som brisker oss med bryllupsbiler – se bryllups­bilene som nesten gruser kjolen!

Vi som liker gamle bensinstasjoner – var de Norges varmeste møte­plasser?

Vi som får bilen tatovert på armen – Slik beholder du drømmebilen livet ut

Vi som liker britiske eksentrikere og bilene deres – «Å kjøre fin bil er bra for sangstemmen»

Vi som braser rundt i Folkevogn-Buggy – «Beach buggy får 340 prosent flere tomler opp enn Ferrari»

Vi som beundrer Peugeot 504 – Er dette verdens mest uslitelige, franske bil?

Vi som skravlet om bil i ferien – Hvilke morsomme biler ble du kjent med i sommer?

Vi som kjører BMWs «stygge andunge» – Ungdom kan si: Se på den schtøgge BMW-en!

Vi som kjører russisk – Min Volga var KGBs favorittbil

Vi som kler oss i mote fra bilens årgang – Hårrullene ga oss pallplass i billøpet

Vi som kjører Norges sjeldneste biler – de har Norges eneste bil i sitt slag

Vi som kjører rampete biler – bygg om bilen og få halve Norge som venner

Vi som elsker Ekebergmarkedet – Norges mest kaotisk spennende bruktmarked for bilfolk?

Vi som smykker oss med Opel – produserte det dølleste bil­merket de deiligste formene?

Vi som vil ha elbiler med sjarm – Da jeg fikk se fargen, ble livet mitt snudd opp ned

Vi som nyter siste tur før vinterlagring – blir siste kosetur før vinteren den fineste?

Vi som tar vare på slektsbilen – biler som alltid har vært i familien, er de beste

Vi som er godt vant med Wankel – har nordmenn med Wankel-biler landets mest problem­frie bilhold?

Vi som elsker Oslo Motor Show – Norges største, feteste fest for bilnerder

Vi som elsker svære elbiler – Ja den er vulgær, men samtidig rålekker

Vi som duller med Duett – er dette den mest Volvoete av alle Volvoer?

Vi som svinger oss i Seville – hva sier denne Cadillacen om sin berømte eier?

Vi som kjører kompakt, tysk toppklasse – da Mercedes slapp luksus løs på folket

Vi som julepynter med wunderbaum – lukter ille og ser ille bra ut

Vi som kun kjører på usaltede vinterveier – du blir imot salting når du ser disse hvite veiene

Vi som feirer jul i garasjen – det egentlige (nisse)verkstedet

Vi bil­elskere som blir 23 i 2023 – Noe eget å kjøre bil som er dobbelt så gammel som meg

Vi som tar ting inn i bilen, men ingenting ut – er bilen Norges største lagerplass?

Vi som kjører hjem egen ved – full bil med ved kløyver strøm­regningen

Vi som trives best med rene linjer – Lekre linjer kommer igjen når SUV-enes tid er forbi

Vi som gillar Saab 900 – er dette siste svenske med attityd?

Vi som lurer oss inn på lukkede bilsamlinger – er dette Norges mest under­holdende bilsamling?

Vi som mener lykken er Lancia – overlever all djevel­skap, også norske veier

Vi som gir elbilene humoristiske kallenavn – elbilen blir gladere med et frekt kallenavn

Vi som er nysgjerrig på Møllers bilsamling – historisk bilsamling til å bli ung i hodet av

Vi som feirer Peugeot 205 «40 år» – Peugeot 205 er tidenes beste småbil

Vi som får veteranfordeler – de kjører bruksbiler som plutselig ble veteraner

Vi som stadig stopper på rasteplasser – beste med den norske bilturen? Rastepausen!

Vi som forguder «gubbebiler» – her er gubbebilene i våre hjerter

Vi som møter våren i 911 – nå skal manges våte drømmer ut på (nesten) tørre veier

Vi som påske-transporterer oss smart – her er påsketrafikkens mest kreative framkomstmidler

Vi som digger utskjelte, engelske biler – «Norske bilister er engstelige for å skille seg ut»

Vi som omfavner særnorske bestselgere – 10 biltyper nordmenn elsket før Tesla-alderen

Vi som nyter veteranbilen i vårsola – «Jeg har gledet meg til å ta ut bilen siden nyttår»

Vi som får maks bilmoro ut av minst mulig – «Jeg har null penger, men råd til denne»

Vi med kjøretøy for showets skyld – vi reiser selvsagt til bruktmarked i veteranbil

Vi som skal på fransk bildag – ingen biler er mer frekt sjarmerende enn de franske

Vi som iler til italiensk biltreff – italienske biler er så pene at det gjør vondt

Vi som sporter i sportsbil – en spik, spenna sportsbil gir livet mer fart

Vi som orker enda et Opel-treff – Opel-menneskene med en dråpe sport i blodet

Vi som feirer Porsches 75 år – denne feiringen opplever du bare én gang i livet

Vi med elbil pluss veterankjøretøy – elbilistene som må ha veteran for å leve

Vi som besøker biltreff på et jorde – veteranbilene som gjør fremmede til venner

Vi som tøffer oss med klær og bil – er dette Norges stiligste bilister?

Vi som nyter senka Nissan – de kjører bilene som nesten bare finnes i dataspill

Vi som kjører USA-bil den 4. juli – her går startsstreken for Norges største amcar-fest

Vi som gifter oss i elbil – er dette blitt Norges mest populære bryllupsbil?

Vi som bruker fritiden i militærbiler – dette er det rareste du kan kjøre som er lovlig

Vi som koser oss med tidlig Corvette – det kuleste du kan kjøre med hatt

Vi som rocker opp Folkevogner – her er regelen å komme raskest i mål på 402 meter

Vi som makser med Mini-påfunn – størst av alt er Mini

Vi som liker skrikende farger – nordmenn er ikke så grå som ryktet vil ha det til

Vi som er innbitt merketrofaste –derfor kjøper vi samme merke om og om igjen

Vi som roter rundt på «Porsche-festivalen» – her får 10.000 nordmenn kjørt seg på Porsche-party

Vi som treffes på hverdager – Facel Vega gjør norsk asfalt stilig på en torsdag

Vi som elsker modellbiler – her er bilene ingen blir sinte på!

Vi som liker lyden av totaktere – Den har egentlig en forstørret mopedmotor

Vi som lager k(a)os i Bogstadveien – er dette Norges heftigste stripe for luksusbil-fesjå?

Vi som tar biltreffet ved kroa – hyggetreff i høst­kulda gir varme for vinteren

Vi som digger digre biler – denne fete amerikaneren er lettere enn en ny Tesla