TOSIDIG SAK: Marit og Ole Christian Raasok fra Rælingen omfavner en Chevrolet Camaro RS/SS, hvor det dekorerte panseret skjuler en 5,7 liter V8 -motor med ekstra futt fra fabrikk.Alle foto: KARL EIRIK HAUG
Vi som kjører USA-bil den 4. juli:
Her går startsstreken for Norges største amcar-fest
Hele kroppen rister når folk fyrer opp dollardrogene sine – og seg selv: Lillestrøm inviterer til megaparade på fire hjul.
Night Cruise 4. juli: Et av Norges
største amcar-treff
3. juli hvert år: Ladies' cruising
Vanlig cruising den 1. og 3. onsdag i måneden fra mai til september
Den glødende mobilskjermen viser to ting: Invitasjonen til
landets største bilparade, og togbilletten som skal ta oss dit.
USAs uavhengighetsdag, 4. juli, lager kø i
Norge: Over tusen amcar-entusiaster sikter mot p-området utenfor messehallen i
Lillestrøm.
Vy-toget fra Oslo er et miljøgreit reisealternativ for reportere,
men også en nødløsning for å unngå å bli stående bom fast og komme for sent til
moroa.
Imens: Arrangøren Amcar Lillestrøms vakter dirigerer tusenvis
av feststemte folk og dollardrogene deres for å forberede den kilometerlange
paraden.
Vi huker tak i tre am-karer og -kvinner med følge, før de
fyker avgårde og forsvinner i feiringen: Julianne Jensen og Maiken Steinsgard, Ella
Olaug Lien og Dagfinn Strømstad, og Marit og Ole Christian Raasok.
Ella Olaug Lien og Dagfinn Strømstad skiller seg ut med en
DeSoto Custom 1950, en staselig «daily driver» som minner oss om en halvglemt
epoke av amerikansk bilmoro:
De fleste amcar-entusiaster flokker seg rundt
perioden som begynner med 1955 og halefinnenes tidsalder.
Merket DeSoto, som under Chrysler-konsernet eksisterte fra
1928 til 1961, er oppkalt etter spanjolen Hernando DeSoto, som, i 1541, skal ha
vært første europeer som krysset Mississippi-elven. DeSoto var i korte trekk en
Dodge med grommere, krommere pynt.
Første bilen Dagfinn kjøpte var en Dodge Coronet
1952-modell. Året var 1966 og han jobbet hos Leca i Lillestrøm.
– Jeg ga 300 kroner. Denne DeSoto har samme type
karosseri som min Dodge fra den gang.
Han har hatt droget i åtte år.
– Jeg liker alt ved den. Kjørefølelsen? Den er
helt ok, rapporterer han tørt.
Ved rygging er den likevel tungrodd:
– Den mangler selvsagt servo og da får jeg trent
armstyrke, ler han.
Duoen ser sterke ut, begge to.
– Takk, sånn passe, svarer Ella og Dagfinn i kor.
Om de to er et par?
– Vi vanker sammen, svarer Ella lurt.
– Jeg har
adresse i Oslo og han på Jessheim. Vi bor litt her og der, ettersom det passer.
Annonse
Litt ekstra stas
Marit og Ole Christian Raasok fra Rælingen stiller med Chevrolet
Camaro RS/SS fra 1970, hvor RS står for «RisikoSport», unnskyld: «Rally Sport».
Chevrolet-fabrikken bygget andre generasjon Camaro helt fra
1970 til 1981, og modellen karakteriseres av langstrakte sidedører med
rammeløse glugger.
Ole Christian har tatt vare på bilen siden han var 18 år.
– For 17 somre siden ble den min første bil. Da er
det litt ekstra stas å lirke den fram ved slike anledninger som i dag.
Camaroen er utstyrt med manuell girkasse, som de fleste vil
oppfatte som uvanlig for amerikanske biler, med mindre man er kjenner– og
skjønner at dette er en spesialrigget sportsutgave.
– Manuell giring gjør den morsom å kjøre. Det
hjelper også at den er kul å se på, innrømmer han.
Pimp my Skoda
Hvilken utvendig detalj gjør den spesiell?
– «RS» hinter til det særegne frontpartiet, med
todelt frontfanger, fristilt grill og doble hovedlys, mens «SS» betegner
ytelser.
Fargen, «Cranberry Red», er de samme illrøde tranebærene som
har blitt populære i alt fra middagsretter til kakeoppskrifter. Mange Camaroer
er hvite eller sølv:
– Den dype rødfargen kler denne sports-versjonen
særs godt.
Og hva er så hverdagsbilen?
– Kontrasten er stor: Den er rett og slett en
diesel-drevet Skoda Octavia, kommer det kjapt.
Annonse
Høvding-bil
Julianne Jensen fra Flateby i Enebakk og venninnen Maiken
Steinsgard har et lite party i baksetet på en 1955-modell Pontiac Starchief.
Uheldigvis for dem reker vi forbi – og bestemmer oss for å forstyrre dem på
verst tenkelige vis.
Motor kommanderer dem ut av bilen, stille på foto og
fortelle:
– Denne fikk mannen min og jeg kjørt på henger fra
Alta i Finnmark, forteller Julianne. – Før den tid, gikk den på Fetsund i
Akershus. Den er strøken og original, lover hun.
Høvding-bilen har et lite fly i front på pansertoppen.
– Merket er sjeldent her i landet: Du finner flust
med tilsvarende Chevrolet Bel Air kontra Pontiac Starchief. Antall varierer
selvsagt med årsmodeller, garderer hun.
Bilen skaper enkelte misforståelser:
– De fleste som kommer bort, spør om den er en
Chevrolet. Vi får ikke like mye oppmerksomhet som berømte Chevrolet Bel Air,
men denne er jo mer spesiell.
Autofil-bakgrunn
Svigerfaren har en Bel Air i garasjen:
– Da jeg giftet meg i fjor, tok vi bryllupsbilder
med begge bilene. Da var alle fornøyde.
Den figurer på samtlige bryllupsfotografier:
– Og tenk, ja: Vi er fortsatt gifte.
Baksetene er utstyrt med barnesete-sikkert Isofix:
– Nå i sommer kjører vi på ferietur med barn på to
og fem år. Vi får mye oppmerksomhet bare
fordi vi har med oss så små mennesker i en så gammel amerikaner. Så lenge vi
sikrer etter forskrifter og litt til, går det bra: det er ikke slik som
tidligere tider, at ungene satt løse i bilene.
Pontiacen trekker det rullende hotellrommet:
– Vår combi-camp fra 1976 hører med. Den har
figurert i innslag TV2-programmet Autofil med forrige eier, hinter Julianne.