TAKLER HYTTEVEIEN: Taycan Cross Turismo kan leveres med tre centimeter ekstra bakkeklaring og et ekstra kjøreprogram for dårlig vei.
TAKLER HYTTEVEIEN: Taycan Cross Turismo kan leveres med tre centimeter ekstra bakkeklaring og et ekstra kjøreprogram for dårlig vei.

Porsche Taycan Cross Turismo avduket:

Nå er den elektriske «hytte-Porschen» i salg

– Som skapt for norske bilkunders preferanser, hevder Porsche om Taycan-varianten Cross Turismo som nå kan bestilles fra 848.000 kroner.

Publisert Sist oppdatert

Det er ikke lenge siden vi kunne vise bilder fra testing av denne bilen i en lett kamuflert versjon, men nå er Porschen ute av sekken – og offisielt avduket.

Den mestselgende Porsche-modellen tilbys dermed i en variant som antakelig er bedre tilpasset behovene til en hel del av de norske kundene.

«Norskere» versjon

Én ting er den mer praktiske utformingen, halvveis mellom kombikupé og stasjonsvogn, som gir assosiasjoner til den klassiske shooting brake-fasongen.

En annen er tilvalget Offroad-pakke, som gir den lille ekstra bakkeklaringen på opptil tre centimeter, samt et ekstra kjøreprogram for vanskelige føreforhold.

Det burde gjøre den til et bedre valg enn dagens Taycan for å komme de siste meterne til hytta eller vintersportsstedet når forholdene ikke er de beste.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">VERDENSPREMIERE:</span> Bilen ble vist i Hyperbowl Studio i München av ingen ringere enn alpint-esset Aksel Lund Svindal.
VERDENSPREMIERE: Bilen ble vist i Hyperbowl Studio i München av ingen ringere enn alpint-esset Aksel Lund Svindal.
<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">SUPER-RASK: </span>Som vanlig Taycan er Cross Turismo-utgaven rask både på veien og til å lade, takket være 800-voltssystemet som gjør den til en racer også ved ladestolpene.
SUPER-RASK: Som vanlig Taycan er Cross Turismo-utgaven rask både på veien og til å lade, takket være 800-voltssystemet som gjør den til en racer også ved ladestolpene.
<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">AKTIV LIVSSTIL:</span> Porsche har utviklet en egen sykkelholder for Taycan Cross Turismo, som kan holde opptil tre sykler. Ikke nok med det: De lanserer samtidig to elsykkel-modeller - E-bike Sport og E-bike Cross.
AKTIV LIVSSTIL: Porsche har utviklet en egen sykkelholder for Taycan Cross Turismo, som kan holde opptil tre sykler. Ikke nok med det: De lanserer samtidig to elsykkel-modeller - E-bike Sport og E-bike Cross.

Alle med PBP-batteri

– Porsche Taycan har blitt en kjempesuksess, nå kommer versjonen som tilfører plass og økt fremkommelighet, sier Morten Scheel, som er administrerende direktør for Porsche Norge.

– Selvsagt kommer den nye modellen til å levere kjøreopplevelse som vi kjenner fra Taycan, i et design tilpasset en aktiv livsstil. Den nye Taycan Cross Turismo er som skapt for norske bilkunders preferanser, sier Scheel.

Det største batteriet, Performance Battery Plus (PBP), er standard i alle versjonene av Taycan Cross Turismo, med en totalkapasitet på 93,4 kWt. Det samme gjelder for firehjulstrekk og luftfjæring.

De første bilene vil bli levert norske kunder før sommeren, kan importøren opplyse.

Versjonene er som følger:

Taycan 4 Cross Turismo: Kr. 848.000 - 380 hk - (476 hk med overboost power med Launch Control) - 0-100 km/t: 5,1 sekunder, toppfart 220 km/t, rekkevidde (WLTP): 389 – 456 km

Taycan 4S Cross Turismo: Kr 1.021.900 - 490 hk - (571 hk med overboost power med Launch Control - 0-100 km/t: 4.1 sekunder, toppfart 240 km/t, rekkevidde (WLTP): 388 – 452 km

Taycan Turbo Cross Turismo: Kr 1.403.900 - 625 - (680 hk med overboost power med Launch Control), akselerasjon 0-100 km/t: 3,3 sekunder, toppfart 250 km/t, rekkevidde (WLTP): 395 – 452 km

Taycan Turbo S Cross Turismo: Kr 1.702.900 - 625 hk (761 hk med overboost power med Launch Control) - 0-100 km/t: 2.9 sekunder, toppfart 250 km/t, rekkevidde (WLTP): 388 – 419 km.