SKIRENN: Jan Vidar Ødegaard fant fort ut at det skrånende hekkpartiet til Porsche 911 fungerer perfekt for skitransport.

Vi som møter våren i 911:

Nå skal manges våte drømmer ut på (nesten) tørre veier

Aldri før har så mange av oss realisert drømmen om Porsche 911. Her er folka som har tjuvstartet sesongen.

Publisert

I april blir veiene plutselig fylt med 911-folk

Våren? Det er den rare tiden på året da en hel brølende bøling Porsche 911 slippes løs på veiene fra Lindesnes til Nordkapp – samtidig.

Porsche 911

  • Presentert høsten 1963 på bilmessen i Frankfurt
  • Produksjon: Zuffenhausen, Stuttgart i Tyskland
  • Hekkmontert 6-sylindret boksermotor
  • Erstattet modellen 356 (produksjonsslutt i 1965)
  • 1969: forlenget akselavstand.
  • Luftkjølte motorer inntil 1998
  • Mai 2017: Nr. 1 million levert til kunde

De utålmodige, våryre eierne har ventet i månedsvis på å få svi asfalt og spinne grus.

Over 4200 stykk 911 er offisielt registrert på norske skilter, noe som kanskje gjør den til Norges hyppigst realiserte jente- og gutte­drøm, og Porsche Club Norge til en av landets merkbart største merkeklubber.

911 blir ofte omtalt i kjølige, nei – kjærlige – ordelag, som «den eneste helårsbilen blant sportsbiler». Likevel velger mange å vente med å lirke ut vidundrene til uti april.

Men vent: Barskingene Jan Vidar Ødegaard og Øyvind Kvinlog Brakstad ruller fryktløst ut sine eksemplarer av arten – mens store deler av Norge er utsatt for vintervær på overtid:

UTFORLØYPE: Designen til Jan Vidar Ødegaards slalomski av typen Kneissl danner en varseltrekant i akterenden, for dem som velger å se det slik. Han har hatt sin Porsche 911 helt siden 2006.

Hver gang Jan Vidar Ødegaard lufter sin 1969-modell Porsche 911 T, skjer det ting. Tyskeren med toliters motor har han holdt fast ved siden 2006.

Ødegaard har for lengst funnet ut at 911s fallende hekkparti – i retrostilistisk kombinasjon med krombelagt bagasjebrett – egner seg spesielt godt til skifrakt.

– Porsche Club Norge avdeling sør inviterte til «slalåmkjøring» på området til SkanTraf-senteret (skandinavisk trafikksenter, red.anm.) i Kristiansand, på en palmesøndag.

– Jeg misforstod med overlegg og møtte med slalåmski på bilen, ler han.

De legendariske plankene akter er av det østerrikske merket Kneissl, med Marker Rotamax-bindinger.

– Utstyret er identisk med det alpinstjernene Franz Klammer (1953-) og Ingemar Stenmark (1956-) kjørte med, skyter han inn.

PAKKET OG KLAR: Jan Vidar Ødegaard fikk plass til en haug bagasje i – og på - sin Porsche 911, spesielt etter at han monterte bagasjebrett over hekkmotoren.

Begge skikjendisene hadde mye av sin storhetstid på 1970-tallet.

– Skistativet er levert av «Classic carriers» og enkelt og greit montert i samme fester som motorrommets luftegitter. Løsningen har vist seg stødig og stabil.

1969 er året da Stuttgart-fabrikken moderniserte sin da seks år gamle 911 – ved å øke akselavstanden. Bakakselen ble dyttet noen centimenter bakover for å svare på kritikken om halsbrekkende retningsstabilitet ved brå manøvre.

«Rett ut sexy»

– Den er opprinnelig levert ny i Sverige og ble importert til Norge i 1996. Jeg kjøpte den fra en i Oslo-mann, erindrer Ødegaard.

Han slutter seg til det store flertallet som omtaler Porsches mest kjente silhuett som «ikonisk».

– Designen til de tidlige 911-ene er spesielt gjenkjennelig, også for dem som nøyer seg med å være bittelitt bilinteressert. Selv synes jeg linjen fra taket, og bakover langs bakskjermen, er rett ut sexy. Etter 17 års eierskap kan jeg også konstatere den er solid og driftssikker, fastslår mannen - som ellers hygger seg med å kjøre engelsk sportsbil.

LØYPEKJØRING: En klassisk Porsche 911 fortjener tilbehør som står i stil: Her er skiene som tilsvarer dem alpinstjernene Franz Klammer og Ingemar Stenmark tok VM-titler med.

Porschens eksteriørfarge – som var eksakt den Ødegaard jaktet etter i 2006 – var resultatet av forrige eiers omlakkering.

– Den var opprinnelig «Bahama yellow», og nå ønsker jeg nesten at den hadde beholdt den lakknyansen, sier han om sin «Sølvpilen».

I 1968 slapp Porsche racingmonsteret 908 svøpt i lakkfargen «silberpheil grau».

Ødegaard har selv en annen, betydelig mer omfangsrik sølvskatt på lur:

– Min Mercedes 600 er det største fra Mercedes, som jeg blant annet har brukt mye til bryllupskjøring. Nå vil jeg selge, men Porschen blir her, lover han.

GUL VEIVISER: Rogalendingen Øyvind Kvinlog Brakstad venter ikke til juni med å starte 911-sesongen.

Øyvind Kvinlog Brakstad i Sandnes i Rogaland ivrer etter å lirke sin tyske pasjon ut av garasjehulens vinterhi, men er nesten like snar med å lukke den inne igjen.

PORSCHE-ENTUSIAST: Øyvind Kvinlog Brakstad,

– Jeg nøt en fin kjøre­tur i hele går, på tørre veier og med opptil ti pluss­grader – men våknet til fem centimeter snø i dag. Det er på ingen måte greit, rapporterer han.

Gulfoliert

Brakstad livslange, bilorienterte fritidsinteresse har manifestert seg i en lang rekke Porscher – og tyter stadig utover diverse flater, også i sosiale medier som på Porsche-fokuserte @mrbrakky på Instagram.

Han har fått helfoliert sin opprinnelig 2016-modell 911 GT3 i en knall gul, ublu nyanse – knapt med tanke på påske:

Porsches mest beryktede modellserie tåler uansett en stilsikker signalfarge.

STERKT SIGNAL: Porsche-entusiast Øyvind Kvinlog Brakstad mener en 911 GT3 tåler en tydelig kulør.

– 911 er vel udiskutabelt den mest ikoniske sportsbilen der ute og tar jobben med å bære mye historie. Populariteten skyldes også at nær samtlige 911-er holder seg svært bra i pris, minner han om.

Blant sportsbilene han har hatt et samliv med, skiller 911 seg ut med klart høyest verdinivå over tid, og som han så langt har til gode å tape penger på.

– At du likevel får de ulike variantene og årsmodellene i tilnærmet alle prisklasser, uten konkurrentenes verditap, gjør at 911 blir en oppnåelig hobby for veldig mange, argumenterer han.

Sosialt

Hvordan vil han beskrive spenningen ved sesongens første, ordentlige luftetur?

– Jo, det blir som med all sesongbasert hobby: at veiene blir tørre, temperaturen stiger, og man ruller bilen ut kan vel sammenlignes med den første langrennsturen i nypreppa løyper – eller mer vårlig: Når golfbanen endelig blir grønn.

Sommerhalvåret betyr uavbrutt, motorisert mingling:

– 911 er noe av det mest sosiale man kan holde på med. Jeg har fått nye bekjentskaper i Porsche-miljøet som jeg nok beholder livet ut, spår han.

Disse herlige bilentusiastene har vi allerede skrevet om – klikk på lenkene for å lese:

Audi – Hvem er det egentlig som kjører Audi?

Alfa Romeo – Nå snakker vi inderlig kjærlighet!

BMW – BMW for alle penga

Amcar-entusiastene – De som elsker amerikanerne

Tesla – «Tesla-eiere har blitt mobbeofre og skyteskive»

Skoda – Derfor digger nordmenn Skoda

Aston Martin – «Aston Martin er stil. Porsche er Frogner-Golf»

Opel – Nå gjør Vanja gamle Opel kult igjen

Mercedes-Benz Geländewagen – «Små biler er det verste jeg vet!»

Saab – Eldar Vågan byttet Saab mot brennevin

Porsche – Visst pokker kjører kvinnfolk Porsche!

Pickup – Her er Trygve Slagsvold Vedums aller største svakhet

MG – Den nye bilduellen med kinesisk eller engelsk MG?

Klassisk Citroën – Kong Haralds flørt med Citroën

Lexus – Toyotas lukusmerke lokker med kjentfolk

Lada – Er dette den verste bilen som finnes?

Ford Mustang – Denne rakkeren får nordmenn til å bestille elektrisk Mustang

Mini – Kjærester med bilen

Toyota Supra – Toyotas minst solgte får flest blikk

Julepyntede biler – Slik pynter vi bilene til jul

Elbil med høy kilometerstand og svært kort rekkevidde – Blodfans av kort rekkevidde

Subaru Forester – Er dette Norges aller kjedeligste (og beste) bil?

Polestar – «Polestar-eiere minner om tenåringer som vil ha den råeste mobilen»

Datsun – «Nye biler kneler lenge før Datsun tar kvelden»

Land Rover Defender – «Å kjøre Land Rover er som å gjøre noe gøy med en god venn»

Volvo 240 – Firkantet svenske er Norges mest omsatte bil noensinne

Gammel varebil – Eldre arbeidsbiler er den nye hytta!

VW-boble – Firehjulsdrift er for pyser!

Mercedes-Benz –«Du kan kjøre over fartsdumper i 80 uten å miste asken på cigaren»

Jeep – Jeep-folk trenger ikke varme i hyttegølvet

Morgan – «Morgan er en investering i egen helse»

Ferrari – «Porsche blir for dagligdags, sammenlignet med Ferrari»

Firkantet stasjonsvogn – Livet blir større med stasjonsvogn

VW Golf – Garantert gira på Golf

Cabriolet – Sure folk kjører ikke cabriolet

Honda – Vi var europamestere i å handle Honda

Volkswagen Type 2 –Folkevognbuss er kongen av kos

Lang campingvogn – For noen blir en campingvogn aldri lang nok

DeLorean – De kjører inspirasjonen til Tesla

Jaguar XJ – «Jaguar er populær blant folk med sans for det gamle imperiet»

17. mai-pyntede biler – Slik 17.mai-pynter vi bilene våre

Pimpede elbiler – Denne elbiltrenden gjør det gromt å kjøre grønt

Nostalgiske campere – Nå reiser nordmenn på klassisk camping

Toyota Corolla – Er dette Norges mest elskede hverdagsbil?

Trehjulinger – Verdens beste, verste biltype!

Vi som liker gromlyd – Muskelbiler gjør Bygde-Norge heitere

De som kjører med hund – Bikkje i bil er den beste reisekompisen

Saab Sonett – «Mange lurer på om den er en Porsche»

Vi som sover i bilen i sommer – «Bilen er hotellrommet med den beste utsikten»

Hardhausen Mercedes W123 – Er dette Norges mest seigliva bil noensinne?

Vi som fotografer biler i ferien – De morsomste feriebil(d)ene

Vi som kjøper tilbake vår første bil – Stadig flere finner igjen sin første kjærlighet

Vi som bruker bilen til hagehobby – I sommer har nordmenn kjørt halve hager hjem

Vi som raser rundt i Fords klassiker – De fyrrigste folka kjører Ford Capri

Vi som farter rundt i Fiat – Dyrker romantikk i italiensk hverdagsbil

Vi som kjører med gullfarga felger – Hele Norge pynter bilen med «gullsko»

Vi som kjører én meter lave sportsbiler – Høye SUV-er er for pyser!

Vi som ratter elbiler på bane – Nå invaderer elbilister racingbaner over hele landet

Vi som digger biler med skråstilte bakruter – Z-formet bakrute er tidenes barskeste bildesign

Vi som pynter antenna på bilen – Revehale er Norges frekkeste bilpynt

Vi som setter oss bak rattet i kjole – Flotte biler fortjener stilige sjåfører

Vi som elsker tilhengere – Tilhengerne er nordmenns aller kjæreste eie

Vi som elsker Citroën 2CV – Norges best likte snegle

Vi som digger gromme griller – Hvem har Norges mest grisefine grill?

Vi som rosemaler bilen vår – Rosemaling er den tøffeste måten å pynte bilen på

Vi som monterer svære ekstralys – Møt Norges mest blendende bilister

Vi som sverger til BMW E30 – Er dette BMWs skarpeste linjer noensinne?

Vi som tatoverer bilen på armen – Bilen som tatovering gjør at den varer livet ut

Vi som tyner veteranbilen på vinterføre – Gammelbil i kaldværet er het hobby for stadig flere

Vi som mesker oss med Mazda – Det fantes knapt makan til Mazda!

Vi som samler bilbrosjyrer – Disse bilbrosjyrene holder seg bedre enn bilene de skulle selge

Vi med genial 4x4 i eldre stasjonsvogn – Er amcar-4x4 eller tysk quattro morsomst på snø?

Vi som ratter rundt i nissedrakt – Nissens rekkevidde slår enhver elbil

Vi som digger 40-årsjubilantene BX og Sierra – Godt nytt år med fremtidsbilene fra 1982!

Vi som ratter Rolls-Royce – Nå unner nordmenn seg en real Rolls!

Vi som nyter nattkjøring – Kjør i mørket og se lyset!

Vi som liker biler andre synes er stygge – Er dette Norges peneste eller styggeste bil? [med avstemning!]

Vi som bruker vinteren på å mekke – Er mekking Norges største vinteraktivitet?

Vi som elsker vår Toyota RAV4 – Bilen er RAV, ruskende genial

Vi som liker Slottets kjøretøy – Kongehusets liv i biler

Vi som kjører med ski på taket – Skiboks er for pyser!

Vi som feirer Renault 5 – Da Renault kjørte fra Ferrari

Vi som tjuvstarter våren i kabriolet – Cab-sesongen starter før snøen har gått!

Vi som brenner for flammelakkering – Glem foliering – nå bestiller nordmenn flammelakk

Vi som humrer i Hummer – 1990-talls Hummer har alt elbiler mangler

Vi som vokste opp i Volvo – Da Volvos bakseter var halve Norges lekerom

Vi som mekker bilklubber for jenter – I disse bil­klubbene stoppes gutta i døra

Vi som kjører racing i Porsche 944 – Er dette Porsches mest undervurderte gull?

Vi som kjører påskegult hele året – I år blir påsken neongul

Vi som kjører Panda 4x4 – Norges minste firehjulstrekker er også den barskeste

Vi karer i Karmann Ghia – Bilen som får humøret og prisene til å stige

Vi som kjører 1950-tallet som livsstil – er 50-tallets biler de siste som var sexy?

Vi som koser oss på sportsbiltreff – Over tusen norske sportsbiler på én søndag

Vi som kjører rundt i hundreåringer – Vi feirer bilene som er hundre i år!

Vi som har blinket oss ut BMW i4 – BMW på strøm får bil­entusiastene til å gnistre

Vi som deltar på DS-treff – Citroën DS er skjønn­heten og udyret i ett

Vi som snikfotografer rikingenes biler – Rikfolks kjøre­tøy, en sight­seeing i smug

Vi som drar på Rolls-Royce-treff – har Rolls-Rolls-eierne Norges minst snobbete bilklubb?

Vi som diskuterer sportsbiler så grusen spruter – Du får tommel opp med Aston og finger’n med Ferrari

Vi som brisker oss med bryllupsbiler – se bryllups­bilene som nesten gruser kjolen!

Vi som liker gamle bensinstasjoner – var de Norges varmeste møte­plasser?

Vi som får bilen tatovert på armen – Slik beholder du drømmebilen livet ut

Vi som liker britiske eksentrikere og bilene deres – «Å kjøre fin bil er bra for sangstemmen»

Vi som braser rundt i Folkevogn-Buggy – «Beach buggy får 340 prosent flere tomler opp enn Ferrari»

Vi som beundrer Peugeot 504 – Er dette verdens mest uslitelige, franske bil?

Vi som skravlet om bil i ferien – Hvilke morsomme biler ble du kjent med i sommer?

Vi som kjører BMWs «stygge andunge» – Ungdom kan si: Se på den schtøgge BMW-en!

Vi som kjører russisk – Min Volga var KGBs favorittbil

Vi som kler oss i mote fra bilens årgang – Hårrullene ga oss pallplass i billøpet

Vi som kjører Norges sjeldneste biler – de har Norges eneste bil i sitt slag

Vi som kjører rampete biler – bygg om bilen og få halve Norge som venner

Vi som elsker Ekebergmarkedet – Norges mest kaotisk spennende bruktmarked for bilfolk?

Vi som smykker oss med Opel – produserte det dølleste bil­merket de deiligste formene?

Vi som vil ha elbiler med sjarm – Da jeg fikk se fargen, ble livet mitt snudd opp ned

Vi som nyter siste tur før vinterlagring – blir siste kosetur før vinteren den fineste?

Vi som tar vare på slektsbilen – biler som alltid har vært i familien, er de beste

Vi som er godt vant med Wankel – har nordmenn med Wankel-biler landets mest problem­frie bilhold?

Vi som elsker Oslo Motor Show – Norges største, feteste fest for bilnerder

Vi som elsker svære elbiler – Ja den er vulgær, men samtidig rålekker

Vi som duller med Duett – er dette den mest Volvoete av alle Volvoer?

Vi som svinger oss i Seville – hva sier denne Cadillacen om sin berømte eier?

Vi som kjører kompakt, tysk toppklasse – da Mercedes slapp luksus løs på folket

Vi som julepynter med wunderbaum – lukter ille og ser ille bra ut

Vi som kun kjører på usaltede vinterveier – du blir imot salting når du ser disse hvite veiene

Vi som feirer jul i garasjen – det egentlige (nisse)verkstedet

Vi bil­elskere som blir 23 i 2023 – Noe eget å kjøre bil som er dobbelt så gammel som meg

Vi som tar ting inn i bilen, men ingenting ut – er bilen Norges største lagerplass?

Vi som kjører hjem egen ved – full bil med ved kløyver strøm­regningen

Vi som trives best med rene linjer – Lekre linjer kommer igjen når SUV-enes tid er forbi

Vi som gillar Saab 900 – er dette siste svenske med attityd?

Vi som lurer oss inn på lukkede bilsamlinger – er dette Norges mest under­holdende bilsamling?

Vi som mener lykken er Lancia – overlever all djevel­skap, også norske veier

Vi som gir elbilene humoristiske kallenavn – elbilen blir gladere med et frekt kallenavn

Vi som er nysgjerrig på Møllers bilsamling – historisk bilsamling til å bli ung i hodet av

Vi som feirer Peugeot 205 «40 år» – Peugeot 205 er tidenes beste småbil

Vi som får veteranfordeler – de kjører bruksbiler som plutselig ble veteraner

Vi som stadig stopper på rasteplasser – beste med den norske bilturen? Rastepausen!

Vi som forguder «gubbebiler» – her er gubbebilene i våre hjerter