FAMILIEJUVELEN: Ketil Solvik-Olsen har tatt vare på sin Cadillac Seville i 11 år. Entusiasmen for denne spesielle biltypen startet bråtidlig: Ungdomsbilen var en maken Seville.Foto: PRIVAT
Vi som svinger oss i Seville:
Hva sier denne Cadillacen om sin berømte eier?
Hva har en yrkessjåfør og Norges mest berømte tidligere samferdselsminister felles? Jo, de varmer seg gjennom vinteren med hver sin heite Cadillac Seville.
Krass oljekrise. Røff rasjonering på bensinstasjonene. Og
enda verre og villere:
Cadillac hadde sluppet løs sin største, feteste skapning
noensinne – som drakk mer enn Jeppe på Bjerget.
Kromkongen tviholdt på den falmede statusen som «The Standard
of the World». Samtidig utnyttet utfordreren Mercedes svakheten, og firedoblet USA-salget
på bare fem år.
I 1975 trakk Cadillac i nødbremsen. Redningen het Seville.
Nyheten tok posisjonen som den dyreste Cadillacen, men også den netteste og
letteste, – ja, slanket 400 kilo i forhold til volummodellen DeVille.
I 1976 kjøpte hele 43.772 sjeler Seville – mer enn det
samlede antall kunder som handlet Mercedes sine ulike modeller (43.205
eksemplarer). De to neste årene tok Seville ytterligere innpå Mercedes, så det
sang.
Rundt 50 år etter ruller et lite knippe nordmenn i Cadillacs
gromme game-changer. Heng på Motors to utvalgte, Colin Jonassen og Ketil
Solvik-Olsen:
Sosialøkonom og statsviter Ketil Solvik-Olsen gløder for
bil. Fra 2013 til 2018 var han samferdselsminister med sin velkjente rolige,
rullede rogalandsdialekt – som kan minne om den lave brummingen fra en V8-motor
med Cadillac-logo.
– Mitt aller første kjøretøy var en 1985 Cadillac Seville,
kjøpt brukt i 1994, mens jeg jobbet i Disney World i Orlando i USA.
Han prøvekjørte en Cadillac Sedan DeVille da han passerte en
grønn metallic Seville, med overdådig kromgrill og beige tak – som imiterer
cabriolet-look.
– Den blinket til meg i kveldsmørket. Så ble den
min, og de neste tre årene kjørte jeg den over 150.000 km med fremoverlent
entusiasme.
På det fjerde året langstidsparkerte Solvik-Olsen droget i
Michigan – i påvente av gunstig import til Norge – i henhold til 30-årsregelen
for veteranbiler.
– I mellomtiden fant Cadillacen ufrivillig sin
plass i bilhimmelen, da en lokal kamerat var uheldig på en spontan prøvetur,
rapporterer Solvik-Olsen.
I 2011 kjøpte han en tilsvarende Seville fra en samler i
Illinois.
Fargen er mer dempet, utgaven mer eksklusiv og
den har fortsatt under 70.000 miles på odometeret.
Hvilke detaljer ved farkosten er coolest, om ikke
kulest?
– Den formelig flyter på highwayene og har
et preg av det jeg kaller «pimpmobile». I Norge virker slikt kanskje like
negativt, som det i Detroit er kult, skratter Solvik-Olsen.
Hvor sant er det at Seville kunne konkurrere med Mærsje?
– Sammenlignet med tilsvarende Mercedeser fra
1985, er Seville en bedre luksusbil og cruiser, men samtidig litt mer overdådig
i sin fremferd – på godt og vondt, forklarer han, og legger til:
– Dessverre ble Seville levert med en upålitelig
V8-teknologi, som skjemmet de første årgangenes ry og rykte. Min egen 1985-modell
har derimot vært problemfri.
Seville har frodige former som skiller seg frekt og freidig
fra andre, samtidige Cadillac:
Den har en svært annerledes bakende, som gjør at
folk elsker å hate den, eller bare elsker den helt vilt. Interiøret er derimot
lett gjenkjennelig som en Cadillac. Seville fra 1970-tallet var litt kortere og
mer sportslig, for å konkurrere med europeiske luksusmerker. Begge utgavene
fremstår nok likevel fortsatt mer som flak, enn man forbinder med
europeiske merker, fastslår han.
Yrkessjåfør Colin Jonassen på Jessheim er kjent i
vennekretsen å finne på å dukke opp i alskens artige kjøretøy.
Han beskriver seg som en «avdanka, langhåra bakgårdskatt og
tidligere råner», som lar seg rive med av skiftende vinder og luner innen egen bilsmak.
Nylig ville han selge sin 1977 Lincoln Continental Mark V.
En interessent foreslo byttehandel med sin Seville.
Jonassen kjente allerede merket godt: Fra før
har han en Cadillac Sedan DeVille fra 1976, og broren en ‘68 DeVille
Convertible.
– Denne spesialutgaven av Seville skiller seg markant fra
andre Cadillacer. Vinyltaket og det innfelte, falske reservehjulet på
koffertlokket – er særegne idéer. Cadillac var ikke redd for å dra på
designmessig med denne modellen, fastslår han.
– Det beste er likevel at den er en ekte Cadillac. Ett
eneste blikk på den, og du er ikke i tvil om at den var noe av det ypperste å
få kjøpt i 1983.
Han koser seg med tanken på at Seville var merkets dyreste,
og mest påkostede, familiemedlem.
Bilen er jo nedlessa med utstyr for alle tenkelige,
og utenkelige, behov.
Hva er mindre imponerende ved amerikaneren?
– Den har en relativt slapp energikilde: En V8-motor på 4,1
liter som yter skarve 135 hester. Dessuten har den jo det jeg kaller «feilhjulstrekk»,
altså forhjulstrekk. Bakhjulstrekk er liksom mer typisk Cadillac, mener han, og
føyer til:
– Seville har i overkant mye elektronikk, som
tross alt er nærmere 40 år gammelt, med alt av potensielle problemer slikt kan
medføre.
Jonassen heier uansett på annerledes biler.
– Man må jo ikke nødvendigvis kjøre maken bil som andre, right?
Jeg har vel hatt rundt 100 biler de siste 30 åra, medregnet rubbel og bit, ler
han.
Jonassen har ellers for det meste holdt seg til såkalte
billigbiler.
– Jeg fikk faktisk flere til å snu seg etter min
nyinnkjøptye 1981-modell Mazda 626, enn med min andre Cadillac, den knallblå 1976-modellen.
Seville kan rette opp noe av dette, tror han.
Disse herlige bilentusiastene har vi allerede skrevet om – klikk på lenkene for å lese: