AKSEL-ERASJON: Aksel Lund Svindal jekker seg ned til 1,1 meter, som er høyden til museums-bilen Porsche Carrera GTS fra 1964.

Vi som deltar på «Fjordluft»:

Da Aksel Lund Svindal kjørte slalåm mellom to hundre klassikere

Aksel Lund Svindal møter to hundre koselige Porsche-eiere, mens journalisten tester en fandenivoldsk Turbo 3.6.

Publisert Sist oppdatert

41-årige Aksel Lund Svindal, vinner av to olympiske alpint-gull og mye mer, våkner i en seng på et sted som ikke er hans hjemmeadresse. 

Morrasolas første, intense laserstråle snitter Lærdals omkringliggende fjellmassiv. Bleia er to fjell med samme navn, som strekker seg 1717 og 1821 meter over havet. Fjelltoppen Høgeloft makser med 1921 meter i fjellrekken Store Jukleggi.

«Fjordluft»

  • Arrangement med over 200 luftkjølte Porsche 911
  • 25. mai 2024 i Lærdalsøyri i Lærdal
  • Samarbeid mellom Porsche Norge, Porsche Classic Center Son og Lærdalsøren Motor Hotel
  • Program: Utstilling, show, historisk kjørerute, fellesmiddag og konsert.

Aksel Lund Svindal rager 1,89 meter over bakken, og snart skal han vandre rundt blant skapninger som er lavere. 

Høyden på luftkjølte Porsche 911 er rundt 1,3 meter, avhengig av eierens humør, hang til senk eller fete hjul. 

200 av disse møter omlag 170 historiske hus som danner det historiske handelsstedet Lærdalsøyri. Landsbyen med middelalder-vibber ligger knappe tre meter over havet, der Lærdalselven sildrer ut i rennafart i Lærdalsfjorden – en sidearm til den 20,5 mil lange Sognefjorden, Norges mektigste i sitt slag.

KLUBBFOLKET: Arrangementet «Fjordluft» er en dugnad mellom alt fra Porsche-klubben til Porsche-importøren. Merkets museum i Stuttgart bidrar også med flere kjøretøy.

For tredje år på rad samler Norsk Porsche Club og andre Porsche-krefter venner til «Fjordluft» – et spektakulært sportsbiltreff i verdenssammenheng.

Lærdalsøyri har kanskje verdens største samling av levende trehus fra 1700-tallet, som har overlevd alt fra nazi-okkupanter til byens storbrann i 2014. 

I sentrum for begivenheten ligger gjestgiveriet Lærdalsøren Motor Hotel, som huser arrangementet.

KLAR, FERDIG: Aksel Lund Svindal gratulerer racingfører Vidar Frogner, som har bygget denne kopien av Porsche 962 EVO.

Denne lørdagen, 25. mai, blir vi i stuss om hvor mange Aksel Lund Svindal som egentlig eksisterer, for han dukker opp uant mange steder – nær sagt samtidig. 

Vi er flere som undrer: Et av Norges mest absolutt mest kjente idrettsfjes ser ut til å prate med absolutt alle, inkludert bilbygger Vidar Frogner – som har investert en god slump av livet til å skape en svært eksakt kopi av Porsche 962 EVO. 

Hellig gral

For ordens skyld: Svindal er såkalt «offisiell ambassadør» for Porsche Norge, og er her altså på betalt jobb.

«Fjordluft» er ellers skrudd sammen for folk med spesiell dragning mot de klokt klassiske Porschene, som ifølge eksperter er produsert til og med i 1998. Hvem vet? En bevissthet om merkehistorikk kan være til hjelp i et impulsivt, uforutsigbart nybilmarked – når Porsche skal selge oss 2024- produkter.

TURBOTROLL: Journalisten får tildelt en veldig gul kjøremulighet i Porsche 911 Turbo 3.6 fra 1993.
TVILLINGSJELER: Vi fikk kjøre den ene av Porsche Museums to 911 Turbo 3.6. Den andre rattet Aksel Lund Svindal.

Som deltakere på Fjordluft får vi bare én oppgave: Kjøre en av det Stuttgart-baserte Porsche-museets to stykk 911 Turbo 3.6 fra 1993.

Den andre får vi høre at Aksel Lund Svindal skal ratte.

Modelltypen regnes som merkets hellige gral, en 360-hesters kraftpakke på 3,6 liter fra 1990-tallet. Nyheten hadde som primæroppgave å toppe forventingene til Turbo-utgaven, som hadde hengt med siden pangstarten i 1975.

Kjøringen skal skje i forbindelse med Fjordluft-arrangementets høydepunkt, kalt «drive-out». Startskuddet går etter lønsjtid, og turen går fra Lærdalsøyri til Borgund stavkirke via gamleveien – et svingete strekk gjennom fjellpass-aktig natur, langs vill elvesprut –klassifisert som «historisk rute».

 «Vår bil» ble opprinnelig levert ny til en kunde som hadde vett til å bestille den med setefarger i gult skinn, som mer enn matcher karosserilakken.

Flere forhold hjelper på humøret: Nettstedet Elfer Spot er blant dem som lister 1993-modellen som den mest ettertraktede av alle 911 Turbo-årganger. 

De skriver også: «It even is the most expense 911 Turbo. Whenever you meet one, you are simply awestruck». Porsche produserte kun 1437 eksemplarer av arten, som er merkbart mindre enn de 3660 enhetene som fabrikken bygget av forgjengeren med 320 hester.

FAMILIETRE: Far Tor Egil Nordlie og brødrene Magnus (midten) og Henrik deler en intens Porsche-interesse.

Mellom Hemsedalsfjellets spredte og stadig krympende snøflekker møter vi Tor Egil Nordlie i selskap med sønnene Magnus og Henrik.

– Bil for oss, er som fotball for andre, fastslår Henrik. 

– Interessen for bil gir muligheten til å oppleve hyggelige treff som Fjordluft sammen. Eller bare sitte rundt middagsbordet hjemme og snakke om nye og klassiske biler vi liker, eller ikke liker. Bil har alltid vært en viktig del av familielivet – og vil alltid være det, lover han.

– Det beste ved Fjordluft er å kunne studere alle bilene på gresset, å treffe folk med samme interesse og få muligheten for å ta masse flotte bilder – som jeg som bilfotograf alltid er på jakt etter.

Én detalj ved Porsche 911-fasongen opptar ham mest:

– Jeg liker kanskje aller best bakskjermen, spesielt linjene som løper fra sideruten og skulderlinjen, ned til baklyktene. Hvordan alt dette møtes og dropper nedover mot asfalten, er spesielt vellykket, mener han.

CAMPING-KAFÉ: Marie Lokreim (vandrarnkafe.com) reiser til eksotiske verdenshjørner og tar med seg mat- og drikke-inspirasjon hjem igjen til Lærdal.

Arrangørene har pyntet byparken med langstrakte lyslenker mellom trærne. Plenen er en utstudert utstilling av deltakernes ulike Porsche-årganger og -varianter.

Marie Lokreim har bygget om en campingvogn til et gatekjøkken. På menyen står blant annet hjemmelaget ingefær og bringebær-limonade, samt raske retter som empanadas, taco, lasagne og «green bowl» med frukt og bær. Køene foran disken er nær ved å bli like lange som på E18 mellom Asker og Oslo.

Få meter unna er Lærdalsøren Motor hotells gigantiske bakgård omgjort til en festplass med bord, benker og et podium. En lokal gourmet-gård er hyret inn for å mette mange hundre som har betalt fører- eller deltaker­billett, og klarer kunststykket å servere middag av høy restaurant-kvalitet. Musikeren Jonas Alaska inntar scenen med bredbremmet hatt og eget, bilrelatert låtmateriale:

«I've been a lot to the movies lately

The last one ruined my heart

... But in the backseat

In the backseat of the car

What a place to think things through

… You can find out who you are

And decide what you should do»

HUSLIG: Fra Middelalderen var Lærdalsøyri et hektisk handelssted og mektig møteplass mellom øst og vest.

Det var nettopp her i Lærdal – den 3. september 1901 – at den bemidlede nederlenderen og eventyreren Petrus Scheltemer Beduin (1870–1928) kom rullende helt fra Oslo (som da het Christiania) i en Panhard & Levassor.

Den franske bilens motor – med opprinnelig åtte hestekrefter– var trimmet til å yte 18 gamper. Selv om kjøretøyet nær stanset opp i de bratte bakkene, kom Scheltemer og reisefølget over fjellet og kunne overnatte i Lærdalsøyris Lindstrøm Hotel, som fortsatt eksisterer.

Med denne bragden kunne man konstatere at Norges første bilturist var en nederlender.

RATTATATA: Journalisten får teste møtet mellom Porsches kjøremaskin fra 1993 og veistrekk i et av landets mest dramatiske terrenger.

For enkelte kan hensikten med å ta den knappe 30 mil lange turen fra Oslo til Lærdalsøyri være bekreftelse. Å få bekreftet det man allerede visste om Porsche, og få innfridd forventninger. Av og til virker bekreftelse av etablerte oppfatninger sannsynligvis mer beroligende enn noen nervemedisin.

For oss ble opplevelsen annerledes. Vår «drive-out» fra Lærdalsøyri til Borgund stavkirke og tilbake igjen ble til en sommerhelg ulik alle andre. Som når du forventer fuglekvitter og isteden får høre et drønn – som fra et steinras eller dynamitt-sprenging.

For det første er naturen langs kjøreruten som Porsche hadde tegnet opp, så ekstrem og nær som ingen reisebrosjyre kan formidle.

Så er det bilen «vår». Den gule Porsche 911 turbo 3.6 fra 1993. Vi har da prøvd oss på pedalene til enkelte Ferrarier, én Lamborghini og opptil flere klassiske Porscher – men absolutt ingenting slår denne særs gule galskapen.

Årsaken kan være skyvet, de frekke felgene eller Porsche-logoen som er innlemma i den sammenhengende stripen som utgjør baklysene.

Alternativt rykkene, reaksjonene og responsen innimellom den fløyelsmyke kjørefølelsen. Men mest av alt: Alle øynene, all veivingene med armer og alle tilropene: «Fy ****, dere er privilegerte som får kjøre akkurat den».

En og en halv time svingete, svimete lykke. Så er det over. Men vi er forandret. Og har fått med oss hjem et par nye ideer om Porsche.

RATTATATA: Journalisten får teste møtet mellom Porsches kjøremaskin fra 1993 og veistrekk i et av landets mest dramatiske terreng.

Disse herlige bilentusiastene har vi allerede skrevet om – klikk på lenkene for å lese:

Audi – Hvem er det egentlig som kjører Audi?

Alfa Romeo – Nå snakker vi inderlig kjærlighet!

BMW – BMW for alle penga

Amcar-entusiastene – De som elsker amerikanerne

Tesla – «Tesla-eiere har blitt mobbeofre og skyteskive»

Skoda – Derfor digger nordmenn Skoda

Aston Martin – «Aston Martin er stil. Porsche er Frogner-Golf»

Opel – Nå gjør Vanja gamle Opel kult igjen

Mercedes-Benz Geländewagen – «Små biler er det verste jeg vet!»

Saab – Eldar Vågan byttet Saab mot brennevin

Porsche – Visst pokker kjører kvinnfolk Porsche!

Pickup – Her er Trygve Slagsvold Vedums aller største svakhet

MG – Den nye bilduellen med kinesisk eller engelsk MG?

Klassisk Citroën – Kong Haralds flørt med Citroën

Lexus – Toyotas lukusmerke lokker med kjentfolk

Lada – Er dette den verste bilen som finnes?

Ford Mustang – Denne rakkeren får nordmenn til å bestille elektrisk Mustang

Mini – Kjærester med bilen

Toyota Supra – Toyotas minst solgte får flest blikk

Julepyntede biler – Slik pynter vi bilene til jul

Elbil med høy kilometerstand og svært kort rekkevidde – Blodfans av kort rekkevidde

Subaru Forester – Er dette Norges aller kjedeligste (og beste) bil?

Polestar – «Polestar-eiere minner om tenåringer som vil ha den råeste mobilen»

Datsun – «Nye biler kneler lenge før Datsun tar kvelden»

Land Rover Defender – «Å kjøre Land Rover er som å gjøre noe gøy med en god venn»

Volvo 240 – Firkantet svenske er Norges mest omsatte bil noensinne

Gammel varebil – Eldre arbeidsbiler er den nye hytta!

VW-boble – Firehjulsdrift er for pyser!

Mercedes-Benz –«Du kan kjøre over fartsdumper i 80 uten å miste asken på cigaren»

Jeep – Jeep-folk trenger ikke varme i hyttegølvet

Morgan – «Morgan er en investering i egen helse»

Ferrari – «Porsche blir for dagligdags, sammenlignet med Ferrari»

Firkantet stasjonsvogn – Livet blir større med stasjonsvogn

VW Golf – Garantert gira på Golf

Cabriolet – Sure folk kjører ikke cabriolet

Honda – Vi var europamestere i å handle Honda

Volkswagen Type 2 –Folkevognbuss er kongen av kos

Lang campingvogn – For noen blir en campingvogn aldri lang nok

DeLorean – De kjører inspirasjonen til Tesla

Jaguar XJ – «Jaguar er populær blant folk med sans for det gamle imperiet»

17. mai-pyntede biler – Slik 17.mai-pynter vi bilene våre

Pimpede elbiler – Denne elbiltrenden gjør det gromt å kjøre grønt

Nostalgiske campere – Nå reiser nordmenn på klassisk camping

Toyota Corolla – Er dette Norges mest elskede hverdagsbil?

Trehjulinger – Verdens beste, verste biltype!

Vi som liker gromlyd – Muskelbiler gjør Bygde-Norge heitere

De som kjører med hund – Bikkje i bil er den beste reisekompisen

Saab Sonett – «Mange lurer på om den er en Porsche»

Vi som sover i bilen i sommer – «Bilen er hotellrommet med den beste utsikten»

Hardhausen Mercedes W123 – Er dette Norges mest seigliva bil noensinne?

Vi som fotografer biler i ferien – De morsomste feriebil(d)ene

Vi som kjøper tilbake vår første bil – Stadig flere finner igjen sin første kjærlighet

Vi som bruker bilen til hagehobby – I sommer har nordmenn kjørt halve hager hjem

Vi som raser rundt i Fords klassiker – De fyrrigste folka kjører Ford Capri

Vi som farter rundt i Fiat – Dyrker romantikk i italiensk hverdagsbil

Vi som kjører med gullfarga felger – Hele Norge pynter bilen med «gullsko»

Vi som kjører én meter lave sportsbiler – Høye SUV-er er for pyser!

Vi som ratter elbiler på bane – Nå invaderer elbilister racingbaner over hele landet

Vi som digger biler med skråstilte bakruter – Z-formet bakrute er tidenes barskeste bildesign

Vi som pynter antenna på bilen – Revehale er Norges frekkeste bilpynt

Vi som setter oss bak rattet i kjole – Flotte biler fortjener stilige sjåfører

Vi som elsker tilhengere – Tilhengerne er nordmenns aller kjæreste eie

Vi som elsker Citroën 2CV – Norges best likte snegle

Vi som digger gromme griller – Hvem har Norges mest grisefine grill?

Vi som rosemaler bilen vår – Rosemaling er den tøffeste måten å pynte bilen på

Vi som monterer svære ekstralys – Møt Norges mest blendende bilister

Vi som sverger til BMW E30 – Er dette BMWs skarpeste linjer noensinne?

Vi som tatoverer bilen på armen – Bilen som tatovering gjør at den varer livet ut

Vi som tyner veteranbilen på vinterføre – Gammelbil i kaldværet er het hobby for stadig flere

Vi som mesker oss med Mazda – Det fantes knapt makan til Mazda!

Vi som samler bilbrosjyrer – Disse bilbrosjyrene holder seg bedre enn bilene de skulle selge

Vi med genial 4x4 i eldre stasjonsvogn – Er amcar-4x4 eller tysk quattro morsomst på snø?

Vi som ratter rundt i nissedrakt – Nissens rekkevidde slår enhver elbil

Vi som digger 40-årsjubilantene BX og Sierra – Godt nytt år med fremtidsbilene fra 1982!

Vi som ratter Rolls-Royce – Nå unner nordmenn seg en real Rolls!

Vi som nyter nattkjøring – Kjør i mørket og se lyset!

Vi som liker biler andre synes er stygge – Er dette Norges peneste eller styggeste bil? [med avstemning!]

Vi som bruker vinteren på å mekke – Er mekking Norges største vinteraktivitet?

Vi som elsker vår Toyota RAV4 – Bilen er RAV, ruskende genial

Vi som liker Slottets kjøretøy – Kongehusets liv i biler

Vi som kjører med ski på taket – Skiboks er for pyser!

Vi som feirer Renault 5 – Da Renault kjørte fra Ferrari

Vi som tjuvstarter våren i kabriolet – Cab-sesongen starter før snøen har gått!

Vi som brenner for flammelakkering – Glem foliering – nå bestiller nordmenn flammelakk

Vi som humrer i Hummer – 1990-talls Hummer har alt elbiler mangler

Vi som vokste opp i Volvo – Da Volvos bakseter var halve Norges lekerom

Vi som mekker bilklubber for jenter – I disse bil­klubbene stoppes gutta i døra

Vi som kjører racing i Porsche 944 – Er dette Porsches mest undervurderte gull?

Vi som kjører påskegult hele året – I år blir påsken neongul

Vi som kjører Panda 4x4 – Norges minste firehjulstrekker er også den barskeste

Vi karer i Karmann Ghia – Bilen som får humøret og prisene til å stige

Vi som kjører 1950-tallet som livsstil – er 50-tallets biler de siste som var sexy?

Vi som koser oss på sportsbiltreff – Over tusen norske sportsbiler på én søndag

Vi som kjører rundt i hundreåringer – Vi feirer bilene som er hundre i år!

Vi som har blinket oss ut BMW i4 – BMW på strøm får bil­entusiastene til å gnistre

Vi som deltar på DS-treff – Citroën DS er skjønn­heten og udyret i ett

Vi som snikfotografer rikingenes biler – Rikfolks kjøre­tøy, en sight­seeing i smug

Vi som drar på Rolls-Royce-treff – har Rolls-Rolls-eierne Norges minst snobbete bilklubb?

Vi som diskuterer sportsbiler så grusen spruter – Du får tommel opp med Aston og finger’n med Ferrari

Vi som brisker oss med bryllupsbiler – se bryllups­bilene som nesten gruser kjolen!

Vi som liker gamle bensinstasjoner – var de Norges varmeste møte­plasser?

Vi som får bilen tatovert på armen – Slik beholder du drømmebilen livet ut

Vi som liker britiske eksentrikere og bilene deres – «Å kjøre fin bil er bra for sangstemmen»

Vi som braser rundt i Folkevogn-Buggy – «Beach buggy får 340 prosent flere tomler opp enn Ferrari»

Vi som beundrer Peugeot 504 – Er dette verdens mest uslitelige, franske bil?

Vi som skravlet om bil i ferien – Hvilke morsomme biler ble du kjent med i sommer?

Vi som kjører BMWs «stygge andunge» – Ungdom kan si: Se på den schtøgge BMW-en!

Vi som kjører russisk – Min Volga var KGBs favorittbil

Vi som kler oss i mote fra bilens årgang – Hårrullene ga oss pallplass i billøpet

Vi som kjører Norges sjeldneste biler – de har Norges eneste bil i sitt slag

Vi som kjører rampete biler – bygg om bilen og få halve Norge som venner

Vi som elsker Ekebergmarkedet – Norges mest kaotisk spennende bruktmarked for bilfolk?

Vi som smykker oss med Opel – produserte det dølleste bil­merket de deiligste formene?

Vi som vil ha elbiler med sjarm – Da jeg fikk se fargen, ble livet mitt snudd opp ned

Vi som nyter siste tur før vinterlagring – blir siste kosetur før vinteren den fineste?

Vi som tar vare på slektsbilen – biler som alltid har vært i familien, er de beste

Vi som er godt vant med Wankel – har nordmenn med Wankel-biler landets mest problem­frie bilhold?

Vi som elsker Oslo Motor Show – Norges største, feteste fest for bilnerder

Vi som elsker svære elbiler – Ja den er vulgær, men samtidig rålekker

Vi som duller med Duett – er dette den mest Volvoete av alle Volvoer?

Vi som svinger oss i Seville – hva sier denne Cadillacen om sin berømte eier?

Vi som kjører kompakt, tysk toppklasse – da Mercedes slapp luksus løs på folket

Vi som julepynter med wunderbaum – lukter ille og ser ille bra ut

Vi som kun kjører på usaltede vinterveier – du blir imot salting når du ser disse hvite veiene

Vi som feirer jul i garasjen – det egentlige (nisse)verkstedet

Vi bil­elskere som blir 23 i 2023 – Noe eget å kjøre bil som er dobbelt så gammel som meg

Vi som tar ting inn i bilen, men ingenting ut – er bilen Norges største lagerplass?

Vi som kjører hjem egen ved – full bil med ved kløyver strøm­regningen

Vi som trives best med rene linjer – Lekre linjer kommer igjen når SUV-enes tid er forbi

Vi som gillar Saab 900 – er dette siste svenske med attityd?

Vi som lurer oss inn på lukkede bilsamlinger – er dette Norges mest under­holdende bilsamling?

Vi som mener lykken er Lancia – overlever all djevel­skap, også norske veier

Vi som gir elbilene humoristiske kallenavn – elbilen blir gladere med et frekt kallenavn

Vi som er nysgjerrig på Møllers bilsamling – historisk bilsamling til å bli ung i hodet av

Vi som feirer Peugeot 205 «40 år» – Peugeot 205 er tidenes beste småbil

Vi som får veteranfordeler – de kjører bruksbiler som plutselig ble veteraner

Vi som stadig stopper på rasteplasser – beste med den norske bilturen? Rastepausen!

Vi som forguder «gubbebiler» – her er gubbebilene i våre hjerter

Vi som møter våren i 911 – nå skal manges våte drømmer ut på (nesten) tørre veier

Vi som påske-transporterer oss smart – her er påsketrafikkens mest kreative framkomstmidler

Vi som digger utskjelte, engelske biler – «Norske bilister er engstelige for å skille seg ut»

Vi som omfavner særnorske bestselgere – 10 biltyper nordmenn elsket før Tesla-alderen

Vi som nyter veteranbilen i vårsola – «Jeg har gledet meg til å ta ut bilen siden nyttår»

Vi som får maks bilmoro ut av minst mulig – «Jeg har null penger, men råd til denne»

Vi med kjøretøy for showets skyld – vi reiser selvsagt til bruktmarked i veteranbil

Vi som skal på fransk bildag – ingen biler er mer frekt sjarmerende enn de franske

Vi som iler til italiensk biltreff – italienske biler er så pene at det gjør vondt

Vi som sporter i sportsbil – en spik, spenna sportsbil gir livet mer fart

Vi som orker enda et Opel-treff – Opel-menneskene med en dråpe sport i blodet

Vi som feirer Porsches 75 år – denne feiringen opplever du bare én gang i livet

Vi med elbil pluss veterankjøretøy – elbilistene som må ha veteran for å leve

Vi som besøker biltreff på et jorde – veteranbilene som gjør fremmede til venner

Vi som tøffer oss med klær og bil – er dette Norges stiligste bilister?

Vi som nyter senka Nissan – de kjører bilene som nesten bare finnes i dataspill

Vi som kjører USA-bil den 4. juli – her går startsstreken for Norges største amcar-fest

Vi som gifter oss i elbil – er dette blitt Norges mest populære bryllupsbil?

Vi som bruker fritiden i militærbiler – dette er det rareste du kan kjøre som er lovlig

Vi som koser oss med tidlig Corvette – det kuleste du kan kjøre med hatt

Vi som rocker opp Folkevogner – her er regelen å komme raskest i mål på 402 meter

Vi som makser med Mini-påfunn – størst av alt er Mini

Vi som liker skrikende farger – nordmenn er ikke så grå som ryktet vil ha det til

Vi som er innbitt merketrofaste –derfor kjøper vi samme merke om og om igjen

Vi som roter rundt på «Porsche-festivalen» – her får 10.000 nordmenn kjørt seg på Porsche-party

Vi som treffes på hverdager – Facel Vega gjør norsk asfalt stilig på en torsdag

Vi som elsker modellbiler – her er bilene ingen blir sinte på!

Vi som liker lyden av totaktere – Den har egentlig en forstørret mopedmotor

Vi som lager k(a)os i Bogstadveien – er dette Norges heftigste stripe for luksusbil-fesjå?

Vi som tar biltreffet ved kroa – hyggetreff i høst­kulda gir varme for vinteren

Vi som digger digre biler – denne fete amerikaneren er lettere enn en ny Tesla

Vi som besøker bilmessen for å skravle – på Norges største bil­messe er praten like viktig som bilene

Vi som savner ungdomsbilen – slike gjensyn får voksne menn til å grine

Vi som kjører tøff stil og bil – da sveisen var like barsk som en Toyota Celica

Vi som pimper elbilen – gøy å glede andre med min syke hobby

Vi som vintervarmer oss med bilprat – er linjene til Camaro heitere enn Mustang?

Vi som vil Volvo PV vel – denne Volvoen blir ikke eldre, bare penere

Vi som ønsker oss bil-jul – topp 15 bil­typiske jule­gaver du kan få (eller gi)

Vi som liker fortidens framtidsbiler – de lekreste bilene får du ikke kjøpt

Vi som feirer Golfs 50 år – oj, Golfen din kunne sett vilt annerledes ut

Vi som ser på biler i TV-serier – «Makta» valgte Alexanders bil

Vi som krymper bilholdet – små firehjuls­trekkere gir godt grep om humøret

Vi som elsker gamle traktorer – er gammeltraktorene Norges nye Volvo 240?

Vi som kjører et ukjent merke – er dette Norges minst kjente biler?

Vi som prater og ler høyt på elbilmesse – hva skal med apper når vi kan snakke med folk?

Vi som har medfødt bilinteresse – i disse familiene er bilgalskapen arvelig

Vi som solgte drømmebilen – er dette den type skilsmisse nordmenn angrer mest på?

Vi som har hatt barsk bil – «Den viste seg å være sveiset sammen av to biler»

Vi som tar lappen med manuelt gir – dreper automatgir nordmenns følelsesliv?

Vi som sosialiserer med bil – er veteranbil Norges mest populære fritidsaktivitet?

Vi som deler bil, glede og sorger – er dette Norges verste biler og beste ungdom?

Vi som samles til beltebil-treff – er dette Norges mest elskede bil uten hjul?

Vi som elsker bakgårdsbiler – se nordmenns skjulte bil-moro

Vi som feirer «Mustang 60 år» – Mustang-mennesker er de beste festløvene

Vi som liker kabriolet-folk – se opp for landeveiens cruiseturister!

Vi som kombinerer bil og rock – her er stedet der bilene har farger!

Vi som liker markeder OG veterankjøretøy – er det gjenbruk å kjøre bestefars bil?

Vi som er publikum på sportsbiltreff – Norges sports­biler parkert på én plen