Vi som kun kjører på usaltede vinterveier:
Du blir imot salting når du ser disse hvite veiene
For eller imot veisalting? Ullkledde sjeler i trekkfulle veteranbiler søker til sideveier og gamleveger. Møt to entusiaster som lovpriser at lokale favorittstrekk forblir usaltede.
En skapning i stål fra noen tiår tilbake kommer dansende gjennom svingene, med rompa på snei – på den mest ertende måten.
Over hele Norge finner veteranbilister fram til usaltede veistrekk som Gud, nei, Statens vegvesen glemte.
Selv kinkige kynikere som er for salting, risikerer å mykne i meningene ved synet av kritthvite, snødekte veier.
Her er den suverene sivilisasjonens sørpe, saltlake, og annen sausete søle byttet ut med postkort-pene motiver som hentet ut fra evig eventyr.
Innimellom kanefart med Blakken og bjelle suser jernhester over bakketopper og gjennom svaie svinger med brautende brøytekanter.
Heng på Volvo-PV-grossist Jostein Teistedal og Renault 4-fantast Magne Ludvigsen:
Magne Ludvigsen i Lommedalen i Bærum har kretset rundt bil som helårshobby siden han for over 30 år siden kjøpte en vinterskodd Wartburg 311, 1958-modell.
– Og den har jeg faktisk fortsatt, til tross for at jeg i mellomtiden har samlet en lang kø av veteranbiler, konstaterer Ludvigsen, som jobber med transport og installasjon av kunst – etter å ha drevet i bruktbilbransjen i et par tiår.
I 1995 handlet han en veldig fransk Renault 4 – av bilens første eier. Han har etter hvert tatt omsorgen for flere eksemplarer av arten. Denne hvite har han stående i garasjen på hytta i Hedalen i Sør-Aurdal.
– Der kan vi heldigvis nyte godt av usaltede veier, og derfor er Renaulten flittig i bruk hver gang vi er på hytta, både sommer som vinter.
Renaults minste, men kanskje mest karismatiske skikkelse, ble pumpet ut fra fabrikken i Boulogne-Billancourt utenfor Paris – og fra andre samlebånd over hele verden – i mer enn åtte millioner eksemplarer, over en periode på 31 år, fra den ble sluppet løs på publikum høsten 1961.
Ludvigsens 1980-modell var opprinnelig en del av norske Securitas' bilflåte, og eksemplaret ble benyttet over en lengre periode.
– Kreket hadde gått rundt 40.000 kilometer da vi i 2004 kjørte fra Oslo til Cape Town – og hjem igjen – i lag med to andre Renault 4-er. De afrikanske turminnene bidrar til at familien har stor glede av denne bilen i Hedalen, sier han.
I Hedalen kan han og de tre barna kjøre helt til Nes i Ådal og til Nesbyen på usaltede veier vinteren igjennom.
– Renaults firer utmerker seg jo allerede med sin finstemte fjæring på sommerhalvårets dårlige grusveier, og på vinterføre kommer de smale dekkprofilenes festegrep på glatta virkelig til sin rett. Fjæring og framkommelighet er vel så bra som på langt dyrere kjøretøy. I tillegg er varmeapparatet glødende bra, lover Ludvigsen, som dermed utelukker behov for firehjulstrekker.
– Usaltede veier gir det gode, gammeldagse vinterføret, uten det grusomme saltet som ellers ville omgjort et slikt stykke bilhistorie til et rustvrak, minner han om.
Som 18-åring med ferskt sertifikat i neven ønsket Jostein Teistedal seg en gammel amerikaner.
– Slikt hadde jeg ikke råd til i 1983, så i stedet for å kjøpe en 1946-modell Ford, ble løsningen noe som liknet, nemlig en Volvo PV 544 Sport.
Hvorfor «Sport»? Jo, fordi ingen av kameratene eller deres storebrødre hadde denne atletiske toppmodellen – i ei bygd, som på den tida, var kjent på folkemunne som «Volvo-bygda» og som «PV-bygda».
Volvo PVs stridsvogn-solide konstruksjon og værharde lynne gjør svensken spesielt godt egnet for vinterkjøring.
Les om flere bilentusiaster her!
-
Vi som kapper biltaket:
Kappsagen endret Odd-Egils Amazon brutalt
-
Vi som oppdrar barn med gammal bil:
Babyene som får bil inn med morsmelka
-
For deg som har mye penger:
Hva tror du denne Porsche-fargen koster?
-
Vi som liker vinterlig bilmoro:
11 fæle, fine historier om bilvinter
-
Vi som elsker bilutstillinger
Norske bilmesser: 100 år med gleder (og skuffelser)
-
Vi som er grådig glad i Granada:
Husker du Ford Grandiosa? Eller var det Granada ...
-
Vi som dyrker Opel-moro:
Disse Opel-entusiastene spiser Ford til frokost
-
Yaris til 1,2 mill:
Det finnes bare én, Jonas måtte søke om å få kjøpe den
-
Vi som digger gamle ting:
Syv på topp: Tingene vi ikke visste vi trengte
-
Vi som vil ha gøy elbil:
Abarth – Norges mest befriende ufornuftige elbil?
– Volvos kraftige varmeapparat er en forutsetning for at jeg skal få familien til å trives med helårsbilen, fastslår Teistedal, som presiserer at ungdommens Volvo PV lenge har stått nedplukket i deler i påvente av rehabilitering.
Sørlendingen, som vokste opp i transportbransjen, er utdannet journalist og lærer og har lang fartstid som mangeårig entusiast innen motorhistorie og klubbvirksomhet..
En rød PV, som familien kaller «Røde-Harry», overtok i år 2000 rollen som rullende familiemedlem på turer til og fra jobb, barnehage og til ferieformål.
For fire år siden fikk «Røde Harry» en vikar – med kallenavnet «Blåmann fra Haugesund» – en originalutgave som fører kjøreopplevelsen tilbake til 1959, lagom utrustet med 1,6 liters motor, tretrinns girkasse, 6 volt batteri og 2-punktssele.
Teistedal og familien bor i ei skogsbygd, 13 km inn i landet fra Lillesand. I den hjemlige dalen møtes Fylkesveiene 41 fra Kristiansand og 402 fra Lillesand: 41 går videre nordover og innover i landet og omtales gjerne som «Telemarksveien».
Lokalt finnes et mylder av såkalte «heiveier», eid av private, kommunen og fylket.
– Fenomenet jeg kaller «Saltormen», sprer seg stadig innover i landet og korter stadig mer ned på min helårlige veteranbilmoro. For kun ett par år siden ble bare hovedveiene mellom tettstedet vårt og kysten saltet, mens nær hele veisystemet innover i landet lå åpent for flotte nytte- og nyteturer, rapporterer Teistedal.
Et gledelig unntak fra saltede veier i nærområdet er fylkesvei 256.
– Denne gamleveien er en alternativ bakvei i retning Lillesand, som leder meg saltfritt hjemmefra og til Birkenes Bygdemuseum og den private Steinars Garasje, der jeg bruker mye fritid i et trivelig, motorhistorisk miljø.
Teistedal, som også sogner til Agder motorhistoriske klubb, brenner for å formidle veteranbilgleden til folk i alle aldre.
– Saltede veier er, slik jeg ser det, en stor trussel i dette historiske arbeidet, konkluderer han.
Disse herlige bilentusiastene har vi allerede skrevet om – klikk på lenkene for å lese:
Audi – Hvem er det egentlig som kjører Audi?
Alfa Romeo – Nå snakker vi inderlig kjærlighet!
Amcar-entusiastene – De som elsker amerikanerne
Tesla – «Tesla-eiere har blitt mobbeofre og skyteskive»
Skoda – Derfor digger nordmenn Skoda
Aston Martin – «Aston Martin er stil. Porsche er Frogner-Golf»
Opel – Nå gjør Vanja gamle Opel kult igjen
Mercedes-Benz Geländewagen – «Små biler er det verste jeg vet!»
Saab – Eldar Vågan byttet Saab mot brennevin
Porsche – Visst pokker kjører kvinnfolk Porsche!
Pickup – Her er Trygve Slagsvold Vedums aller største svakhet
MG – Den nye bilduellen med kinesisk eller engelsk MG?
Klassisk Citroën – Kong Haralds flørt med Citroën
Lexus – Toyotas lukusmerke lokker med kjentfolk
Lada – Er dette den verste bilen som finnes?
Ford Mustang – Denne rakkeren får nordmenn til å bestille elektrisk Mustang
Toyota Supra – Toyotas minst solgte får flest blikk
Julepyntede biler – Slik pynter vi bilene til jul
Elbil med høy kilometerstand og svært kort rekkevidde – Blodfans av kort rekkevidde
Subaru Forester – Er dette Norges aller kjedeligste (og beste) bil?
Polestar – «Polestar-eiere minner om tenåringer som vil ha den råeste mobilen»
Datsun – «Nye biler kneler lenge før Datsun tar kvelden»
Land Rover Defender – «Å kjøre Land Rover er som å gjøre noe gøy med en god venn»
Volvo 240 – Firkantet svenske er Norges mest omsatte bil noensinne
Gammel varebil – Eldre arbeidsbiler er den nye hytta!
VW-boble – Firehjulsdrift er for pyser!
Mercedes-Benz –«Du kan kjøre over fartsdumper i 80 uten å miste asken på cigaren»
Jeep – Jeep-folk trenger ikke varme i hyttegølvet
Morgan – «Morgan er en investering i egen helse»
Ferrari – «Porsche blir for dagligdags, sammenlignet med Ferrari»
Firkantet stasjonsvogn – Livet blir større med stasjonsvogn
VW Golf – Garantert gira på Golf
Cabriolet – Sure folk kjører ikke cabriolet
Honda – Vi var europamestere i å handle Honda
Volkswagen Type 2 –Folkevognbuss er kongen av kos
Lang campingvogn – For noen blir en campingvogn aldri lang nok
DeLorean – De kjører inspirasjonen til Tesla
Jaguar XJ – «Jaguar er populær blant folk med sans for det gamle imperiet»
17. mai-pyntede biler – Slik 17.mai-pynter vi bilene våre
Pimpede elbiler – Denne elbiltrenden gjør det gromt å kjøre grønt
Nostalgiske campere – Nå reiser nordmenn på klassisk camping
Toyota Corolla – Er dette Norges mest elskede hverdagsbil?
Trehjulinger – Verdens beste, verste biltype!
Vi som liker gromlyd – Muskelbiler gjør Bygde-Norge heitere
De som kjører med hund – Bikkje i bil er den beste reisekompisen
Saab Sonett – «Mange lurer på om den er en Porsche»
Vi som sover i bilen i sommer – «Bilen er hotellrommet med den beste utsikten»
Hardhausen Mercedes W123 – Er dette Norges mest seigliva bil noensinne?
Vi som fotografer biler i ferien – De morsomste feriebil(d)ene
Vi som kjøper tilbake vår første bil – Stadig flere finner igjen sin første kjærlighet
Vi som bruker bilen til hagehobby – I sommer har nordmenn kjørt halve hager hjem
Vi som raser rundt i Fords klassiker – De fyrrigste folka kjører Ford Capri
Vi som farter rundt i Fiat – Dyrker romantikk i italiensk hverdagsbil
Vi som kjører med gullfarga felger – Hele Norge pynter bilen med «gullsko»
Vi som kjører én meter lave sportsbiler – Høye SUV-er er for pyser!
Vi som ratter elbiler på bane – Nå invaderer elbilister racingbaner over hele landet
Vi som digger biler med skråstilte bakruter – Z-formet bakrute er tidenes barskeste bildesign
Vi som pynter antenna på bilen – Revehale er Norges frekkeste bilpynt
Vi som setter oss bak rattet i kjole – Flotte biler fortjener stilige sjåfører
Vi som elsker tilhengere – Tilhengerne er nordmenns aller kjæreste eie
Vi som elsker Citroën 2CV – Norges best likte snegle
Vi som digger gromme griller – Hvem har Norges mest grisefine grill?
Vi som rosemaler bilen vår – Rosemaling er den tøffeste måten å pynte bilen på
Vi som monterer svære ekstralys – Møt Norges mest blendende bilister
Vi som sverger til BMW E30 – Er dette BMWs skarpeste linjer noensinne?
Vi som tatoverer bilen på armen – Bilen som tatovering gjør at den varer livet ut
Vi som tyner veteranbilen på vinterføre – Gammelbil i kaldværet er het hobby for stadig flere
Vi som mesker oss med Mazda – Det fantes knapt makan til Mazda!
Vi som samler bilbrosjyrer – Disse bilbrosjyrene holder seg bedre enn bilene de skulle selge
Vi med genial 4x4 i eldre stasjonsvogn – Er amcar-4x4 eller tysk quattro morsomst på snø?
Vi som ratter rundt i nissedrakt – Nissens rekkevidde slår enhver elbil
Vi som digger 40-årsjubilantene BX og Sierra – Godt nytt år med fremtidsbilene fra 1982!
Vi som ratter Rolls-Royce – Nå unner nordmenn seg en real Rolls!
Vi som nyter nattkjøring – Kjør i mørket og se lyset!
Vi som bruker vinteren på å mekke – Er mekking Norges største vinteraktivitet?
Vi som elsker vår Toyota RAV4 – Bilen er RAV, ruskende genial
Vi som liker Slottets kjøretøy – Kongehusets liv i biler
Vi som kjører med ski på taket – Skiboks er for pyser!
Vi som feirer Renault 5 – Da Renault kjørte fra Ferrari
Vi som tjuvstarter våren i kabriolet – Cab-sesongen starter før snøen har gått!
Vi som brenner for flammelakkering – Glem foliering – nå bestiller nordmenn flammelakk
Vi som humrer i Hummer – 1990-talls Hummer har alt elbiler mangler
Vi som vokste opp i Volvo – Da Volvos bakseter var halve Norges lekerom
Vi som mekker bilklubber for jenter – I disse bilklubbene stoppes gutta i døra
Vi som kjører racing i Porsche 944 – Er dette Porsches mest undervurderte gull?
Vi som kjører påskegult hele året – I år blir påsken neongul
Vi som kjører Panda 4x4 – Norges minste firehjulstrekker er også den barskeste
Vi karer i Karmann Ghia – Bilen som får humøret og prisene til å stige
Vi som kjører 1950-tallet som livsstil – er 50-tallets biler de siste som var sexy?
Vi som koser oss på sportsbiltreff – Over tusen norske sportsbiler på én søndag
Vi som kjører rundt i hundreåringer – Vi feirer bilene som er hundre i år!
Vi som har blinket oss ut BMW i4 – BMW på strøm får bilentusiastene til å gnistre
Vi som deltar på DS-treff – Citroën DS er skjønnheten og udyret i ett
Vi som snikfotografer rikingenes biler – Rikfolks kjøretøy, en sightseeing i smug
Vi som drar på Rolls-Royce-treff – har Rolls-Rolls-eierne Norges minst snobbete bilklubb?
Vi som brisker oss med bryllupsbiler – se bryllupsbilene som nesten gruser kjolen!
Vi som liker gamle bensinstasjoner – var de Norges varmeste møteplasser?
Vi som får bilen tatovert på armen – Slik beholder du drømmebilen livet ut
Vi som liker britiske eksentrikere og bilene deres – «Å kjøre fin bil er bra for sangstemmen»
Vi som braser rundt i Folkevogn-Buggy – «Beach buggy får 340 prosent flere tomler opp enn Ferrari»
Vi som beundrer Peugeot 504 – Er dette verdens mest uslitelige, franske bil?
Vi som skravlet om bil i ferien – Hvilke morsomme biler ble du kjent med i sommer?
Vi som kjører BMWs «stygge andunge» – Ungdom kan si: Se på den schtøgge BMW-en!
Vi som kjører russisk – Min Volga var KGBs favorittbil
Vi som kler oss i mote fra bilens årgang – Hårrullene ga oss pallplass i billøpet
Vi som kjører Norges sjeldneste biler – de har Norges eneste bil i sitt slag
Vi som kjører rampete biler – bygg om bilen og få halve Norge som venner
Vi som elsker Ekebergmarkedet – Norges mest kaotisk spennende bruktmarked for bilfolk?
Vi som smykker oss med Opel – produserte det dølleste bilmerket de deiligste formene?
Vi som vil ha elbiler med sjarm – Da jeg fikk se fargen, ble livet mitt snudd opp ned
Vi som nyter siste tur før vinterlagring – blir siste kosetur før vinteren den fineste?
Vi som tar vare på slektsbilen – biler som alltid har vært i familien, er de beste
Vi som er godt vant med Wankel – har nordmenn med Wankel-biler landets mest problemfrie bilhold?
Vi som elsker Oslo Motor Show – Norges største, feteste fest for bilnerder
Vi som elsker svære elbiler – Ja den er vulgær, men samtidig rålekker
Vi som julepynter med wunderbaum – lukter ille og ser ille bra ut