NY BAKENDE: Hekken og det skrånende taket skiller Volvo C40 fra XC40.
NY BAKENDE: Hekken og det skrånende taket skiller Volvo C40 fra XC40.

Test: Volvo C40

En Volvo du aldri har sett baken til

For første gang lanserer Volvo en bil som ikke går på annet enn strøm. Neste steg må bli å lansere en bil som ikke går på akkord med seg selv.

Publisert Sist oppdatert

Volvo C40

  • Pris: 554.900 (inkl. omkostninger).
  • Pris testbil: 616.000 (inkl. omkostninger, vinterhjul, metallic og hengerfeste).
  • Drivlinje: 75 kWt batterielektrisk motor. 408 hk./660 Nm. Firehjulsdrift, ettrinns automat.
  • Rekkevidde/forbruk (WLTP): 444 km/22,3 kWt/100 km.
  • 0–100 km/t (fabrikktall): 4,7 sek.
  • Toppfart: 180 km/t.
  • Vekt: 2185 kg. Nyttelast: 510 kg.
  • Dekkdimensjon: 235/50R19
  • Bagasjerom: 431 liter pluss frunk (31 liter). Hengervekt: 1800 kg.
  • Lengde: 443 cm. Bredde: 185 cm. Høyde: 158 cm. Bakkeklaring: 17 cm.
  • Sikkerhetstest Euro NCAP: Teknisk like XC40 fikk 5 stjerner i 2018.
  • Konkurrenter: Mercedes EQA, Audi Q4 e-tron Sportback, Ford Mustang Mach-E

All sjarmen til C40 kompenserer langt på vei at dette er en gammeldags konstruksjon.

For ikke bare er den minst like sjarmerende som XC40, den er også teknisk mer eller mindre identisk.

Fases ut

Og XC40 har vi sett i ulike varianter med forbrenningsmotor. Den siste versjonen – ladehybriden – fases nå ut til fordel for de helelektriske modellene.

Volvo C40

76 poeng

Utviklingen blant elbilene går fort, og en ombygd fossilbil som C40 sliter med vekta, rekkevidden og plassutnyttelsen sammenliknet med dedikerte elbiler. Men særpreget design, formidabel akselerasjon og et solid varemerke kompenserer.

Komfort 7/10

Deilige forseter, god sikt fram og til siden, men fravær av bakrutepusser er et irritasjonsmoment. Og spesielt når linsen til ryggekameraet fort tilgrises. Bra plass til to voksne bak, tross skrånende bakrute. Markedets beste betjening av fartsholder. Mer dekkstøy enn de beste.

Design 8/10

Vi har tidligere kalt det kantede og funksjonelle XC40-karosseriet en kommende klassiker, ergo er vi ikke like begeistret for mer avrundede og motepregede C40. Men her er det høyst ulike oppfatninger. Innvendig derimot, er designet identisk – og en tanke utdatert.

Kjøreegenskaper 8/10

Vanvittig akselerasjon med firehjulsdrift og 408 hester. Få, kanskje ingen, elbiler gir den samme følelsen av fart som de korte og høye modellene fra Volvo. Styring og understell matcher kreftene utmerket, det er mest vinterdekkene og fornuften som setter begrensninger.

Miljø og forbruk 7/10

Volvos elbiler er tunge, og har et generelt høyt forbruk. Med C40 fikk vi et gjennomsnittsforbruk på 25,5 kWt/100 km under vår testperiode med blandet kjøring i rundt minus fem grader i slutten av desember. Det indikerer en rekkevidde på drøye 29 mil, som er i nedre sjikt.

Utstyr 9/10

Kommer ganske komplett utstyrt, med blant annet panoramatak, 19-toms hjul, varme i ratt, komplett sikkerhetspakke og bra lydanlegg. I tillegg til metallic lakk, vinterhjul og eventuelt hengerfeste, begrenser ekstrautstyret seg stort sett til 20-toms hjul, sotede bakruter og annen tekstil i seter.

Praktisk 6/10

Ingen storlaster, med bagasjerom på 413 liter og frunk på 31 liter. Den skrånende hekken begrenser også last i høyden. Hengervekt på 1800 kilo er derimot klasseledende. Mye svart plastdekor gir støv- og fingermerker – og ikke den kvalitetsfølelsen man betaler ekstra for.

Pris 6/10

Vår testbil koster 616.000 kroner, inkludert metallic lakk, vinterhjul og halvelektrisk hengerfeste. I denne prisen ligger også tre års forsikring og serviceavtale, som blant annet inkluderer bremseskift. Denne pakken utgjør fort 50.000 kroner. Men fortsatt betaler du mye ekstra for Volvo-merket.

Driftskostnader 8/10

Volvos elbiler har hatt en del trøbbel, og det har vært opprørstendenser blant eierne av teknisk identiske XC40. Trolig har disse tatt den verste støyten for C40. Mye handler om manglende informasjon om bilen, uklare ladeavtaler og uferdige apper. Eierne er svært fornøyde med selve bilen.

Sikkerhet 9/10

Ikke testet av EuroNCAP som selvstendig modell, men her kan vi trygt lene oss på de gode resultatene til XC40 fra 2018, med blant annet voksenbeskyttelse på 97 prosent. Omfattende førerstøttesystemer, forbilledlig betjening av fartsholder og avanserte lys. Minus for manglende pusser bak.

Annenhåndsverdi 8/10

Leaseplan forventer et årlig prisfall på 60-80.000 kroner de neste tre årene. Det store spennet viser usikkerheten rundt en ombygd fossilbil som skal møte de kommende dedikerte elbilene – og trolig også litt om barnesykdommene. Men generelt er en Volvo attraktiv på bruktmarkedet.

Litt frakjørt

C40 er med andre ord en ombygd fossil XC40. I en tid da det popper opp med elbiler bygget uten tanke på eksosanlegg, girkasser og plasskrevende forbrenningsmotorer, framstår selv en splitter ny elektrisk Volvo som litt frakjørt.

Storbilfølelse

C40 er litt for tung, litt for trang og litt for glad i strøm. Når heller ikke prislappen speiler disse faktorene, så blir aldri C40 en testvinner i Motor.

Men snudd litt på hodet: Den legger seg tett oppunder de aller beste. Det sier mye om bilens øvrige kvaliteter.

Først og fremst er bilen en utmerket miks av sjarm og funksjonalitet – krydret med formidable fartsressurser. Trenger du ikke masse plass, så har du en nett og kompakt bil i daglig bruk, men med storbilfølelse i litt høyere hastigheter.

Gammeldags

Og, som nevnt: Enormt med krefter. Selv om det finnes elbiler med enda flere hester og noen tideler bedre akselerasjonstider, så våger vi påstanden om at fartsøkningen ikke oppleves heftigere enn i en elektrisk Volvo.

Det har sikkert noe å gjøre med det korte, høye karosseriet, den SUV-aktige sitteposisjonen og et interiør som begynner å bli gammeldags.

Det er ingen ting ved utseendet som tilsier at paradeøvelsen 0–100 skal gå unna på 4,7 sekunder.

Men styring og understell virker gode preparert for de 408 hestene, og man trenger helst en tørr sommerdag og en lukket bane for å yte ingeniørene maks rettferdighet.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">AVRUNDET:</span> Taklinjen har fått en mykere linje enn XC40 og frontlykter med en litt annen profil i nedre kant. Det siste blir nytt også på XC40.
AVRUNDET: Taklinjen har fått en mykere linje enn XC40 og frontlykter med en litt annen profil i nedre kant. Det siste blir nytt også på XC40.

Utseendet viktigst

C40 gjør seg også bedre i trafikken enn på bilder. Kanskje er dette modellen i Volvo-utvalget med mest særpreg og selvtillit. Testbilen har også den nye blåfargen «Fjord», som går igjen i dørsider og teppene innvendig. Pent å se på, men ikke så lenge av gangen, når man labber inn med salt og slaps på fottøyet.

C40 er sju centimeter lavere enn XC40, og den skrånende hekken sender den inn et crossover-segment med stadig flere konkurrenter – der utseende er viktigere enn praktiske egenskaper.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">POLESTAR: </span>Det er lett å se at Volvo har vært inne på lageret til underbruket Polestar og hentet ut lyktene. Med noen små justeringer gir det C40 en egen lyssignatur.
POLESTAR: Det er lett å se at Volvo har vært inne på lageret til underbruket Polestar og hentet ut lyktene. Med noen små justeringer gir det C40 en egen lyssignatur.

Samlerbil

Tilsvarende designgrep har vi sett fra alle de tre såkalte premiummerkene Volvo helst sammenlikner seg med: Audi, BMW og Mercedes.

Men bare Audi har hittil kommet så langt at de også har overført det til sine elbiler. Både den store SUV-en e-tron, og den litt mindre Q4 e-tron, kan leveres i en sportback-versjon. Og nå altså Volvo.

Motor har for lengst spådd at XC40 blir et designikon og en samlerbil en gang i framtiden.

Og selv om vi ikke er fullt like begeistret over resultatet etter at Volvo har stukket rumpa inn til plastikkirurgene, så ser vi for oss at også den mer tidsriktige og coupéaktige C40 kan ha en framtid i porteføljen til bilinteresserte milliardærer.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">BILLIG:</span> Volvos instrumentpaneler trenger en oppgradering, spesielt i materialkvaliteteten. Den svarte plasten i midtkonsollen og rundt luftdysene, passer ikke en bil til rundt 600.000 kroner.
BILLIG: Volvos instrumentpaneler trenger en oppgradering, spesielt i materialkvaliteteten. Den svarte plasten i midtkonsollen og rundt luftdysene, passer ikke en bil til rundt 600.000 kroner.

Mangler pusser bak

Når du blir så kul som C40, så kan du selvsagt ikke kle deg gammeldags. Blant annet må vinduspusseren på bakruta bort. Absolutt alle våkne sjåfører som bruker speilene riktig, vil savne denne.

Det var ikke få ganger vi så gjennom bakruta og lot langfingeren gli nærmest instinktivt til tuppen av vinduspusserspaken, der alle andre praktiske Volvoer har vippebryteren for bakrutepusseren.

Men, nei – på en C40 møter fingertuppen bare en tett flate. Og øynene en tett bakrute.

Det bør også nevnes at synsfeltet ut av det skrånende bakvinduet er smalt og langt nede. Vi opplevde å ha biler bak oss som vi ikke så lysene til, fordi lyskjeglene traff over synsfeltet.

Først og fremst skjer dette fordi noen kjører for tett innpå deg. Men det gjør jo ikke oppdagelsen mindre ubehagelig.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">PLASS NOK: </span>To voksne sitter godt her, og de stanger ikke i det skrånende taket med en normal sitteposisjon. Innvendige tepper som kler den nye blåfargen «Fjord» er elegant, men blir fort møkkete.
PLASS NOK: To voksne sitter godt her, og de stanger ikke i det skrånende taket med en normal sitteposisjon. Innvendige tepper som kler den nye blåfargen «Fjord» er elegant, men blir fort møkkete.

Instrumentpanelene i Volvo har sett mer eller mindre likt ut i en årrekke, bare oppgradert med nye digitale uttrykk i selve instrumenthuset.

I C40 innebærer det blant annet at hyppig leste verdier som batteriprosent, forbruk og avstandsmåler på fartsholderen fort kan forsvinne bak rattnavet, litt avhengig av førerposisjonen.

Forbilledlig

Volvo har til gjengjeld en forbilledlig betjening av fartsholder, med en tydelig på/av-knapp til venstre på rattet, og intervaller på fem km/t som styres med lette trykk, eller én og én km/t som styres med litt lengre trykk.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">SMÅLAST:</span> 413 liter bagasjeplass pluss frunk på 31 liter er nok til hverdags, men C40 er ingen bil for de store utfluktene. Det skrånende taket begrenser også lastehøyden over baksetekanten.
SMÅLAST: 413 liter bagasjeplass pluss frunk på 31 liter er nok til hverdags, men C40 er ingen bil for de store utfluktene. Det skrånende taket begrenser også lastehøyden over baksetekanten.

Også det nye infotainmentsystemet, utviklet sammen med Google, fungerer utmerket, blant de beste på markedet. En god navigasjon kalkulerer batterikapasiteten ved ankomst med imponerende presisjon.

Rekkevidde

Litt mer aerodynamisk fasong og fintuning av blant annet hjullagere og bakre bremsekalipere har gitt C40 drøye to mil bedre rekkevidde enn XC40. Men fortsatt er søsknene blant de mest strømtørste i klassen.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">VIKTIG INFO: </span>Symbolene i underkant her – forbruk, avstand til forankjørende og batteriprosenten – er viktig for mange. Litt avhengig av kjøreposisjon, kan man oppleve at disse forsvinner bak rattnavet.
VIKTIG INFO: Symbolene i underkant her – forbruk, avstand til forankjørende og batteriprosenten – er viktig for mange. Litt avhengig av kjøreposisjon, kan man oppleve at disse forsvinner bak rattnavet.

Vårt testforbruk på 25,5 kWt/100 km. med blandet kjøring i snill desemberkulde, tilsier en rekkevidde på under 30 mil. Det er ikke imponerende på noe vis for en bil med oppgitt rekkevidde på over 44 mil.

Lynraskt skifte

Volvo skal etter planen lansere en helelektrisk SUV i XC-90-klassen i løpet av 2022, bygd som elbil fra bunnen av. Denne speiler ambisjonsnivået Volvo nå må ha. C40 speiler mest kompromissene i det lynraske skiftet mot elbiler.