Vi som påske-transporterer oss smart:
Her er påsketrafikkens mest kreative framkomstmidler
Når alle vi gærne påskekyllinger køer til de samme feriestedene, gjør noen få frie fugler andre valg. Her er fem humørfylte fremkomstmidler.
Påsken er
høytid for ... selvplagere som stortrives i lange, utmattende, meningsløse
køer.
Nå er mulighetene store for å oppleve både bilkø, slalåmkø, vaffelkø og dokø – før lønsj.
For i påsken skal over 1,5 millioner nordmenn kjempe seg vei til og fra hytta: Om du er vel bevart, er det lurt å tenke annerledes.
Hva om den forbasket dyrebare tiden som kalles «ferie» er følelsen av å være et fritt menneske, og ikke en slave av andres påske-forventinger? I så fall, sjekk Motors utvalgte humørspredere: Bombardier-snøbussen i Jotunheimen, skiseiling på Finse, puddersykkelen Flex, de sakte Syklistenes Landsforening og René Zagros på mc og snowboard:
Fotograf og forfatter René Zografos i Oslo kjører både snowboard, Mini Countryman og Triumph Bonneville Street Twin motorsykkel – og har nettopp utgitt sin ellevte bok: «Det planeten trenger: Vegansk livsstil».
På ryggen har han en røslig sekk med snowboardstøvler, briller og hansker – og på utsiden av samme sekk har han festet et rundt to kilo tungt snowboard – på tvers – med et vingespenn verdig en kongeørn.
– Planen er å kjøre de bratte, svingete veiene forbi Holmenkollen og opp til slalåmbakkene på Tryvann. Tidligere år har jeg observert noen få folk på scootere og motorsykler lastet med ski eller brett, og tenkte: Nå vil jeg gjøre det samme.
Før turistene
For Zografos føles slike friske turer aldri kalde:
– Jeg kjører motorsykkel på tampen av vinteren, når veiene er tørre, fordi det gir litt av samme følelse som å stå på snowboard ned en bakke: Vind i ansiktet, kontakt med naturen – og vissheten om å være i ett med farkosten, forklarer han.
Brettet stikker såpass ut på begge sider at han tar seg god tid, og dropper å prøve å kjøre forbi eventuell tilløp til bilkø.
– Jeg foretrekker å komme meg av gårde før de store mengdene skiturister våkner. Når trafikken øker, er jeg allerede på vei hjem igjen – i motsatt retning.
Han har modifisert eller bygget om detaljer som sete, eksosanlegg, styre og dekk.
– Mest for å få sykkelen til å se enda mer retro ut. Den er ikke blitt mer behagelig å kjøre, men har fått et såkalt caféracer-preg. Begrepet hinter til looken fra motorsyklenes storhetstid – da det var en kultur for å kjøre fra kafé til kafé og ta seg ut.
«Caféracere» skal gjerne ha brede dekk, lavt styre og helst en liten «kåpe», altså vindavviser i front.
Noen minus ved bråtidlig-vår-kjøring? Jo, alle de lumske hullene i asfalten som kommer til syne etter en røff vinter:
– Vær varsom. Motorsykler og tråsykler er spesielt utsatt. Jeg har aldri sett så mange skader i veibanen som i vår, advarer han.
En av Norges mest spesielt spektakulære påsketurer skjer
ombord i en dings som kan se ut som en blanding av retrofuturistisk ufo og
urgammel tanks. De historiske beltebilene «Bombardier Snowmobile» går vanligvis
åtte ganger daglig fra Tyin (på grensen mellom fylkene Innlandet og Vestland)
til Eidsbugarden og Fondsbu i løpet av senvinteren og våren.
Forklaringen på framtoningen er at det kanadiske selskapet Bombardier skrudde sammen farkostene fra midten av 1940-tallet til begynnelsen av 1980-tallet.
Alene i Norge
Med 12 eksemplarer i stallen har Jotunheimen og Valdresruten Bilselskap (JVB) Norges mest omfangsrike samling – og ganske sikkert en av de de største i verden. Det eldste kjøretøyet som kjøres, er en tapper 1954-modell og det seneste en 1976-årgang.
Enkelte av beltebilene er motoriserte med en antikvarisk, driftssikker
plugg av en Chrysler Industrial 5,4 liter V8-motor med 180 hk – mens de fleste
er utstyrt med en noe mer oppdatert «Edelbrock» 5,7 liters V8-motor med 310 hk.
Hvert beltekjøretøy frakter opptil 14 glade turister, skiutstyr og nok annet stæsj for noen dagers opphold i fjellheimen
Selskapet JVB er alene i Norge om å benytte beltebil i
ordinær rutetrafikk og kaller selv opplevelsen «levende historie,
transport og turistattraksjon». I ti år etter tiår har transporten foregått
uten problemer – husk bare fornuftig pakket bagasje, slik at den tåle uventet regn,
vind og snø – der den er stroppet fast til taktoppen.
For 2500 kroner får du et todagers kræsj-kurs i sporten «skiseiling»
på Finse, togstasjonen på Bergensbanen midt mellom Norges største og nest
største byer.
Det flate landskapet beliggende 1222 meter over havet gir ifølge eksperter samme klima som Antarkis – og er som skapt for å spenne på skiene og brette ut et fallskjermlignende, fargerikt seil.
Skiseiling kan minne om en langt mindre utstyrs- og ferdighetskrevende versjon av kite-sporten – selve seilet veier ofte bare litt over én kilo. Når vindretningen er riktig, trekkes du opp fjellsider, og på flata kan du fare trygt og raskt av gårde.
Polfarer Børge Ousland har en skiseiler-rekord i Antarktis på 226 kilometer – i løpet av 16 timer. Knappe fem timer fra Oslo og tre timer fra Bergen ligger det isbelagte Finsevatnet og venter på alle som har med hjem, varme og vindtette klær: Randoneeski låner du gratis om du bor på Hotel Finse 1222.
Syklistforeningen.no argumenterer med «klisterfri»
påskeferie når den minner om prosjektet «Grønne sykkelruter». Syklistenes
landsforening har blinket ut 51 bilfrie sykkelstier rundt landets åtte mest
folketette, urbane konsentrasjoner: Oslo, Bergen, Trondheim, Stavanger,
Fredrikstad og Sarpsborg, Kristiansand, Grenland (skien Porsgrunn) samt
Drammen.
Stiene ligger som oftest der våren bruker å komme først.
Foreningen oppfordrer til å knipse bilder langs traseene og lempe dem ut i sosiale medier – gjerne med emnetaggen #klisterfri.
For rundt 50.000 kroner kan du pugge begrepet «snowbike» og fyke avgårde på elektriske Flex – en lettbent skapning signert den kanadiske produsenten Envo, som markedsfører seg som det nordamerikanske landets største på strømbasert mobilitet.
Styret er koblet til en enslig skiplanke i front – og pedalene, som minner om systemet som finnes på elsykler, virker på beltedriften der bak.
Farkosten skal kunne klatre og kave seg i styggbratte bakker med inntil imponerende 25 prosents stigning.
Rekkevidden oppgis ærlig nok til å variere fra beskjedne 15 til mer anstendige 50 kilometer – avhengig av terreng. At man neppe får testet batterikapasiteten i lunt sommervær, sier seg selv.
Disse herlige bilentusiastene har vi allerede skrevet om – klikk på lenkene for å lese:
Audi – Hvem er det egentlig som kjører Audi?
Alfa Romeo – Nå snakker vi inderlig kjærlighet!
Amcar-entusiastene – De som elsker amerikanerne
Tesla – «Tesla-eiere har blitt mobbeofre og skyteskive»
Skoda – Derfor digger nordmenn Skoda
Aston Martin – «Aston Martin er stil. Porsche er Frogner-Golf»
Opel – Nå gjør Vanja gamle Opel kult igjen
Mercedes-Benz Geländewagen – «Små biler er det verste jeg vet!»
Saab – Eldar Vågan byttet Saab mot brennevin
Porsche – Visst pokker kjører kvinnfolk Porsche!
Pickup – Her er Trygve Slagsvold Vedums aller største svakhet
MG – Den nye bilduellen med kinesisk eller engelsk MG?
Klassisk Citroën – Kong Haralds flørt med Citroën
Lexus – Toyotas lukusmerke lokker med kjentfolk
Lada – Er dette den verste bilen som finnes?
Ford Mustang – Denne rakkeren får nordmenn til å bestille elektrisk Mustang
Toyota Supra – Toyotas minst solgte får flest blikk
Julepyntede biler – Slik pynter vi bilene til jul
Elbil med høy kilometerstand og svært kort rekkevidde – Blodfans av kort rekkevidde
Subaru Forester – Er dette Norges aller kjedeligste (og beste) bil?
Polestar – «Polestar-eiere minner om tenåringer som vil ha den råeste mobilen»
Datsun – «Nye biler kneler lenge før Datsun tar kvelden»
Land Rover Defender – «Å kjøre Land Rover er som å gjøre noe gøy med en god venn»
Volvo 240 – Firkantet svenske er Norges mest omsatte bil noensinne
Gammel varebil – Eldre arbeidsbiler er den nye hytta!
VW-boble – Firehjulsdrift er for pyser!
Mercedes-Benz –«Du kan kjøre over fartsdumper i 80 uten å miste asken på cigaren»
Jeep – Jeep-folk trenger ikke varme i hyttegølvet
Morgan – «Morgan er en investering i egen helse»
Ferrari – «Porsche blir for dagligdags, sammenlignet med Ferrari»
Firkantet stasjonsvogn – Livet blir større med stasjonsvogn
VW Golf – Garantert gira på Golf
Cabriolet – Sure folk kjører ikke cabriolet
Honda – Vi var europamestere i å handle Honda
Volkswagen Type 2 –Folkevognbuss er kongen av kos
Lang campingvogn – For noen blir en campingvogn aldri lang nok
DeLorean – De kjører inspirasjonen til Tesla
Jaguar XJ – «Jaguar er populær blant folk med sans for det gamle imperiet»
17. mai-pyntede biler – Slik 17.mai-pynter vi bilene våre
Pimpede elbiler – Denne elbiltrenden gjør det gromt å kjøre grønt
Nostalgiske campere – Nå reiser nordmenn på klassisk camping
Toyota Corolla – Er dette Norges mest elskede hverdagsbil?
Trehjulinger – Verdens beste, verste biltype!
Vi som liker gromlyd – Muskelbiler gjør Bygde-Norge heitere
De som kjører med hund – Bikkje i bil er den beste reisekompisen
Saab Sonett – «Mange lurer på om den er en Porsche»
Vi som sover i bilen i sommer – «Bilen er hotellrommet med den beste utsikten»
Hardhausen Mercedes W123 – Er dette Norges mest seigliva bil noensinne?
Vi som fotografer biler i ferien – De morsomste feriebil(d)ene
Vi som kjøper tilbake vår første bil – Stadig flere finner igjen sin første kjærlighet
Vi som bruker bilen til hagehobby – I sommer har nordmenn kjørt halve hager hjem
Vi som raser rundt i Fords klassiker – De fyrrigste folka kjører Ford Capri
Vi som farter rundt i Fiat – Dyrker romantikk i italiensk hverdagsbil
Vi som kjører med gullfarga felger – Hele Norge pynter bilen med «gullsko»
Vi som kjører én meter lave sportsbiler – Høye SUV-er er for pyser!
Vi som ratter elbiler på bane – Nå invaderer elbilister racingbaner over hele landet
Vi som digger biler med skråstilte bakruter – Z-formet bakrute er tidenes barskeste bildesign
Vi som pynter antenna på bilen – Revehale er Norges frekkeste bilpynt
Vi som setter oss bak rattet i kjole – Flotte biler fortjener stilige sjåfører
Vi som elsker tilhengere – Tilhengerne er nordmenns aller kjæreste eie
Vi som elsker Citroën 2CV – Norges best likte snegle
Vi som digger gromme griller – Hvem har Norges mest grisefine grill?
Vi som rosemaler bilen vår – Rosemaling er den tøffeste måten å pynte bilen på
Vi som monterer svære ekstralys – Møt Norges mest blendende bilister
Vi som sverger til BMW E30 – Er dette BMWs skarpeste linjer noensinne?
Vi som tatoverer bilen på armen – Bilen som tatovering gjør at den varer livet ut
Vi som tyner veteranbilen på vinterføre – Gammelbil i kaldværet er het hobby for stadig flere
Vi som mesker oss med Mazda – Det fantes knapt makan til Mazda!
Vi som samler bilbrosjyrer – Disse bilbrosjyrene holder seg bedre enn bilene de skulle selge
Vi med genial 4x4 i eldre stasjonsvogn – Er amcar-4x4 eller tysk quattro morsomst på snø?
Vi som ratter rundt i nissedrakt – Nissens rekkevidde slår enhver elbil
Vi som digger 40-årsjubilantene BX og Sierra – Godt nytt år med fremtidsbilene fra 1982!
Vi som ratter Rolls-Royce – Nå unner nordmenn seg en real Rolls!
Vi som nyter nattkjøring – Kjør i mørket og se lyset!
Vi som bruker vinteren på å mekke – Er mekking Norges største vinteraktivitet?
Vi som elsker vår Toyota RAV4 – Bilen er RAV, ruskende genial
Vi som liker Slottets kjøretøy – Kongehusets liv i biler
Vi som kjører med ski på taket – Skiboks er for pyser!
Vi som feirer Renault 5 – Da Renault kjørte fra Ferrari
Vi som tjuvstarter våren i kabriolet – Cab-sesongen starter før snøen har gått!
Vi som brenner for flammelakkering – Glem foliering – nå bestiller nordmenn flammelakk
Vi som humrer i Hummer – 1990-talls Hummer har alt elbiler mangler
Vi som vokste opp i Volvo – Da Volvos bakseter var halve Norges lekerom
Vi som mekker bilklubber for jenter – I disse bilklubbene stoppes gutta i døra
Vi som kjører racing i Porsche 944 – Er dette Porsches mest undervurderte gull?
Vi som kjører påskegult hele året – I år blir påsken neongul
Vi som kjører Panda 4x4 – Norges minste firehjulstrekker er også den barskeste
Vi karer i Karmann Ghia – Bilen som får humøret og prisene til å stige
Vi som kjører 1950-tallet som livsstil – er 50-tallets biler de siste som var sexy?
Vi som koser oss på sportsbiltreff – Over tusen norske sportsbiler på én søndag
Vi som kjører rundt i hundreåringer – Vi feirer bilene som er hundre i år!
Vi som har blinket oss ut BMW i4 – BMW på strøm får bilentusiastene til å gnistre
Vi som deltar på DS-treff – Citroën DS er skjønnheten og udyret i ett
Vi som snikfotografer rikingenes biler – Rikfolks kjøretøy, en sightseeing i smug
Vi som drar på Rolls-Royce-treff – har Rolls-Rolls-eierne Norges minst snobbete bilklubb?
Vi som brisker oss med bryllupsbiler – se bryllupsbilene som nesten gruser kjolen!
Vi som liker gamle bensinstasjoner – var de Norges varmeste møteplasser?
Vi som får bilen tatovert på armen – Slik beholder du drømmebilen livet ut
Vi som liker britiske eksentrikere og bilene deres – «Å kjøre fin bil er bra for sangstemmen»
Vi som braser rundt i Folkevogn-Buggy – «Beach buggy får 340 prosent flere tomler opp enn Ferrari»
Vi som beundrer Peugeot 504 – Er dette verdens mest uslitelige, franske bil?
Vi som skravlet om bil i ferien – Hvilke morsomme biler ble du kjent med i sommer?
Vi som kjører BMWs «stygge andunge» – Ungdom kan si: Se på den schtøgge BMW-en!
Vi som kjører russisk – Min Volga var KGBs favorittbil
Vi som kler oss i mote fra bilens årgang – Hårrullene ga oss pallplass i billøpet
Vi som kjører Norges sjeldneste biler – de har Norges eneste bil i sitt slag
Vi som kjører rampete biler – bygg om bilen og få halve Norge som venner
Vi som elsker Ekebergmarkedet – Norges mest kaotisk spennende bruktmarked for bilfolk?
Vi som smykker oss med Opel – produserte det dølleste bilmerket de deiligste formene?
Vi som vil ha elbiler med sjarm – Da jeg fikk se fargen, ble livet mitt snudd opp ned
Vi som nyter siste tur før vinterlagring – blir siste kosetur før vinteren den fineste?
Vi som tar vare på slektsbilen – biler som alltid har vært i familien, er de beste
Vi som er godt vant med Wankel – har nordmenn med Wankel-biler landets mest problemfrie bilhold?
Vi som elsker Oslo Motor Show – Norges største, feteste fest for bilnerder
Vi som elsker svære elbiler – Ja den er vulgær, men samtidig rålekker
Vi som duller med Duett – er dette den mest Volvoete av alle Volvoer?
Vi som svinger oss i Seville – hva sier denne Cadillacen om sin berømte eier?
Vi som kjører kompakt, tysk toppklasse – da Mercedes slapp luksus løs på folket
Vi som julepynter med wunderbaum – lukter ille og ser ille bra ut
Vi som kun kjører på usaltede vinterveier – du blir imot salting når du ser disse hvite veiene
Vi som feirer jul i garasjen – det egentlige (nisse)verkstedet
Vi bilelskere som blir 23 i 2023 – Noe eget å kjøre bil som er dobbelt så gammel som meg
Vi som tar ting inn i bilen, men ingenting ut – er bilen Norges største lagerplass?
Vi som kjører hjem egen ved – full bil med ved kløyver strømregningen
Vi som trives best med rene linjer – Lekre linjer kommer igjen når SUV-enes tid er forbi
Vi som gillar Saab 900 – er dette siste svenske med attityd?
Vi som lurer oss inn på lukkede bilsamlinger – er dette Norges mest underholdende bilsamling?
Vi som mener lykken er Lancia – overlever all djevelskap, også norske veier
Vi som gir elbilene humoristiske kallenavn – elbilen blir gladere med et frekt kallenavn
Vi som er nysgjerrig på Møllers bilsamling – historisk bilsamling til å bli ung i hodet av
Vi som feirer Peugeot 205 «40 år» – Peugeot 205 er tidenes beste småbil
Vi som får veteranfordeler – de kjører bruksbiler som plutselig ble veteraner
Vi som stadig stopper på rasteplasser – beste med den norske bilturen? Rastepausen!
Vi som forguder «gubbebiler» – her er gubbebilene i våre hjerter
Vi som møter våren i 911 – nå skal manges våte drømmer ut på (nesten) tørre veier
Les om flere bilentusiaster her!
-
Vi som kapper biltaket:
Kappsagen endret Odd-Egils Amazon brutalt
-
Vi som oppdrar barn med gammal bil:
Babyene som får bil inn med morsmelka
-
For deg som har mye penger:
Hva tror du denne Porsche-fargen koster?
-
Vi som liker vinterlig bilmoro:
11 fæle, fine historier om bilvinter
-
Vi som elsker bilutstillinger
Norske bilmesser: 100 år med gleder (og skuffelser)
-
Vi som er grådig glad i Granada:
Husker du Ford Grandiosa? Eller var det Granada ...
-
Vi som dyrker Opel-moro:
Disse Opel-entusiastene spiser Ford til frokost
-
Yaris til 1,2 mill:
Det finnes bare én, Jonas måtte søke om å få kjøpe den
-
Vi som digger gamle ting:
Syv på topp: Tingene vi ikke visste vi trengte
-
Vi som vil ha gøy elbil:
Abarth – Norges mest befriende ufornuftige elbil?