STUTTGART (Motor): Og for å underbygge det litt absurde her: Hovedkonkurrenten til en av verdens eldste bilprodusenter, er en av de aller ferskeste. Vi tenker naturligvis på Tesla Model Y, selv om den både er litt lengre og bredere enn EQB.
Men hovedpoenget her er at Model Y etter hvert kommer som sjuseter, mens Mercedes EQB kun kommer som sjuseter. Dermed er de to eneste modellene med firehjulsdrift og sju seter i denne klassen presentert.
Mercedes EQB
Kommer i to versjoner (300/350), begge med firehjulstrekk og sju seter.
Rekkevidde (km.): 419
Batteri (kWt): 66,5
Lengde/bredde/høyde (cm.): 468/183/167
Motoreffekt (hk/nm): 225/390 (300), 288/520 (350)
0–100 km/t (sek): 8,0 (300), 6,2 (350)
Bagasjevolum som femseter (liter): 465 (andre seterad kan skyves 14 cm. for ytterligere bagasjeplass)
Ikke hengermulighet.
Pris: Motor tippet 520–550.000 kroner for en godt utstyrt 300 med vinterhjul og metallic før prisene ble offisielle (se nederst i saken).
Kun femsetere
Andre modeller med samme spesifikasjoner er vesentlig dyrere, mens de øvrige SUV-ene i samme prisklasse utelukkende tilbys som femsetere.
Det er noe befriende positivt over elbilstrategien til Mercedes. De skynder seg langsomt.
De markerer seg absolutt, men ikke med optimaliserte elbiler bygget på dedikerte plattformer eller med banebrytende rekkevidde, ladekapasitet eller design.
Enn så lenge – og hvis vi holder millionbilen EQS utenfor – har Mercedes bare lansert elbiler basert på velkjente modeller fra fossilbilporteføljen, konvertert til batterielektrisk drift.
Og i en tid da barnesykdommene på nye elbiler har nærmest pandemiske dimensjoner, framstår Mercedes-produktene som de kanskje tryggeste av alle.
Helt i tet
Den store SUV-en EQC er fortsatt Norges 10. mest solgte bilmodell, til tross for at den er en smule frakjørt både på rekkevidde og lading. Men på soliditet og trygghet ligger den helt i tet. Det forteller mye om hva elbilkundene prioriterer.
Motor fikk teste både EQB 300 og 350 under prøvekjøringen i og rundt Mercedes' fødeby Stuttgart. De har samme batteripakke på 66,5 kWt, men ulikt effektuttak: 225 hk og 390 nm. på 300, mot 288 hk. og 520 nm. for 350.
Det er naturligvis noen registrerbare forskjeller modellene imellom hvis du skal først til 100 km/t fra stillestående eller kjøre forbi en trailer med full bil. Men under normal kjøring gir den minste motoren mer enn nok krefter – og til en lavere pris.
Prisene er ikke klare, men det er grunn til å anta et prispåslag på rundt 30.000 kroner sammenliknet med dagens Mercedes EQA 300, som teknisk sett er samme bilen, bare vesentlig mindre fra andre seterad og bakover.
Da vi testet Mercedes EQA, var nettopp plassen vårt største ankepunkt. Sånn sett kan man si at EQB har alt EQA mangler. Her kan du lese testen av EQA.
Annonse
30 liter mindre
Hvis vår prisvurdering stemmer, vil EQB i såfall ende på rundt 520.000–550.000 kroner med vinterhjul og metallic og omkostninger, avhengig av hvor mye utstyr man legger til.
Fra Mercedes-importør Bertel O. Steen får vi opplyst at det med overveiende sannsynlighet bare blir sjuseteren som kommer til Norge.
Denne har 30 liter mindre bagasjevolum enn femseteren, på grunn av den bakerste seteraden som tar plass.
Boksformet
Til gjengjeld kan du skyve fram andre seterad 14 centimeter. Da blir det rundt 100 liter ekstra bagasjevolum de dagene i året du trenger å fylle bilen til randen. I tillegg gir det boksformede bakpartiet vesentlig mer plass i høyden enn på mange mer kupéformede konkurrenter.
Annonse
Best for barn
Som på alle kompakte flerbruksbiler som dette, skal det litt akrobatikk og vennlig stemning til når fleksibiliteten skal utnyttes. Adgangen til siste seterad er trang. Og selve setene er beregnet på barn. Men det er fullt mulig å plassere to barnestoler også på bakerste seterad.
Andre seterad er også best for barn, eller kanskje helst barnestoler. Sitteputa er svært lavt plassert. Det betyr at en voksen blir sittende med høye knær og minimal lårstøtte.
Detaljer skiller
Interiøret i EQB er mer eller mindre det samme som ble introdusert på A-klasse for snart fire år siden og identisk med interiøret i litt større B-klasse. Det er bare kjennere som registrerer forskjellene på A- og B-klasse i form av litt andre dørsider og noen mykere kurver på dashboardet.
Selve instrumenteringen er prikk lik. Den liggende tynne planken i halve instrumentpanelets bredde er blitt et forbilde for mange andre. Og den oppleves fortsatt moderne i formen, i tillegg til at grafikken på navigasjonen og skarpheten i ryggekameraet viser at Mercedes har et forsprang på enkelte områder.
Annonse
Føles billig
Vi hadde også satt pris på om Mercedes brukte statusen som trendsetter til å legge på litt grunning på all pianolakken og male over med et penere og mattere alternativ.
En sak er at det er upraktisk med tanke på både støv og fingermerker. En annen sak – og trolig viktigere for et merke som langt på vei lever av sitt premiumstempel – er at det både ser og føles billig ut.
Best i klassen
EQB overbeviser rent kjøremessig. Selv om karosseriet er ganske høyt og smalt – for eksempel 10 centimeter smalere og fem centimeter høyere enn Tesla Y – så er totalopplevelsen svært god.
Retningsstabiliteten er spikerfast i hastigheter langt over tillatt grense her i Norge, og den utlikner ujevnhetene i underlaget slik bare vesentlig dyrere biler gjør.
Uten at vi kan sammenlikne direkte, vil vi driste oss til å si at miksen av komfort og presisjon er best i klassen.
EQB har et svært avansert førerassistentsystem som kobler den adaptive fartsholderen opp mot navigasjonssystemet og skiltleseren. Som vi har påpekt tidligere med både Mercedes og andre modeller fra VW-konsernet (se video med VW ID.4 her), så fungerer dette systemet for dårlig under norske forhold.
På tyske veier får vi et langt bedre inntrykk. Bilen justerer automatisk farten etter veiskiltene og setter ned farten foran skarpe svinger eller rundkjøringer.
Under fire–fem times kjøring var det bare unntaksvis bilen bommet på fartsgrensene, og kun én gang den fanget opp et skilt fra en sidevei og bremset kraftig.
Forbruk og ladeevne kommer vi tilbake til etter tester på norske veier. Under testperioden med mye autobahn-kjøring og hyppige akselerasjonsøvelser, endte vi med et gjennomsnittsforbruk på 20,9 kWt/100 km. Det tilsier rundt 32 mils rekkevidde. Oppgitt forbruk er 16,2 kWt/100 km. og en rekkevidde på snaue 42 mil.
7. januar 2022 ble prisene på EQB offisielle: Startpris 300 4MATIC: 477.000. Startpris 350 4MATIC: 498.000.