Lengde/bredde/høyde/bakkeklaring (cm.): 432/181/154/13. Vekt/maks nyttelast: 1736/449 kg.
Dekkdimensjon: 215/50R19.
Bagasjerom liter/hengervekt: 385/ikke henger.
Det var ganske bred enighet om at Born både så lekrere ut og hadde bedre kvalitetsfølelse enn tvillingen VW ID.3 da den ble lansert høsten 2021.
Og – hold deg fast:
Startprisen på 307.000 inkluderte både vinterhjul og tre års service, og bilen ble i praksis nærmere 100.000 rimeligere enn ID.3.
Men i skrivende øyeblikk har Born en pris som ødelegger konkurransekraften. Isolert sett er det en flott bil, med masse kjøreglede i form av perfekt vektfordeling, bakhjulsdrift, liten svingradius og en mer intim og sportslig cockpit enn ID.3. Men den er også mer sportslig satt opp enn ID.3, som allerede er ganske stiv.
Kupéen er forbilledlig romslig, men vi savner flere praktiske løsninger i en bil som er bygget som elbil fra bunnen av. Frunk og skyvbart baksete hadde gjort dette til en snerten familiebil.
Konklusjonen er at prisen ødelegger for en av klassens beste biler.
Poengene i denne testen er oppdatert 12. mars 2024. Det samme er teksten fram til hit. Resten av testen ble publisert november 2021.
Cupra Born
70 poeng
En grunnleggende bra bil, minst like bra som «tvillingen» VW ID.3. Men prisen er blitt altfor høy, og da faller den igjennom i flere kategorier som speiler økonomien i å kjøpe en Cupra.
Komfort
7/10
Utsøkt kjøreposisjon og herlig liten svingradius. Mer sportslige seter enn i ID.3, og de fleste vil nok oppleve disse som bedre. Betjeningen, spesielt på rattet, krever tilvenning. Litt stump i lavere fart, men svært god fjæringskomfort på landevei. Middels på hjulstøy.
Design
8/10
En helt annen frontdesign enn ID.3. Penere, mener de fleste. Tradisjonell bakfra og i profil, design med lang levetid. Store hjul gir stil og tyngde. Innvendig spennende, med det lille hoveddisplayet, den elegante girvelgeren og en mer vellykket midtkonsoll enn i ID.3.
Kjøreegenskaper
9/10
Den dedikerte elbilplattformen med tilnærmet optimal vektfordeling gir klasseledende kjøreopplevelse. Presis, stabil og trygg til langt utenfor fornuftens grenser. Bakhjulsdrift gir null sporing ved gasspådrag, og muligheten for en kortvarig «boost» er artig krydder.
Miljø og forbruk
7/10
Har levert solid i både sommer- og vinterversjonen av den store rekkeviddetesten. På vinteren kom den 339 km, 14,8 prosent under det offisielle WLTP-tallet (395). Det er blant de bedre. Sommerstid kom den 376 km. Ved ladestolpen brukte den 39 minutter fra 5-80 prosent.
Utstyr
7/10
Følger trenden med godt utstyrte grunnmodeller og begrenset med tilvalg. Men utvalget av felger er stort, og du får både panoramatak og noen lekre farger som kan gjøre bilen din mer personlig. Med ulike pakker kan du nærmest fullutstyre bilen, men prisen stiger raskt.
Praktisk
7/10
Svært romslig og luftig kupé, her setter modellene fra VW-konsernet standarden. Bagasjerommet på 385 liter er ikke like imponerende. Skiluke og gulv som kan justeres i to høyder, er praktisk. Merkelig nok ikke «frunk», som en elbil burde ha. Heller ikke hengermulighet.
Pris
4/10
Sensasjonelt rimelig da den ble lansert. For 307.000 fikk du den fiks ferdig på veien med 18-toms sommer- og vinterhjul og tre års service. Nå er den sensasjonelt dyr. Du passerer 400.000 bare ved å betale omkostninger – og så skal du ha vinterhjul og øvrig utstyr. Du nærmer deg raskt en halv mill.
Driftskostnader
8/10
Kom litt senere enn tvillingen ID.3 på veiene, og rakk dermed å bli kurert for noen av de verste barnesykdommene. Begge modellene har over tid vist seg som pålitelige og driftssikre etter noen nødvendige oppgraderinger. Trommelbremser bak gir mindre rust og lavere utgifter til bremsevedlikehold.
Sikkerhet
8/10
Identiske ID.3 fikk fem av fem stjerner i Euro NCAP. Den adaptive fartsholderen er i utgangspunktet bra. I kombinasjon med navigasjonen, leser den veien og avpasser farten mot rundkjøringer og skarpe svinger. Men skiltleseren fungerer dårlig i Norge, og filskiftevarsleren kan være lunefull.
Annenhåndsverdi
5/10
Den høye nybilprisen vil naturligvis gi et voldsomt prisfall. Born klarte aldri å etablere seg som den sportslige tvillingen til ID.3, og trenger et priskutt av dimensjoner for å bli en attraktiv modell i en stadig tøffere bilklasse.
Det er ofte noe å lære av storesøsken. Og kanskje spesielt av tabbene deres. Born er i prinsippet samme bil som ID.3, som kom på norske veier på sensommeren i fjor.Det var for tidlig.Det var riktig nok forventet enkelte mangler på bilen Volkswagen lanserte som den naturlige arvtakeren til legendene «bobla» og Golf.De første kundene måtte blant annet underskrive på at de aksepterte at noen finesser og funksjoner først ville komme etter to annonserte oppgraderinger. Og akkurat den prosessen gikk stort sett etter planen.
Men de første kundene meldte også om diverse annet tull og tøys som dokumenterte at Volkswagen hadde tatt en kalkulert risiko ved å presse ut en bil som på det tidspunktet ikke virket særlig mer utprøvd enn de første Korona-vaksinene.
Nå skal det i rettferdighetens navn sies at ID.3 er blitt en utmerket bil. Merkevaren Volkswagen er dessuten så innarbeidet at noen feiltrinn fort viskes ut i folks bevissthet.
Annonse
Det beste kjøpet
Sånn sett er Cupra en artig kontrast. Selve merkevaren er ny og ukjent for folk flest. Men modellen Born er særdeles bra. For mange vil dette være det aller beste elbilkjøpet ved inngangen til 2022.
Litt flåsete kan vi si at dette er en VW ID.3, bare bedre og billigere. Mer seriøst kan vi si at dette er en VW ID.3 slik den burde framstått fra første dag.
Cupra er altså navnet på elbilsatsingen til Seat, som igjen er en del av Volkswagen-konsernet.
Og Cupra Born er i prinsippet samme bil som VW ID.3, som igjen er bygget på den samme plattformen som for eksempel Audi Q4 e-tron.
Rundt 42 mil
Born har samme batteripakke på 58 kWt og samme motoreffekt på 204 hester som ID.3. På kommende utgaver skal det også være mulig å få 231 hester i en kortvarig boost.
Den offisielle rekkevidden varierer med noen kilometer, avhengig av utstyrsversjon – men en solid utstyrt Born vil trolig gå rundt 42 mil på en fin sommerdag.
Da vi hadde med ID.3 i våre store elbiltest, kom vi 340 kilometer på vinteren og 421 kilometer på sommeren. Inntil vi får gjort målinger av rekkevidde og lading på norsk jord, kan du sjekke ut ladetallene på ID.3 her.
Alt tilsier at Born kommer likt ut.
Annonse
Merkelojalitet
De siste årene med kraftig økning i elbilsalget har vist oss at nordmenns merkelojalitet ikke stikker dypere enn man må grave i lommeboka. Er prisen bra, så er også bilen bra – veldig forenklet formulert.
I Cupra Borns tilfelle kan vi være mer konkret. Her har vi definitivt en bra bil til en bra pris. Hvis du kan nøye deg med en grå lakk som ikke er metallic, så får du bilen ferdig på veien for 307.000 kroner. Da er også 18-toms vinterhjul og tre års servicekostnader inkludert i prisen.
Og bare så det er skrevet: Gråfargen er mye finere i virkeligheten enn på bilder.
Ungdommelig
Et begrenset antall godt utstyrte versjoner av Born selges til 339.000. Skal du ha med omtrent alt av utstyr på Born, havner du på rundt 415.000 kroner.
Selv om Cupra primært skal være det sportslige og ungdommelige alternativet som ikke lenger skal ha prisen som et opplagt konkurransefortrinn, så kommer vi ikke forbi prisaspektet her.
Vi finner ingen modeller som er i nærheten av å hamle opp med den prisen Born får på det norske markedet.
Annonse
Vekt og balanse
I tester av ID.3 har vi lagt vekt på at den har en slags emosjonell dimensjon, en kjøredynamikk som løfter den over de øvrige i klassen. Elbilplattformen med de lettere motorene og de tyngre batteripakkene gir større muligheter til å finjustere vekt og balanse.
Born forsterker dette inntrykket. Kanskje først og fremst visuelt, med et mer aggressivt uttrykk og flere sportslige detaljer. Men også med lavere bakkeklaring og muligheten til å velge justerbart understell i kombinasjon med større 20-toms hjul. Det gjør den ekstra morsom. Og litt mindre komfortabel.
ID.3 er ganske stump over asfaltkanter og fartsdumper. Men i kombinasjon med seter, som allerede på billigste utgave av Born er bøtteformede og mer sportslige, er dette kanskje en stivhet mange vil ønske seg.
Bakhjulsdriften gjør at bilen planter kreftene i bakken under akselerasjon. Den prøver ikke febrilsk å holde følge med seg selv, slik man kan oppleve i en bil med forhjulstrekk.
På glattere veier kjenner man at antispinn- og antiskrens-systemet kobler inn om man blir litt for leken med gassen. Men det skjer dempet og uten for mye av den karakteristiske skrapelyden.
Annonse
Ikke ny standard
I høyere hastigheter føles Born som en større bil, selv om hjulstøyen øker merkbart ved 70-80 km/t. ID.3 framsto i sin tid som særdeles støysvak etter de første turene på tysk asfalt, og en nærmest unison motorpresse meldte begeistret om en ny standard.
Men nok en gang ble overgangen til norsk grovkornet asfalt svært merkbar. ID.3 ligger midt på treet i klassen rent støymessig, omtrent på nivå med Nissan Leaf.
Teoretisk sett skal et litt stivere understell og litt bredere dekk, som i Born, gi enda litt høyere støy.
Uvant for mange
I likhet med de øvrige bilene fra VW-konsernet, kan Born leveres med en avansert adaptiv fartsholder. Denne avpasser farten mykt og trygt til forankjørende bil, og fungerer erfaringsmessig ypperlig fram til dette nivået.
Men i kombinasjon med et aktivt navigasjonssystem, skal den i tillegg lese både skilt og veistandard og justerer hastigheten deretter. Absolutt intelligent. Og absolutt uvant for mange.
Annonse
Unngå fartsbøter
En oppmerksom og rutinert sjåfør kan fort få en litt vemmelig følelse av å bli overstyrt at teknologien. Men vi utelukker ikke at det for andre kan være en svært kjærkommen funksjon for å unngå sure fartsbøter.
Klimasystemet gir deg snarveier til en rekke funksjoner du ikke visste at du trengte. Som en boost med frisk luft, varming av hendene eller nedkjøling av varme føtter.
Utseendemessig ser du enkelt forskjell på Born og ID.3 i fronten. Ellers er karosseriet det samme, bare krydret av litt ulike detaljer og nyanser i lyktedesignet.
Innvendig har Born andre materialer, en litt større infotainmenskjerm og en midtkonsoll som fyller hele rommet fram til instrumentpanelet. I tillegg er setene litt mer sportslige i utformingen. Kvalitetsfølelsen er bedre i Born enn i ID.3.
Born vil fungere bra for en familie som ikke krever altfor mye plass til bagasje. Baksetet har plass til tre, og er behagelig for to. Litt begrenset lårstøtte riktig nok, men bra beinplass.
Burde hatt «frunk»
Men bagasjeplassen skuffer. En dedikert elbil uten plass til ladekabler andre steder enn i bagasjerommet, er en miss. Hvis du ikke tar ut kablene og lar dem bli igjen hjemme, må du trekke fra rundt 20 bagasjeplass. Selvsagt burde denne bilen ha en «frunk».
Men det er ikke alt man kan få til 307.000 kroner.
Testen av Cupra Born er basert på to dagers kjøring på spanske veier, koblet opp mot erfaringen vi har med ID.3. Vi vil gjøre eventuelle endringer i tekst og poengsummer etter å ha testet bilen på norske veier senere i vinter.