<b>SPENNENDE:</b> XPeng P7 kommer ut til norske kunder på forsommeren 2021.
SPENNENDE: XPeng P7 kommer ut til norske kunder på forsommeren 2021.

Motor først med å kjøre Xpeng P7 i Europa:

Imponerende bra Tesla-konkurrent

Motor har fått teste den aller første Xpeng P7 som har satt hjulene på europeisk asfalt. Konklusjon: Den kinesiske Tesla-rivalen er oppsiktsvekkende god.

Publisert Sist oppdatert

Xpeng

  • Stiftet i 2014.
  • Hovedkontor i Guangzhou i Kina.
  • Den mellomstore SUV-en Xpeng G3 kommer på norske veier i løpet av året, med en startpris rett under 400.000 kroner.
  • I 2021 kommer den større Coupe-sedanen P7, som Motor nå har kjørt.
  • Bilen er det første eksemplaret som er kommet til Europa.

Vi har fått noen sterke signaler om hva kineserne er i stand til å utrette på elbilmarkedet.

Xpeng P7 er det kraftigste så langt.

Inntil videre er de fleste kinesiske nykommerne ganske teoretiske, i den forstand at de færreste faktisk har kjørt bilene.

Men på papiret har de solide spesifikasjoner.

Og de fleste av de mer eller mindre produksjonsklare bilene ser lekre ut - både innvendig og utvendig.

XPeng er blant produsentene som har kommet lengst.

Modellen G3 har allerede vært med på Motors rekkeviddetest, med svært gode resultater.

Testing og utvikling

Motor er første medium i verden som kjører Xpeng P7 utenfor Kina. Bilen du ser bilder av, er den eneste på europeisk jord i øyeblikket.

Eksemplaret skal brukes til testing og utvikling før endelige priser og spesifikasjoner for det europeiske markedet blir offisielle.

Det betyr også at Xpeng ikke vil offentliggjøre detaljer om bilene som kommer til Europa før de siste justeringene og oppgraderingene er gjort.

Vi må altså vente på offisielle rekkeviddetall, utstyrsversjoner og priser. Og, ikke minst, ladeløsning tilpasset Europa.

Rykter om CCS

Lillebror G3 er, inntil videre, annonsert med sin CHAdeMO-løsning, som det per idag bare er kommende Lexus UX 300e og aldrende Nissan Leaf, som vil benytte framover.

Det ryktes at også Xpeng vil gå over til CCS-lading på sine europeiske modeller.

Uansett CHAdeMO eller CCS: Ingen elbilprodusent er idag i nærheten av å kunne tilby de ladefasilitetene Tesla har i sitt superladernettverk.

Solid inntrykk

Motor har ikke disponert P7 lenge nok til å foreta forsvarlige rekkevidde- og eller ladetester.

Men vi har fått et solid inntrykk av bilens dynamiske egenskaper, komfort og generelle kvalitetsfølelse.

Det er helt opplagt at P7 skal sammenliknes med Tesla Model 3, selv om de utvendige dimensjonene plasserer den nærmere storebror Model S.

I bagasjeromsvolum derimot, ligger den bare noen liter over den mindre og mer folkelige Model 3. 440 liter mot Teslas 425, inkludert «frunken».

Det er også Model 3, og etter hvert den litt høyere Model Y, som for tiden får det meste av oppmerksomheten i utviklingsarbeidet hos Tesla.

Følgelig markerer disse modellene også målestokken for konkurrentene.

Mindre hjulstøy

Etter noen timers kjøring både i og rundt hovedstaden, kommer vi til minst én opplagt konklusjon i Xpengs favør når vi sammenlikner med Model 3:

  • Hjulstøyen er merkbart lavere.

Der hvor Model 3 er krevende for øret og tålmodigheten, har Xpeng P7 et vesentlig mer behagelig lydbilde selv på den særpregete grove norske asfalten, og til tross for de brede (245 mm.) 19-tomsdekkene.

Bla i bildekarusellen med pilene oppe til høyre/venstre i bildet:

Rammeløse dører

Frekvensene gjør det mulig å holde en samtale selv i høyere hastigheter. En aldri så liten kinesisk knockout akkurat på dette området. Og en viktig faktor for mange.

Også interiørkvaliteten virker svært solid. Et hakk opp fra en Model 3, etter vår oppfatning.

Skjøter og overganger er godt tilpasset, og de rammeløse dørene har den kompakte lyden som for mange er en slags første følelse av kvalitet.

Så er selvsagt ikke opplevd kvalitet på en ny bil det samme som faktisk kvalitet på en bil som har gått noen år.

Påfallende likt Tesla

Overflatene er passe eksklusive å se på og behagelige å berøre. I vår testbil var det rødt nappaskinn.

Kanskje ikke vår farge, men gjerne vår kvalitet.

Som vi allerede har erfart med den litt mindre og rimeligere Xpeng G3, så kopierer og etterlikner kineserne Tesla på et nivå som kan defineres et sted mellom påfallende og skamløst.

At Xpeng benytter seg av Teslas mange åpne patenter, er velkjent.

I tillegg er det en pågående rettstvist mellom Tesla og Xpeng, der en medarbeider skal ha sluttet i Tesla og begynt hos Xpeng - og tatt med seg sensitive opplysninger knyttet til selvkjøringsfunksjonene.

Minste flua i lakken

Utseendemessig er profilen til P7 nærmest identisk Model S.

Du skal zoome omtrent inn til den minste flua på lakken for å finne forskjeller i design på for eksempel sidevinduer og dører.

Det brede hoftepartiet bakover på bilen er også det samme. I tillegg kjenner vi igjen de utvendige dørhåndtakene fra Model 3.

Elegante og aerodynamisk, men ikke spesielt grepsvennlige.

Men rett forfra og bakfra har P7 en egen identitet, med sine smale lyktebånd og oppdelte lyspunkter.

Ute i trafikken framstår utseendet som tungt og eksklusivt.

Nedskalert Model S

Også innvendig har P7 mer identitet en lillebror G3, som nærmest er en nedskalert Model S.

Men Teslas filosofi råder også her:

De fleste funksjoner betjenes fra en stor og sentralt plassert skjerm. Men i P7 er skjermen horisontal og mer integrert i resten av instrumentpanelet enn på Model 3.

Funksjonene er nærmest uendelige – også det i Teslas ånd. Her holder det ikke med noen timers prøvekjøring for å utforske.

Men P7 skal være klargjort for selvkjøring på nivå 3, altså at bilen kan kjøre uten førerassistanse på veier med god merking.

Fingerspiss-nivå

For å takle disse utfordringene, er bilen utstyrt med 12 sensorer, fem radarer og 14 kameraer som overvåker både bil og omgivelser.

Porsche har visstnok bidratt med ekspertise i utvikling av hjulopphenget. Det arbeidet bør man inn på lukket område for å vurdere på fingerspissnivå.

Men P7 virker svært presis og potent under litt aktiv kjøring. De 424 hestene i versjonen med firehjulsdrift har absolutt et understell som henger utmerket med innenfor fornuftens grenser.

Batteristørrelsen er oppgitt til 81 kWt. Offisielle rekkeviddetall basert på den europeiske normen (WLTP) foreligger som nevnt ikke.

Fra 650 til 500 km

Men Xpeng har gjort målinger etter den foreldede NEDC-normen, og der oppgir de 706 kilometer på modellen «Long Range» med bakhjulsdrift, 263 hester og utstyrsgraden «Standard».

Med denne målestandarden, havner en sammenliknbar Tesla Model 3 på 668 kilometer.

Toppmodellen av P7 med firehjulsdrift, 424 hester og utstyrsgrad «Premium», har en oppgitt rekkevidde på 562 kilometer.

Omtrentlig omregnet til WLTP-normen, vil vi anslå at P7-modellene som kommer til Norge - trolig med en godt utstyrt bakhjulsdrevet versjon som rimeligste modell - vil ha et spenn i rekkevidde fra opp mot 650 kilometer til ned mot 500 kilometer.

Bedre komfort

Pris blir selvfølgelig en helt avgjørende faktor for suksessen til Xpeng P7.

Som et ferskt kinesisk merke og uten Teslas unike ladenettverk, er det opplagt at den må friste med mer utstyr – og etter vårt inntrykk, bedre komfort – for pengene enn Model 3.

En Model 3 med firehjulsdrift og 560 kilometer rekkevidde, koster i dag 485.000 kroner. Billigste modell, med bakhjulsdrift og 40 kilometer rekkevidde, koster 431.000 kroner.

Leveringstidspunkt for P7 er i skrivende stund usikkert. Tidligere er andre kvartal i 2021 kommunisert.

Særdeles fin

Men med den første modellen på europeisk jord, følger det også et slør av rykter og motstridende informasjon.

Det som er et faktum, er at P7 blir en særdeles fin bil hvis den får en konkurransedyktig pris.

OBS: Xpeng har inngått en avtale om servicetjenester med Mega og NAF om å håndtere service, garanti-inspeksjoner og reparasjoner for det kinesiske bilmerket. NAF er eier og utgiver av Motor og motor.no, som redigeres og utgis i tråd med Redaktørplakaten – en erklæring som gir redaktøren full frihet til å utforme mediets innhold og en plikt til å trekke seg dersom eiere eller andre griper inn i denne friheten.