HUMORKJØR: Fanny Wennersberg og familien i Ålesund bruker kjælenavnene «Fluesmekka», «Svele-expressen» og «Luksusfellen» om husholdningens Tesla Model X.

Vi som gir elbilene humoristiske kallenavn:

Elbilen blir gladere med et frekt kallenavn

I den lange køen av alvorlige elbilister finner vi også humorister. Møt fem på strøm som gir trikken – unnskyld: bilen – rare, finfine kallenavn.

Publisert

I Norge har vi bergensere, sunnmøringer, søringer, nordlendinger, trøndere og – elbilister.

Hvem er elbilistene?

  • Rundt 60 % oppgir «økonomi» som årsak til bytte fra fossilbil til elbil
  • Rundt 20 % oppgir «miljøhensyn»
  • Rundt 15 % oppgir «teknologi og innovasjon»
  • Over 55 % oppgir å bruke elbilen også på langtur
  • 65 % til feriebruk i inn- og utland

Kilde: Norsk elbilforening

Elbilister er et eget folkeferd – og i antall er de landets raskest voksende.

Felles kjennetegn for elbilister er morsk statsborgerskap – for bak rattet ser elbilistene kanskje litt morske og alvors­tunge ut ­– der de sitter og regner på rekkevidde. Bilene mangler også altfor ofte frivole farger, løsslupne fartsstriper og klistremerker på rumpa med småfrekke meldinger.

Eller? En ny greie er nokså spøkefulle elbilister som gir bilene pussige, vitse-aktige, finurlige kallenavn.

Sjekk funnene til Motor – og påfunnene til ertekrokene Fanny Wennersberg, Thomas Faale, Knut Oddvar Riisøen, Kjetil Sande og Kristin Heimtun Karlstad:

FARTSHUMOR: Thomas Faale i Bærum mener verdens raskeste serieproduserte California-kjælke på strøm tåler kallenavnet «Somle» – en æresbetegnelse som også har vært hans eget kallenavn siden oppveksten.

Thomas Faale på Høvik i Bærum fant ut at «Somle» er et snodig, snedig kjælenavn på verdens kjappeste tech-tunge, amerikanske fartøy på strøm:

– At jeg kalte Teslaen «Somle», er likevel nokså tilfeldig. Jeg ble født for tidlig, og det er vel omtrent eneste gangen jeg ikke har vært sent ute. I oppveksten kalte mor meg for «Somle», og da jeg mye senere fikk utlevert min første Tesla tenkte jeg: «hvorfor ikke».

Å være en dedikert, bevisst, og glad somler kan også handle om fart, og i hvert fall om holdninger til fart:

– Jeg tror ikke de to til tre sekundene jeg eventuelt kan spare ut av kryss, hjelper særlig på ankomsttiden, – men selvfølgelig: du verden så moro.

Hvilke fordeler finnes ved å være litt «somle» – i verdens kvikkeste bil?

– Det må vel være at jeg kanskje kan beholde lappen også i fremtiden, ler han.

Kan klinke til

Det personlige bilskiltet «Somle» har gitt nye venner.

– Forbipasserende peker uhemmet og smiler og ler om hverandre. Kun én gang har jeg fått en litt negativ slengbemerkning. Fyren lurte på om navnet «Somle» eksisterer for å disse, ja rett ut irritere, bilene som ligger bak.

Oppgaven til «Somle» er tvert imot å skape god stemning i trafikken og kan også være ensbetydende med å klinke til når man selv vil:

– De fleste elbiler er lynkjappe fra 0 til 30 km/t, mens Tesla i tillegg er rask hele veien – til langt over lovlig hastighet. Det er likevel ikke farten som tiltrekker meg, men akselerasjonen fra start – og stillheten i marsjfart.

Han lovpriser fravær av rykk og napp ved giring:

– Jeg har kjørt elbil siden 2017 og kommer aldri til å gå tilbake til fossilt kjøretøy, lover Faale.

LER HELE VEIEN: Ålesund-kvinnen Fanny Wennersberg synes humor og elbilkultur passer godt i hop. Hun tenker at en elbil gjerne må få mer enn ett kallenavn.

Fanny Wennersberg i Ålesund mener kallenavn på grå greier som elbiler gir litt tiltrengt humor i hverdagen.

For å være sikker på at den snikende kjedsomheten aldri får slippe til, har familien likegodt tre livlige kallenavn på sin hvite hval, unnskyld Tesla Model X: «Fluesmekka», «Luksusfellen» og «Svele-expressen».

– «Fluesmekka» fant vi på da vi ferierte i Sverige og hele fremre delen av bilen var dekket av døde insekter. Vi lo godt av antallet – og av hvor godt de satt fast i frontpartiet.

Men man tenker på mer enn mygg når man kjører svær bil:

– Navnet «Luksusfellen» kom naturlig til oss av åpenbare grunner. Teslaen var dyr i innkjøp og har et merkbart verdifall. Vi kunne sikkert vært langt mer fornuftige da vi skulle handle ny bil – men hele familien har blitt svært glade i Teslaen, og det er så digg med uendelige mengder plass, forklarer hun.

Bom-svele

Det tredje kallenavnet på den amerikanske kolossen, «Svele-expressen», kom hun på i fjor sommer etter innføring av bomring i Ålesund:

– Min mann Aleks er glupsk glad i disse vestlandske svelene, og det er jo langt billigere å kjøre og kjøpe dem med elbil. På folkemunne kalles fenomenet «bom-svele» for dem som dessverre nå bor på feil side av bommen. Vi bor tross alt på Sunnmøre, som er viden kjent for at folk passer på pengene sine, ler Wennersberg.

OLJEFARGET: Kjetil Sande kom hjem med en griselekker Citroën ë-C4 ,som familien etter kort tid døpte «Oljesølet» på grønn av lakkens brunaktige nyanse.

Kjetil Sande i Sandnes i Rogaland ratter Citroën ë-C4 lakkert i den nytelsesorienterte nyansen «brun karamell».

– På grunn av fargen har ungene døpt bilen «Oljesølet».

«Sølvpilen»

Det åpenbart absurd-komiske paradokset «elbil oppkalt etter oljeavfall» er siste tilskudd til en familietradisjon av ivrige navne-påfunn:

Citroënen er denne adressens femte elbil, og alle har fått et kjælenavn slengt etter seg.

En VW e-Golf ble døpt «Ellinor», en Tesla Model X i sølv metallic ble nærmest automatisk hetende «Sølvpilen», et knøtt av en illrød Citroën C-Zero fikk kallenavnet «Tyttebæret», og en Skoda Enyaq iv80x, som fortsatt er i deres eie – lyder «Enyakken» – som er tangerer kajakk-vibber.

VASKEDAG: Kjetil Sande mener fargen «brun karamell» kommer spesielt godt fram når Citroënen er nyvasket og sola treffer lakken. Familiemedlemmene mener elbilens små-absurde kallenavn «Oljesølet» da passer ekstra godt.

Og så har vi altså Citroën ë-C4 – selveste «Oljesølet» – men vent, det er mer moro på gang:

– Joda, vi har også en knallgrønn 2010-modell Citroën C3 Picasso med panoramaglasstak som heter «Drivhuset». Det var «Drivhuset» som startet tradisjonen vår med å navngi kjøretøyene.

Den Citroën-glade flokken skjøtter også et sjarmtroll av en 2CV fra 1982, den legendariske skapningen som tøt ut fra fabrikken fra 1948 til rundt 1990.

– Den kjære 2CV-en vår burde jo absolutt fått et navn, men selv om jeg har eid den i mange år, har vi aldri klart å lande på noe som fenger, ler Sande.

FARGEDILEMMA: Knut Oddvar Riisøen fikk kloa i bilen han ønsket, men ikke fargen. Kallenavnet han ga Teslaen, «Det grønne skiftet», beskriver hva foliering kan gjøre.

Knut Oddvar Riisøen på Askøy straks utenfor Bergen kaller sin Tesla – som han opprinnelig kjøpte hvit og fikk foliert grønn – for «Det grønne skiftet»

– Jo, navnet bare falt meg inn, og jeg synts det hadde en artig dobbelt betydning.

Fargebyttet skjedde fordi han aldri ønsket hvit bil, men måtte ta den nyansen han fikk, for å unngå lang leveringstid.

GROMT GRØNN: Askøy-væringen Knut Oddvar Riisøen fikk foliert sin hvite Tesla i grønt og kalte den «Det grønne skiftet».

Husholdningens forrige åk, en Audi e-tron, ga han navnet «Hanskebilen»,

– Fordi den ikke kunne leveres med rattvarme, opplyser han.

Han har et kallenavn også for hjemstedet, Askøy: «Norges elbilhovedstad».

– Vi har jo landets høyeste elbil-andel. Det er nok takket være innføring av bompenger.

Familien har vært fullelektrisk siden 2016, men har også en veteranbil.

LANGT NAVN: Tesla-eier Knut Oddvar Riisøen har en annen bil på lur, nærmere bestemt en aldrende Toyota Crown Super Saloon. Den milelange betegnelsen er han så fornøyd med at han ikke ser behov for et kallenavn.

– Den er god å ha om lysten på bensinlukt melder seg en fin sommerdag.

Noe kallenavn på Kongen?

– Nei, japaneren har allerede et fint nok navn fra fødselen av: Toyota Crown Super Saloon.

Han grubler knapt lenger på prisen av bompasseringer eller påfyll av 98 oktan.

– Den gode, gamle Toyotaen vår blir uansett brukt så lite.

Til hverdags vil han fortsette sin ferd på strøm, selv om fordeler som reduserte bompenger skulle bortfalle.

– Elbil er så mye bedre i det daglige: Den blir umiddelbart varm, og man slipper å bruke tid på å tanke på bensinstasjoner. I tillegg er den lynrask, stille og luktfri, oppsummerer han.

HUND OG HAN: Kristin Heimtun Karlstad liker turer med labradoren Alva per elbil. Hennes Kia e-soul bærer navnet «Diesel».

Kristin Heimtun Karlstad har en Kia e-Soul med solid rekkevidde som gjør at de fleste skuldre senkes på hverdagens små og store turer

– Bilen har egentlig ikke fått noe navn, men når folk spør, sier jeg at den heter «Diesel», sier hun.

Noen skratter, mens andre spør og graver om «hvorfor Diesel».

– Tja, jeg har egentlig ingen annen grunn enn at jeg var veldig fornøyd med dieselbilene jeg hadde før jeg byttet til elbil. Men jeg angrer ikke, altså, forsikrer hun.

Disse herlige bilentusiastene har vi allerede skrevet om – klikk på lenkene for å lese:

Audi – Hvem er det egentlig som kjører Audi?

Alfa Romeo – Nå snakker vi inderlig kjærlighet!

BMW – BMW for alle penga

Amcar-entusiastene – De som elsker amerikanerne

Tesla – «Tesla-eiere har blitt mobbeofre og skyteskive»

Skoda – Derfor digger nordmenn Skoda

Aston Martin – «Aston Martin er stil. Porsche er Frogner-Golf»

Opel – Nå gjør Vanja gamle Opel kult igjen

Mercedes-Benz Geländewagen – «Små biler er det verste jeg vet!»

Saab – Eldar Vågan byttet Saab mot brennevin

Porsche – Visst pokker kjører kvinnfolk Porsche!

Pickup – Her er Trygve Slagsvold Vedums aller største svakhet

MG – Den nye bilduellen med kinesisk eller engelsk MG?

Klassisk Citroën – Kong Haralds flørt med Citroën

Lexus – Toyotas lukusmerke lokker med kjentfolk

Lada – Er dette den verste bilen som finnes?

Ford Mustang – Denne rakkeren får nordmenn til å bestille elektrisk Mustang

Mini – Kjærester med bilen

Toyota Supra – Toyotas minst solgte får flest blikk

Julepyntede biler – Slik pynter vi bilene til jul

Elbil med høy kilometerstand og svært kort rekkevidde – Blodfans av kort rekkevidde

Subaru Forester – Er dette Norges aller kjedeligste (og beste) bil?

Polestar – «Polestar-eiere minner om tenåringer som vil ha den råeste mobilen»

Datsun – «Nye biler kneler lenge før Datsun tar kvelden»

Land Rover Defender – «Å kjøre Land Rover er som å gjøre noe gøy med en god venn»

Volvo 240 – Firkantet svenske er Norges mest omsatte bil noensinne

Gammel varebil – Eldre arbeidsbiler er den nye hytta!

VW-boble – Firehjulsdrift er for pyser!

Mercedes-Benz –«Du kan kjøre over fartsdumper i 80 uten å miste asken på cigaren»

Jeep – Jeep-folk trenger ikke varme i hyttegølvet

Morgan – «Morgan er en investering i egen helse»

Ferrari – «Porsche blir for dagligdags, sammenlignet med Ferrari»

Firkantet stasjonsvogn – Livet blir større med stasjonsvogn

VW Golf – Garantert gira på Golf

Cabriolet – Sure folk kjører ikke cabriolet

Honda – Vi var europamestere i å handle Honda

Volkswagen Type 2 –Folkevognbuss er kongen av kos

Lang campingvogn – For noen blir en campingvogn aldri lang nok

DeLorean – De kjører inspirasjonen til Tesla

Jaguar XJ – «Jaguar er populær blant folk med sans for det gamle imperiet»

17. mai-pyntede biler – Slik 17.mai-pynter vi bilene våre

Pimpede elbiler – Denne elbiltrenden gjør det gromt å kjøre grønt

Nostalgiske campere – Nå reiser nordmenn på klassisk camping

Toyota Corolla – Er dette Norges mest elskede hverdagsbil?

Trehjulinger – Verdens beste, verste biltype!

Vi som liker gromlyd – Muskelbiler gjør Bygde-Norge heitere

De som kjører med hund – Bikkje i bil er den beste reisekompisen

Saab Sonett – «Mange lurer på om den er en Porsche»

Vi som sover i bilen i sommer – «Bilen er hotellrommet med den beste utsikten»

Hardhausen Mercedes W123 – Er dette Norges mest seigliva bil noensinne?

Vi som fotografer biler i ferien – De morsomste feriebil(d)ene

Vi som kjøper tilbake vår første bil – Stadig flere finner igjen sin første kjærlighet

Vi som bruker bilen til hagehobby – I sommer har nordmenn kjørt halve hager hjem

Vi som raser rundt i Fords klassiker – De fyrrigste folka kjører Ford Capri

Vi som farter rundt i Fiat – Dyrker romantikk i italiensk hverdagsbil

Vi som kjører med gullfarga felger – Hele Norge pynter bilen med «gullsko»

Vi som kjører én meter lave sportsbiler – Høye SUV-er er for pyser!

Vi som ratter elbiler på bane – Nå invaderer elbilister racingbaner over hele landet

Vi som digger biler med skråstilte bakruter – Z-formet bakrute er tidenes barskeste bildesign

Vi som pynter antenna på bilen – Revehale er Norges frekkeste bilpynt

Vi som setter oss bak rattet i kjole – Flotte biler fortjener stilige sjåfører

Vi som elsker tilhengere – Tilhengerne er nordmenns aller kjæreste eie

Vi som elsker Citroën 2CV – Norges best likte snegle

Vi som digger gromme griller – Hvem har Norges mest grisefine grill?

Vi som rosemaler bilen vår – Rosemaling er den tøffeste måten å pynte bilen på

Vi som monterer svære ekstralys – Møt Norges mest blendende bilister

Vi som sverger til BMW E30 – Er dette BMWs skarpeste linjer noensinne?

Vi som tatoverer bilen på armen – Bilen som tatovering gjør at den varer livet ut

Vi som tyner veteranbilen på vinterføre – Gammelbil i kaldværet er het hobby for stadig flere

Vi som mesker oss med Mazda – Det fantes knapt makan til Mazda!

Vi som samler bilbrosjyrer – Disse bilbrosjyrene holder seg bedre enn bilene de skulle selge

Vi med genial 4x4 i eldre stasjonsvogn – Er amcar-4x4 eller tysk quattro morsomst på snø?

Vi som ratter rundt i nissedrakt – Nissens rekkevidde slår enhver elbil

Vi som digger 40-årsjubilantene BX og Sierra – Godt nytt år med fremtidsbilene fra 1982!

Vi som ratter Rolls-Royce – Nå unner nordmenn seg en real Rolls!

Vi som nyter nattkjøring – Kjør i mørket og se lyset!

Vi som liker biler andre synes er stygge – Er dette Norges peneste eller styggeste bil? [med avstemning!]

Vi som bruker vinteren på å mekke – Er mekking Norges største vinteraktivitet?

Vi som elsker vår Toyota RAV4 – Bilen er RAV, ruskende genial

Vi som liker Slottets kjøretøy – Kongehusets liv i biler

Vi som kjører med ski på taket – Skiboks er for pyser!

Vi som feirer Renault 5 – Da Renault kjørte fra Ferrari

Vi som tjuvstarter våren i kabriolet – Cab-sesongen starter før snøen har gått!

Vi som brenner for flammelakkering – Glem foliering – nå bestiller nordmenn flammelakk

Vi som humrer i Hummer – 1990-talls Hummer har alt elbiler mangler

Vi som vokste opp i Volvo – Da Volvos bakseter var halve Norges lekerom

Vi som mekker bilklubber for jenter – I disse bil­klubbene stoppes gutta i døra

Vi som kjører racing i Porsche 944 – Er dette Porsches mest undervurderte gull?

Vi som kjører påskegult hele året – I år blir påsken neongul

Vi som kjører Panda 4x4 – Norges minste firehjulstrekker er også den barskeste

Vi karer i Karmann Ghia – Bilen som får humøret og prisene til å stige

Vi som kjører 1950-tallet som livsstil – er 50-tallets biler de siste som var sexy?

Vi som koser oss på sportsbiltreff – Over tusen norske sportsbiler på én søndag

Vi som kjører rundt i hundreåringer – Vi feirer bilene som er hundre i år!

Vi som har blinket oss ut BMW i4 – BMW på strøm får bil­entusiastene til å gnistre

Vi som deltar på DS-treff – Citroën DS er skjønn­heten og udyret i ett

Vi som snikfotografer rikingenes biler – Rikfolks kjøre­tøy, en sight­seeing i smug

Vi som drar på Rolls-Royce-treff – har Rolls-Rolls-eierne Norges minst snobbete bilklubb?

Vi som diskuterer sportsbiler så grusen spruter – Du får tommel opp med Aston og finger’n med Ferrari

Vi som brisker oss med bryllupsbiler – se bryllups­bilene som nesten gruser kjolen!

Vi som liker gamle bensinstasjoner – var de Norges varmeste møte­plasser?

Vi som får bilen tatovert på armen – Slik beholder du drømmebilen livet ut

Vi som liker britiske eksentrikere og bilene deres – «Å kjøre fin bil er bra for sangstemmen»

Vi som braser rundt i Folkevogn-Buggy – «Beach buggy får 340 prosent flere tomler opp enn Ferrari»

Vi som beundrer Peugeot 504 – Er dette verdens mest uslitelige, franske bil?

Vi som skravlet om bil i ferien – Hvilke morsomme biler ble du kjent med i sommer?

Vi som kjører BMWs «stygge andunge» – Ungdom kan si: Se på den schtøgge BMW-en!

Vi som kjører russisk – Min Volga var KGBs favorittbil

Vi som kler oss i mote fra bilens årgang – Hårrullene ga oss pallplass i billøpet

Vi som kjører Norges sjeldneste biler – de har Norges eneste bil i sitt slag

Vi som kjører rampete biler – bygg om bilen og få halve Norge som venner

Vi som elsker Ekebergmarkedet – Norges mest kaotisk spennende bruktmarked for bilfolk?

Vi som smykker oss med Opel – produserte det dølleste bil­merket de deiligste formene?

Vi som vil ha elbiler med sjarm – Da jeg fikk se fargen, ble livet mitt snudd opp ned

Vi som nyter siste tur før vinterlagring – blir siste kosetur før vinteren den fineste?

Vi som tar vare på slektsbilen – biler som alltid har vært i familien, er de beste

Vi som er godt vant med Wankel – har nordmenn med Wankel-biler landets mest problem­frie bilhold?

Vi som elsker Oslo Motor Show – Norges største, feteste fest for bilnerder

Vi som elsker svære elbiler – Ja den er vulgær, men samtidig rålekker

Vi som duller med Duett – er dette den mest Volvoete av alle Volvoer?

Vi som svinger oss i Seville – hva sier denne Cadillacen om sin berømte eier?

Vi som kjører kompakt, tysk toppklasse – da Mercedes slapp luksus løs på folket

Vi som julepynter med wunderbaum – lukter ille og ser ille bra ut

Vi som kun kjører på usaltede vinterveier – du blir imot salting når du ser disse hvite veiene

Vi som feirer jul i garasjen – det egentlige (nisse)verkstedet

Vi bil­elskere som blir 23 i 2023 – Noe eget å kjøre bil som er dobbelt så gammel som meg

Vi som tar ting inn i bilen, men ingenting ut – er bilen Norges største lagerplass?

Vi som kjører hjem egen ved – full bil med ved kløyver strøm­regningen

Vi som trives best med rene linjer – Lekre linjer kommer igjen når SUV-enes tid er forbi

Vi som gillar Saab 900 – er dette siste svenske med attityd?

Vi som lurer oss inn på lukkede bilsamlinger – er dette Norges mest under­holdende bilsamling?

Vi som mener lykken er Lancia – overlever all djevel­skap, også norske veier