Vi som iler til italiensk biltreff:
Italienske biler er så pene at det gjør vondt
Bli med når en kø av italienske bilentusiaster samles for å gjøre en bortgjemt parkeringsplass i Bærum mer passione.
Italiensk sommer? Du må vite hvor det skjer: Kjør fra
Sandvika og ta av fra E16 mot Rud, vingle deg gjennom minst to veldig
rundkjørte rundkjøringer, ta inn en snodig sidevei som leder inn til en annen
snedig sidevei.
Adressen for dagen er Autovia, Rudssletta 52, den italiensk-orienterte bilforretningen som er arrangør av forsommerens knatrende treff i grønt, hvitt og rødt.
Her er såvidt lovlig lave Ferrarier, frekt frodige Alfa Romeoer, fandenivoldsk fiffige Fiater og obskønt elegante Lanciaer.
Vanlig vel bevarte nordmenn legger all sjenanse til side, og flokkes rundt bilene som italienere samles rundt et mektig måltid. Heng på Andrine Lunewski, Ali Kowkabi, Alexander Karlsen og Daniel Skulstadberg.
Daniel Skulstadberg, senior prosjektleder i Mantena i Oslo, blir
ufrivillig blikkfang straks han braser inn på treffet. Selv blaserte italo-entusiaster
løfter tunge øyelokk, noe annet ville vært rart ved synet av ytterst sjeldne Alfa
Romeo SZ Zagato.
Fasongen er like vill som arkitekturen til Oslos nye Munchmuseum er brutal.
– Jeg har hatt lyst på denne i 15 år, som er det eneste eksemplaret på skilter i Norge. Jeg hadde muligheten til å kjøpe den en gang, men det ble aldri noe av. Når jeg nå på nytt fikk sjansen, var det lite å lure på, forklarer han.
Fortsatt uavhengig
Tre frontlys på hver side er et frekt frampek, som hinter til trynene på senere Alfa-modeller – som det småtøffe familiebilformatet 159 (2004–2011).
– Enten så liker man SZ, eller så synes man den er helt jævlig. Altså jævlig kul, presiserer han.
Vi får vite at SZ Zagato er bygget på et forkortet understell av Alfa Romeo 75, og er siste modell med den gamle plattformen som bærer merkets internkode «116».
– SZ kom i 1989 som et sterkt signal. Kort tid i forveien hadde Fiat-konsernet kjøpt Alfa Romeo, og nyheten skulle vise at Alfa fortsatt forble uavhengig.
Litt over 1000 eksemplarer av arten tøt ut fra fabrikken inntil 1991, sammen med rundt 250 cabrioleter (1992–1994), da kalt RZ.
Den fandenivoldske fasongen skyldes Robert Opron, den franske designeren som er kjent som far til både Citroën CX og Renault Fuego.
V6-motoren på tre liter kubikk er Alfas egen, og flytter 1250 kilo egenvekt med litt over 200 hester. 0–100 går unna på sju blanke.
– SZ er like kul å kjøre som den ser ut, lover Skulstadberg.
Alexander Karlsen i Holmestrand i Vestfold sitter i styret i
Norsk Maserati klubb og jobber til daglig i revisjonsselskapet Ernst &
Young.
– Jeg rattet Ferrari i en kort periode i fjor, men konkluderte raskt med at Maserati står hjertet nærmest. Ferrari er fantastisk, men Maserati er jo mer spesielt: sært på en god måte, analyserer han.
Lettere bil
Karlsen fant en ny lekekamerat i Maserati Gran Turismo MC Stradale.
– Den er en spesialutgave, hvor fabrikken har gjort en hel del endringer sammenlignet med standard utgave, som selvsagt heller ikke er helt standard.
Maseratis mål har vært mer kraft, og mindre vekt å drasse på.
– Bilen er 110 kilo lettere, ved grep som å kaste ut baksetene og erstatte forsetene med racing-seter i karbon.
Løsninger er hentet rett fra Maseratis ekstreme supersportsbil MC12 (håndbygget fra 2004 til 2005), som et Google-søk avslører er verd rundt 4 millioner dollar. Andre vektbesparende tiltak er lette, keramiske bremser og færre kilo med støyisolerende materialer.
– Mange Ferrari-eiere har selvsagt et entusiast-forhold til bilene sine, mens jeg vil tro absolutt alle Maserati-eiere føler slik. Der ligger forskjellen, påpeker han, og roser Autovias arrangement:
Åpent for alle
– Jeg liker mangfoldet: At alle kan delta på treffet, uansett hvilken italiener de kjører. Miljøet har mange middelaldrende mannfolk, men mange krefter gjøre en innsats for å få med nye, unge fjes. Selv om inngangsbilletten til Maserati-eierskap er noe dyrere enn for eksempel en eldre og rimeligere Alfa Romeo, opplever Maserati-klubben en god vekst, rapporterer han.
Andrine Lunewski på Nesbru i Asker er stolt vinner av
showets spesialpris for «Blankeste kjøretøy» med sin nye, gullrosa Fiat 500 La
Prima på strøm.
– Det er jo moro å vinne, for jeg stiller på treffet mest fordi jeg fikk beskjed om det, ler hun:
– Og så er det gøy å se hvilke andre italienere folk kjører.
Hun bruker bilen ofte til og fra Rud videregående skole. Etter videregående ønsker hun å spesialisere seg innen filmyrket, nærmere bestemt som art director.
– Filmbransjen er fascinerende med kule folk og varierte oppgaver, noe jeg har erfart gjennom praksisplass.
Det er pinlig lenge siden en av Italias mest kjente
filmskapere gjennom tidene, Federico Fellini (1920–1993), befolket La Dolce
Vita og andre av sine verk med en bråte små Fiater.
– Det er flott at Fiat fortsetter med de samme formene gjennom nye, elektriske 500, fastslår Lunewski.
På vanlige ukedager driver Ali Kowkabi med det han omtaler
som «strategi- og forretningsutvikling» – på fritiden pleier han omgang med mer
eksplosjonsartede, dirrende, vibrerende, bråkete skapninger.
Om han skal beskrive seg selv med to ord?
– Alfa-frik, lyder svaret før spørsmålet er ferdig formulert:
– Jeg har hatt mange ulike Alfaer i garasjen. For tiden har jeg fire pluss én Ferrari, ramser han opp.
Kunstverk!
På den solheite asfalten steker en rugg av en rallyrigga Alfa, et unikt, bola eksemplar basert på merkets modellklassikker «GT», skrudd sammen helt fra 1963 til 1977.
– Jeg har bygget den historisk korrekt, om du sammenligner med versjonen Alfa GTA, som fabrikken bygget fra 1967 til 1970.
Les om flere bilentusiaster her!
-
Vi som kapper biltaket:
Kappsagen endret Odd-Egils Amazon brutalt
-
Vi som oppdrar barn med gammal bil:
Babyene som får bil inn med morsmelka
-
For deg som har mye penger:
Hva tror du denne Porsche-fargen koster?
-
Vi som liker vinterlig bilmoro:
11 fæle, fine historier om bilvinter
-
Vi som elsker bilutstillinger
Norske bilmesser: 100 år med gleder (og skuffelser)
-
Vi som er grådig glad i Granada:
Husker du Ford Grandiosa? Eller var det Granada ...
-
Vi som dyrker Opel-moro:
Disse Opel-entusiastene spiser Ford til frokost
-
Yaris til 1,2 mill:
Det finnes bare én, Jonas måtte søke om å få kjøpe den
-
Vi som digger gamle ting:
Syv på topp: Tingene vi ikke visste vi trengte
-
Vi som vil ha gøy elbil:
Abarth – Norges mest befriende ufornuftige elbil?
Kowkabi finner stor glede i hver minste detalj. Alt skal
høre sammen.
– Det gjelder langt fra bare utseendet og teknikken, men også ting som bredde, og ikke minst vekt, som selvsagt betyr mye for kjøreegenskapene.
For kjennere er dette spesialbygget såpass nære å være et kunstverk, at den gjerne kunne fått plass på stua eller soverommet.
– Jeg skulle gjerne hatt bilen på soverommet, men den står faktisk i garasjen, ler han.
Hva roser de gode kreftene som med jevne mellomrom trommer sammen til italiensk treff:
– Jeg er opptatt av at vi må være flere som tar vare på biler som viser hvordan de var den gangen de ble brukt, enten på gaten eller bane.
Han ser liten motsetning til elbilismen:
— De bilene som står her nå, har en annen oppgave, nemlig å vise en arv. Klart vi har plass til både det gamle og det nye, mener han.
Disse herlige bilentusiastene har vi allerede skrevet om – klikk på lenkene for å lese:
Audi – Hvem er det egentlig som kjører Audi?
Alfa Romeo – Nå snakker vi inderlig kjærlighet!
Amcar-entusiastene – De som elsker amerikanerne
Tesla – «Tesla-eiere har blitt mobbeofre og skyteskive»
Skoda – Derfor digger nordmenn Skoda
Aston Martin – «Aston Martin er stil. Porsche er Frogner-Golf»
Opel – Nå gjør Vanja gamle Opel kult igjen
Mercedes-Benz Geländewagen – «Små biler er det verste jeg vet!»
Saab – Eldar Vågan byttet Saab mot brennevin
Porsche – Visst pokker kjører kvinnfolk Porsche!
Pickup – Her er Trygve Slagsvold Vedums aller største svakhet
MG – Den nye bilduellen med kinesisk eller engelsk MG?
Klassisk Citroën – Kong Haralds flørt med Citroën
Lexus – Toyotas lukusmerke lokker med kjentfolk
Lada – Er dette den verste bilen som finnes?
Ford Mustang – Denne rakkeren får nordmenn til å bestille elektrisk Mustang
Toyota Supra – Toyotas minst solgte får flest blikk
Julepyntede biler – Slik pynter vi bilene til jul
Elbil med høy kilometerstand og svært kort rekkevidde – Blodfans av kort rekkevidde
Subaru Forester – Er dette Norges aller kjedeligste (og beste) bil?
Polestar – «Polestar-eiere minner om tenåringer som vil ha den råeste mobilen»
Datsun – «Nye biler kneler lenge før Datsun tar kvelden»
Land Rover Defender – «Å kjøre Land Rover er som å gjøre noe gøy med en god venn»
Volvo 240 – Firkantet svenske er Norges mest omsatte bil noensinne
Gammel varebil – Eldre arbeidsbiler er den nye hytta!
VW-boble – Firehjulsdrift er for pyser!
Mercedes-Benz –«Du kan kjøre over fartsdumper i 80 uten å miste asken på cigaren»
Jeep – Jeep-folk trenger ikke varme i hyttegølvet
Morgan – «Morgan er en investering i egen helse»
Ferrari – «Porsche blir for dagligdags, sammenlignet med Ferrari»
Firkantet stasjonsvogn – Livet blir større med stasjonsvogn
VW Golf – Garantert gira på Golf
Cabriolet – Sure folk kjører ikke cabriolet
Honda – Vi var europamestere i å handle Honda
Volkswagen Type 2 –Folkevognbuss er kongen av kos
Lang campingvogn – For noen blir en campingvogn aldri lang nok
DeLorean – De kjører inspirasjonen til Tesla
Jaguar XJ – «Jaguar er populær blant folk med sans for det gamle imperiet»
17. mai-pyntede biler – Slik 17.mai-pynter vi bilene våre
Pimpede elbiler – Denne elbiltrenden gjør det gromt å kjøre grønt
Nostalgiske campere – Nå reiser nordmenn på klassisk camping
Toyota Corolla – Er dette Norges mest elskede hverdagsbil?
Trehjulinger – Verdens beste, verste biltype!
Vi som liker gromlyd – Muskelbiler gjør Bygde-Norge heitere
De som kjører med hund – Bikkje i bil er den beste reisekompisen
Saab Sonett – «Mange lurer på om den er en Porsche»
Vi som sover i bilen i sommer – «Bilen er hotellrommet med den beste utsikten»
Hardhausen Mercedes W123 – Er dette Norges mest seigliva bil noensinne?
Vi som fotografer biler i ferien – De morsomste feriebil(d)ene
Vi som kjøper tilbake vår første bil – Stadig flere finner igjen sin første kjærlighet
Vi som bruker bilen til hagehobby – I sommer har nordmenn kjørt halve hager hjem
Vi som raser rundt i Fords klassiker – De fyrrigste folka kjører Ford Capri
Vi som farter rundt i Fiat – Dyrker romantikk i italiensk hverdagsbil
Vi som kjører med gullfarga felger – Hele Norge pynter bilen med «gullsko»
Vi som kjører én meter lave sportsbiler – Høye SUV-er er for pyser!
Vi som ratter elbiler på bane – Nå invaderer elbilister racingbaner over hele landet
Vi som digger biler med skråstilte bakruter – Z-formet bakrute er tidenes barskeste bildesign
Vi som pynter antenna på bilen – Revehale er Norges frekkeste bilpynt
Vi som setter oss bak rattet i kjole – Flotte biler fortjener stilige sjåfører
Vi som elsker tilhengere – Tilhengerne er nordmenns aller kjæreste eie
Vi som elsker Citroën 2CV – Norges best likte snegle
Vi som digger gromme griller – Hvem har Norges mest grisefine grill?
Vi som rosemaler bilen vår – Rosemaling er den tøffeste måten å pynte bilen på
Vi som monterer svære ekstralys – Møt Norges mest blendende bilister
Vi som sverger til BMW E30 – Er dette BMWs skarpeste linjer noensinne?
Vi som tatoverer bilen på armen – Bilen som tatovering gjør at den varer livet ut
Vi som tyner veteranbilen på vinterføre – Gammelbil i kaldværet er het hobby for stadig flere
Vi som mesker oss med Mazda – Det fantes knapt makan til Mazda!
Vi som samler bilbrosjyrer – Disse bilbrosjyrene holder seg bedre enn bilene de skulle selge
Vi med genial 4x4 i eldre stasjonsvogn – Er amcar-4x4 eller tysk quattro morsomst på snø?
Vi som ratter rundt i nissedrakt – Nissens rekkevidde slår enhver elbil
Vi som digger 40-årsjubilantene BX og Sierra – Godt nytt år med fremtidsbilene fra 1982!
Vi som ratter Rolls-Royce – Nå unner nordmenn seg en real Rolls!
Vi som nyter nattkjøring – Kjør i mørket og se lyset!
Vi som bruker vinteren på å mekke – Er mekking Norges største vinteraktivitet?
Vi som elsker vår Toyota RAV4 – Bilen er RAV, ruskende genial
Vi som liker Slottets kjøretøy – Kongehusets liv i biler
Vi som kjører med ski på taket – Skiboks er for pyser!
Vi som feirer Renault 5 – Da Renault kjørte fra Ferrari
Vi som tjuvstarter våren i kabriolet – Cab-sesongen starter før snøen har gått!
Vi som brenner for flammelakkering – Glem foliering – nå bestiller nordmenn flammelakk
Vi som humrer i Hummer – 1990-talls Hummer har alt elbiler mangler
Vi som vokste opp i Volvo – Da Volvos bakseter var halve Norges lekerom
Vi som mekker bilklubber for jenter – I disse bilklubbene stoppes gutta i døra
Vi som kjører racing i Porsche 944 – Er dette Porsches mest undervurderte gull?
Vi som kjører påskegult hele året – I år blir påsken neongul
Vi som kjører Panda 4x4 – Norges minste firehjulstrekker er også den barskeste
Vi karer i Karmann Ghia – Bilen som får humøret og prisene til å stige
Vi som kjører 1950-tallet som livsstil – er 50-tallets biler de siste som var sexy?
Vi som koser oss på sportsbiltreff – Over tusen norske sportsbiler på én søndag
Vi som kjører rundt i hundreåringer – Vi feirer bilene som er hundre i år!
Vi som har blinket oss ut BMW i4 – BMW på strøm får bilentusiastene til å gnistre
Vi som deltar på DS-treff – Citroën DS er skjønnheten og udyret i ett
Vi som snikfotografer rikingenes biler – Rikfolks kjøretøy, en sightseeing i smug
Vi som drar på Rolls-Royce-treff – har Rolls-Rolls-eierne Norges minst snobbete bilklubb?
Vi som brisker oss med bryllupsbiler – se bryllupsbilene som nesten gruser kjolen!
Vi som liker gamle bensinstasjoner – var de Norges varmeste møteplasser?
Vi som får bilen tatovert på armen – Slik beholder du drømmebilen livet ut
Vi som liker britiske eksentrikere og bilene deres – «Å kjøre fin bil er bra for sangstemmen»
Vi som braser rundt i Folkevogn-Buggy – «Beach buggy får 340 prosent flere tomler opp enn Ferrari»
Vi som beundrer Peugeot 504 – Er dette verdens mest uslitelige, franske bil?
Vi som skravlet om bil i ferien – Hvilke morsomme biler ble du kjent med i sommer?
Vi som kjører BMWs «stygge andunge» – Ungdom kan si: Se på den schtøgge BMW-en!
Vi som kjører russisk – Min Volga var KGBs favorittbil
Vi som kler oss i mote fra bilens årgang – Hårrullene ga oss pallplass i billøpet
Vi som kjører Norges sjeldneste biler – de har Norges eneste bil i sitt slag
Vi som kjører rampete biler – bygg om bilen og få halve Norge som venner
Vi som elsker Ekebergmarkedet – Norges mest kaotisk spennende bruktmarked for bilfolk?
Vi som smykker oss med Opel – produserte det dølleste bilmerket de deiligste formene?
Vi som vil ha elbiler med sjarm – Da jeg fikk se fargen, ble livet mitt snudd opp ned
Vi som nyter siste tur før vinterlagring – blir siste kosetur før vinteren den fineste?
Vi som tar vare på slektsbilen – biler som alltid har vært i familien, er de beste
Vi som er godt vant med Wankel – har nordmenn med Wankel-biler landets mest problemfrie bilhold?
Vi som elsker Oslo Motor Show – Norges største, feteste fest for bilnerder
Vi som elsker svære elbiler – Ja den er vulgær, men samtidig rålekker
Vi som duller med Duett – er dette den mest Volvoete av alle Volvoer?
Vi som svinger oss i Seville – hva sier denne Cadillacen om sin berømte eier?
Vi som kjører kompakt, tysk toppklasse – da Mercedes slapp luksus løs på folket
Vi som julepynter med wunderbaum – lukter ille og ser ille bra ut
Vi som kun kjører på usaltede vinterveier – du blir imot salting når du ser disse hvite veiene
Vi som feirer jul i garasjen – det egentlige (nisse)verkstedet
Vi bilelskere som blir 23 i 2023 – Noe eget å kjøre bil som er dobbelt så gammel som meg
Vi som tar ting inn i bilen, men ingenting ut – er bilen Norges største lagerplass?
Vi som kjører hjem egen ved – full bil med ved kløyver strømregningen
Vi som trives best med rene linjer – Lekre linjer kommer igjen når SUV-enes tid er forbi
Vi som gillar Saab 900 – er dette siste svenske med attityd?
Vi som lurer oss inn på lukkede bilsamlinger – er dette Norges mest underholdende bilsamling?
Vi som mener lykken er Lancia – overlever all djevelskap, også norske veier
Vi som gir elbilene humoristiske kallenavn – elbilen blir gladere med et frekt kallenavn
Vi som er nysgjerrig på Møllers bilsamling – historisk bilsamling til å bli ung i hodet av
Vi som feirer Peugeot 205 «40 år» – Peugeot 205 er tidenes beste småbil
Vi som får veteranfordeler – de kjører bruksbiler som plutselig ble veteraner
Vi som stadig stopper på rasteplasser – beste med den norske bilturen? Rastepausen!
Vi som forguder «gubbebiler» – her er gubbebilene i våre hjerter
Vi som møter våren i 911 – nå skal manges våte drømmer ut på (nesten) tørre veier
Vi som påske-transporterer oss smart – her er påsketrafikkens mest kreative framkomstmidler
Vi som digger utskjelte, engelske biler – «Norske bilister er engstelige for å skille seg ut»
Vi som omfavner særnorske bestselgere – 10 biltyper nordmenn elsket før Tesla-alderen
Vi som nyter veteranbilen i vårsola – «Jeg har gledet meg til å ta ut bilen siden nyttår»
Vi som får maks bilmoro ut av minst mulig – «Jeg har null penger, men råd til denne»
Vi med kjøretøy for showets skyld – vi reiser selvsagt til bruktmarked i veteranbil
Vi som skal på fransk bildag – ingen biler er mer frekt sjarmerende enn de franske