LYKKE AV STÅL: Matilde og Markus Berntsen valgte et orgel av en 12-sylindret Jaguar til bryllupsmarkeringen.Foto: SILJEANDREASSEN.NO
Vi som bruker bilen til fest:
De frekke bryllupsbilene som får gjestene til å prate
Glem bryllupsbildene. Det er bryllupsbilene som gir festen gnist og driv.
Se hvordan en muskelbil, en Mercedes, en knøtt-Suzuki, og en Jaguar gir familiefestene maks futt.
Veteranbiler
er mest etterspurte til familiefester
Utleieselskap
tar gjerne fra kr 5000 / dag
Vanlig vennepris er fra kr 2000 / dag
Invitert til
brølløp (den livligere varianten av «bryllup»), dåp, konfirmasjon eller
vitnemålsfeiring?
Da holder det
ikke å møte opp i en klam, trang dress – og tappert forsøke å framstå blid og
opplagt– uten å vite hvor du skal gjøre av deg i bølingen av nære og fjerne
slektninger.
Du må
FOKUSERE på noe.
Derfor har de fleste kloke brudepar og andre festverter et
midtpunkt i form av en veteranbil – et samtaleemne som kan tynes i timevis.
Og – alle vet at veteranbil til giftemålet får ekteskapet til å vare.
Les om Motors
utvalgte bryllupsbiler, festkjøretøy – og ikke minst vinner-åk på
vitnemålsutdelingen:
Mariann
Eikelia og Mads Zimmermann i Kragerø i Telemark så forbi pompøse Rolls-Roycer,
mektige Mærsjer og blærete BMWer – og blinket seg ut en bryllupsbil for giftemålet
i september i fjor.
For paret var
det opplagte valget en liten, takløs tass fra 1974 – ved navn Suzuki LJ20.
– En kamerat
hadde den i garasjen i 20 år, før jeg fikk overtalt han til å selge.
Zimmermann
visste hva han gikk til, på godt og vondt:
– Jeg hadde
selv et tilsvarende eksemplar i dårlig forfatning, men så at jobben med
restaurering ble for stor.
Han har kjørt
offroad med Suzuki i over 30 år.
– Mesteparten
av livet mitt dreier seg rundt biltrial (les: hinderløype-kjøring i bratt
terreng) og Suzuki. Valg av bryllupskjøretøy falt derfor nokså naturlig,
ler han.
Dagen derpå
arrangerte det nysmidde ekteparet eget billøp for gjestene, hvor bruden ble kjørte rundt i bryllupskjolen – mens
støvet virvlet vilt rundt dem.
Bilen, med en
beskjeden to-sylindret motor på 359 kubikk, finnes kun i tre kjente eksemplarer
i Europa.
Fem i slengen
I 1973 tok
Veidekke, som tilfeldigvis også er Zimmermanns arbeidsplass, inn fem stykk av
den kompakte skapningen i forbindelse med et tunell-prosjekt.
– Nå finnes bare
to igjen, og jeg har eid begge, bekrefter han fornøyd.
På
bryllupsdagen stod bilen oppstilt i synlig avstand fra middagsbordene.
– Hver gang
jeg så på min kjære kone, var bilen alltid i bakgrunnen.
Neste morgen
våknet Mariann Eiklia opp til en bokstavelig talt stor overraskelse – på litt
over ett tonn: Morgengaven var en knallblå Citroën Cactus dekorert med rød
sløyfe.
– Da Cactus
var ny i 2014, forelsket hun seg totalt i den, og vi kjøpte en knall gul. Da vi
solgte etter to år, gråt hun. Det måtte bli Cactus igjen.
Vidar-Alexander
Risvold i Sauda i Rogaland lirket ut sin Plymouth Roadrunner når yngstedatter
Hannah-Victoria nylig skulle konfirmeres.
– Man skal jo
kjøre standsmessig ved slike fine, sjeldne anledninger. Men familien hadde ikke
gjort det, om det ikke var hennes ønske, sier han.
Eldstedatter
Vanessa-Linneas konfirmasjon skjedde delvis ombord i en grønn Dodge pickup.
Bil fra 15
– Min
erfaring er at Mopars (samlebegrep for Chrysler, Dodge, Plymouth-konsernet)
motorer og drivverk er mer hardføre. Jeg liker ting utenfor allfarvei, og kunne
derfor ikke kjørt samtidige konkurrenter som Ford Mustang eller Chevrolet Corvette.
De er for vanlige i trafikken, he-he. Og jeg er nok litt sær, oppklarer han.
Risvold har
bred bakgrunn med alt fra utdannelse som yrkessjåfør og maskinfører til fagbrev
som glassarbeider – med spesiale i sikkerhetsglass. Han kjøpte sin første bil
som 15-åring.
– En Dodge
Dart fra 1970, som jeg brukte utrolig mye tid – og penger – på.
Annonse
Brutale linjer
– Jeg har
vært innom de fleste bilmerker, og har i tillegg eid flere vans og trucks, men
har alltid hatt minst én muskelbil, gjerne Dodge Dart, stående. De har flotte,
rå og brutale linjer.
Konfirmasjonsbilen
er også kraftige saker: den opprinnelige V8-eren på 7,2 (440 cid på
amerikansk bilfagspråk) liter er oppgradert til 8,2 liter (500 cid).
Langtidsprosjekt
Foruten
familiære høydepunkt er planen å bruke bilen til treff, utstillinger og
finværsturer.
– Kanskje vi
også tester den på street legal
dragrace, antyder Risvold.
Foruten
Roadrunner har familien en 1970 Dodge Dart Swinger.
– Den er et langtidsprosjekt, som nok blir
ferdig en vakker dag.
Og til daglig?
Da kjører gjengen en 2004-modell Dodge Durango Limited.
Annonse
Staselig
Selma Carlsen
i Bodø i Nordland har landets staseligste hobby med forbokstaven «S»,
nærmere bestemte en Mercedes S-klasse fra 1985.
Bildet over er
tatt like etter forsommerens vitnemålsutdeling fra videregående skole.
- Jeg tok den
en obligatorisk tur i sentrum i etterkant, for å vise Bodø ekte kjøreglede.
Hun kjøpte
bilen i år – sammen med faren.
– Vi deler
flere interesser, inkludert denne tyskeren. Vi er derfor gode medeiere, selv om
jeg gir han lite tid til å kjøre den, innrømmer hun lattermildt.
Kaksetraller
Mercedes sin toppmodell, med fabrikkens kodenavn W126, ble sluppet løs på verden i 1980.
Datidens halvsøvnige, blaserte biljournalister beskrev fasongen som «uvanlig
stilfull», med kupélignende linjeføring som fikk andre kaksetraller til å
framstå som gammelmodige. Utviklingsavdelingen i Stuttgart tynte suksessen helt
til 1991 – da en langt mindre elegant etterfølger overtok stafettpinnen.
– Hver gang
noen starter en prat om bilen, og lar meg bable i vei om det fineste jeg eier,
lyser jeg opp, humrer Carlsen.
I tillegg til
en langt framskreden interesse for veteranbiler, liker hun å tilbringe fritid i
naturen og jobbe hjemme på familiegården – før hun igjen åpner førerdøren og
knuger rattet på det 49 år gamle vidunderet.
Etter
sommeren skal hun i førstegangstjeneste.
– Det blir
spennende, tross lange kjørepauser. Motivasjonen er at bilen står hjemme og
venter, fastslår Carlsen.
Markus og
Matilde Berntsen i Larvik i Vestfold valgte å gifte seg med Jaguaren, eller
rettere sagt: bruke den som brudebil – den 20. april i år.
– Ettersom
bilen er i familiens eie, og ellers er et smykke, var den et opplagt valg for
den store dagen, melder Markus.
For å få både
forlovere og brudepar avgårde, var også en nyere Mercedes S63 AMG en del av
opplegget.
– Denne siste
lånte vi av broren min, som jobber i bilforretningen Autonero i Tønsberg.
Lyden fra den
12-sylindrede Jaguar-motoren tvinger alltid fram glis.
– Enkelte gjestene
husket Jaguar-modellen fra den Norges-berømte Marve Fleksnes-sketsjen fra 1974 –
der en Mini Morris og en Jaguar møtes på en smal vei, og ingen av dem vil rygge
for å gi plass.
Veteran-hygge
1974-modellen
ble importert til Norge i 1979, og huset opprinnelig en 4,2 liters V8 motor,
fram til den ble ombygget hos Jaguar i England i 1999 – med en 5,3 liter V12-maskin.
– Far, mine
to brødre og jeg kjøpte den for ett år siden – fordi vi ønsket en veteranbil til
hygge, uten å betale millioner.
– Tross høyt
bensinforbruk er Jaguaren en fryd å kjøre. Tidløst karosseri i dyp rødfarge
gjør at bilen skiller seg ut – også til fest på en solfylt sommerdag, mener
Markus.
Disse herlige bilentusiastene har vi allerede skrevet om – klikk på lenkene for å lese: