Vi som digger digre biler:
Denne fete amerikaneren er lettere enn en ny Tesla
Nye biler blir stadig styggere større. Møt to veteranbilister med gigant-farkoster som paradoksalt nok veier mindre enn sammenlignbare 2023-modeller.
Store, stygge (?) skikkelser opptar stadig mer plass i norske landskap. En ruvende skapning i motsatt kjøreretning kommer i rasende fart.
Den brutalt to meter brede Teslaen fyller hele sin del av riksveien.
Hils på Norges mest solgte bilmodell, Tesla Model Y, som måler to meter i bredden og nesten bikker to tonn egenvekt.
Merkets enda mer gigantiske fauna, Model S og X, har en matchvekt på pluss-minus 2,5 tonn.
Men vent: Norges feteste biler er fortsatt veterankjøretøyene.
Tross kropp med mye mer stål og når null plast, er kroppsvekten ofte langt mer beskjeden og sunnere enn sammenlignbare nybiler.
Vi trenger oss på to ulike veteranbilister som er glade i lange, brede åk: En rogalending med en antikvarisk, unnskyld: eksemplarisk Mercedes-Benz – og ei sørlending med et amerikansk vrak, unnskyld: flak:
Ann-Charlotte Hanssen Hyytiäinen; i Kristiansand ser stort på det: Ved siden av jobbstillingen som Driftskoordinator for et renholdsfirma på Sørlandet kjører hun dragrace (kjapp bruksanvisning for uinnvidde: 0–400 meters racing-konkurranse som er unnagjort på få sekunder) – og når hun ikke har særlig annet å gjøre, legger hun ut på cruise med en ganske nyervervet landyacht av typen Buick Electra.
V8 veier litt ..
Bil- og tall-interesserte vil kunne fortelle at Electra er en såkalt full-size amerikaner, som i sin tid var Buicks mest langstrakte skapning – bare noen få centimeter unna seks meters lengde.
Kolossen veide, og veier fortsatt, hele 2,1 tonn. Da snakker vi egenvekt, uten passasjer, bagasje og eventuelle husdyr.
En Tesla Model X, som størrelsesmessig er riktigere sammenligningsgrunnlag enn den mer kompakte Model Y, tynger jordkloden med over 2,3 tonn. I kraftigere motoriserte varianter viser vekten over 2500 kilo. Skal man være virkelig vrang, kan man legge til grunn at Teslaen er 90 cm stuttere enn Buicken, noe som gjør det elektriske fotavtrykket om mulig enda mektigere.
– Noen hos Tesla har vel studert gamle, amerikanske flak for å finne optimalvekta, ler Hyytiäinen, og legger til:
– En skikkelig bil veier litt, i hvert fall en med V8-maskin under panseret.
Hyytiäinens innkjøp av Electra var såpass rimelig, at med feil og skavanker som fulgte med, så hun og mannen på den som en investering. Spesielt med tanke på at det bilkyndige paret mekker det meste selv.
I tillegg har hun en Oldsmobile Toronado fra 1973, som med sine 5,7 meters lengde er en tungvekter som tangerer Tesla Model Ys kroppsmasse.
– Tross størrelsen er Electra lettkjørt, men virker også litt uoversiktlig. Parkering kan være vrient, spesielt fordi speilene er så små. Og to meters bredde merkes på denne landsdelens smale sideveier, rapporterer hun.
Interiøret har muligens framstått staselig en gang i tiden, men bærer ørlite preg av å ha vært populært oppholdsrom for rånere eller raggare.
– Bilen har tre seters sofa foran, hvor de fleste funksjoner er elektrisk drevne. Takket være svigerfar virker de nå som de skal, skratter hun.
Motorsport-interessen oppsto da hun fant samboeren, Jan Henrik Gjømle.
– Det var så himla moro. I tillegg kjører vi dragrace, som også har vist seg å gi masse glede. Jeg hadde min første sesong i klassen Street Legal i år, og nå bygger vi om en Ford Mustang til neste vår, lover hun.
Anders Vistvik i Klepp kommune i Rogaland kjører vanligvis lastebil på et utall tonn. Arbeidsplassen er firmaet Klepp Spesialtransport, hvor han frakter alt fra svære hus og maskiner til bortimot 80 meter lange vindmølle-vinger (offisielt: turbin-blader) og megakomponenter for oljeindustrien.
Privat har han også pådratt seg en storlaks, en 60 år ung Mercedes.
Helt på tampen av 1950-tallet lot Mercedes seg endelig rive med av den amerikanske trenden med markerte halefinner. Nyheten, som fikk kallenavnet «Heckflosse», ble produsert fra 1959 til 1968 og erstattet den rundere forgjengeren som Mercedes slapp løs på verden i 1953. Firesylindrede modeller fikk internkode W110, mens sekssylindrede serier kaltes W111 og W112.
Silkemykt gir
– Jeg blinket meg ut Heckflosse på grunn av den gjennomførte stilen, helt ned til den rektangulært loddrette speedometeret, samt det silkemyke, manuelle rattgiret. Alt det der er tøft, mener Vistvik.
Karosseriet er en unik blanding av ublu klassisisme og sexy modernisme.
– Den er en slank bil med fine linjer, og jeg har stor sans for halefinnene. Den tofargede lakkeringen i lyse nyanser framhever de spesielle formene, mener han.
Les om flere bilentusiaster her!
-
Vi som kapper biltaket:
Kappsagen endret Odd-Egils Amazon brutalt
-
Vi som oppdrar barn med gammal bil:
Babyene som får bil inn med morsmelka
-
For deg som har mye penger:
Hva tror du denne Porsche-fargen koster?
-
Vi som liker vinterlig bilmoro:
11 fæle, fine historier om bilvinter
-
Vi som elsker bilutstillinger
Norske bilmesser: 100 år med gleder (og skuffelser)
-
Vi som er grådig glad i Granada:
Husker du Ford Grandiosa? Eller var det Granada ...
-
Vi som dyrker Opel-moro:
Disse Opel-entusiastene spiser Ford til frokost
-
Yaris til 1,2 mill:
Det finnes bare én, Jonas måtte søke om å få kjøpe den
-
Vi som digger gamle ting:
Syv på topp: Tingene vi ikke visste vi trengte
-
Vi som vil ha gøy elbil:
Abarth – Norges mest befriende ufornuftige elbil?
Med en lengde på 487,5 cm var denne forløperen til S-klasse blant de største i trafikken da den var ny. Elektriske Mercedes EQS, introdusert i 2021, har en lengde på hele 5,2 meter. Nykomlingens egenvekt er 2620 kilo.
– Min Mercedes er ganske så grei å manøvrere i gater og på veiene. Den er smalere enn utseendet tilsier, og i tillegg gir de store vindusflatene god oversikt.
Bredden er 179,5 cm, mens vår moderne målestokk, EQS, breier seg med 2,125 meter.
Aldri sliten
Tysk premium har alltid vært kjent for hard, herlig fjæringskomfort:
– Mercedesen er selvsagt svært komfortabel. I år nøt jeg blant annet en dagstur på over 55 mil uten å bli sliten i ryggen.
– Imellom har du også 300 (w112), som er hakket
større enn min 220SE(w111). Men da denne kom på markedet, virket den sikkert
nok svær for folk flest.
Tyskeren tas bare ut på tørre veier:
– Nå har jeg vinterlagret den i garasjen. Vi sees snart igjen, til neste vår, oppsummerer Vistvik.
Disse herlige bilentusiastene har vi allerede skrevet om – klikk på lenkene for å lese:
Audi – Hvem er det egentlig som kjører Audi?
Alfa Romeo – Nå snakker vi inderlig kjærlighet!
Amcar-entusiastene – De som elsker amerikanerne
Tesla – «Tesla-eiere har blitt mobbeofre og skyteskive»
Skoda – Derfor digger nordmenn Skoda
Aston Martin – «Aston Martin er stil. Porsche er Frogner-Golf»
Opel – Nå gjør Vanja gamle Opel kult igjen
Mercedes-Benz Geländewagen – «Små biler er det verste jeg vet!»
Saab – Eldar Vågan byttet Saab mot brennevin
Porsche – Visst pokker kjører kvinnfolk Porsche!
Pickup – Her er Trygve Slagsvold Vedums aller største svakhet
MG – Den nye bilduellen med kinesisk eller engelsk MG?
Klassisk Citroën – Kong Haralds flørt med Citroën
Lexus – Toyotas lukusmerke lokker med kjentfolk
Lada – Er dette den verste bilen som finnes?
Ford Mustang – Denne rakkeren får nordmenn til å bestille elektrisk Mustang
Toyota Supra – Toyotas minst solgte får flest blikk
Julepyntede biler – Slik pynter vi bilene til jul
Elbil med høy kilometerstand og svært kort rekkevidde – Blodfans av kort rekkevidde
Subaru Forester – Er dette Norges aller kjedeligste (og beste) bil?
Polestar – «Polestar-eiere minner om tenåringer som vil ha den råeste mobilen»
Datsun – «Nye biler kneler lenge før Datsun tar kvelden»
Land Rover Defender – «Å kjøre Land Rover er som å gjøre noe gøy med en god venn»
Volvo 240 – Firkantet svenske er Norges mest omsatte bil noensinne
Gammel varebil – Eldre arbeidsbiler er den nye hytta!
VW-boble – Firehjulsdrift er for pyser!
Mercedes-Benz –«Du kan kjøre over fartsdumper i 80 uten å miste asken på cigaren»
Jeep – Jeep-folk trenger ikke varme i hyttegølvet
Morgan – «Morgan er en investering i egen helse»
Ferrari – «Porsche blir for dagligdags, sammenlignet med Ferrari»
Firkantet stasjonsvogn – Livet blir større med stasjonsvogn
VW Golf – Garantert gira på Golf
Cabriolet – Sure folk kjører ikke cabriolet
Honda – Vi var europamestere i å handle Honda
Volkswagen Type 2 –Folkevognbuss er kongen av kos
Lang campingvogn – For noen blir en campingvogn aldri lang nok
DeLorean – De kjører inspirasjonen til Tesla
Jaguar XJ – «Jaguar er populær blant folk med sans for det gamle imperiet»
17. mai-pyntede biler – Slik 17.mai-pynter vi bilene våre
Pimpede elbiler – Denne elbiltrenden gjør det gromt å kjøre grønt
Nostalgiske campere – Nå reiser nordmenn på klassisk camping
Toyota Corolla – Er dette Norges mest elskede hverdagsbil?
Trehjulinger – Verdens beste, verste biltype!
Vi som liker gromlyd – Muskelbiler gjør Bygde-Norge heitere
De som kjører med hund – Bikkje i bil er den beste reisekompisen
Saab Sonett – «Mange lurer på om den er en Porsche»
Vi som sover i bilen i sommer – «Bilen er hotellrommet med den beste utsikten»
Hardhausen Mercedes W123 – Er dette Norges mest seigliva bil noensinne?
Vi som fotografer biler i ferien – De morsomste feriebil(d)ene
Vi som kjøper tilbake vår første bil – Stadig flere finner igjen sin første kjærlighet
Vi som bruker bilen til hagehobby – I sommer har nordmenn kjørt halve hager hjem
Vi som raser rundt i Fords klassiker – De fyrrigste folka kjører Ford Capri
Vi som farter rundt i Fiat – Dyrker romantikk i italiensk hverdagsbil
Vi som kjører med gullfarga felger – Hele Norge pynter bilen med «gullsko»
Vi som kjører én meter lave sportsbiler – Høye SUV-er er for pyser!
Vi som ratter elbiler på bane – Nå invaderer elbilister racingbaner over hele landet
Vi som digger biler med skråstilte bakruter – Z-formet bakrute er tidenes barskeste bildesign
Vi som pynter antenna på bilen – Revehale er Norges frekkeste bilpynt
Vi som setter oss bak rattet i kjole – Flotte biler fortjener stilige sjåfører
Vi som elsker tilhengere – Tilhengerne er nordmenns aller kjæreste eie
Vi som elsker Citroën 2CV – Norges best likte snegle
Vi som digger gromme griller – Hvem har Norges mest grisefine grill?
Vi som rosemaler bilen vår – Rosemaling er den tøffeste måten å pynte bilen på
Vi som monterer svære ekstralys – Møt Norges mest blendende bilister
Vi som sverger til BMW E30 – Er dette BMWs skarpeste linjer noensinne?
Vi som tatoverer bilen på armen – Bilen som tatovering gjør at den varer livet ut
Vi som tyner veteranbilen på vinterføre – Gammelbil i kaldværet er het hobby for stadig flere
Vi som mesker oss med Mazda – Det fantes knapt makan til Mazda!
Vi som samler bilbrosjyrer – Disse bilbrosjyrene holder seg bedre enn bilene de skulle selge
Vi med genial 4x4 i eldre stasjonsvogn – Er amcar-4x4 eller tysk quattro morsomst på snø?
Vi som ratter rundt i nissedrakt – Nissens rekkevidde slår enhver elbil
Vi som digger 40-årsjubilantene BX og Sierra – Godt nytt år med fremtidsbilene fra 1982!
Vi som ratter Rolls-Royce – Nå unner nordmenn seg en real Rolls!
Vi som nyter nattkjøring – Kjør i mørket og se lyset!
Vi som bruker vinteren på å mekke – Er mekking Norges største vinteraktivitet?
Vi som elsker vår Toyota RAV4 – Bilen er RAV, ruskende genial
Vi som liker Slottets kjøretøy – Kongehusets liv i biler
Vi som kjører med ski på taket – Skiboks er for pyser!
Vi som feirer Renault 5 – Da Renault kjørte fra Ferrari
Vi som tjuvstarter våren i kabriolet – Cab-sesongen starter før snøen har gått!
Vi som brenner for flammelakkering – Glem foliering – nå bestiller nordmenn flammelakk
Vi som humrer i Hummer – 1990-talls Hummer har alt elbiler mangler
Vi som vokste opp i Volvo – Da Volvos bakseter var halve Norges lekerom
Vi som mekker bilklubber for jenter – I disse bilklubbene stoppes gutta i døra
Vi som kjører racing i Porsche 944 – Er dette Porsches mest undervurderte gull?
Vi som kjører påskegult hele året – I år blir påsken neongul
Vi som kjører Panda 4x4 – Norges minste firehjulstrekker er også den barskeste
Vi karer i Karmann Ghia – Bilen som får humøret og prisene til å stige
Vi som kjører 1950-tallet som livsstil – er 50-tallets biler de siste som var sexy?
Vi som koser oss på sportsbiltreff – Over tusen norske sportsbiler på én søndag
Vi som kjører rundt i hundreåringer – Vi feirer bilene som er hundre i år!
Vi som har blinket oss ut BMW i4 – BMW på strøm får bilentusiastene til å gnistre
Vi som deltar på DS-treff – Citroën DS er skjønnheten og udyret i ett
Vi som snikfotografer rikingenes biler – Rikfolks kjøretøy, en sightseeing i smug
Vi som drar på Rolls-Royce-treff – har Rolls-Rolls-eierne Norges minst snobbete bilklubb?
Vi som brisker oss med bryllupsbiler – se bryllupsbilene som nesten gruser kjolen!
Vi som liker gamle bensinstasjoner – var de Norges varmeste møteplasser?
Vi som får bilen tatovert på armen – Slik beholder du drømmebilen livet ut
Vi som liker britiske eksentrikere og bilene deres – «Å kjøre fin bil er bra for sangstemmen»
Vi som braser rundt i Folkevogn-Buggy – «Beach buggy får 340 prosent flere tomler opp enn Ferrari»
Vi som beundrer Peugeot 504 – Er dette verdens mest uslitelige, franske bil?
Vi som skravlet om bil i ferien – Hvilke morsomme biler ble du kjent med i sommer?
Vi som kjører BMWs «stygge andunge» – Ungdom kan si: Se på den schtøgge BMW-en!
Vi som kjører russisk – Min Volga var KGBs favorittbil
Vi som kler oss i mote fra bilens årgang – Hårrullene ga oss pallplass i billøpet
Vi som kjører Norges sjeldneste biler – de har Norges eneste bil i sitt slag
Vi som kjører rampete biler – bygg om bilen og få halve Norge som venner
Vi som elsker Ekebergmarkedet – Norges mest kaotisk spennende bruktmarked for bilfolk?
Vi som smykker oss med Opel – produserte det dølleste bilmerket de deiligste formene?
Vi som vil ha elbiler med sjarm – Da jeg fikk se fargen, ble livet mitt snudd opp ned
Vi som nyter siste tur før vinterlagring – blir siste kosetur før vinteren den fineste?
Vi som tar vare på slektsbilen – biler som alltid har vært i familien, er de beste
Vi som er godt vant med Wankel – har nordmenn med Wankel-biler landets mest problemfrie bilhold?
Vi som elsker Oslo Motor Show – Norges største, feteste fest for bilnerder
Vi som elsker svære elbiler – Ja den er vulgær, men samtidig rålekker
Vi som duller med Duett – er dette den mest Volvoete av alle Volvoer?
Vi som svinger oss i Seville – hva sier denne Cadillacen om sin berømte eier?
Vi som kjører kompakt, tysk toppklasse – da Mercedes slapp luksus løs på folket
Vi som julepynter med wunderbaum – lukter ille og ser ille bra ut
Vi som kun kjører på usaltede vinterveier – du blir imot salting når du ser disse hvite veiene
Vi som feirer jul i garasjen – det egentlige (nisse)verkstedet
Vi bilelskere som blir 23 i 2023 – Noe eget å kjøre bil som er dobbelt så gammel som meg
Vi som tar ting inn i bilen, men ingenting ut – er bilen Norges største lagerplass?
Vi som kjører hjem egen ved – full bil med ved kløyver strømregningen
Vi som trives best med rene linjer – Lekre linjer kommer igjen når SUV-enes tid er forbi
Vi som gillar Saab 900 – er dette siste svenske med attityd?
Vi som lurer oss inn på lukkede bilsamlinger – er dette Norges mest underholdende bilsamling?
Vi som mener lykken er Lancia – overlever all djevelskap, også norske veier
Vi som gir elbilene humoristiske kallenavn – elbilen blir gladere med et frekt kallenavn
Vi som er nysgjerrig på Møllers bilsamling – historisk bilsamling til å bli ung i hodet av
Vi som feirer Peugeot 205 «40 år» – Peugeot 205 er tidenes beste småbil
Vi som får veteranfordeler – de kjører bruksbiler som plutselig ble veteraner
Vi som stadig stopper på rasteplasser – beste med den norske bilturen? Rastepausen!
Vi som forguder «gubbebiler» – her er gubbebilene i våre hjerter
Vi som møter våren i 911 – nå skal manges våte drømmer ut på (nesten) tørre veier
Vi som påske-transporterer oss smart – her er påsketrafikkens mest kreative framkomstmidler
Vi som digger utskjelte, engelske biler – «Norske bilister er engstelige for å skille seg ut»
Vi som omfavner særnorske bestselgere – 10 biltyper nordmenn elsket før Tesla-alderen
Vi som nyter veteranbilen i vårsola – «Jeg har gledet meg til å ta ut bilen siden nyttår»
Vi som får maks bilmoro ut av minst mulig – «Jeg har null penger, men råd til denne»
Vi med kjøretøy for showets skyld – vi reiser selvsagt til bruktmarked i veteranbil
Vi som skal på fransk bildag – ingen biler er mer frekt sjarmerende enn de franske
Vi som iler til italiensk biltreff – italienske biler er så pene at det gjør vondt
Vi som sporter i sportsbil – en spik, spenna sportsbil gir livet mer fart
Vi som orker enda et Opel-treff – Opel-menneskene med en dråpe sport i blodet
Vi som feirer Porsches 75 år – denne feiringen opplever du bare én gang i livet
Vi med elbil pluss veterankjøretøy – elbilistene som må ha veteran for å leve
Vi som besøker biltreff på et jorde – veteranbilene som gjør fremmede til venner
Vi som tøffer oss med klær og bil – er dette Norges stiligste bilister?
Vi som nyter senka Nissan – de kjører bilene som nesten bare finnes i dataspill
Vi som kjører USA-bil den 4. juli – her går startsstreken for Norges største amcar-fest
Vi som gifter oss i elbil – er dette blitt Norges mest populære bryllupsbil?
Vi som bruker fritiden i militærbiler – dette er det rareste du kan kjøre som er lovlig
Vi som koser oss med tidlig Corvette – det kuleste du kan kjøre med hatt
Vi som rocker opp Folkevogner – her er regelen å komme raskest i mål på 402 meter
Vi som makser med Mini-påfunn – størst av alt er Mini
Vi som liker skrikende farger – nordmenn er ikke så grå som ryktet vil ha det til
Vi som er innbitt merketrofaste –derfor kjøper vi samme merke om og om igjen
Vi som roter rundt på «Porsche-festivalen» – her får 10.000 nordmenn kjørt seg på Porsche-party
Vi som treffes på hverdager – Facel Vega gjør norsk asfalt stilig på en torsdag
Vi som elsker modellbiler – her er bilene ingen blir sinte på!
Vi som liker lyden av totaktere – Den har egentlig en forstørret mopedmotor
Vi som lager k(a)os i Bogstadveien – er dette Norges heftigste stripe for luksusbil-fesjå?
Vi som tar biltreffet ved kroa – hyggetreff i høstkulda gir varme for vinteren