VILLDYRET: Med bensinbørsa Hummer H3 durer Ole Henrik Dyrseth av gårde i stikk motsatt retning av gjeldende elbil-trender. Nå kommer for øvrig merkevaren Hummer omsider med eget elbil-alternativ, til tross for statusen som eksosikon.Foto: PERNILLE SANDBERG
Vi som humrer i Hummer:
1990-talls Hummer har alt elbiler mangler
Den er den tyngste, tøffeste og mest tullete biltypen på norske veier. Møt to ulike Hummer-eiere som forteller hvorfor de koser seg bak rattet.
Fem meter brunst, barsk livsstil og testosteron – samt krigshistorie i bagasjen.
Hummer H1, H2 og H3
Hummer er opprinnelig et amerikansk militærkjøretøy. Lansert i sivilversjon i 1992.
Hummer lå en stund i feide med Jeep om bruken av syv riller i grillen.
I 2010 ble merkevaren gravlagt på grunn av moderkonsernet General Motors’ finansproblemer.
Hummer (H EV) gjenoppstår nå som elektrisk versjon av GM-merket GMC.
Hummer er hormonbehandling for humørsyke, unnskyld: hyggelige mannfolk som lengter etter eimen av et fritt villbassliv sist sett på film.
Visstnok var det Terminator-skuespilleren og Hummer-entusiasten Arnold Schwarzenegger som overbeviste General Motors om å bygge en versjon av militærkjøretøyet Humvee for vanlig vei.
Ifølge det amerikanske nettstedet Vox er Hummer-eiere egentlig milde, myke menn som er opptatt av miljøet (nå kommer Hummer også på strøm) – mens folk i Toyota Prius eller i elbil er fiksert på pris og praktiske ting.
Vær så god: I skrivende stund ligger 19 stykk Hummer ute til salgs på Finn.no, fra 130.000 til 480.000 kroner, og enda flere på andre nettsider.
Grådige galopperende bensinpriser våren 2022 hindrer ikke nordmenn i å kaste seg i sadelen på en fullblods Hummer – heng på Motors Hummer-hungrige panel Thor Sverre Larsen og Ole Henrik Dyrseth:
Ole Henrik Dyrseth, daglig leder i foto-foretaket @hestagentur, lusker ublu omkring sin Hummer H3, nærmest som en rev rundt hiet.
– Man blir vant til å unnskylde bilvalget når man kjører Hummer – men skitt au: Jeg har alltid likt store kjøretøy, gjerne amerikanske.
Lenge kombinerte Oslo-mannen fornuftig bruksbil med blank entusiastbil i garasjen.
– Denne er jo to i ett, forklarer han og innrømmer at den egentlige kjøpsårsaken er spørsmålet han stilte kjæresten: «Hvilken er din drømmebil?». Det litt overraskende svaret, Hummer H3, motiverte jakten på et pent eksemplar av arten.
– Man skal ha hjertet litt i hånden når man ratter Hummer, vet du.
Han leker gjerne med klisjeen om at biltypen kobles til Arnold Schwarzenegger og andre godt voksne.
– Hummer har jo egentlig 40-års aldersgrense – med mindre man er mild og god. Det er regulert av NASA det der, sier han halvt i spøk.
Han kan stirre på det brede karosseriet med firkantet linjeføring – i beundring:
– Jeg syns det er vanskelig å finne glede i kjøretøy som er nyere enn 1995, men Hummeren får meg til å stoppe og se på den etter at den er pent parkert, ler Dyrseth.
Drivstofforbruket har han ikke tatt bryet med å måle:
– Jeg burde sikkert ha noen tanker om bensinforbruk og paradokset med stor bil i Oslo-trafikken, men ingen av de faktorene plager meg, avfeier han.
Han regner heller ikke med å høste sympati for at Hummer opprinnelig er en krigsmaskin.
– Hollywood har likevel gjort Hummer litt mer folkelig: Jeg tror flere assosierer bilen med mote-ikonet Paris Hilton enn krig og spetakkel, men det er klart at den sender sine signaler.
Dyrseth benytter bilen hyppig i jobben som fotograf-agent.
– H3 er rå som biff tartar og oser fremtidsrettet, praktisk design med rause plassforhold, solide hjul i hvert hjørne – og basskasse i bagasjerommet – som var originalutstyr fra fabrikk. Ingen kompromisser å spore, mener han, og legger til at han tar imot de reaksjonene han får:
– De fleste gir uttrykk for at Hummeren er tøff, men harry. Jeg har tenkt at jeg burde kvitte meg med den før jeg fyller tretti, men nå har jeg gjort en mental u-sving og vil beholde den til jeg minst runder førti. På kort tid har jeg opparbeidet masse følelser for godklumpen, skratter Dyrseth.
Thor Sverre Larsen i Kristiansand jobber hos Ringknuten pukkverk, hvor han manøvrerer alt fra hjullaster, lastebil og dumper (anleggsmaskin med røslig lasteplan for kortreist forflytning av stein, grus, etc.) til gravemaskin.
– Joda, jeg liker store kjøretøy, gliser han fra den syl-smale sidegluggen på sin 2005-modell Hummer H2 med V8-motor på 6 liter.
– Noen ganger ler jeg litt for meg selv: Hummer gir respekt i trafikken, folk svinger gjerne til side. Jeg nyter respekt på nivå med en større lastebil, konstaterer han.
Selv bussjåfører, som har forkjørsrett i kraft av å være kollektivtransport, bråstopper:
– Men: jeg kjører som jeg alltid har gjort: hensynsfullt, og jeg slipper helst både busser og andre fram.
Føler man seg barskere bak rattet på en Hummer enn for eksempel en knøtt-Honda?
– Selvfølgelig var Hummer litt kult de første turene, men det meste man blir vant til avtar i intensitet, ikke sant?
Larsen falt for utseendet på grunn av store hjul, en «haug med lys», utvendig reservehjul, plattform isteden for takgrind på taket – samt mulighet for å slå opp et telt og nyte campingliv på det store, flate takpartiet.
– Det eneste irriterende er selvsagt dagens skyhøye bensinpriser. Den drikker jo fort to liter på mila, og gjerne 3,5 med henger, rapporterer han.
Forbruket gikk noe ned da han skodde giganten med smalere hjul.
– Men huff: da så bilen utrolig kjedelig ut.
Til gjengjeld er amerikaneren uforskammet behagelig på langtur.
– Selv etter 100 mil blir jeg ikke sliten, lover han.
Mest bruker Larsen den til å trekke hobbybiler på henger og kjøre barn til fotballtrening:
– Ungene strømmer til, vet du, jubler han på trivelig, trillende sørlandsk.
Disse herlige bilentusiastene har vi allerede skrevet om – klikk på lenkene for å lese: