STRANDLIV: Volvo fremmet sin P1800 ved hjelp av sand, sjø og sol. Småfrekke annonsetekster solgte opptil flere biler.

Vi som liker svensk bil-humor:

Er dette Volvos mest respektløse reklamepåfunn?

Syv frekke Volvo-budskap dyrker fart, begjær og det som verre er.

Publisert

Volvo Cars

  • 1927: Første Volvo, ÖV4, slippes
  • Mellomkrigstiden: Volvo bygget store biler
  • 1944: Lansering av PV444, den «lille Volvoen»
  • 1953: Duett, Volvo første stasjonsvogn
  • 1959: Volvo finner opp trepunktsseler
  • 1975: Volvo 240-serien, som USAs myndigheter lister som standard for sikkerhet
  • Kilde: Volvocars.com

Å være frekk i kjeften hjelper i forbausende mange sammen­henger. Også om du er en beskjeden bil­produsent fra et lite land.

Volvo er kanskje kjent som traust, trygg og forutsigbar, men merket har også tatt rollen som en irriterende utfordrer. 

På det beste har reklamebudskapene vært like storkjeftede som bilene er solide.

LAMBOVOLVO: Når Volvo snakker om fart, nevnes italienske sportsbiler i samme slengen.

På 1980-tallet slapp Volvo endelig en motor som bikket 160 hester.

 Begeistringen over turbo-versjonen fikk svenskene til å sammenligne seg med både Porsche, Lotus og Lamborghini.

Ettersom «fart» kan være vanskelig å demonstrere på stillestående bilder, parkerte Volvos fotograf 240 og 740-serien ved siden av respekterte sportsbiler. 

Tålte «alt»

Til fotografiet av en Porsche og en 740 kunne man lese: «For en fartsradar ser de helt like ut»: Med andre ord: Volvo antydet at de to kjøretøyene gikk like fort, uten å påstå det i rene ord.

FREKK TONE: Volvos reklamebyrå i USA ga 1960-tallets Volvo-eiere en solid porsjon selvtillit.

I 1962 startet Carl Ally og kollegaen Amil Cargano reklamebyrå med nervene i høyspenn. Første og eneste oppdragsgiver var importøren av svenske Volvo, som kjempet om oppmerksomhet og plass på USAs salgsstatistikk. 

I likhet med Volvo måtte det nystartede byrået bevise at det hadde livets rett – og kom opp med slagordet «Drive it like you hate it».

Oversatt til norsk lyder ideen omtrent slik: «Uansett hvor mye juling du gir den, og hvor hardt du kjører, vil en Volvo tåle behandlingen». 

Bilenes tykke stålkarosseri og panservogn-aktige design bidro til å gjøre påstanden sann.

Reklame er som kjent løgn, men Volvo-produktene var den beste reklamen: Amerikanerne og vi andre erfarte at Volvo holder i flere år etter at andre biler er vraket.

JAPANELG: Japanske merker jafset markedsandeler, og Volvos annonser bet tilbake.

Det vi snakker om denne sommeren, prater vi kanskje ikke om til høsten. I gamle dager kunne folk sifrene 343, 242, 244, 245 og 264 like godt som navnet på barna sine. 

Volvoer var å se i alle lyskryss, på alle motorveier og landeveier, på gatehjørner og på tun, i garasjer og bakgårder.

Nøkkelegenskap nummer én

Så begynte folk å nevne fremmede navn: «Toyota, Mazda, Datsun (senere Nissan) og Subaru». Japanerne glefset markedsandeler, og Volvos markedsavdeling kunne ikke bare sitte passiv og la seg spise opp.

På rene, ryddige kontorer i Gøteborg stilte pent kledde, velpleide medarbeidere seg spørsmålet: «Hva er det Volvo har, som ingen andre kan skryte av»?

«Sikkerhet»? Dét hadde verden allerede hørt om. «Klassisk design»? Slikt visste folk allerede. «Stor lasteevne»? Sånne greier tok stamkundene for gitt. 

Man diskuterte så hjernen ble svett. Etter lang tids knakende tenking kom man fram til dette: «Volvo er svensk». Det som skiller Volvo fra røkla, er at bilene er bygget for å tåle svenske påkjenninger: Røffe veier, sprengkulde og store skogsdyr.

Sverige er fullt av elg. En fullvoksen elgokse veier bortimot 800 kilo. En kollisjon med en vanlig bil får fatale konsekvenser. Et sammenstøt med en Volvo vil mest sannsynlig få færre følger (for passasjerene – dessverre ikke for den stakkars elgen). 

Annonseteksten «Det finns inga älgar i Japan» var født, og ble en slager som man viste hverandre. Volvo var på nytt snakkis nummer ett – foran Toyota, Mazda – og hva de nå alle heter.

BAK MÅL: Volvo sammenlignet seg skamløst med andre produsenter som fortsatt tilbød bakhjulsdrift.

I 1934 kunne André Citroën skryte av forhjulsdrift som ga revolusjonerende, stabil kjøreopplevelse. 

50 år senere tilbød Volvo 240 fortsatt kun bakhjulsdrift. I mellomtiden hadde stadig flere konkurrenter gått over til trekk på forhjulene.

Eksperter vil kunne fortelle at forhjulsdrift ofte er vel så bra på vrient vinterføre som firehjulstrekk. På 1980-tallet fikk aldri Volvo 4x4, mest sannsynlig på grunn av for høye utviklings- og produksjonskostnader. Mangelen var en skam for forhandlerne, som så kunder vende blikket mot Subaru, Jeep og andre.

Les om flere bilentusiaster her!

De store Volvoenes grunnkonstruksjon stammet fra lanseringen av 1960-tallets 140-serie, som igjen bygget på 1950-tallets Amazon. 

Ombygging til firehjulstrekk var derfor uaktuelt, og ville uansett rokket ved de svenske skapningenes spesielle karakter.

Volvos reklamehoder kom opp med ideen: «La oss sammenligne 240-familien med attraktive sportsbiler som Chevrolet Corvette, Porsche 911, og Ferrari 308». Hva disse hadde tilfelles? Jo, at sta tro på bakhjulsdrift gir mest moro for pengene.

KONFRONTASJON: Volvo 242 GT lå minst et hestehode foran BMW, ifølge Göteborg-fabrikken selv.

Noen merker selger på gode egenskaper. Andre på pris. Atter andre BARE på pris. 

Den siste gruppen skaper seg selv et problem som vokser i styrke. Pris-fokusering alene er et sykdomstegn: Merket ligger nede for telling og har ikke annet å fare med enn å selge seg billig. Å havne i en slik ulykke betyr ofte at det ikke er noen vei tilbake.

Billigst. Og raskest?

Da Volvo slapp den småsportslige nyheten 242 GT (1978–1981), brukte fabrikken en snedig argumentasjon: «You want a performance car. But can you handle the price» (du ønsker en rask bil. Men kan du håndtere prisen)? Illustrasjonen viser nevnte 242 GT, som ligger et hakk foran en BMW 5-serie på veien. 

Annonsebudskapet kan tolkes på mange måter, og én av dem er muligens: Volvo kjører fra BMW, også på pris.

TUNG BØR: Volvo-annonsene likte å sammenligne produktene med annet som var raskere – eller tyngre.

Disse herlige bilentusiastene har vi allerede skrevet om – klikk på lenkene for å lese:

Audi – Hvem er det egentlig som kjører Audi?

Alfa Romeo – Nå snakker vi inderlig kjærlighet!

BMW – BMW for alle penga

Amcar-entusiastene – De som elsker amerikanerne

Tesla – «Tesla-eiere har blitt mobbeofre og skyteskive»

Skoda – Derfor digger nordmenn Skoda

Aston Martin – «Aston Martin er stil. Porsche er Frogner-Golf»

Opel – Nå gjør Vanja gamle Opel kult igjen

Mercedes-Benz Geländewagen – «Små biler er det verste jeg vet!»

Saab – Eldar Vågan byttet Saab mot brennevin

Porsche – Visst pokker kjører kvinnfolk Porsche!

Pickup – Her er Trygve Slagsvold Vedums aller største svakhet

MG – Den nye bilduellen med kinesisk eller engelsk MG?

Klassisk Citroën – Kong Haralds flørt med Citroën

Lexus – Toyotas lukusmerke lokker med kjentfolk

Lada – Er dette den verste bilen som finnes?

Ford Mustang – Denne rakkeren får nordmenn til å bestille elektrisk Mustang

Mini – Kjærester med bilen

Toyota Supra – Toyotas minst solgte får flest blikk

Julepyntede biler – Slik pynter vi bilene til jul

Elbil med høy kilometerstand og svært kort rekkevidde – Blodfans av kort rekkevidde

Subaru Forester – Er dette Norges aller kjedeligste (og beste) bil?

Polestar – «Polestar-eiere minner om tenåringer som vil ha den råeste mobilen»

Datsun – «Nye biler kneler lenge før Datsun tar kvelden»

Land Rover Defender – «Å kjøre Land Rover er som å gjøre noe gøy med en god venn»

Volvo 240 – Firkantet svenske er Norges mest omsatte bil noensinne

Gammel varebil – Eldre arbeidsbiler er den nye hytta!

VW-boble – Firehjulsdrift er for pyser!

Mercedes-Benz –«Du kan kjøre over fartsdumper i 80 uten å miste asken på cigaren»

Jeep – Jeep-folk trenger ikke varme i hyttegølvet

Morgan – «Morgan er en investering i egen helse»

Ferrari – «Porsche blir for dagligdags, sammenlignet med Ferrari»

Firkantet stasjonsvogn – Livet blir større med stasjonsvogn

VW Golf – Garantert gira på Golf

Cabriolet – Sure folk kjører ikke cabriolet

Honda – Vi var europamestere i å handle Honda

Volkswagen Type 2 –Folkevognbuss er kongen av kos

Lang campingvogn – For noen blir en campingvogn aldri lang nok

DeLorean – De kjører inspirasjonen til Tesla

Jaguar XJ – «Jaguar er populær blant folk med sans for det gamle imperiet»

17. mai-pyntede biler – Slik 17.mai-pynter vi bilene våre

Pimpede elbiler – Denne elbiltrenden gjør det gromt å kjøre grønt

Nostalgiske campere – Nå reiser nordmenn på klassisk camping

Toyota Corolla – Er dette Norges mest elskede hverdagsbil?

Trehjulinger – Verdens beste, verste biltype!

Vi som liker gromlyd – Muskelbiler gjør Bygde-Norge heitere

De som kjører med hund – Bikkje i bil er den beste reisekompisen

Saab Sonett – «Mange lurer på om den er en Porsche»

Vi som sover i bilen i sommer – «Bilen er hotellrommet med den beste utsikten»

Hardhausen Mercedes W123 – Er dette Norges mest seigliva bil noensinne?

Vi som fotografer biler i ferien – De morsomste feriebil(d)ene

Vi som kjøper tilbake vår første bil – Stadig flere finner igjen sin første kjærlighet

Vi som bruker bilen til hagehobby – I sommer har nordmenn kjørt halve hager hjem

Vi som raser rundt i Fords klassiker – De fyrrigste folka kjører Ford Capri

Vi som farter rundt i Fiat – Dyrker romantikk i italiensk hverdagsbil

Vi som kjører med gullfarga felger – Hele Norge pynter bilen med «gullsko»

Vi som kjører én meter lave sportsbiler – Høye SUV-er er for pyser!

Vi som ratter elbiler på bane – Nå invaderer elbilister racingbaner over hele landet

Vi som digger biler med skråstilte bakruter – Z-formet bakrute er tidenes barskeste bildesign

Vi som pynter antenna på bilen – Revehale er Norges frekkeste bilpynt

Vi som setter oss bak rattet i kjole – Flotte biler fortjener stilige sjåfører

Vi som elsker tilhengere – Tilhengerne er nordmenns aller kjæreste eie

Vi som elsker Citroën 2CV – Norges best likte snegle

Vi som digger gromme griller – Hvem har Norges mest grisefine grill?

Vi som rosemaler bilen vår – Rosemaling er den tøffeste måten å pynte bilen på

Vi som monterer svære ekstralys – Møt Norges mest blendende bilister

Vi som sverger til BMW E30 – Er dette BMWs skarpeste linjer noensinne?

Vi som tatoverer bilen på armen – Bilen som tatovering gjør at den varer livet ut

Vi som tyner veteranbilen på vinterføre – Gammelbil i kaldværet er het hobby for stadig flere

Vi som mesker oss med Mazda – Det fantes knapt makan til Mazda!

Vi som samler bilbrosjyrer – Disse bilbrosjyrene holder seg bedre enn bilene de skulle selge

Vi med genial 4x4 i eldre stasjonsvogn – Er amcar-4x4 eller tysk quattro morsomst på snø?

Vi som ratter rundt i nissedrakt – Nissens rekkevidde slår enhver elbil

Vi som digger 40-årsjubilantene BX og Sierra – Godt nytt år med fremtidsbilene fra 1982!

Vi som ratter Rolls-Royce – Nå unner nordmenn seg en real Rolls!

Vi som nyter nattkjøring – Kjør i mørket og se lyset!

Vi som liker biler andre synes er stygge – Er dette Norges peneste eller styggeste bil? [med avstemning!]

Vi som bruker vinteren på å mekke – Er mekking Norges største vinteraktivitet?

Vi som elsker vår Toyota RAV4 – Bilen er RAV, ruskende genial

Vi som liker Slottets kjøretøy – Kongehusets liv i biler

Vi som kjører med ski på taket – Skiboks er for pyser!

Vi som feirer Renault 5 – Da Renault kjørte fra Ferrari

Vi som tjuvstarter våren i kabriolet – Cab-sesongen starter før snøen har gått!

Vi som brenner for flammelakkering – Glem foliering – nå bestiller nordmenn flammelakk

Vi som humrer i Hummer – 1990-talls Hummer har alt elbiler mangler

Vi som vokste opp i Volvo – Da Volvos bakseter var halve Norges lekerom

Vi som mekker bilklubber for jenter – I disse bil­klubbene stoppes gutta i døra

Vi som kjører racing i Porsche 944 – Er dette Porsches mest undervurderte gull?

Vi som kjører påskegult hele året – I år blir påsken neongul

Vi som kjører Panda 4x4 – Norges minste firehjulstrekker er også den barskeste

Vi karer i Karmann Ghia – Bilen som får humøret og prisene til å stige

Vi som kjører 1950-tallet som livsstil – er 50-tallets biler de siste som var sexy?

Vi som koser oss på sportsbiltreff – Over tusen norske sportsbiler på én søndag

Vi som kjører rundt i hundreåringer – Vi feirer bilene som er hundre i år!

Vi som har blinket oss ut BMW i4 – BMW på strøm får bil­entusiastene til å gnistre

Vi som deltar på DS-treff – Citroën DS er skjønn­heten og udyret i ett

Vi som snikfotografer rikingenes biler – Rikfolks kjøre­tøy, en sight­seeing i smug

Vi som drar på Rolls-Royce-treff – har Rolls-Rolls-eierne Norges minst snobbete bilklubb?

Vi som diskuterer sportsbiler så grusen spruter – Du får tommel opp med Aston og finger’n med Ferrari

Vi som brisker oss med bryllupsbiler – se bryllups­bilene som nesten gruser kjolen!

Vi som liker gamle bensinstasjoner – var de Norges varmeste møte­plasser?

Vi som får bilen tatovert på armen – Slik beholder du drømmebilen livet ut

Vi som liker britiske eksentrikere og bilene deres – «Å kjøre fin bil er bra for sangstemmen»

Vi som braser rundt i Folkevogn-Buggy – «Beach buggy får 340 prosent flere tomler opp enn Ferrari»

Vi som beundrer Peugeot 504 – Er dette verdens mest uslitelige, franske bil?

Vi som skravlet om bil i ferien – Hvilke morsomme biler ble du kjent med i sommer?

Vi som kjører BMWs «stygge andunge» – Ungdom kan si: Se på den schtøgge BMW-en!

Vi som kjører russisk – Min Volga var KGBs favorittbil

Vi som kler oss i mote fra bilens årgang – Hårrullene ga oss pallplass i billøpet

Vi som kjører Norges sjeldneste biler – de har Norges eneste bil i sitt slag

Vi som kjører rampete biler – bygg om bilen og få halve Norge som venner

Vi som elsker Ekebergmarkedet – Norges mest kaotisk spennende bruktmarked for bilfolk?

Vi som smykker oss med Opel – produserte det dølleste bil­merket de deiligste formene?

Vi som vil ha elbiler med sjarm – Da jeg fikk se fargen, ble livet mitt snudd opp ned

Vi som nyter siste tur før vinterlagring – blir siste kosetur før vinteren den fineste?

Vi som tar vare på slektsbilen – biler som alltid har vært i familien, er de beste

Vi som er godt vant med Wankel – har nordmenn med Wankel-biler landets mest problem­frie bilhold?

Vi som elsker Oslo Motor Show – Norges største, feteste fest for bilnerder

Vi som elsker svære elbiler – Ja den er vulgær, men samtidig rålekker

Vi som duller med Duett – er dette den mest Volvoete av alle Volvoer?

Vi som svinger oss i Seville – hva sier denne Cadillacen om sin berømte eier?

Vi som kjører kompakt, tysk toppklasse – da Mercedes slapp luksus løs på folket

Vi som julepynter med wunderbaum – lukter ille og ser ille bra ut

Vi som kun kjører på usaltede vinterveier – du blir imot salting når du ser disse hvite veiene

Vi som feirer jul i garasjen – det egentlige (nisse)verkstedet

Vi bil­elskere som blir 23 i 2023 – Noe eget å kjøre bil som er dobbelt så gammel som meg

Vi som tar ting inn i bilen, men ingenting ut – er bilen Norges største lagerplass?

Vi som kjører hjem egen ved – full bil med ved kløyver strøm­regningen

Vi som trives best med rene linjer – Lekre linjer kommer igjen når SUV-enes tid er forbi

Vi som gillar Saab 900 – er dette siste svenske med attityd?

Vi som lurer oss inn på lukkede bilsamlinger – er dette Norges mest under­holdende bilsamling?

Vi som mener lykken er Lancia – overlever all djevel­skap, også norske veier

Vi som gir elbilene humoristiske kallenavn – elbilen blir gladere med et frekt kallenavn

Vi som er nysgjerrig på Møllers bilsamling – historisk bilsamling til å bli ung i hodet av

Vi som feirer Peugeot 205 «40 år» – Peugeot 205 er tidenes beste småbil

Vi som får veteranfordeler – de kjører bruksbiler som plutselig ble veteraner

Vi som stadig stopper på rasteplasser – beste med den norske bilturen? Rastepausen!

Vi som forguder «gubbebiler» – her er gubbebilene i våre hjerter

Vi som møter våren i 911 – nå skal manges våte drømmer ut på (nesten) tørre veier

Vi som påske-transporterer oss smart – her er påsketrafikkens mest kreative framkomstmidler

Vi som digger utskjelte, engelske biler – «Norske bilister er engstelige for å skille seg ut»

Vi som omfavner særnorske bestselgere – 10 biltyper nordmenn elsket før Tesla-alderen

Vi som nyter veteranbilen i vårsola – «Jeg har gledet meg til å ta ut bilen siden nyttår»

Vi som får maks bilmoro ut av minst mulig – «Jeg har null penger, men råd til denne»

Vi med kjøretøy for showets skyld – vi reiser selvsagt til bruktmarked i veteranbil

Vi som skal på fransk bildag – ingen biler er mer frekt sjarmerende enn de franske

Vi som iler til italiensk biltreff – italienske biler er så pene at det gjør vondt

Vi som sporter i sportsbil – en spik, spenna sportsbil gir livet mer fart

Vi som orker enda et Opel-treff – Opel-menneskene med en dråpe sport i blodet

Vi som feirer Porsches 75 år – denne feiringen opplever du bare én gang i livet

Vi med elbil pluss veterankjøretøy – elbilistene som må ha veteran for å leve

Vi som besøker biltreff på et jorde – veteranbilene som gjør fremmede til venner

Vi som tøffer oss med klær og bil – er dette Norges stiligste bilister?

Vi som nyter senka Nissan – de kjører bilene som nesten bare finnes i dataspill

Vi som kjører USA-bil den 4. juli – her går startsstreken for Norges største amcar-fest

Vi som gifter oss i elbil – er dette blitt Norges mest populære bryllupsbil?

Vi som bruker fritiden i militærbiler – dette er det rareste du kan kjøre som er lovlig

Vi som koser oss med tidlig Corvette – det kuleste du kan kjøre med hatt

Vi som rocker opp Folkevogner – her er regelen å komme raskest i mål på 402 meter

Vi som makser med Mini-påfunn – størst av alt er Mini

Vi som liker skrikende farger – nordmenn er ikke så grå som ryktet vil ha det til

Vi som er innbitt merketrofaste –derfor kjøper vi samme merke om og om igjen

Vi som roter rundt på «Porsche-festivalen» – her får 10.000 nordmenn kjørt seg på Porsche-party

Vi som treffes på hverdager – Facel Vega gjør norsk asfalt stilig på en torsdag

Vi som elsker modellbiler – her er bilene ingen blir sinte på!

Vi som liker lyden av totaktere – Den har egentlig en forstørret mopedmotor

Vi som lager k(a)os i Bogstadveien – er dette Norges heftigste stripe for luksusbil-fesjå?

Vi som tar biltreffet ved kroa – hyggetreff i høst­kulda gir varme for vinteren

Vi som digger digre biler – denne fete amerikaneren er lettere enn en ny Tesla

Vi som besøker bilmessen for å skravle – på Norges største bil­messe er praten like viktig som bilene

Vi som savner ungdomsbilen – slike gjensyn får voksne menn til å grine

Vi som kjører tøff stil og bil – da sveisen var like barsk som en Toyota Celica

Vi som pimper elbilen – gøy å glede andre med min syke hobby

Vi som vintervarmer oss med bilprat – er linjene til Camaro heitere enn Mustang?

Vi som vil Volvo PV vel – denne Volvoen blir ikke eldre, bare penere

Vi som ønsker oss bil-jul – topp 15 bil­typiske jule­gaver du kan få (eller gi)

Vi som liker fortidens framtidsbiler – de lekreste bilene får du ikke kjøpt

Vi som feirer Golfs 50 år – oj, Golfen din kunne sett vilt annerledes ut

Vi som ser på biler i TV-serier – «Makta» valgte Alexanders bil

Vi som krymper bilholdet – små firehjuls­trekkere gir godt grep om humøret

Vi som elsker gamle traktorer – er gammeltraktorene Norges nye Volvo 240?

Vi som kjører et ukjent merke – er dette Norges minst kjente biler?

Vi som prater og ler høyt på elbilmesse – hva skal med apper når vi kan snakke med folk?

Vi som har medfødt bilinteresse – i disse familiene er bilgalskapen arvelig

Vi som solgte drømmebilen – er dette den type skilsmisse nordmenn angrer mest på?

Vi som har hatt barsk bil – «Den viste seg å være sveiset sammen av to biler»

Vi som tar lappen med manuelt gir – dreper automatgir nordmenns følelsesliv?

Vi som sosialiserer med bil – er veteranbil Norges mest populære fritidsaktivitet?

Vi som deler bil, glede og sorger – er dette Norges verste biler og beste ungdom?

Vi som samles til beltebil-treff – er dette Norges mest elskede bil uten hjul?

Vi som elsker bakgårdsbiler – se nordmenns skjulte bil-moro

Vi som feirer «Mustang 60 år» – Mustang-mennesker er de beste festløvene

Vi som liker kabriolet-folk – se opp for landeveiens cruiseturister!

Vi som kombinerer bil og rock – her er stedet der bilene har farger!

Vi som liker markeder OG veterankjøretøy – er det gjenbruk å kjøre bestefars bil?

Vi som er publikum på sportsbiltreff – Norges sports­biler parkert på én plen

Vi som deltar på «Fjordluft» – da Aksel Lund Svindal kjørte slalåm mellom to hundre klassikere

Vi som liker biltreff i åkeren – du vet du er ung når du liker gamle biler