ÅPENT SINN: Siri Soli gjør mener kjølige dager kan gi den beste opplevelsen i en åpen Fiat 124 Spider.Foto: PRIVAT
Vi som tjuvstarter våren i kabriolet:
Cab-sesongen starter før snøen har gått!
Noen kjører kæbb (kabriolet) vinteren tvers igjennom, andre tjuvstarter våren før hestehov sprenger issvullene. Ta plass i passasjersetene til fem glade vintersol-slikkere.
Peugeot og VW har tradisjonelt vært blant de mest solgte kabriolet-merkene.
Det siste toppåret, 2004, hadde hele 1335 registeringer med en markedsandel på 1,2 prosent.
Bilfabrikkene har siden i tur og orden sluttet å bygge åpne varianter av kjente modeller.
De seneste årene har lille, elektriske Smart FourTwo og Fiat 500 vært Norges mest solgte åpne kjøretøy.
For bilister med kabriolet i garasjen og eventyrsug i nervesystemet har våren allerede kickstartet.
Mens enkelte kaldblodige vinterentusiaster fortsatt isbader i innsjøer og fjorder, fyker noen av oss andre rundt i trekkfull, åpen kjerre – når gradestokken fortsatt vipper mellom minus og pluss.
Fordelene ved å tjuvstarte den takløse bilsesongen står i kø: Før du vet ordet av det, er våren forbi og den årvisse regnsommeren et faktum.
Og hvis du var i tvil: Biltur i kæbb (kabriolet) er veldig i ... vinden: Heng på frysepunkt-entusiastene Odd Fagertveit, Tormod Olsen, Siri og Sverre Soli og Eivind Sæves:
Eivind Sæves i Rakkestad – eller Rock City, som han kaller Østfold-hjembyen – mener vid åpen MG og skarp luft er uløselig knyttet sammen.
– For min del har cab-turer de seneste 40 årene mest skjedd i vinterhalvåret. Sommerkjøring gir meg ikke så mye – de kalde månedene byr på flest inntrykk per mil.
Sæves skryter av naturen langsmed Østfolds særs kabriolet-vennlige sideveier.
– Man søker jo etter opplevelser hele livet. Selv er jeg spesielt glad i tiden på døgnet da klokka går mot midnatt – det er det råeste, gjerne med fullmåne. Da er nytelsen i takløs MG på topp.
Ved et par minusgrader kjører han fortsatt barhodet.
– Verre blir det ned mot 10–12 minusgrader. Da er det på med lue, ellers dypfryses det lille som er igjen der oppe.
Ifølge Sæves går 100 senvinter-mil og mer fort i en liten, kjapp MG.
– Det engelske knøttet er jo skapt for vinterkjøring: Det samme er liksom ikke tilfelle med mange andre biler som er langt større, fyrer han av.
Siri og Sverre Soli i Gressvik i Fredrikstad finner felles, vindfull glede ombord i sin Fiat 124 Spider fra 1974 – klassikeren som er så veldreid at Fiat for få år siden valgte å bygge en moderne retroversjon.
Paret – som har hatt bilen siden 2008 – er for glad i den til å vente på at våren skal slå ut i full blomst, og farter rundt på små og store avstikkere – som en bie som summer av gårde før sesongen har startet.
– Målet med turene er jo nettopp frisk luft så det merkes, ler Sverre, som legger til at alenetid for duoen også er et klart turformål.
– Vi bruker riktignok ikke bilen hele vinteren, men tar av og til en tur når det er tørt på veien. Vinter er deilig når man vet å kle seg godt.
På denne kanten av landet kan veiene være knusktørre ukesvis om gangen – i hvert fall innimellom – i vinterhalvåret.
– Ellers er jo salt og eldre Fiater en elendig kombo, minner han om.
Optimismen er generelt utbredt i Østfold:
– Å ja, de forbaskede sidevinduene: Det er jo viktig at de er nede for maks friskluftsopplevelse, mener Soli.
Odd Fagertveit driver Fagertveit design i Hokksund og har blant annet 20 års fartstid som fotograf under Gatebil-treff på lukket bane.
– Det herlige med kabriolet-kjøring er å få frisk luft i lungene etter en lang vinter – noe som er etterlengtet for oss som foretrekker å gå i hi i den mørke årstiden, ler han.
Bildet som viser Audi Cabriolet, har Fagertveit tatt innimellom brautende brøytekanter på Haukelifjell under en hyggelig tur første vårdag, den 1. mars.
– Denne tyskeren slipper lite vind over frontruta. Alminnelige ytterklær og sideruter gir ganske lunt liv ombord.
Fagertveit mener vårveiene har plass til flere åpne biler:
– Jeg anbefaler kabriolet i mars på det varmeste, for å si det sånn. Det gir en herlig frihetsfølelse, fastslår han, og avslører at han har en solgul, britisk MGB roadster på lur i garasjen:
– Den har mye lavere frontrute og gir dermed mye mer blåst, så den får kose seg inne til i mai, oppsummerer han.
Tormod Olsen på Karmøy i Rogaland jobber som bilmekaniker.
– Som liten så jeg en film om et bilrace hvor premien var en Buggy. Siden har jeg hatt lyst på en slik, og da muligheten bød seg, handlet jeg bokstavelig talt raskt, redegjør han.
Datteren Lilly – et lite menneske kledd for en større vinterekspedisjon – utforsker det kjempestore leketøyet som om det var en romstasjon.
– Vi lufter Folkevognen noen kilometer hver vinter, for å få rørt litt på den, opplyser Olsen.
Luer og tykke varmedresser veier opp for total mangel på moderne komfort, som varme i setet – og varme i det hele tatt.
– Jeg anbefaler folk å kjøre åpen bil, uavhengig av årstid. VWs lille raring er herlig å kjøre, og den har høy morofaktor, lover han og legger til at familien håper på en sommersesong med mulighet for å ta med Buggyen på biltreff.
I mellomtiden har en Buggy med ukjent fører hengt seg på – nå er vårslippet i gang for alvor:
Disse herlige bilentusiastene har vi allerede skrevet om – klikk på lenkene for å lese: