OVER FJELLET: Et knippe av deltakerne i Motors store rekkeviddetest, med Mercedes-Bens EQS i front.Foto: TOMM W. CHRISTIANSEN
Motor og NAFs store rekkeviddetest:
Så mye rekkevidde gikk tapt i vinterkulda
Alle de 31 modellene i den store rekkeviddetesten hadde et avvik fra oppgitt rekkevidde på mer enn 10 prosent. Mange av de nye populære familiebilene rullet mellom 10 og 15 prosent kortere enn lovet i vinterkulda.
Det er resultater som føyer seg ganske godt inn i rekken fra våre tidligere rekkeviddetester. For elbiler går kortere i kaldt vær, det er ingen nyhet. Spørsmålet er bare hvor mye kortere?
Motor og NAF tar med alle nye elbiler i en identisk test på både sommer- og vinterføre for å få indikasjoner på hvor store avvikene er fra de offisielle WLTP-tallene som vi fristes med i reklamen.
Dessverre ser vi ingen tendens til at avvikene blir mindre.
Denne gang knivet luksusmodellen Mercedes-Benz EQS hjul mot hjul med folkefavoritten Tesla Model 3. Til slutt endte Teslaen med høyest kilometerstand: 521 kilometer. EQS stoppet på 513 km, mens BMW iX xDrive50 med 503 km også krøp over 50 mil.
Men det var kinesiske BYD Tang som relativt sett leverte best, med bare 11 prosent avvik fra de lovede 400 kilometrene (den gikk 356 km).
Imponerte gjorde også nye Tesla Model Y – som gikk 451 km og hadde et avvik på 11,05 prosent. Og det skal understrekes at de siste 10 milene gikk med mer stigning og lavere temperatur enn BYD Tang slet med på slutten.
På oversikten nedenfor er ett resultat som har vakt særlig oppsikt, nemlig at Skoda Enyaq iV 80 (varianten med bakhjulsdrift) bare gikk 347 km – mer enn fem mil kortere samme modell med firehjulstrekk. Normalt er resultatene omvendt. Tallene stemmer så dårlig med hva vi kunne vente at vi prøver å få en ny test med iV 80 på samme rute så snart som mulig.
Sjekk resultatlista!
Her er oversikten over bilene i testen, med oppgitt WLTP-rekkevidde, stopptall og avvik fra WLTP. Lengre ned på sidene er passeringene fra hver 50. km. Forbrukstallene er kWh/100 km (du finner mer omtale og lenke til test av hver enkelt modell lengre ned på nettsiden):
PS: Vi opplever i enkelte tilfeller at importørene ikke klarer å gi oss korrekt WLTP, hensyntatt den dekkdimensjon og utstyrsspesifikasjon som testbilen faktisk har. Det skjedde denne gang med NIO ES8. Den har WLTP-rekkevidde på 488 km, ikke 500, som vi først fikk oppgitt. Også VW ID.4 GTX hadde feil rekkeviddetall (466, ikke 475 km). Oversikten ble derfor korrigert 31. januar.
Her er rekkeviddetallene:
Modell (temp. varierte fra 0° til -10°)
WLTP-tall
STOPP
Avvik
Tesla Model 3 LR Dual motor
614 km/14,7 kWh
521 km
-15,15 %
Mercedes-Benz EQS 580 4matic
645 km/18,3 kWh
513 km
-20,47 %
BMW iX xDrive50
591 km/21,4 kWh
503 km
-14,89 %
Tesla Model Y LR Dual motor
507 km/16,9 kWh
451 km
-11,05 %
Volkswagen ID.3 PRO S
539 km/16,3 kWh
435 km
-19,29 %
Kia EV6 2WD
528 km/16,5 kWh
429 km
-18,75 %
NIO ES8 LR 7-seter
488 km/21,5 kWh
425 km
-12,91 %
Kia EV6 4WD
484 km/18,0 kWh
423 km
-12,60 %
Volkswagen ID.4 Pro
485 km/18,4 kWh
414 km
-14,64 %
Hyundai Ioniq 5 2WD
481 km/16,8 kWh
408 km
-15,18 %
BMW i4 M50
497 km/19,0 kWh
406 km
-18,31 %
Skoda Enyaq iV80X
477 km/18,2 kWh
403 km
-15,51 %
Porsche Taycan 4 Cross Turismo
456 km/22,4 kWh
402 km
-11,84 %
Polestar 2 LR Single motor
517 km/18,6 kWh
400 km
-22,63 %
Audi e-tron GT
463 km/21,1 kWh
392 km
-15,33 %
Xpeng P7
470 km/19,4 kWh
383 km
-18,51 %
Audi e-tron Q4 40
485 km/18,6 kWh
380 km
-21,65 %
Hyundai Ioniq 5 4WD (19-tommer)
460 km/17,7 kWh
369 km
-19,78 %
Hyundai Ioniq 5 LR 4WD (20-tommer)
430 km/17,7 kWh
x
x
BYD Tang
400 km/21,6 kWh
356 km
-11,00 %
Volkswagen ID.4 GTX
466 km/18,6 kWh
353 km
-24,20 %
Audi e-tron Q4 50 quattro
459 km/19,1 kWh
349 km
-23,97 %
Skoda Enyaq iV80
509 km/17,7 kWh
347 km
-31,83 %
Tesla Model 3 SR
448 km/14,0 kWh
346 km
-22,87 %
Polestar 2 LR Dual motor
476 km/20,2 kWh
340 km
-28,57 %
Polestar 2 LR Dual motor (m bagasje)
470 km/19,5 kWh
x
x
Cupra Born
395 km/15,4 kWh
339 km
-14,18 %
Volvo C40 Recharge
437 km/21,1 kWh
333 km
-23,80 %
Mercedes-Benz EQA 250
401 km/17,7 kWh
331 km
-17,46 %
BMW iX xDrive40
402 km/20,7 kWh
316 km
-21,39 %
Mercedes-Benz EQB 350 4matic
407 km/18,1 kWh
315 km
-22,60 %
Opel Mokka-e
338 km/16,2 kWh
263 km
-22,19 %
Peugeot e-2008
320 km/15,6 kWh
228 km
-28,75 %
Vår testrute gikk fra Oslo, via Lygnasæter, Gjøvik, Ringebu, Dombås, Hjerkinn, Folldal og så sørover Venabygdsfjellet til Ringebu igjen. Bilene som gikk lengst stoppet like nord for Kvam.
Bilene startet med fulladet batteri, uten forvarming, fra et garasjelokale på Vulkan i Oslo hvor temperaturen over natten var mellom 10 og 15 grader. En av bilene, Opel Mokka-e, koblet fra under ladingen om natten, og ble derfor ladet helt frem til den trillet ut av garasjen. At den dermed startet med varmt batteri, har helt sikkert påvirket rekkevidden positivt – hvor mye er det vanskelig å si.
Her er passeringstallene hver 50. km:
Modell (ute-temp. ved start +0°)
550 km (-10°)
500 km (-1°)
450 km (-1°)
400 km (-2°)
350 km (-2°)
300 km (-5°)
250 km (-8°)
200 km (-6°)
150 km (-5°)
100 km (-0°)
50 km (-8°)
Tesla Model 3 LR Dual motor
STOPP 521 km 14,8 kWH
1 km 0 % 14,7 kWh
34 km 6 % 15,4 kWh
86 km 15 % 15,6 kWh
136 km 23 % 16,2 kWh
214 km 37 % 15,4 kWh
281 km 49 % 15,1 kWh
340 km 59 % 15,0 kWh
395 km 68 % 15,3 kWh
430 km 75 % 18,6 kWh
511 km 88 % 16,3 kWh
Mercedes-Benz EQS 580 4matic
STOPP 513 km 20,7 kWh
0 km 0 % -- kWh
22 km 5 % 21,9 kWh
82 km 15 % 21,7 kWh
120 km 23 % 22,5 kWh
199 km 38 % 21,2 kWh
249 km 48 % 21,1 kWh
313 km 58 % 21,1 kWh
372 km 69 % 21,6 kWh
407 km 74 % 26,4 kWh
473 km 87 % 26,5 kWh
BMW iX xDrive50
STOPP 503 km 21,0 kWh
0 km 0 % 21,0 kWh
3 km 2 % 22,7 kWh
68 km 13 % 22,5 kWh
83 km 20 % 23,5 kWh
166 km 34 % 22,6 kWh
210 km 46 % 22,4 kWh
280 km 57 % 22,2 kWh
333 km 67 % 22,3 kWh
330 km 74 % 26,4 kWh
402 km 88 % 24,4 kWh
Tesla Model Y LR Dual motor
STOPP 451 km 15,8 kWh
0 km 0 % 15,7 kWh
44 km 9 % 15,9 kWh
78 km 15 % 16,8 kWh
157 km 31 % 16,0 kWh
224 km 44 % 15,6 kWh
280 km 55 % 15,6 kWh
333 km 66 % 15,8 kWh
368 km 73 % 18,9 kWh
442 km 87 % 16,9 kWh
Volkswagen ID.3 PRO S
STOPP 435 km 17,3 kWh
16 km 3 % 17,6 kWh
32 km 10 % 18,7 kWh
117 km 25 % 17,9 kWh
171 km 39 % 17,7 kWh
226 km 52 % 17,6 kWh
283 km 65 % 17,5 kWh
288 km 73 % 20,7 kWh
364 km 88 %19,3 kWh
Kia EV6 2WD
STOPP 429 km 17,3 kWh
9 km 2 % 17,6 kWh
42 km 11 % 18,5 kWh
115 km 30 % 17,7 kWh
174 km 43 % 17,4 kWh
227 km 55 % 17,3 kWh
283 km 69 % 17,2 kWh
333 km 75 % 20,5kWh
394 km 89 % 18,8 kWh
Kia EV6 4WD
STOPP 423 km 17,6 kWh
9 km 2 % 17,6 kWh
40 km 11 % 18,8 kWh
119 km 30 % 17,8 kWh
175 km 43 % 17,6 kWh
226 km 55 % 17,4 kWh
280 km 68 % 17,4 kWh
321 km 75 % 20,7 kWh
378 km 89 % 19,5 kWh
NIO ES8 LR 7-seter
STOPP 425 km 19,1 kWh
10 km 3 % 21,2 kWh
34 km 11 % 25 kWh
105 km 28 % 22,4 kWh
166 km 42 % 21,2 kWh
267 km 54 % 17,4 kWh
269 km 65 % 21,1 kWh
261 km 73 % 24,7 kWh
354 km 88 % --
Volkswagen ID.4 Pro
STOPP 414 km 18,4 kWh
8 km 1 % 18,5 kWh
29 km 9 % 19,5 kWh
115 km 25 % 18,8 kWh
189 km 41 % 18,0 kWh
233 km 53 % 18,1 kWh
284 km 65 % 18,3 kWh
293 km 73 % 21,7 kWh
366 km 88 % 19,8 kWh
Hyundai Ioniq 5 2WD
STOPP 408 km 17,2 kWh
0 km 0 % 17,3 kWh
22 km 8 % 18,1 kWh
99 km 28 % 17,2 kWh
158 km 41 % 17,0 kWh
210 km 55 % 16,7 kWh
269 km 67 % 16,6 kWh
317 km 75 % 19,6 kWh
376 km 89 % 17,5 kWh
BMW i4 M50
STOPP 406 km 19,6 kWh
0 km 0 % 19,6 kWh
21 km 6 % 20,6 kWh
91 km 23 % 19,6 kWh
149 km 38 % 19,3 kWh
224 km 50 % 19,5 kWh
335 km 62 % 19,6 kWh
288 km 70 % 23,3 kWh
348 km 85 % 21,9 kWh
Skoda Enyaq iV80X
STOPP 403 km 19,0 kWh
0 km 0 % 19,1 kWh
19 km 6 % 19,9 kWh
103 km 22 % 18,9 kWh
162 km 38 % 18,5 kWh
219 km 51 % 18,3 kWh
286 km 64 % 18,1 kWh
282 km 72 % 21,9 kWh
365 km 88 % 19,9 kWh
Porsche Taycan 4 Cross Turismo
STOPP 402 km 21,5 kWh
104 km 26 % 21,4 kWh
153 km 40 % 21,1 kWh
212 km 54 % 20,8 kWh
262 km 66 % 20,5 kWh
289 km 74 % 24,1 kWh
331 km 88 % 22,3 kWh
Polestar 2 LR Single motor
STOPP 400 km 17,9 kWh
0 km 0 % 17,9 kWh
50 km 6 % 18,9 kWh
120 km 27 % 18,1 kWh
170 km 39 % 17,7 kWh
230 km 51 % 17,7 kWh
280 km 63 % 17,8 kWh
310 km 70 % 21,4 kWh
380 km 86 % 20,1 kWh
Audi e-tron GT
STOPP 392 km 20,6 kWh
19 km 6 % 21,5 kWh
99 km 24 % 20,5 kWh
151 km 38 % 20,3 kWh
199 km 51 % 20,2 kWh
254 km 64 % 20,2 kWh
297 km 72 % 23,5 kWh
327 km 86 % 22,7 kWh
Xpeng P7
STOPP 383 km 16,2 kWh
Uviss rest -- 25,4 kWh
105 km -- 19,8 kWh
172 km -- 18,5 kWh
228 km -- 18,3 kWh
282 km -- 18,8 kWh
330 km -- 22,0 kWh
403 km -- 20,4 kWh
Audi e-tron Q4 40
STOPP 380 km 19,8 kWh
0 km 1 % 20,3 kWh
66 km 17 % 19,5 kWh
127 km 32 % 19,3 kWh
184 km 47 % 19,1 kWh
238 km 62 % 19,5 kWh
227 km 70 % 22,7 kWh
306 km 86 % 21,0 kWh
Hyundai Ioniq 5 4WD (19-tommer)
STOPP 369 km 18,8 kWh
9 km 3 % 19,0 kWh
75 km 23 % 18,0 kWh
124 km 39 % 17,7 kWh
164 km 53 % 17,4 kWh
209 km 66 % 17,4 kWh
243 km 74 % 20,3 kWh
293 km 88 % 18,5 kWh
Hyundai Ioniq 5 LR 4WD (20-tommer)
TATT AV m 80 km rest
131 km 36 & 18,6 kWh
186 km 50 % 18,3 kWh
247 km 64 % 18,2 kWh
299 km 73 % 21,4 kWh
365 km 88 % 19,4 kWh
BYD Tang
STOPP 356 km
40 km 18 % 25,7 kWh
136 km 34 % 24,1 kWh
196 km 49 % 22,4 kWh
252 km 63 % 14,8 kWh
290 km 72 % 26,9 kWh
358 km 89 % 21,4 kWh
Volkswagen ID.4 GTX
STOPP 353 km 21,7 kWh
0 km 0 % 21,7 kWh
68 km 16,0 % 20,5 kWh
129 km 32 % 20,0 kWh
189 km 49 % 19,7 kWh
257 km 61 % 19,5 kWh
252 km 70 % 23,2 kWh
378 km 89 % 19,5 kWh
Audi e-tron Q4 50 quattro
STOPP 347 km 21,4 kWh
80 km 18 % 20,2 kWh
152 km 34 % 19,8 kWh
214 km 49 % 19,7 kWh
280 km 62 % 19,7 kWh
265 km 70 % 23,4 kWh
388 km 87 % 20,9 kWh
Skoda Enyaq iV80
STOPP 347 km 20,3 kWh
71 km 17 % 19,4 kWh
130 km 32 % 19,0 kWh
186 km 46 % 18,9 kWh
244 km 60 % 19,0 kWh
253 km 70 % 22,2 kWh
325 km 86 % 20,1 kWh
Tesla Model 3 SR
STOPP 346 km 15,4 kWh
46 km 11 % 15,0 kWh
113 km 28 % 14,8 kWh
176 km 42 % 14,7 kWh
233 km 55 % 15,0 kWh
273 km 65 % 17,6 kWh
347 km 82 % 15,9 kWh
Polestar 2 LR Dual motor
STOPP 340 km 21,8 kWh
55 km 13 % 21,2 kWh
110 km 29 % 207, kWh
170 km 42 % 21,0 kWh
220 km 55 % 21,2 kWh
260 km 64 % 24,9 kWH
330 km 82 % 23,4 kWh
Polestar 2 LR Dual motor (m bagasje)
TATT AV ETTER 300 km
35 km 10 % 22,9 kWh
100 km 24 % 22,6 kWh
160 km 40 % 22,3 kWh
220 km 54 % 22,0 kWh
270 km 66 % 25,8 kWh
340 km 83 % 24,0 kWh
Cupra Born
STOPP 339 km 16,9 kWh
102 km 26 % 16,2 kWh
163 km 44 % 16,0 kWh
213 km 58 % 16,1 kWh
234 km 68 % 18,9 kWh
303 km 86 % 18,0 kWh
Volvo C40 Recharge
STOPP 333 km 22,3 kWh
85 km 25 % 20,7 kWh
150 km 41 % 20,5 kWh
210 km 54 % 20,4 kWh
226 km 63 % 23,7 kWh
290 km 81 % 20,7 kWh
Mercedes-Benz EQA 250
STOPP 331 km 19,5 kWh
33 km 10 % 19,2 kWh
81 km 26 % 18,8 kWh
137 km 40 % 19,1 kWh
190 km 54 % 19,2 kWh
223 km 64 % 22,8 kWh
272 km 82 % 21,9 kWh
BMW iX xDrive40
STOPP 316 km 21,6 kWh
59 km 23 % 21,0 kWh
107 km 40 % 20,5 kWh
154 km 55 % 20,0 kWh
199 km 64 % 23,8 kWh
246 km 83 % 21,9 kWh
Mercedes-Benz EQB 350 4matic
STOPP 315 km 20,8 kWh
9 km 3 % 20,7 kWh
65 km 20 % 20,4 kWh
128 km 37 % 20,2 kWh
186 km 53 % 202, kWh
226 km 63 % 23,7 kWh
286 km 82 % 22,6 kWh
Opel Mokka-e
STOPP 263 km 16,4 kWh
-- km 7 % 16,3 kWh
78 km 29 % 15,8 kWh
124 km 47 % 15,8 kWh
168 km 62 % 18,3 kWh
274 km 74 % 16,2 kWh
Peugeot e-2008
STOPP 228 km 17,9 kWh
6 km -- 17,8 kWh
56 km -- 17,7 kWh
82 km -- 20,2 kWh
204 km -- 19,1 kWh
Med på testen var også et par eksemplarer av identiske modeller som har fått litt ulike forutsetninger:
Hvor mye betyr takboksen? Vi har med tre Polestar 2 i testen, to av dem er Long Range med firehjulsdrift. Den ene av disse har takboks og 170 kg last i bagasjerommet. Hva utgjør dette i forbruk og rekkevidde?
Hvor mye betyr dekkstørrelsen? Vi har med tre Ioniq 5 i testen, to av dem med firehjulsdrift og samme utstyrsnivå – med ett unntak: Den ene har 235/55-R19-hjul, den andre har 255/45-R20-hjul. Her får vi svaret på hva litt tyngre hjul med litt større avtrykk mot underlaget, betyr.
Vi kommer tilbake med reportasjer om disse to temaene i ukene som kommer.
Men på andre spørsmål kom ganske umiddelbare svar:
Blant de typiske familiebilene er det stadig flere modeller å velge mellom. Og hvis det skal trekkes en overordnet konklusjon om rekkeviddenivået blant disse, så har svaret fem bokstaver: Tesla.
En stadig forbedret Model 3 gikk lengst av alle, mens nye Model Y imponerte med avvik på bare 11 prosent (Standard Range-utgaven av Model 3 hadde riktignok avvik på over 22 prosent). Også kinesiske BYD Tang er på sterke 11 prosent.
Andre familiemodeller som Kia EV6 (4WD), VW ID.4 (Pro), Hyundai Ioniq 5 (2WD) og Skoda Enyaq iV 80X har vinteravvik som må sies å være godt innenfor det akseptable.
Forøvrig hadde Porsche Taycan Cross Turismo imponerende lavt avvik blant de største bilene, med sine 11 prosent, mens Cupra Born var overlegent best blant budsjettbilene i testen med avvik på 14 prosent.
Annonse
Rent Tesla-bord
I en rangering av det laveste strømforbruket gjør de tre Teslaene i testen rent bord på pallen med kWh-noteringer pr 100 km på henholdsvis 14,8 (Model 3 LR), 15,4 (Model 3 SR) og 15,8 (Model Y).
Blant de mye omtalte nyhetene kom BMW i4 inn med forbruk på 19,4, mens begge iX-variantene var på 21-tallet i forbruk for turen samlet.
Vi har også testet hvordan de mange modellene presterer når det kommer til hurtiglading. Tall og kommentarer fra ladetesten kommer en av de nærmeste dagene.
Vær obs på at en bilmodell kan ha veldig ulike WLTP-verdier, avhengig av utstyrsnivå og hjulstørrelse. Hvis ikke annet er oppgitt, har vi brukt det WLTP-tallet som vi har fått opplyst fra importøren på den aktuelle bilen som deltar i testen.
Bruker vi stor-SUVen BMW iX xDrive50 som eksempel, så har denne en WLTP-rekkevidde i et intervall mellom 550 og 630 km. Testbilen hadde utstyr og dekkstørrelse som gir WLTP på 591 km. Tendensen blant norske bilkjøpere til å velge store dekkdimensjoner betyr at rekkevidden ikke blir optimal. Generelt innebærer store dekk at bilen får kortere rekkevidde.
BUDSJETTKLASSE:
Det er ikke så veldig mange nyheter blant de rimeligste modellene, men her er tre biler rundt 350.000 kroner som vi ikke har rekkeviddetestet på vinterføre tidligere.
CUPRA BORN (RWD)
Oppgitt WLTP-rekkevidde: 395 km.
WLTP-forbruk: 15,4 kWh/100 km.
KOMMENTAR: Denne ID.3-utfordreren har vakt begeistring. Spennende priset rundt 350.000. Ikke kjørt i våre tester før, men bør i prinsippet prestere på linje med konserntvilling VW ID.3. Les vår test av Cupra Born her
OPEL MOKKA-E (FWD)
Oppgitt WLTP-rekkevidde: 338 km.
WLTP-forbruk: 17,4 kWh/100 km.
KOMMENTAR: Opel-forgjenger Ampera-e slet i vintertester, men var supergod på rekkevidde sommerstid. Rimeligste bil i testen. Les vår test av Mokka-e her
PEUGEOT E-2008 (FWD)
Oppgitt WLTP-rekkevidde: 320 km.
WLTP-forbruk: 15,6 kWh/100 km.
KOMMENTAR: En bil som scorer godt på tradisjonelle norske preferanser, selv om den har korteste rekkevidde i testen. Er ikke primært en bil for langkjøring, klarer den nær 30 mil får den enda en tommel opp. Les vår test av e-2008 her
Ferdig med barnevogn-perioden eller er dere en mindre familie? Lykkelig familie på to? Dette er bilen når bagasjerombehovet ikke er like stort.
BMW i4 M50 (4WD)
Oppgitt WLTP-rekkevidde: 497 km.
WLTP-forbruk: 19,0 kWh/100 km.
KOMMENTAR: Denne nye kombikupéen har fått ekstremt gode kritikker, og den starter prismessig under 500.000. De mer sporty M50-variantene ligger høyere i pris. Spennende i denne testen, hvor BMW-er tradisjonelt gjør det bra. Les vår prøvekjøring av i4 her
MERCEDES-BENZ EQA 250 (FWD)
Oppgitt WLTP-rekkevidde: 401 km.
WLTP-forbruk: 17,0–18,3 kWh/100 km.
KOMMENTAR: Populær modell blant dem som liker tysk premium, ønsker elbil, men ikke har all verdens plassbehov. Langt unna klasseledende rekkevidde. Les vår prøvekjøring av EQA her
POLESTAR 2 LR Dual Motor (4WD)
Oppgitt WLTP-rekkevidde: 476 km.
WLTP-forbruk: 20,2 kWh/100 km.
KOMMENTAR: Denne Polestar-modellen har ikke vært veldig imponerende i rekkeviddetester tidligere, men den har fått forbedringer som gjør at vi venter klart bedre tall denne gangen. Les vår test av Polestar 2 her
POLESTAR 2 LR Single Motor (FWD)
Oppgitt WLTP-rekkevidde: 517 km.
WLTP-forbruk: 18,6 kWh/100 km.
KOMMENTAR: Med forhjulsdrift har bilen lavere forbruk og bedre rekkevidde – og lavere pris. Er avviket fra WLTP det samme for begge? Les vår test av Polestar 2 her
TESLA MODEL 3 LR Dual Motor (4WD)
Oppgitt WLTP-rekkevidde: 614 km.
WLTP-forbruk: 14,7 kWh/100 km.
KOMMENTAR: I kombinertøvelsen pris+rekkevidde er Model 3 hard å slå. Den har vært i testen flere ganger tidligere, men i stadig forbedret utgave har vi den med som en referanse. Les vår test av Model 3 her
TESLA MODEL 3 SR (RWD)
Oppgitt WLTP-rekkevidde: 448 km.
WLTP-forbruk: 14,7 kWh/100 km.
KOMMENTAR: Naturlig å sammenlikne med Polestars Single Motor på pris. Men denne modellen med én motor og bakhjulsdrift går vesentlig kortere enn Long Range. Les vår test av Model 3 her
VOLVO C40 RECHARGE (4WD)
Oppgitt WLTP-rekkevidde: 437 km.
WLTP-forbruk: 21,1 kWh/100 km.
KOMMENTAR: Første Volvo som bare kommer i en helelektrisk versjon. I prinsippet identisk med XC40 på prestasjon. Les vår test av C40 her
VW ID.3 PRO S (RWD)
Oppgitt WLTP-rekkevidde: 539 km.
WLTP-forbruk: 16,3 kWh/100 km.
KOMMENTAR: Kanskje har ikke ID.3 blitt den slageren VW håpet på, men denne topputgaven har imponerende rekkevidde. Les vår test av ID.3 her
XPENG P7 (4WD)
Oppgitt WLTP-rekkevidde: 470 km.
WLTP-forbruk: 19,4 kWh/100 km.
KOMMENTAR: Spennende kinesisk nykommer. Tesla-lik i designet, men kan den konkurrere på rekkevidde? Det gjenstår å se, batteripakken er i hvert fall marginalt større (80,9 kWh). Les vår første prøvekjøring av P7 her
Dette begynner å bli en modellklasse hvor konkurransen er hard, og med unntak av Tesla Model 3 er det her vi finner de mestselgende modellene.
AUDI E-TRON Q4 40 (RWD)
Oppgitt WLTP-rekkevidde: 485 km.
WLTP-forbruk: 18,6 kWh/100 km.
KOMMENTAR: Q4 har store likhetstrekk med konsernsøsken Skoda Enyaq og VW ID.4. Denne er noe høyere priset (i tillegg til den evige faren for å gå i Audis utstyrsfelle). Har fått svært god kritikk og er mest solgte bil hittil i 2022. Les vår test av Q4 her
AUDI E-TRON Q4 50 QUATTRO (4WD)
Oppgitt WLTP-rekkevidde: 459 km.
WLTP-forbruk: 19,1 kWh/100 km.
KOMMENTAR: Firehjulsdrift, kraftigere motor og noe høyere pris. Som de andre 4WD-bilene er rekkevidden noe svakere enn 2WD-alternativet. Les vår test av Q4 her
BYD TANG (4WD)
Oppgitt WLTP-rekkevidde: 400 km.
WLTP-forbruk: 21,6 kWh/100 km.
KOMMENTAR: Nest mest solgte kinesiske bilmodell i Norge i 2021. Den har ikke konkurranseledende forbruk og rekkevidde, men blir spennende å vurdere under vinterlige forhold. Les vår test av BYD Tang her
KOMMENTAR: Motorkraft og batteripakke som mindre EQA, men med 7 seter, større karosseri og firehjulstrekk er forbruket høyere. Les vår prøvekjøring av EQB her
NIO ES8 7-seter (4WD)
Oppgitt WLTP-rekkevidde: 500 km.
WLTP-forbruk: – kWh/100 km.
KOMMENTAR: Teknosterke Nio lover brukbar rekkevidde, men har ikke oppgitt forbrukstall. Vi er spent! Les vår test av Nio ES8 her
SKODA ENYAQ iV80X (4WD)
Oppgitt WLTP-rekkevidde: 477 km.
WLTP-forbruk: 18,2 kWh/100 km.
KOMMENTAR: Hevdet seg godt i sommertesten sammenliknet med ID.4. Nå er Q4 kommet til i samme konsernkonkurranse. Vi er spent på Skodas vinterprestasjoner: Blant småbilene var Citigo-e svakere enn Mii Electric og e-Up! Les vår test av Enyaq her
SKODA ENYAQ iV80 (RWD)
Oppgitt WLTP-rekkevidde: 509 km.
WLTP-forbruk: 17,7 kWh/100 km.
KOMMENTAR: Bakhjulsdrift av modellen over. Kan klare over 500 km. I prinsippet. Denne modellen gikk 520 km i sommertest i juni.
Spiller ikke prisen noen særlig rolle? Her er fem av de mest attraktive nyhetene på elbilfronten i første vintertest.
PORSCHE TAYCAN 4 CROSS TURISMO (4WD)
Oppgitt WLTP-rekkevidde: Inntil 484 km.
WLTP-forbruk: – kWh/100 km.
KOMMENTAR: Verdens første elektriske stasjonsvogn, hvis du velger å se sånn på det. Panserkvalitet i interiøret, men hva med vinteregenskapene? Les mer om Cross Turismo her
MERCEDES-BENZ EQS 580 4MATIC (4WD)
Oppgitt WLTP-rekkevidde: 645 km.
WLTP-forbruk: 17,2–20,1 kWh/100 km.
KOMMENTAR: El-flaggskipet til Mercedes-Benz har komfort til de aller lengste turene. Rekkeviddetallet tilsier en lang dag for den heldige sjåføren. Les vår prøvekjøring av EQS her
AUDI E-TRON GT (4WD)
Oppgitt WLTP-rekkevidde: 463 km.
WLTP-forbruk: 21,1 kWh/100 km.
KOMMENTAR: Teknisk sett en Taycan, bare litt rimeligere. Hvor langt kommer den når den kjøres litt roligere enn den fortjener? Les vår prøvekjøring av e-tron GT her
BMW iX xDRIVE40 (4WD)
Oppgitt WLTP-rekkevidde: 402 km.
WLTP-forbruk: 20,7 kWh/100 km.
KOMMENTAR: Motor har stilt spørsmål om dette er verdens beste bil i øyeblikket? Norsk vinterføre vil bringe oss nærmere et svar. Les vår prøvekjøring av iX her
BMW iX xDRIVE50 (4WD)
Oppgitt WLTP-rekkevidde: 591 km.
WLTP-forbruk: 21,4 kWh/100 km.
KOMMENTAR: Storebror kommer med nesten 200 hk mer enn xDrive40. Trolig den eneste bilen i den testen som er i nærheten av EQS og Model 3 på rekkevidde. Les vår prøvekjøring av iX her