ARMERT: Merete Wedvik angret på salget av sin Chevrolet Nova og kjøpte maken tilbake – og fikk tatovert den på armen – for å være sikker på å beholde den livet ut.Foto: PRIVAT
Vi som får bilen tatovert på armen:
Slik beholder du drømmebilen livet ut
Noen elsker bilen sin så voldsomt at de får svidd inn motiv av den på huden. Møt tre sjeler som fortsatt ikke angrer på tatoveringene.
Uansett hvem eller hva du velger å beære i øyeblikket med tatovering på huden din, sitter tattisen for livet.
Og pass på: Skrivefeil er dessverre langt fra uvanlig, ifølge nettstedet Tatoveringer.net.
Tatoveringer
Norge er blant de dyreste landene for tatovering – kundenes rettigheter er også langt bedre.
Tatovører må ha studiofasiliteter godkjent av myndighetene.
Brudd på forskrifter i forbindelse med selve utførelsen er straffbart.
Norsk tattoo-union jobber for trygghet, og kontakt mellom fagfeltet og myndighetene.
Hvorfor da overlate til en tatovør med tidspress – å stave Reidun, Reidunn eller Reidhunn rett – når du er tryggere med et navnløst bildemotiv av et kjøretøy?
Svaret på livslang kjærlighet er altså en pen bil-tatovering.
Kjenn på lysten til å svi armen og lommeboka, ved å se bildebevisene, overbevisningene og historiene til Frank Henriksen, Morten Mellemseter og Merete Wedvik.
Da Merete Wedvik i Nordfjordeid i Sogn og Fjordane var i starten av voksenlivet, rattet hun sin store forelskelse – en Chevrolet Nova – i åtte strake år.
– Så klarte jeg det kunststykket å selge den, og angret selvfølgelig umiddelbart, men da var det allerede for sent. Siden var jeg mer eller mindre konstant på leting etter en annen, tilsvarende Nova.
I fjor vår fikk hun nyss om et pent eksemplar.
– Jeg fulgte den med argusøyne inntil den kom for salg. Da slo jeg til på minuttet, og var superhappy, sukker Wedvik.
Chevrolet-tatoveringen på armen kom rett etter bilkjøpet:
– Jeg tror den er en slags ubevisst helgardering – slik at jeg aldri skal miste min Nova igjen.
Hun hadde én motforestilling:
– Tja, jeg tenkte: Om jeg pynter meg med kjole, vil bil-tatoveringen i overkant godt. Jeg konkluderte likevel med at de fleste kjenner meg som litt av en bil-freak, så en tatovering av vidunderet får de tåle, skratter hun.
Tatovøren hadde sine meninger:
– Jeg kom til han med et ønske om kun den flotte Nova-logoen, men tatovøren var bilinteressert og ville se bilde av bilen. Jammen klarte han å overtale meg til å gå for den som motiv, ler Wedvik.
Hun passer på Novaen som en mor:
– Tidligere eiere, som ønsker å kjøpe bilen tilbake, har allerede kontaktet meg. Men denne kommer aldri for salg. Jeg gjør ikke den tabben én gang til, lover hun.
Rundt 50 blanke Bobler har i tur og orden trillet gjennom tilværelsen til Morten Mellemseter, bosatt i Oppdal i Trøndelag.
Likevel har ingen av de flotte 50 fått stå modell for tatoveringen på armen.
Han har spart moroa til et riv ruskende, rustent eksemplar av arten – en Boble som han fant etter at den i årevis hadde stått utendørs uten omsorg. Tattisen kostet 3500 kroner og var en «velkommen til pensjonsalderen»-gave fra barna.
– Min voksne yngstedatter kom på besøk, og viste Boble-tatoveringen hun nettopp hadde fått svidd på leggen. Da ytret jeg spontant. «Jeg vil også ha en slik», ler Mellemseter.
Tatovøren i Trondheim ga uttrykk for at han syntes motivvalget var tøft.
– Han likte bilens røffe utseende med overflaterust. Enten omfavner folk bilen som den er, ellers synes de den ser helt jævlig ut – mens jeg kaller den «et kunstverk som naturen har skapt».
Og tatoveringsarbeidet sved litt, slik det skal – ellers er det ingen ekte tattis.
– Få har kommentert den. Alle som kjenner meg, vet jo at jeg er litt gal.
Mellemseter bekrefter at biltatovering brer seg som en trend.
– Ja, jeg har sett mange i VW-miljøet med tatovering av bilene eller drømmebilene sine. Når antall tattoo-sjapper øker overalt, gjelder dette nok flere miljøer.
I forbindelse med en reise til et Folkevogn-treff i Sverige for enda lenger tilbake, pådro han en spontan tatovering på den andre armen:
– En kompis og jeg satt på hotellrommet i Gøteborg og kjeda oss – da vi oppsporet en tattoo-sjappe i telefonkatalogen. Vi kom hjem igjen med hver vår tatovering. Den gang var det ikke slikt tilbud i Trøndelag, mener han.
Var motivvalget like fint som Bobla?
– Neida, det står bare «Love». Den gang fantes ingen folk med biler på armen, bare roser og hjerter og slikt. Kona sier den er verdens styggeste tatovering, skratter Mellemseter.
Frank Henriksen i Rælingen i Akershus har en – for å bruke et tatoveringsuttrykk, brennende interesse, for Citroëns ulike skapninger.
Han har flere eksemplarer av arten og har solgt unna enda noen. Bare tatoveringen – som er svidd inn skinnet på den tykkhudede mannen – består:
– Jeg samler ikke på Citroëner, men på opplevelser, forklarer han.
Å styrte inn sjappa til en tøff tatovør (i de fordummende fordommenes verden, er de fleste i denne yrkesgruppen bråbarske) med en søtladen Citroën-logo, er langt fra risikofritt:
– Vel, tatovører legger seg sjelden opp i detaljer om motivvalg – men, joda, thailenderen skjønte at jeg var Citrofil.
Den dagen for 15 år siden på ferie i Thailand betalte han knapt 400 kroner.
– Jeg synes fortsatt det var billig. Og ja, jeg var edru og handlingen var høyst planlagt.
Hvorfor valgte han den gamle Citroën-logoen, med de berømte vinklene som er fanget i en slags oval, og ikke den «nye», langt enklere, som merket slapp samtidig med sin revolusjonerende DS i 1955?
– Den første har en historisk schwung som favner mer av Citroëns historie, mener Henriksen, og legger til at han bare vet om to andre Citroën-entusiaster med lignende tatoveringer.
– Og jeg har god oversikt i miljøet.
Til slutt: Når pokker sluttet vi å se på tatoveringer som harry?
– Sannsynligvis da man begynte å se annet enn hardbarka sjøfolk som kom hjem med ankere og lignende harry symboler. Samtidig omfavnet andre grupper og samfunnslag tatoveringskulturen, mener Henriksen.
Disse herlige bilentusiastene har vi allerede skrevet om – klikk på lenkene for å lese: