PÅ REKKE OG RAD: Elbilers rekkevidde avviker ofte fra hva som blir lovet. Men hvor mye?

Elbil på sommerføre eller vintervei?

Her er rekkevidde-dommen over norske elbiler

På jakt etter elbil? Og usikker på rekkevidden? Motor og NAF gjennomfører Norges mest omfattende tester av rekkevidde og lading. Her er oversikten.

Publisert Sist oppdatert

Elbilene utgjør en stadig større del av nybilsalget, men de fleste bileiere har mange spørsmål når de vurderer overgangen til en elektrisk bil.

Hvor langt går bilen på én lading? Og hvor raskt lader den?

Det er to nøkkelspørsmål som det er vanskelig å gi svar på med to streker under. Vær- og kjøreforhold påvirker tallene kraftig. Og dessuten: Kjørestrekningens topografi kan gi ganske dramatiske utslag, særlig fordi elbiler regenerer og får mer energi ved kjøring i nedoverbakker.

Våre tester er altså heller ikke en fasit du kan sette to streker under, men de gir en pekepinn på hvordan de mange bilene presterer under sammenliknbare forhold. Ikke bruk dem for mer enn indikasjoner.

Nedenfor finner du tabeller med oversikt over enkelttestene, pluss lenker hvor du kan klikke deg fram til de detaljerte resultatene fra hver test.

SLIK TESTER VI: Vi kjører testen med et utvalg aktuelle biler hvert halvår, vinter og sommer, etter samme rute: En sløyfe gjennom Oslo, opp Rv4 til Gjøvik, derfra E6 opp til Hjerkinn, så østover og rundt Rondane over Venabygds­fjellet, ned til Ringebu og oppover E6 igjen. Bilene kjøres på fart­sgrensen til de er tomme for strøm. Førerne, som alle er erfarne, er pålagt å bruke regenerering aktivt og smart. De skal kjøre i eco-modus, samt unnlate å bruke førerstøtte­systemer, auto­pilot og adaptiv cruise control.

Rekkeviddetesten sommer 2024

26 biler ble kjørt i regn og kjølig sommervær, ikke optimale forhold for maks rekkevidde. Bare én bil gikk lengre enn WLTP.

Her er reportasjen fra testen.

SOMMER 2024 (vær: Regn, skyet, 12 ved start i Oslo, 6 ved 250 km og 4 ved 400 km)

Bil WLTP-rekkevidde (oppgitt) WLTP-rekkevidde (målt) Avvik i prosent Forbruk (oppgitt) kWt/100 km Forbruk (målt) kWt/100 km Utstyrsnivå Dekk Batteripakke
Mini Countryman SE All4411428,14,2%18,015,8Classic Trim XL225/55 R1864,6/66,5
BYD Seal U500499,0−0,2%15,216,1Design235/50 R1987 (brutto)
Xpeng G6550530,7−3,5%17,916,3255/45 R2087,5 (netto)
Kia EV9563529,1−6,0%20,218,7Exclusive255/60 R1996/99,8
NIO EL6525492,1−6,3%20,618,3255/50 R2090/100
Lotus Eletre570530,4−6,9%22,520,6Basemodell255/50 R20 (f) – 285/45 R20 (b)107,9/112
BMW i5 eDrive40544504,4−7,3%17,416,6Fully Charged+245/40 R20 (f) – 275/30 R20 (b)81,2/83,9
Ford F-150 Lightning429392,0−8,6%26,625,0Lariat Launch Edition275/60 R2098 (netto)
Renault Scenic E-Tech622562,7−9,5%16,917,1Techno Long Range 220hk205/55 R1987 (netto)
Hongqi EH-7Ca 600 (760 km CLTC)540,1−10,0%16,1 (CLTC)19,5245/45 R19 (f) – 255/40 R19 (b)103,5/111
Tesla Model 3 Bakhjulsdrift513461,0−10,1%13,212,7235/45 R18Ikke oppgitt
Hyundai Kona473425,0−10,1%16,614,9Long Range Premium215/60 R1765,4 (netto)
BYD Dolphin427384,3−10,2%15,915,3Design205/50 R1760,4 (brutto)
Opel Astra Sport Tourer406363,0−10,6%15,813,9GS215/45 R1851,5/54
MG4 Trophy Extended Range520461,5−11,3%16,515,7Trophy Extended Range235/45 R1874,4/77
Tesla Model Y Long Range Bakhjulsdrift600528,0−12,0%15,514,7255/45 R19Ikke oppgitt
Smart #3415364,2−12,2%17,618,2Brabus245/40 R2062/66
Peugeot E-3008510448,0−12,2%17,417,2GT235/50 R2073 (netto)
BMW i5 Touring519453,0−12,6%18,018,5Fully Charged+245/40 R20 (f) – 275/30 R20 (b)81,2/83,9
Peugeot E-308 SW405348,0−14,1%15,314,4GT215/45 R1851/54
Ioniq 5 N448379,1−15,4%21,221,5275/35 R2184 (netto)
NIO ET5 Touring548447,0−18,4%19,720,1245/45 R2090/100
Porsche Taycan 4 Cross Turismo578463,0−19,9%19,921,8265/35 R21 (f) – 305/20 R21 (b)97/105
Volvo EX30472375,6−20,4%17,118,4Extended Range Ultra245/40 R2064/69
Volkswagen ID.7582450,0−22,7%15,016,8Exclusive235/45 R20 (f) – 255/40 R20 (b)77/82
Seres 5483366,9−24,0%17,321,0Premium255/45 R2076/80

Rekkeviddetesten vinter 2024

23 biler ble kjørt i kaldt vintervær, forhold som normalt spiser ganske godt av rekkevidden. Likevel fikk vi rekordresultater – levert av kinesiske HiPhi Z, første modell i Norge fra et merke som nå står på stupet, rent økonomisk.

Her er reportasjen fra testen.

VINTER 2024 (vær: overskyet, -2 grader i Oslo, -3 på Dombås, 1 grad i Folldal)

Bilmodell WLTP-rekkevidde (oppgitt) Rekkevidde (målt) Avvik i prosent Forbruk (oppgitt) kWt/100 km Forbruk (målt) kWt/100 km Utstyrsnivå Dekk Batteripakke
HiPhi Z555 km522,0-5,9 %20,423,5Phioneer Edition255/45 R22 (f) – 285/40 R22 (b)113/120
BMW i5 eDrive 40505 km443,6−12,2%18,719,7M sportspakke, Comfort pakke245/45 R1981,2/84,0
Lotus Eletre S530 km464,6−12,3%20,324,5S275/40 R22 (f) – 315/35 R22 (b)107,9/112
Kia EV9505 km441,9−12,5%22,821,9GT Line Launch Edition 6s285/45 R2199,8/Ikke oppgitt
Xpeng G9 Performance520 km451,8−13,1%21,322,8Performance255/55 R1993,1/Ikke oppgitt
Nio EL6529 km456,0−13,8%20,4-22,120,0255/50 R20100 (baas)
Nio ET5 Touring560 km481,4−14,0%19,3-21,619,9245/40 R20100 (baas)
Mercedes-Benz EQE SUV 350 4MATIC491 km399,0−18,7%17,8-21,522,5AMG int/eks, Premium pakke255/45 R2089/100
BYD Dolphin*427 km339,2−20,6%15,917,1Design205/50 R17Ikke oppgitt/60,4
Ford F-150 Lightning429 km337,4−21,40%18,727,9Lariat Launch Edition275/60 R2098/Ikke oppgitt
Audi Q8 e-tron 55 S Line Plus533 km411,4−22,8%22,324,8S Line Plus255/50 R20106/114
MG4 Trophy Extended Range520 km399,6−23,2%16,517,9Luxury235/45 R18NA/77
Hyundai Ioniq 6 (RWD)614 km467,8−23,8%14,316,8Premium225/55 R1877,4/Ikke oppgitt
Hyundai Kona454 km341,3−24,8%16,618,1Premium235/45 R1965,4/Ikke oppgitt
Nissan Ariya 4WD498 km369,4−25,8%20,421,2Evolve255/45 R2087/91
Peugeot e-308 combi409 km297,0−27,4%12,717,0GT225/40 R1851/54
Jeep Avenger395 km286,0−27,6%15,4-15,718,0Summit215/55 R1850,8/54
Opel Astra Sport Tourer413 km296,0−28,3%14,8-15,717,4GS ST225/45 R1850,4/54
VW ID.7 Pro583 km414,0−29,0%14,418,9Pro 75 jub235/50 R19 (f) – 255/45 R19 (b)77/82
Tesla Model 3 Long Range629 km441,0−29,9%14,018,0Base Autopilot235/45 R1875/Ikke oppgitt
Polestar 2614 km430,0−30,0%14,9-15,818,5Pilot pack, Plus pack245/45 R1979/82
Volvo C40577 km395,0−31,5%16,3-17,520,0Ultimate Extended Range235/50 R19 (f) – 255/45 R19 (b)79/82
Toyota bZ4X (AWD)460 km313,5−31,8%16,219,8Active Tech235/60 R1871,4/ikke oppgitt
*) Punkterte etter ca 12 mil, fortsatte etter stopp på ca 1 time

Bonusrunde 29. februar (vær: overskyet, 3 grader i Oslo, 2 grader på Dombås, 1 grad i Folldal)

Bilmodell WLTP-rekkevidde (oppgitt) Rekkevidde (målt) Avvik i prosent Forbruk (oppgitt) kWt/100 km Forbruk (målt) kWt/100 km Utstyrsnivå Dekk Batteripakke
Tesla Model 3 Long Range629 km505,0-19,2 %14,0NABase Autopilot235/45 R1870/75
Volvo EX30 Twin Performance Ultra448 km340,5-20,6 %17,6NATwin Performance UltraNA64/69

Rekkeviddetesten sommer 2023

32 biler deltok i fint vær – nær sagt ideelle forhold. Det ga utslag i rekord og noen utmerkede resultater, likevel klarte bare halvparten av modellene WLTP-rekkevidden.

Her er reportasjen fra testen

SOMMER 2023 (Vær: fint, sol, 14–21 grader)

Bil WLTP-rekkevidde Rekkevidde (målt, km) Avvik i prosent WLTP-forbruk Målt forbruk (kWt/100 km) Utstyrsnivå Dekk f/b Batteri, netto/brutto (kWh)
Tesla Model S Long Range (4WD)634 km672,06,0%18,7 kWt/100 km14,4Standard255/45 R19 / 285/40 R19Ikke oppgitt
Polestar 2 (RWD)615 km601,7−2,2%15,4 kWt/100 km13,9Pilot, pluss245/45 R19-/82
Hyundai Ioniq 6 (RWD)614 km566,9−7,7%14,3 kWt/100 km13,5Premium225/55 R1877,4/-
BMW i7 (4WD)594 km580,7−2,2%19,5 kWt/100 km18,1Individuelt255/40 R21 / 285/35 R21101,7/105,6
Nio ET5 (4WD)590 km541,7−8,2%18,6 kWt/100 km16,2Comfort-pakken245/45 R1990/100
Nio ET7 (4WD)580 km589,01,6%19,0 kWt/100 km19,5Standard245/45 R2090/100
Mercedes-Benz EQE 350 (4WD)579 km578,0−0,2%17,6 kWt/100 km16,3Indviduelt på høyt nivå255/45 R1989/-
Mercedes-Benz EQS SUV 580 (4WD)577 km577,00,0%21,3 kWt/100 km18,7Indviduelt på svært høyt nivå275/45 R21108,4/-
Tesla Model X Plaid (4WD)543 km546,00,6%21,4 kWt/100 km16,8Standard265/45 R20 / 275/45 R20Ikke oppgitt
Audi Q8 e-tron Sportback 55 (4WD)536 km529,0−1,3%22,2 kWt/100 km19,5S line Plus265/45 R21106/114
Nissan Ariya (2WD)533 km580,89,0%18,3 kWt/100 km13,4Advance235/55 R1987/91
BYD Han (4WD)521 km452,0−13,2%18,5 kWt/100 km19,2Executive pack245/45 R1985,4/-
Xpeng G9 (4WD)520 km587,813,0%21,3 kWt/100 km18,9AWD Performance255/45 R2193,1/98,0
Hongqi E-HS9 (4WD)515 km500,2−2,9%22,0 kWt/100 km21,8Exclusive+265/45 R21-/120
Nio EL7 (4WD)509 km443,9−12,8%21,6 kWt/100 km17,2Standard255/50 R2090/100
Xpeng P7 (4WD)505 km557,010,3%19,2 kWt/100 km13,7AWD Performance245/45 R1982,7/86,2
Toyota bZ4x (FWD)503 km434,2−13,7%14,7 kWt/100 km14,2Executive235/60 R1864/71,4
Voyah Free (4WD)500 km510,02,0%20,2 kWt/100 km19,3Standard255/45 R20100/106
Toyota bZ4x (4WD)459 km443,5−3,4%16,3 kWt/100 km14Active Tech235/60 R1864/71,4
Tesla Model Y bakhjulsdrift455 km449,0−1,3%15,7 kWt/100 km12,9Standard255/45R19 XLIkke oppgitt
Mercedes-Benz EQB 250 (FWD)452 km460,01,8%16,3 kWt/100 km14,5Standard med Advanced og kjøreassisten235/55 R1866,5/-
MG 4 (RWD)435 km439,61,1%16,6 kWt/100 km14,4Luxury215/50 R1761,7/64
JAC e-JS4 (FWD)433 km400,0−7,6%Ikke oppgittXNordic Edition225/45 R1865,7/68,8
BMW iX1 xDrive30 (4WD)428 km419,6−2,0%17,3 kWt/100 km15,7«Fully Charged» + individuelt245/40-R2064,7/66,5
Kia EV6 GT (4WD)424 km424,30,1%20,6 kWt/100 km18,3GT255/40 R2177,4/-
BYD Atto 3 (FWD)420 km364,0−13,3%15,6 kWt/100 km19,4Comfort Trim235/50 R1860,48/-
Subaru Solterra (AWD)416 km360,5−13,3%18,0 kWt/100 km17,1Sport235/50 R2064/-
Volkswagen ID.Buzz (RWD)408 km396,0−2,9%21,4 kWt/100 km19,1Pro235/45 R21 / 265/40 R2177/82
DS 3 E-Tense (FWD)403 km383,0−5,0%15,5 kWt/100 km13,4Performance Line195/60 R1850,8/54
MG Marvel (RWD)402 km397,0−1,2%19,4 kWt/100 km16,7Luxury235/45 R 1965/70
Jeep Avenger (FWD)395 km363,0−8,1%15,7 kWt/100 km14,1Summit215/55 R1851/54
MG 5 (FWD)380 km396,04,2%17,9 kWt/100 km15,8Luxury215/50 R 1757,4/61,1

(JAC-en hadde bare øyeblikksavlesninger, ikke totalforbruk.)

Rekkeviddetesten vinter 2023

29 biler var med, hvorav én prototype – Hongqi EHS9 med større batteri. Dagen bød på klassisk, norsk vinter, der temperaturene stort sett lå mellom minus fem og minus ti.

Fra sjåførene som kom seg helt opp på fjellet, ble det uoffisielt meldt om minus nitten grader. Dermed stoppet en del biler tidligere enn antatt, men ikke desto mindre ble det levert en vinterrekord: Tesla Model S tilbakela 530 kilometer.

Her er reportasjen fra testen

VINTER 2023 (Vær: Stor sett sol, -5 til -10 grader)

Bilmodell WLTP-rekkevidde (oppgitt, km) Rekkevidde (målt, km) Avvik i prosent Forbruk (oppgitt) kWt/100 km Forbruk (målt) kWt/100 km Utstyrsnivå Dekk Batteripakke netto/brutto (kWt)
Tesla Model S634530−16,40%17,517,4Standard255/45-19 (f) 285/40-19 (b)95/100 (estimert)
Tesla Model X Plaid543444−18,23%21,421,2Standard265/45-20 (f) 275/45-20 (b)95/100 (estimert)
BMW i4 eDrive40565434−23,19%16,918,3Fully charged245/45-1880,7/83,9
NIO ET7580434−25,17%1922Standard245/50-19100/ikke oppgitt
BMW i7 xDrive60595424−28,74%19,423,2Individuelt konfigurert255/45-20 (f) 285/40-20 (b)101,7/105,6
Mercedes EQE 300614409−33,39%16–18,821,6Godt utstyrt premium plus255/45-1989/ikke oppgitt
Byd Han521406−22,07%18,520,3Executive pack245/45-1985,4/ikke oppgitt
Nissan Ariya 2WD533400−24,95%18,1–18,419,5Advance235/55-1987/91
Voyah Free501391−21,96%20,225,3Standard255/45-20106/100
Hongqi E-HS9 prototype 120 kWt515389−24,47%27,6Prototype255/50-20111,5/120
Volkswagen ID. 5 Pro526378−28,14%1719,8Standard235/55-19 (f) 255/50-19 (b)77/82
MG ZS LR440352−20,00%17,818,7Luxury215/50-1769,9/72,9
Kia EV6 GT424349−17,69%20,621,2GT255/40-2177,4/ikke oppgitt
Hyundai Ioniq 5 4WD454345−24,01%19,121Premium og vision pack255/45-2077,4/ikke oppgitt
Kia Niro EV460343−25,43%16,218,2Active plus215/55-1764,8/ikke oppgitt
MG 4425338−20,47%16,617,9Luxury205/50-1661,7/64
Skoda Enyaq Coupe RS510338−33,73%17,221,3RS iV235/55-19 (f) 255/50-19 (b)77/82
BMW iX1 xDrive30428337−21,26%17,319,9Fully charged225/55-1864,7/66,5
Tesla Model Y 2WD455337−25,93%15,716,6Base autopilot255/45-1957.5/60 (estimert)
Mercedes EQB 250452334−26,11%15,4–17,119,6Standardutg. m/advanced + kjøreassistent235/55-1866,5/ikke oppgitt
JAC e-JS4433323−25,40%Nordic edition225/45-1865,7/68,8
Toyota BZ4X 2WD503323−35,79%14,719,3Active tech235/60-1864/71,4
Renault Megane E-tech428318−25,70%16,418,7Iconic215/45-2060/Ikke oppgitt
Maxus Euniq6354317−10,45%21,521,1Exclusive235/55-1870/ikke oppgitt
MG 5380313−17,63%17,918,2Luxury215/50-1757/61,1
BYD Atto 3420311−25,95%15,620,1Comfort trim215/65-1660,48/ikke oppgitt
Volkswagen ID Buzz408310−24,02%21,424,7Standard235/55-19 (f) 255/50-19 (b)77/82
MG Marvel R370308−16,76%20,921,6Performance235/45-1965/69,9
Hongqi E-HS9465303−34,84%2229Exclusive255/55-2095,3/99

(JAC-en hadde bare øyeblikksavlesninger, ikke totalforbruk.)

Rekkeviddetesten sommer 2022

31 biler deltok, resultatene var overraskende blandet. Regn og litt kjølig sommervær spiste mer rekkevidde-kapasitet enn mange hadde regnet med.

Her er reportasjen fra testen

SOMMER 2022 (Vær: Skiftende skydekke, spredte regnbyger, 7-15 grader)

Bilmodell WLTP-rekkevidde (oppgitt) Rekkevidde (målt) Avvik i prosent Forbruk (oppgitt) kWt/100 km Forbruk (målt) kWt/100 km Utstyrsnivå Dekk Batteripakke
Audi e-tron Q4 40498 km460,9 km-7,4518,116,1Business235/55 R19 – 255/50 R19 (b)77/82
Audi e-tron Q4 50 quattro459 km459,6 km0,1319,316,6Business Plus235/55 R19 – 255/50 R19 (b)77/82
BMW i4 eDrive40565 km583,6 km3,2916,914,3Fully Charged245/45 R1880,7/83,9
BMW i4 M50497 km521,1 km4,8519,016,1Supercharged245/40 R1980,7/83,9
BMW iX xDrive40400 km399,4 km-0,1520,817,6Fully Charged275/40 R2271/76,6
BMW iX xDrive50591 km568,5 km-3,8121,419,0Fully Charged265/50 R22 – 255/50 R22 (b)105,2/111,5
BYD Tang400 km407,6 km1,9021,6NAExecutive265/40 R2286,4/ikke oppgitt
Cupra Born424 km376,0 km-11,3215,514,8First215/50 R1958/62
Ford Mustang Mach-E GT500 km436,6 km-12,6820,021,1GT245/45 R2091/99
Hongqi EHS-9465 km371 km-20,2222,0NAExclusive265/45 R2190/99
Hyundai Ioniq 5 RWD481 km446 km-7,2816,814,9Premium235/55 R1972,6/ikke oppgitt
Kia EV6 4WD484 km459,2 km-5,1218,017,0GT Line255/45 R20XL77,4 kWh
Kia EV6 RWD528 km500,2 km-5,2716,514,8Exclusive235/55 R1977,4 kWh
Maxus Euniq6354 km388,4 km9,7221,017,6Executive235/55 R1870/ikke oppgitt
Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC518 km443 km-14,48NA20,7Premium plus, MBUX Hyperscreen, Drive Assist265/40 R20 – 295/35 R20 (b)96,12/100
Mercedes-Benz EQB 350 4MATIC407 km411 km0,98NA16,3AMG-trim, Advanced Plus, Drive Assist235/55 R1866,5/69,7
Mercedes-Benz EQS 450+711 km620 km-12,80NA17,5Premium, AMG exterior, Drive Assist265/40 R21107,8/120
Mercedes-Benz EQS 580 4MATIC647 km596 km-7,88NA18,5Premium plus, MBUX Hyperscreen, Drive Assist, Manufaktur interior, AR head-up265/40 R21107,8/120
MG ZS Long Range440 km443 km0,6817,815,0Luxury215/55 R17Ikke oppgitt/69,9
NIO ES8500 km443,6 km-11,2821,517,7Signature Edition225/40 R22 – 265/40 R22 XL (b)Ikke oppgitt/100
Polestar 2 LR Dual Motor477 km446,6 km-6,3719,4-20,217,1Plus245/45 R19 XL75/78
Polestar 2 LR Single Motor517 km520,6 km0,7017,1-18,614,7Plus245/45 R19 XL75/78
Porsche Taycan 4 Cross Turismo412 km403 km-2,1825,021,7Porsche Code PNFHND46265/35 ZR21 XL – 305/30 ZR21 XL (b)83,7/93,4
Renault Mégane E-tech428 km413 km-3,5017,114,0Iconic215/45 R2060/60
Skoda Enyaq Coupe RS491 km497 km1,2217,814,9RS235/45 R21 – 255/40 R21 (b)77/82
Skoda Enyaq iV80X481 km446 km-7,2818,216,8Sportline235/45 R21 – 255/40 R21 (b)77/82
Tesla Model Y LR Dual Motor507 km545 km7,5016,913,2Long Range All-Wheel Drive255/45 R19Ikke oppgitt/74
Volvo C40 Recharge437 km418,7 km-4,1921,118,1C40 Recharge Twin Ultimate235/45 R20 – 255/40 R20 (b)75/78
VW ID.4 GTX466 km428 km-8,1518,917,5Pro Limited235/45 R21 – 255/40 R21 (b)77/82
VW ID.5 GTX473 km453 km-4,2318,716,9Pro Performance235/45 R21 – 255/40 R21 (b)77/82
Xpeng P7470 km436 km-8,1519,417,5AWD245/45 R1978/80

Rekkeviddetesten vinter 2022

31 biler var med, og ingen klarte WLTP-rekkevidde, naturlig nok, selv om det ikke var sprengkaldt. Det var ingen store overraskelser i denne testen.

Les detaljene fra testen her

VINTER 2022 (vær: Lettskyet, fra 0 til -10 grader)

Bilmodell WLTP-rekkevidde (oppgitt) Rekkevidde (målt) Avvik i prosent Forbruk (oppgitt) kWt/100 km Forbruk (målt) kWt/100 km Utstyrsnivå Dekk Batteripakke
Tesla Model 3 LR Dual motor614 km521 km−15,1514,714,8Standard255/45 R19Ikke oppgitt
Mercedes-Benz EQS 580 4matic645 km513 km−20,4718,320,7AMG-pakke265/40 R2190/107,8
BMW iX xDrive50591 km503 km−14,8921,421,0Kun individuelt utstyrt255/50 R21105,2/111,5
Tesla Model Y LR Dual motor507 km451 km−11,0516,915,8Standard235/45 R18Ikke oppgitt
Volkswagen ID.3 PRO S539 km435 km−19,2916,317,3Bl.a. førerass.- og intr.top sport-pakke215/50 R1977/82
Kia EV6 2WD528 km429 km−18,7516,517,3Exclusive77,4/–
Kia EV6 4WD484 km428 km−11,5718,017,6GT Line235/55 R1977,4/–
NIO ES8 LR 7-seter488 km425 km−12,8821,519,1Signature Edition265/45 R21100/100
Volkswagen ID.4 Pro485 km414 km−14,6418,418,4Pro235/50 R20 T XL (f) – 255/45 R20 T XL (b)77/82
Hyundai Ioniq 5 2WD481 km408 km−15,1816,817,2Premium235/55 R1972,6/77,4
BMW i4 M50497 km406 km−18,3119,019,6Supercharged245/40 R1980,7/93,9
Skoda Enyaq iV80X477 km403 km−15,5118,219,0Bl.a. Komfortpakke Pluss235/55 R19 (f) – 255/50 R19 (b)77/82
Porsche Taycan 4 Cross Turismo456 km402 km−11,8422,421,5-R2083,7
Polestar 2 LR Single motor517 km400 km−22,6318,617,9Standard245/45 R1975/78
Audi e-tron GT463 km392 km−15,3321,120,6Bl.a. Assistentpakke Plus245/45 R20 (f) – 285/40 R20 (b)85/93,4
Xpeng P7470 km383 km−18,5119,416,2High Performance245/45 R1980,9/–
Audi e-tron Q4 40485 km380 km−21,6518,619,8Bl.a. Assistentpakke Plus235/50 R19 (f) – 255/50 R19 (b)76,6/82
Hyundai Ioniq 5 4WD (19-tommer)460 km369 km−19,7817,718,8Premium235/55 R1972,6/77,4
BYD Tang400 km356 km−11,0021,623,4Executive Pack265/40 R2286,4
Volkswagen ID.4 GTX466 km353 km−24,2018,621,7Bl.a. førerass.- og intr.top sport-pakke235/50 R20 (f) – 255/45 R20 (b)77/82
Audi e-tron Q4 50 quattro459 km349 km−23,9719,121,4Businesspakke Plus235/50 R20 (f) – 255/45 R20 (b)76,6/82
Skoda Enyaq iV80509 km347 km−31,8317,720,3Bl.a. Komfortpakke Pluss235/55 R19 (f) – 255/50 R19 (b)77/82
Tesla Model 3 SR448 km346 km−22,8714,015,4Standard235/45 R18Ikke oppgitt
Polestar 2 LR Dual motor476 km340 km−28,5720,221,8Standard245/45 R1975/78
Cupra Born395 km339 km−14,1815,416,9First Born215/50 R1958/62
Volvo C40 Recharge437 km333 km−23,8021,122,3Recharge Pro235/50 R19 (f) – 255/45 R19 (b)75/78
Mercedes-Benz EQA 250401 km331 km−17,4617,719,5AMG-pakke235/50 R1966,5/79,8
BMW iX xDrive40402 km316 km−21,3920,721,6Fully Charged255/50 R2171/76,6
Mercedes-Benz EQB 350 4matic407 km315 km−22,6018,120,8AMG-pakke235/50 R1966,5/79,8
Opel Mokka-e338 km263 km−22,1916,216,4Ultimate215/60 R1745/50
Peugeot e-2008320 km228 km−28,7515,617,9GT Pack215/55 R1845/50

Rekkeviddetesten sommer 2021

21 biler var med i sommertesten. Tre av dem gikk kortere enn WLTP. Tesla Model 3 LR gikk lengst, ikke overraskende, mens BMW iX3 gjentok de overraskende sterke resultatene fra vintertesten. SUV-en gikk 23 prosent lengre enn oppgitt WLTP.

Les detaljene fra testen her.

SOMMER 2021 (vær: Lettskyet, pent vær, 15-20 grader)

Bilmodell WLTP-rekkevidde (oppgitt) Rekkevidde (målt) Avvik i prosent Forbruk (oppgitt) kWt/100 km Forbruk (målt) kWt/100 km Utstyrsnivå Dekk Batteripakke
Tesla Model 3 LR614 km654,9 km6,6614,812,4Long Range AWD235/45 R1882
Ford Mustang Mach-E RWD610 km617,9 km1,3016,515,0Teknopakke + panoramatak225/60 R1888/99
Ford Mustang Mach-E AWD540 km551,9 km2,2018,716,0AWD Long Range Rapid Red225/55 R1988/99
Volkswagen ID.3 Pro S539 km564,0 km4,6416,213,5Pro S 5-seter215/50 R1977/82
Skoda Enyaq520 km522,0 km0,3817,214,5iV80 High + Suite235/45 R21 (f) – 255/40 R21 (b)77/82
Hyundai Kona484 km537,0 km10,9514,712,1Premium Long Range215/55 R1764
Volkswagen ID.4 1st Max487 km532,0 km9,2418,214,51st Max235/45 R21 (f) – 255/40 R21 (b)77/82
Polestar 2470 km467,0 km−0,6415,616,6Standard (Snart Long Range Dual Motor Launch Edition)245/45 R1975/78
Audi e-Tron GT quattro468 km528,1 km12,8420,116,1GT quattro Pro265/35 R21 (f) – 305/30 R21 (b)83,7/93,4
Ioniq 5460 km502,0 km9,1317,714,4Premium235/55 R1972,6
Xpeng G3451 km438,9 km−2,6814,7-Premium215/55 R1766
BMW iX3450 km556,2 km23,6019,013,3Fully Charged Edition245/45 R20 (f) – 275/40 R20 (b)74/80
Tesla Model 3 SR448 km454,4 km1,4314,212,2Standard Range Plus RWD235/45 ZR1865
Volkswagen ID.3 1st Plus420 km421,0 km0,2416,213,31st Plus215/50 R1958
Mercedes EQA417 km451,8 km8,3518,115,0Progressive Edition235/55 R1866,5
Volvo XC40 Recharge415 km445,4 km7,3324,017,5Recharge P8 AWD235/50 R19 – 255/45 R1975/78
Citroën ë-C4350 km345,0 km−1,4314,313,1Shine195/60 R1846/50
Opel Mokka-e324 km332,4 km2,5915,613,8Ultimate215/55 R1846/50
Fiat 500298 km307,8 km3,2914,912,4La Prima Kabriolet205/45 R1742
Honda e210 km236,2 km12,4817,813,4Advanced205/45 ZR17 (f) – 225/45 R17 (b)32/35,5
Mazda MX-30200 km219,6 km9,8019,013,2Cosmo215/55 R1835,5

Rekkeviddetesten vinter 2021

Vi hadde 27 biler klar til test i sprengkulde i januar, men måtte utsette på grunn av pandemien.

Seks uker senere fikk vi kjørt en nedskalert test med et knippe av de nye eller forbedrede modellene.

Ingen store overraskelser, men en forbedret Tesla Model 3 (som kom lengst) og BMWs nye SUV iX3 hadde særlig positive resultater – sistnevnte kom nesten like langt som oppgitt rekkevidde.

Les detaljene fra testen her.

VINTER 2021: De 10 testbilene i foto-parade på Gålå.

VINTER 2021 (overskyet oppholdsvær, fra pluss 3-4 grader ved start til ned mot -5 på slutten)

Bilmodell WLTP-rekkevidde (oppgitt) Rekkevidde (målt) Avvik i prosent Forbruk (oppgitt) kWt/100 km Forbruk (målt) kWt/100 km Utstyrsnivå Dekk
Ford Mustang Mach-E610 km502 km−17,7016,519,02WD225/60 R18
Tesla Model 3580 km514 km−11,3714,813,6Long Range235/45 R18
Ford Mustang Mach-E 4WD540 km430 km−20,3718,720,0AWD Long Range225/60 R18
Polestar 2468 km344 km−26,4919,321,0Standard245/45 R19
Xpeng G3451 km341 km−24,3914,716,7Smart215/55 R17
BMW iX3450 km432 km−4,0019,017,0Fully Charged Edition245/50 R19
VW ID.3418 km340 km−18,6615,816,6First Plus215/55 R18
XC 40 Recharge P8409 km332 km−18,8223,921,8Recharge Pure Electric P8255/45 R19 og 255/50 R19 (bak)
Citroën ë-C4337 km261 km−22,5514,216,3Shine195/60 R18
Lexus UX 300e309 km257 km−16,8217,019,0Premium215/60 R17

En supplerende test ble kjørt i NAF-regi noen dager senere, etter samme rute og modell, med disse bilene:

VINTER 2021 supplerende test i NAF-regi (overskyet, fra 0 grader til -5, våt veibane)

Bilmodell WLTP-rekkevidde (oppgitt) Rekkevidde (målt) Avvik i prosent Forbruk (oppgitt) kWt/100 km Forbruk (målt) kWt/100 km Utstyrsnivå Dekk
Porsche Taycan464 km385 km−17,0221,121,04S PBP265/35 ZR21 og 305/30 ZR21 (bak)
Mini Cooper SE230 km173 km−24,78230,015,2SE Experience195/55 R16
Opel Corsa e337 km251 km−25,5116,816,7Elegance205/45 R17
Peugeot e-208340 km240 km−29,4114,717,7GT205/45 R17
DS 3 Crossback e-Tense320 km250 km−21,8714,717,1Grand Chic215/55 R18
Fiat 500 Icon300 km230 km−23,3314,715,6IconIkke kjent
Mazda MX-30200 km165 km−17,5019,018,0First EditionIkke kjent
Honda e210 km162 km−22,8517,819,2AdvancedIkke kjent

Rekkeviddetesten sommer 2020

Denne sommertesten viser at rekkevidde-anslagene kan slå begge veier: Mens alle i vintertesten gikk kortere enn oppgitt, endte samtlige 29 biler i sommertesten lenger enn den oppgitte WLTP-rekkevidden.

Utslagene kan være kjempestore og ulike mellom modellene. Opel Ampera-e, som gikk nesten 30 prosent kortere enn oppgitt i vintertesten, trillet hele 21 prosent lengre enn WLTP-noteringen i fint sommervær.

Les detaljene fra testen her.

SOMMER 2020: Peugeot e-2008 leder an et knippe biler over Venabygdsfjellet.

Du kan klikke her for å komme til ladetesten med detaljer om tid og ladeeffekt på hver enkelt bil.

SOMMER 2020 (pent sommervær, ingen nedbør, 20 grader)

Bilmodell WLTP-rekkevidde (oppgitt) Rekkevidde (målt) Avvik i prosent Forbruk (oppgitt) kWt/100 km Forbruk (målt) kWt/100 km Utstyrsnivå Dekk
Tesla Model S610 km645 km5,7319,013,9Long Range245/45 R19
Tesla Model 3560 km612 km9,2816,011,9Long Range Dual Motor235/45 ZR18
Tesla Model X507 km546 km7,6922,617,3Long Range255/45 R20
Hyundai Kona480 km568 km18,3314,712,3Premium215/55 R17
Kia e-Niro455 km524 km15,1615,911,9Exclusive215/55 R17
Kia e-Soul452 km520 km15,0415,712,2Exclusive215/55 R17
Xpeng G3450 km506 km12,4414,713,1Smart215/55 R17
Porsche Taycan450 km475 km5,5521,117,44S PBP265/35 ZR21 og 305/30 ZR21 (bak)
Jaguar I-Pace436 km454 km4,1221,217,8Nordic EditionR20
Opel Ampera-e423 km512 km21,0416,511,4Premium215/50 R17
Mercedes-Benz EQC404 km434 km7,4222,318,2AMG255/40 R21
Renault Zoe380 km453 km19,2117,311,4Intens195/55 R16
Audi e-tron 55 Sportback376 km436 km15,9523,919,8S-Line265/45 R21
Audi e-tron 55370 km399 km7,8324,320,3Advanced Business265/45 R21
Nissan Leaf 62 kWt385 km396 km2,8518,013,7E+Tekna215/50 R17
Peugeot e-208340 km346 km1,7614,713,4GT205/45 R17
Opel Corsa e337 km358 km6,2316,812,9Elegance205/45 R17
DS 3 Crossback e-Tense320 km351 km9,6814,713,3Grand Chic215/55 R18
Hyundai Ioniq311 km342 km9,9613,811,1Premium205/60 R16
Peugeot e-2008310 km332 km7,0915,613,7GT-Line215/55 R18
BMW i3310 km319 km2,9015,512,5120 Ah Fully Charged155/60 R20
Nissan Leaf 40 kWt270 km305 km12,9620,611,9N-Connecta215/50 R17
MG ZS EV263 km310 km17,8718,613,7Luxury215/50 R17
Skoda Citigo-e iV258 km280 km8,5216,0N/AStyle185/50 R16H
Seat Mii Electric258 km278 km7,7514,610,3Launch Edition175/65 R14
VW e-Up!251 km289 km15,1014,59,7Entry165/65 R15
Mini Cooper SE234 km272 km16,2315,811,3Experience195/55 R16
VW e-Golf222 km259 km16,6615,711,4Exclusive205/55 R16
Nissan e-NV200200 km278 km39,0025,913,7Evalia (Premium)185/65 R15

Rekkeviddetesten vinter 2020

I norsk vintervær kan du glemme WLTP-rekkevidden, det vet alle som har litt erfaring som elbil-eiere. Men hvor mye kortere går bilene egentlig? I denne testen, som ble gjort i moderat vintertemperatur og med litt slaps i veien på deler av turen, endte bilene mellom 10 og 30 prosent bak den lovede rekkevidden.

De tre Tesla-modellene gikk aller lengst, men også populære modeller som Hyundai Kona og Audi e-tron 55 hadde meget gode resultater.

Les detaljene fra testen her.

VINTER 2020: Lille Skoda Citigo-e iV først i rekka på Hafjell.

Du kan klikke her for å komme til ladetesten med detaljer om tid og ladeeffekt på hver enkelt bil.

VINTER 2020 (skiftende, noe sludd, 3 grader ved start, falt til -6 ved stopp for siste bil)

Bilmodell WLTP-rekkevidde (oppgitt) Rekkevidde (målt) Avvik i prosent Forbruk (oppgitt) kWt/100 km Forbruk (målt) kWt/100 km Utstyrsnivå Dekk
Tesla Model S610 km469 km−26,2619,020,0Long Range245/45 R19
Tesla Model 3560 km404 km−27,7918,018,5Long Range Dual Motor235/45 ZR18
Tesla Model X507 km419 km−17,2422,621,7Long Range255/45 R20
Jaguar I-Pace470 km333 km−23,4421,223,4400 PS Auto235/65 R18
Kia e-Niro455 km360 km−20,8115,917,2First Edition215/55 R17
Kia e-Soul452 km352 km−22,1215,718,1Exclusive215/55 R17
Hyundai Kona449 km404 km−9,9115,415,5Premium215/55 R17
Opel Ampera-e423 km296 km−29,8116,520,0Premium215/50 R17
Mercedes-Benz EQC417 km307 km−24,0122,325,4AMG-Line235/50 R 20 og 255/45 R20 (bak)
Audi e-tron Quattro 55415 km341 km−11,4224,324,4Advanced BusinessN/A
Renault Zoe395 km313 km−16,7617,216,1R135 Edition One195/55 R16
Nissan Leaf 62 kWt385 km298 km−22,4218,0N/AE+Tekna215/50 R17
Audi e-tron Quattro 50332 km259 km−13,3823,9N/AAdvanced SportN/A
Hyundai Ioniq311 km269 km−10,1913,813,1Premium205/60 R16
BMW i3310 km245 km−20,7113,115,6120 Ah Fully Charged155/70 R19
Nissan Leaf 40 kWt270 km208 km−22,6320,616,5Tekna205/55 R16
VW e-Golf222 km198 km−10,7715,914,9ExclusiveR16
VW e-Up!251 km226 km−9,9616,013,0EntryR14
Seat Mii Electric260 km226 km−12,1716,013,2Launch EditionR14
Skoda Citigo-e iV260 km220 km−14,7316,013,6StyleR16

Rekkeviddetesten sommer 2019

Den aller første testen vi kjørte bestod av bare 9 biler, og vi kjørte en annen rute enn senere, så resultatene kan ikke sammenliknes med senere tester. Fra start i Oslo gikk turen til Drammen, så til Hønefoss, Bagn, Dokka og Gjøvik før vi endte opp på E6 oppover Gudbrandsdalen.

Som senere ble bilene kjørt på fartsgrensen til de gikk tomme for strøm.

Les detaljene fra testen her.

SOMMER 2019: Noen av testbilene over Storseisundbrua på Atlanterhavsvegen.

SOMMER 2019 (oppholdsvær, 14-15 grader)

Bilmodell WLTP-rekkevidde (oppgitt) Rekkevidde (målt) Avvik i prosent
Tesla Model 3 LR560 km540 km−3,57
Kia e-Niro455 km497 km9,23
Kia e-Soul452 km481 km6,41
Hyundai Kona449 km532 km18,48
Opel Ampera-e423 km423 km0,00
Nissan Leaf 62 kWt385 km418 km8,57
BMW i3310 km323 km4,19
Nissan Leaf 40 kWt270 km288 km6,66
VW e-Golf229 km215 km−6,11

(PS: Denne testen ble kjørt etter en helt annen rute enn de senere testene)