ELBIL-LANDET: Biler på rekke i vakkert fjellandskap på Gålå i forbindelse med vinterens elbiltest.
ELBIL-LANDET: Biler på rekke i vakkert fjellandskap på Gålå i forbindelse med vinterens elbiltest.

Elbil på sommerføre eller vintervei?

Her er rekkevidde-dommen over norske elbiler

På jakt etter elbil? Og usikker på rekkevidden? Motor og NAF gjennomfører Norges mest omfattende tester av rekkevidde og lading. Her er oversikten.

Publisert Sist oppdatert

Elbilene utgjør en stadig større del av nybilsalget, men de fleste bileiere har mange spørsmål når de vurderer overgangen til en elektrisk bil.

Hvor langt går bilen på én lading?

Og hvor raskt lader den?

Det er to nøkkelspørsmål som det er vanskelig å gi svar på med to streker under. Vær- og kjøreforhold påvirker tallene kraftig.

Våre tester er heller ikke fasiten, men gir pekepinn på hvordan de mange bilene presterer under sammenliknbare forhold.

Nedenfor finner du tabeller med oversikt over enkelttestene, pluss lenker hvor du kan klikke deg fram til de detaljerte resultatene fra hver test.

SLIK TESTER VI: Vi kjører testen med et utvalg aktuelle biler hvert halvår, vinter og sommer, etter samme rute: En sløyfe gjennom Oslo, opp Rv4 til Gjøvik, derfra E6 opp til Hjerkinn, så østover og rundt Rondane over Venabygdsfjellet, ned til Ringebu og oppover E6 igjen. Bilene kjøres på fartsgrensen til de er tomme for strøm.

Rekkeviddetesten vinter 2021

Vi hadde 27 biler klar til test i sprengkulde i januar, men måtte utsette på grunn av pandemien.

Seks uker senere fikk vi kjørt en nedskalert test med et knippe av de nye eller forbedrede modellene.

Ingen store overraskelser, men en forbedret Tesla Model 3 (som kom lengst) og BMWs nye SUV iX3 hadde særlig positive resultater – sistnevnte kom nesten like langt som oppgitt rekkevidde.

Les detaljene fra testen her.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">VINTER 2021</span>: De 10 testbilene i foto-parade på Gålå.
VINTER 2021: De 10 testbilene i foto-parade på Gålå.

VINTER 2021 (overskyet oppholdsvær, fra pluss 3-4 grader ved start til ned mot -5 på slutten)

Bilmodell WLTP-rekkevidde (oppgitt) Rekkevidde (målt) Avvik i prosent Forbruk (oppgitt) kWt/100 km Forbruk (målt) kWt/100 km Utstyrsnivå Dekk
Ford Mustang Mach-E610 km502 km−17,7016,519,02WD225/60 R18
Tesla Model 3580 km514 km−11,3714,813,6Long Range235/45 R18
Ford Mustang Mach-E 4WD540 km430 km−20,3718,720,0AWD Long Range225/60 R18
Polestar 2468 km344 km−26,4919,321,0Standard245/45 R19
Xpeng G3451 km341 km−24,3914,716,7Smart215/55 R17
BMW iX3450 km432 km−4,0019,017,0Fully Charged Edition245/50 R19
VW ID.3418 km340 km−18,6615,816,6First Plus215/55 R18
XC 40 Recharge P8409 km332 km−18,8223,921,8Recharge Pure Electric P8255/45 R19 og 255/50 R19 (bak)
Citroën ë-C4337 km261 km−22,5514,216,3Shine195/60 R18
Lexus UX 300e309 km257 km−16,8217,019,0Premium215/60 R17

Rekkeviddetesten sommer 2020

Denne sommertesten viser at rekkevidde-anslagene kan slå begge veier: Mens alle i vintertesten gikk kortere enn oppgitt, endte samtlige 29 biler i sommertesten lenger enn den oppgitte WLTP-rekkevidden.

Utslagene kan være kjempestore og ulike mellom modellene. Opel Ampera-e, som gikk nesten 30 prosent kortere enn oppgitt i vintertesten, trillet hele 21 prosent lengre enn WLTP-noteringen i fint sommervær.

Les detaljene fra testen her.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">SOMMER 2020: </span>Peugeot e-2008 leder an et knippe biler over Venabygdsfjellet.
SOMMER 2020: Peugeot e-2008 leder an et knippe biler over Venabygdsfjellet.

Du kan klikke her for å komme til ladetesten med detaljer om tid og ladeeffekt på hver enkelt bil.

SOMMER 2020 (pent sommervær, ingen nedbør, 20 grader)

Bilmodell WLTP-rekkevidde (oppgitt) Rekkevidde (målt) Avvik i prosent Forbruk (oppgitt) kWt/100 km Forbruk (målt) kWt/100 km Utstyrsnivå Dekk
Tesla Model S610 km645 km5,7319,013,9Long Range245/45 R19
Tesla Model 3560 km612 km9,2816,011,9Long Range Dual Motor235/45 ZR18
Tesla Model X507 km546 km7,6922,617,3Long Range255/45 R20
Hyundai Kona480 km568 km18,3314,712,3Premium215/55 R17
Kia e-Niro455 km524 km15,1615,911,9Exclusive215/55 R17
Kia e-Soul452 km520 km15,0415,712,2Exclusive215/55 R17
Xpeng G3450 km506 km12,4414,713,1Smart215/55 R17
Porsche Taycan450 km475 km5,5521,117,44S PBP265/35 ZR21 og 305/30 ZR21 (bak)
Jaguar I-Pace436 km454 km4,1221,217,8Nordic EditionR20
Opel Ampera-e423 km512 km21,0416,511,4Premium215/50 R17
Mercedes-Benz EQC404 km434 km7,4222,318,2AMG255/40 R21
Renault Zoe380 km453 km19,2117,311,4Intens195/55 R16
Audi e-tron 55 Sportback376 km436 km15,9523,919,8S-Line265/45 R21
Audi e-tron 55370 km399 km7,8324,320,3Advanced Business265/45 R21
Nissan Leaf 62 kWt385 km396 km2,8518,013,7E+Tekna215/50 R17
Peugeot e-208340 km346 km1,7614,713,4GT205/45 R17
Opel Corsa e337 km358 km6,2316,812,9Elegance205/45 R17
DS 3 Crossback e-Tense320 km351 km9,6814,713,3Grand Chic215/55 R18
Hyundai Ioniq311 km342 km9,9613,811,1Premium205/60 R16
Peugeot e-2008310 km332 km7,0915,613,7GT-Line215/55 R18
BMW i3310 km319 km2,9015,512,5120 Ah Fully Charged155/60 R20
Nissan Leaf 40 kWt270 km305 km12,9620,611,9N-Connecta215/50 R17
MG ZS EV263 km310 km17,8718,613,7Luxury215/50 R17
Skoda Citigo-e iV258 km280 km8,5216,0N/AStyle185/50 R16H
Seat Mii Electric258 km278 km7,7514,610,3Launch Edition175/65 R14
VW e-Up!251 km289 km15,1014,59,7Entry165/65 R15
Mini Cooper SE234 km272 km16,2315,811,3Experience195/55 R16
VW e-Golf222 km259 km16,6615,711,4Exclusive205/55 R16
Nissan e-NV200200 km278 km39,0025,913,7Evalia (Premium)185/65 R15

Rekkeviddetesten vinter 2020

I norsk vintervær kan du glemme WLTP-rekkevidden, det vet alle som har litt erfaring som elbil-eiere. Men hvor mye kortere går bilene egentlig? I denne testen, som ble gjort i moderat vintertemperatur og med litt slaps i veien på deler av turen, endte bilene mellom 10 og 30 prosent bak den lovede rekkevidden.

De tre Tesla-modellene gikk aller lengst, men også populære modeller som Hyundai Kona og Audi e-tron 55 hadde meget gode resultater.

Les detaljene fra testen her.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">VINTER 2020:</span> Lille Skoda Citigo-e iV først i rekka på Hafjell.
VINTER 2020: Lille Skoda Citigo-e iV først i rekka på Hafjell.

Du kan klikke her for å komme til ladetesten med detaljer om tid og ladeeffekt på hver enkelt bil.

VINTER 2020 (skiftende, noe sludd, 3 grader ved start, falt til -6 ved stopp for siste bil)

Bilmodell WLTP-rekkevidde (oppgitt) Rekkevidde (målt) Avvik i prosent Forbruk (oppgitt) kWt/100 km Forbruk (målt) kWt/100 km Utstyrsnivå Dekk
Tesla Model S610 km469 km−26,2619,020,0Long Range245/45 R19
Tesla Model 3560 km404 km−27,7918,018,5Long Range Dual Motor235/45 ZR18
Tesla Model X507 km419 km−17,2422,621,7Long Range255/45 R20
Jaguar I-Pace470 km333 km−23,4421,223,4400 PS Auto235/65 R18
Kia e-Niro455 km360 km−20,8115,917,2First Edition215/55 R17
Kia e-Soul452 km352 km−22,1215,718,1Exclusive215/55 R17
Hyundai Kona449 km404 km−9,9115,415,5Premium215/55 R17
Opel Ampera-e423 km296 km−29,8116,520,0Premium215/50 R17
Mercedes-Benz EQC417 km307 km−24,0122,325,4AMG-Line235/50 R 20 og 255/45 R20 (bak)
Audi e-tron Quattro 55415 km341 km−11,4224,324,4Advanced BusinessN/A
Renault Zoe395 km313 km−16,7617,216,1R135 Edition One195/55 R16
Nissan Leaf 62 kWt385 km298 km−22,4218,0N/AE+Tekna215/50 R17
Audi e-tron Quattro 50332 km259 km−13,3823,9N/AAdvanced SportN/A
Hyundai Ioniq311 km269 km−10,1913,813,1Premium205/60 R16
BMW i3310 km245 km−20,7113,115,6120 Ah Fully Charged155/70 R19
Nissan Leaf 40 kWt270 km208 km−22,6320,616,5Tekna205/55 R16
VW e-Golf222 km198 km−10,7715,914,9ExclusiveR16
VW e-Up!251 km226 km−9,9616,013,0EntryR14
Seat Mii Electric260 km226 km−12,1716,013,2Launch EditionR14
Skoda Citigo-e iV260 km220 km−14,7316,013,6StyleR16

Rekkeviddetesten sommer 2019

Den aller første testen vi kjørte bestod av bare 9 biler, og vi kjørte en annen rute enn senere, så resultatene kan ikke sammenliknes med senere tester. Fra start i Oslo gikk turen til Drammen, så til Hønefoss, Bagn, Dokka og Gjøvik før vi endte opp på E6 oppover Gudbrandsdalen.

Som senere ble bilene kjørt på fartsgrensen til de gikk tomme for strøm.

Les detaljene fra testen her.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">SOMMER 2019:</span> Noen av testbilene over Storseisundbrua på Atlanterhavsvegen.
SOMMER 2019: Noen av testbilene over Storseisundbrua på Atlanterhavsvegen.

SOMMER 2019 (oppholdsvær, 14-15 grader)

Bilmodell WLTP-rekkevidde (oppgitt) Rekkevidde (målt) Avvik i prosent
Tesla Model 3 LR560 km540 km−3,57
Kia e-Niro455 km497 km9,23
Kia e-Soul452 km481 km6,41
Hyundai Kona449 km532 km18,48
Opel Ampera-e423 km423 km0,00
Nissan Leaf 62 kWt385 km418 km8,57
BMW i3310 km323 km4,19
Nissan Leaf 40 kWt270 km288 km6,66
VW e-Golf229 km215 km−6,11

(PS: Denne testen ble kjørt etter en helt annen rute enn de senere testene)