FROSKEØYNE: Simon Knarvik, bosatt på Sotra utenfor Bergen, digger Beach Buggys gromme gleder, luftige egenskaper som vanlige kjøretøy mangler i fullt monn.Foto: PRIVAT
Vi som braser rundt i Folkevogn-Buggy:
«Beach buggy får 340 prosent flere tomler opp enn Ferrari»
Noen biler bringer bare glede. Møt to par som forlenger sommeren med hver sine Beach buggies bygd på Boble-mekanikk.
Den amerikanske båtbyggeren Bruce Myers hadde den opprinnelige ideen
På midten av 1960-tallet banet «Meyers Manx» vei for en kult.
En rekke ulike småfirmaer leverte siden et utall varianter.
Mange rare trender har startet på Californias strender.
Midtveis på 1960-tallet kom smartingen Bruce Meyers på ideen om å overføre kunnskapen sin om produksjon av plastbåter til glade fritidsbiler.
Meyers Manx’ frekke design med svære hjul og røslige hjulbuer og drivverk fra VW Boble var i starten tenkt som et strandkjøretøy. På asfalt er fortsatt Dune Buggy (navnet i USA) og Beach Buggy (resten av verden) enda litt mer rampete enn et skateboard.
Meyers solgte rundt 6000 av dem, mens skamløse kopister skrudde sammen bortimot en kvart million.
Over 50 år senere holder nordmenn – med lyst på flagrende hår og turbulens i nakkegropen – liv i tanken om bekymringsløs sommer på fire, fete hjul. Heng på Sol Ringnes og Knut Lyngstadås, samt Jeanett og Simon Knarvik!
Simon og Jeanett Knarvik bor på Sotra utenfor Bergen, der hun jobber som apotektekniker og han som bilskadereparatør. På diverse nettsteder kan man lese at det urgamle navnet Sotra muligens betyr «å syde og koke»: Havet rundt øya skvulper, freser og bølger lekent på en selvsikker måte – nærmest som den lille strandloppa som står på tunet til ekteparet Knarvik.
– Buggyen krever litt tilvenning, men når du først har blitt kjent med den, er den svært lettkjørt og underholdende. Med lett egenvekt på 560 kilo bryr den seg fint lite om fysikkens lover. Sjelden har man det så artig med noe som koster så lite, forklarer Simon, og smeller til:
– Noe av det råeste jeg observerte som liten gutt, var en kar som dro en rød Beach buggy på bakhjulene fordi den var så lett i front.
I oppveksten delte Simon farens intense bilinteresse, og Buggy raget skyhøyt på ønskelista.
– Disse er jo rimelige i innkjøp, så å si gratis å eie og sanker opp til 340 prosent flere tomler og smil enn hvilken som helst Ferrari og Lamborghini, lover Simon.
Asfalt-jolla har verken belter eller velte bøyle. Hvor trafikksikker den virker, avhenger av øynene som ser:
– Vi anser den som en motorsykkel med to seter, som er ekstra synlig i trafikken, fastslår han.
Paret kjøpt Folkevognen noen få uker før bryllupet sto i juni 2016.
– Folk blir jo alltid godt humør når de får øye på Buggyen, og derfor tenkte jeg at den måtte være den perfekte bryllupsbilen.
Sotra-duoen har lite kontakt med Norges øvrige Buggy-miljø:
– Man er på en måte en del av den utvidede Boble-familien, men Boble-mennesker viser ikke alltid begeistring for slike radikale avarter av originalen.
Simon har noen enkle råd til leseren som ønsker seg maken:
– Om du finner et gøyalt eksemplar, nøl ikke, få det i hus! Så lenge du sørger for ferske bensinslanger og at bremsene virker, er det stort sett bare tut og kjør. Deler finnes i hopetall og koster en pakke kjeks og en cola. Selv tante Reidun eller onkel Ole kan skru på disse bilene, mener Simon.
Sol Ringnes i 1890 Rakkestad i midtre Østfold er kvinnen bak Facebook-forumet Beach Buggy Norge, som akselerer mot 1000 medlemmer.
Hun har jobbet hele sin yrkeskarriere i barnehage, beskriver seg som svært hjemmekjær med fokus på barn, barnebarn og venner – men farter likefullt rundt med mannen Knut Lyngstadås på tre høyst ulike vis.
Paret eier en mektig motorsykkel, en vanvittig amerikansk Dodge Ram Camper van – og selvsagt en småbøllete Beach Buggy som skiller seg kraftig ut med dyp rødfarge i kombinasjon med pianosort nyanse, samt veltebøyler rund baut, frekt overdimensjonerte hjul og spinnville, speilblanke kromfelger.
– Jeg startet Facebook-gruppen fordi vi i miljøet manglet et sted å diskutere, spre Buggy-interessen og ikke minst hjelpe hverandre. Siden vi er så heldige å ha en sånn artig liten sak, rett og slett et leketøy, vil vi jo gjerne dele den med andre.
Knøttbilen er effektiv også når det kommer til å kjøle seg ned i hett sommervær.
– Buggy handler mye om en bestemt frihetsfølelse: Vind i håret i kombinasjon med rå motorlyd.
Ringnes misliker ikke at forbipasserende snur seg.
– Buggyen vekker mer oppmerksomhet enn amcar-biler flest, skratter hun.
Miljøet er fortsatt lite:
– Og det er spredt over hele landet, men jammen blir vi tatt godt imot på Folkevogn-treff. Vi er to bilglade besteforeldre. Den hobbyen deler vi virkelig, og koser oss blant likesinnede. Da har man jo alltid noe å snakke om og glo på, oppfordrer hun.
Disse herlige bilentusiastene har vi allerede skrevet om – klikk på lenkene for å lese: