NY GLØD: Marian Strand i Rogaland mener man bare får den moroa man lakker sjøl. Bruksbilen ble omlakkert på en låve – nå farter hun rundt i fyr og flamme og treffer likesinnede.Foto: HENNING NORGREN
Vi som brenner for flammelakkering:
Glem foliering – nå bestiller nordmenn flammelakk
Flammemotiv gir bilen grom glød. Disse fire ildsjelene brenner for het nostalgi, som nå blusser opp igjen fra sør til nord.
Ytterst få, norske proffe lakkerere har spesialisert seg på dekor- og motivlakkering.
Dekorlakkering omfatter flammer og andre, abstrakte grafiske former.
Begrepet motivlakk beskriver figurative motiver.
Økt interesse for flammelakkering gir norske, kunstorienterte lakkerere sprengte ordrebøker.
Er bilen din litt kjedelig å se på?
Det er helt normalt. Verden er full av dølle biler.
Kuren mot kjedsomhet heter «flammelakkering».
Man får bare den moroa man lakker sjøl: Flammetrenden, som senest var stor på 1970-tallet, blusser nå opp igjen over hele landet.
I den hete TV-serien Rådebank, som er blant NRKs største seersuksesser de seneste årene, er en flammelakkert VW Golf blant «hovedrolleinnehaverne».
Inspirasjonskilder som Rådebank har satt folk i fyr og flamme over hele landet: Mens du leser dette legger kanskje en glad lakkerer siste hånd på en praktfull, ildfull dekorjobb.
Møt Motors motivlakk-motivatorer Monica Thordén Haug, Ivar Åsland, Henning Norgren og Marian Strand:
For syv år siden begynte rogalendingen Marian Strand, butikksjef på Nille Jørpeland, å kjøre en mørk Oldsmobile Cutlass Supreme året rundt – et sportslig kupé-stuk som er hyppig gjenganger i amerikansk film med småskumle karakterer.
Så kom hun på ideen om å restaurere droget.
– Det ene tok det andre, og jeg har alltid likt flammer på bil. Da lakkerer Henning Norgren og jeg skulle handle lakken i butikken, bestemte jeg meg spontant for fargekombinasjonen med grønne flammer, ler hun.
Etter at bilen sto ferdig, har hun bare lirket den ut når veiene har vært tørre.
– Jeg er kjempefornøyd med lakkresultatet. Om sommeren drar jeg ofte på tur med combicamp og trenger knapt turfølge, for jeg storkoser meg i eget selskap. Bil er hobbyen, jeg legger ut på cruising med andre og svinger innom lokale treff. Ja, jeg har det rett og slett kjekt, forsikrer Strand.
Bilens lakkerer, Henning Norgren, også bosatt på Tau, avslører hemmeligheten bak looken:
– Jeg feiet gulvet på låven, spylte med vann for å binde støvet, skar ut sjablonger og lakkerte bilen mens gulvet var vått. Bilen er selvfølgelig lakkert i mange omganger.
Ut av låvebygget trillet nærmest en helt ny bil.
– Flammer er jo spennende allerede når en er barn, og alle har vel en eller annen gang brent seg. Så kanskje flammene symboliserer spenning og litt frykt, filosoferer han.
Dekorlakkererne Ivar Åsland og Monica Thordén Haug driver lakkstudioet 2Design i Tinn Austbygd i Telemark og holder stadig fullbookede kurs i lakkteknikker som flake og candy.
Tross parets presserende oppdrag tar Åsland seg tid til å forklare hvordan fenomenet flammelakkering oppsto:
– På 1920-tallet begynt velstående bilister å etterspørre pin-striping – teknikken med sirlig utførte border, som var kjent fra finere hestevogner.
Noe senere utviklet lakkere en tøffere stil basert på utseendet til scallops – altså kamskjell.
– Da var den artistiske veien kort til 1930-tallets såkalte Hot Rod-flames – et resultat av at brukte eksemplarer av den masseproduserte T-Forden begynte å bli økonomisk tilgjengelig for unge racing-entusiaster.
Etter å ha vært populært inntil midten av 1980-tallet, opplever Åsland at flammelakkering nå har fått et oppsving:
– Nostalgibølgen som vi har sett på mange andre områder, når bilmiljøene.
I tillegg savner folk som kjøper nye biler i dag, å kunne gjøre noe mer personlig med bilene enn å montere dyre felger og senkesett, analyserer han, og legger raskt til:
– Jeg går og venter på at noen Tesla-eiere bestiller flammelakkering. Teknikken passer perfekt med bilenes runde former.
Han mener paret nærmest er alene I Norge om å utføre stilen «Hot Wheels», oppkalt etter lekebilene med heftig dekor. Her er formene mer liflige enn de klassiske flammemotivene.
– Flammelakkering er betegnelsen på både de klassiske hotrod-flammene – som lages ved å maskere – og de nye, såkalte «realistic flames», som i større grad skapes på frihånd, kun ved hjelp av airbrush og håndholdt sjablong, forklarer Åsland.
Disse siste ble populære på 1990-tallet da Mike Lavallee fra USA utviklet og markedsførte teknikken med tanke på folk flest – og deltok i Overhaulin' og andre populære tv-programmer.
I 2015 inviterte Åsland i Lavallee til Oslo Motor Show, hvor stjernen lakket live under utstillingen og holdt kurs i Larvik helgen etter.
– Inspirasjon fra USA er gøy. Vi er fortsatt få proffer her i landet, og med økt kundepågang er det viktigere enn noen gang å lære bort, fastslår Åsland.
Disse herlige bilentusiastene har vi allerede skrevet om – klikk på lenkene for å lese: