Hvordan klarer et gammelt dekk seg mot det som kommer rett fra fabrikken? I årets vinterdekktester har vi tatt med det vanligste dekket på markedet: Det brukte.
Bør du investere i nye dekk eller beholde de gamle en vintersesong til? Vis oss den bileieren som ikke har fundert frem og tilbake over dét spørsmålet.
Derfor har vi tatt med brukte dekk i denne testen: både piggdekk og piggfritt.
Å ta med brukte dekk gir oss mange svar, men ett av dem er viktigere enn de andre – og bør få deg til å tenke både to og tre ganger før du velger et billig budsjettdekk.
Under finner du, i rekkefølge:
● Testprosedyre.
● Piggdekk: Åtte enkelttester (syv nye og ett brukt) og rapport fra testingen. Samt sammenliknbare tall i en egen tabell.
● Piggfrie dekk: Det samme – enkelttester, hvorav én av bruktdekk. Pluss rapport og tall.
● Egen sak om alle detaljene i testene, lenket inn i både piggdekk- og piggfri-delene.
● Poengberegning.
Slik tester vi:
● Is- og snøtestene er gjennomført
med forhjulsdrevne Volkswagen Golf i Älvsbyn i Sverige i begynnelsen av februar.
De elektroniske assistansesystemene ABS og antisladd var innkoblet, med
antisladdsystemet i sportsmodus for å tillate litt mer hjulspinn og
sladd-vinkel for å forsterke dekkenes karakter – og å gi bedre flyt i
kjøringen.
● Brems- og akselerasjonstestene er
utført med tohjulsdrevne VW Golf i Arctic Falls Indoor utenfor Piteå i Sverige.
Målingene startet og sluttet ved 5 km/t, i stedet for stillestående, for å
minimere feilmarginer som kunne oppstå av bilens egen teknologi (ABS og
antispinn).
● Asfaltmålingene på tørt og vått
underlag ble gjennomført i Tammersfors i Finland i begynnelsen av mai, også med
VW Golf som testbiler. Drivstoffmålingen er gjort på en rundbane i jevn
hastighet (60 km/t) med en VW Golf GTI.
● Ved samtlige testdisipliner
justeres resultatene mot et dedikert referansedekk som ikke er med i selve
testen, men som anvendes flittig for å se hvordan grepnivået endres over tid.
● Alle dekk har dimensjonen 225/45
R17. Hastighetsindeks H = 210 km/t, T = 190 km/t.
Klikk på bildene under for å se omtalene og poeng for hvert enkelt dekk.
Her finner du først oversikten over poeng og lenker til de enkelte piggdekkene. Under disse kan du lese omtalen av piggdekktesten. Testene av de piggfrie dekkene kommer deretter.
Hvis vinterdekkenes mønsterdybde er under 3,0 millimeter, så er de ulovlige å kjøre med. Det gjelder fra 1. november til og med første søndag etter 2. påskedag.Men piggdekk ruller for det meste på veier med
lav friksjon – is, snø eller våt asfalt – som ikke sliter så hardt.
Derfor har de ofte mye mønster igjen, selv når det har gått noen år.
Så hva skal man tenke når dekket ser bra ut, men gummien nærmer seg åtte års alder?
For å få svar har vi tatt med et pent brukt gammelt dekk i årets store vinterdekktest.
Poengoversikt piggdekk
Disiplin
Maks poeng
Nokian
Michelin
Goodyear
Falken
Continental
Hankook
Goodride
Bruktdekk
Akselerasjon på is
5
5
5
4
3
2
3
2
1
Bremsing på is
15
15
15
15
12
6
9
6
3
Kjøring på is
15
15
12
12
9
9
6
3
6
Poeng på is
35
35
32
31
24
17
18
11
10
Akselerasjon på snø
5
4
4
5
4
4
4
4
4
Bremsing på snø
10
8
8
8
10
8
10
10
8
Kjøring på snø
10
10
8
8
8
10
6
4
4
Poeng på snø
25
22
20
21
22
22
20
18
16
Bremsing på våt asfalt
10
6
8
10
8
8
10
6
8
Kjøring på våt asfalt
5
4
3
4
4
5
3
2
2
Vannplaning
5
3
3
4
5
3
4
3
3
Poeng på våt asfalt
20
13
14
18
17
16
17
11
13
Bremsing på tørr asfalt
5
4
5
5
4
4
4
5
5
Kjøring på tørr asfalt
5
3
5
2
2
5
2
4
4
Poeng på tørr asfalt
10
7
10
7
6
9
6
9
9
Drivstofforbruk
5
4
3
2
4
4
5
4
5
Støy
5
3
3
2
2
5
3
4
3
Totalt
100
84
82
81
75
73
69
57
56
Plassering
1
2
3
4
5
6
7
8
Den forsiktig kjørte jokeren i testen er datidens testvinner Nokian Hakkapelitta 8, produsert i begynnelsen av 2015 – slik at gummien var omtrent åtte år gammel da vi kjørte det i ny test nå.
Tross alderen er det omtrent sju millimeter igjen på mønsteret. Noen få pigger har ramlet ut, de gjenværende er slitt, naturlig nok, og utstikket er mindre enn da dekkene var nye.
Russisk dominans
Å få beholde sine brukte dekk en ekstra vinter
er naturlig enda mer interessant enn vanlig for mange, slik som det økonomiske
bildet er nå.
Ved siden av stigende renter, høyere inflasjon
og en generell økning i levekostnadene, har den russiske angrepskrigen i
Ukraina ristet om på dekkindustrien – med lavere produksjon og høyere
priser som konsekvens.
Russland var det største vinterdekkmarkedet av
alle, og mange fabrikker var plassert nettopp der.
Da produksjonen plutselig
skulle flyttes til andre land, sluttet flere av dekkprodusentene å lage de rimeligste merkene – og prioriterte i stedet de dyreste.
Da vi startet på denne vinterens test, fantes
ikke piggdekk tilgjengelig fra Pirelli eller Bridgestone i den dimensjonen vi
tester nå.
Det er spesielt synd i Bridgestones tilfelle,
siden de har en ny generasjon dekk på beddingen.
Annonse
Påbegynt sist høst
Testen startet sist høst hos Vanadis Gummi,
vår pålitelige dekkforhandler i Stockholm.
● Straks de bestilte dekkene dukket
opp, kontrollerte vi at utstikket på piggene var slik regelverket krever.
● Deretter ble dekkene kjørt 50 mil for at piggende skulle sette seg skikkelig.
Et drøyt halvår senere hadde vi et endelig testresultat.
● I mellomtiden kjørte vi runde på runde på
runde på snø- og isbanene i skogene utenfor Älvsbyn i Nord-Sverige (ligger
omtrent på høyde med Mosjøen, byen «midt i Norge»).
● Vi gasset og bremset dagen lang i en
spesialbygd istunnel utenfor Piteå (nesten innerst oppe i Bottenviken).
● Og utpå vårparten undersøkte vi dekkenes
barmarkegenskaper på både våt og tørr asfalt utenfor Tammerfors i Finland.
● Der
målte vi også forbruket på en rundbane og lyttet til dekkstøyen på pigg-slitne
landeveier.
Enkelt sagt: En helt vanlig vinterdekktest,
nøyaktig slik den ble gjennomført året før.
Tre på topp
Når alle måledata blir sammenholdt, er det vårt
subjektive inntrykk at en tet-trio med Nokian, Michelin og Goodyear stikker seg
ut litt ekstra.
Alle tre får høye poengsummer, men på ulike
kvaliteter. Det er derfor verdt å studere tallene i detalj, slik at du velger
deg dekk med optimale egenskaper for det føret du oftest kjører på.
Straks bak de tre i teten kommer de litt
rimeligere alternativene Falken og Hankook, der særlig Falken-dekket utmerker
seg med solid vintergrep til en rimeligere pris.
Det brukte dekket, da?
Med sine slitte pigger understreker dekket den
åpenbare sikkerhetsgevinsten som ligger i en investering i nye dekk. Men bare
hvis du sammenlikner med andre premiumdekk.
Forskjellen mellom åtte år gamle Nokian-dekk
og kinesiske budsjett-dekk er overraskende liten.
Lærdommen er meget tydelig:
Ikke kjøp billige vinterdekk i troen på at
fersk gummi er bedre enn slitte premiumdekk.
Skulle ikke husholdningsbudsjettet ha rom for
kjøp av nye dekk, så bør du legge til side litt penger og satse på ordentlig
utstyr neste høst i stedet.
Det vil både du, miljøet og dine
medtrafikanter tjene på.
PIGGFRIE DEKK
Klikk på bildene under for å se omtalene og poeng for hvert enkelt dekk.
Her finner du oversikten over poeng og lenker til de enkelte piggfrie dekkene. Under disse kan du lese omtalen av testen.
Når vinterdager med snø- og isfrie veier blir stadig vanligere i vårt langstrakte land, øker også interessen for vinterdekk som ikke har noen hundre forstyrrende pigger som bråker mot underlaget.
Men et skikkelig vintergrep uten pigger er en
tøff nøtt å knekke for dekkprodusentene.
På snø og is kreves det følsomme
konstruksjoner med myk gummi som bevarer kontakten med det glatte og ruglete
veidekket.
Et tett mønster, med masse små gummilameller, sørger for at det er mange kanter som forsøker å sikre taket i den glatte isen. Disse lamellene åpner seg og suger inn snø i mønsteret – som i sin tur utnytter snøkrystallenes friksjon for å gripe tak i snøen som ligger på veien.
Annonse
Skarp kontrast
Den løsningen som gjør dette best, står i
skarp kontrast til hva som behøves for å sikre optimalt feste på asfalt.
Spesielt på våt asfalt.
Med mye vann i veibanen kreves det et åpent
mønster med god evne til å transportere vann, for at gummien skal få kontakt med
asfalten.
Derfor finnes det to typer piggfrie dekk: nordiske og mellomeuropeiske (også ofte kalt kontinentale).
Det nordiske dekket er designet for
minusgrader og skal gi grep på is, mens det mellomeuropeiske fokuserer på
kvaliteter for grep på regnvåte veier i noen få plussgrader.
I vår test fokuserer vi på den nordiske
varianten – som dominerer markedet i Skandinavia, og som egner seg for
kjøring på norske veier.
Spennende fra giganter
De store nyhetene i denne kategorien foran
2023/24-sesongen kommer fra Goodyear og Pirelli.
Goodyear har tradisjon for å lage piggfrie
dekk som best bygger bro mellom egenskapene til nordiske og kontinentale dekk,
og tilbyr brukbart isgrep i kombinasjon med klasseledende egenskaper på våte
veier.
Spørsmålet er om Goodyear har tatt vare på den
strategien – eller om de har gjort justeringer i forbindelse med
overgangen til en ny generasjon.
I Pirellis tilfelle er det snakk om et
nygammelt produkt som er hentet inn fra de asiatiske markedene, etter at Pirelli
måtte stenge sin fabrikk i Russland som produserte piggfrie dekk for de
nordiske markedene.
Etterfølgeren kalles for så vidt et «nordisk
friksjonsdekk», men er utviklet for forholdene i Kina og Japan. Det er noe
stivere i konstruksjonen, med mer vekt på asfaltegenskapene enn Pirelli-dekket
som tidligere ble solgt på våre trakter.
Annonse
Bruktdekk i test
Akkurat som i piggdekk-testen har vi tatt med
et brukt premiumdekk som har trillet i åtte år – men stadig er i brukbar
forfatning.
Hvordan tåler et halvslitt, piggfritt dekk tidens tann?
De piggfrie dekkenes mykere gummiblanding
slites raskere enn de hardere piggdekkene, og de kjøres oftere på veier med
høyere andel barmark om vinteren.
Sammenliknet med vårt brukte piggdekk har da
også det piggfrie dekket noe mer slitasje. Mønsterdybden er på drøyt seks
millimeter, mot piggdekkets sju millimeter, og gummien har hardnet mer enn på
det like gamle piggdekket.
Slik varer dekkene lengre
OPPBEVARING:
Med riktig oppbevaring holder dekkene sine egenskaper i mange år.
Helst skal de ligge mørkt og svalt. Viktigst er det at de ikke utsettes direkte for solens UV-stråler eller større temperaturforandringer.
Før du legger dekkene til lagring, kan de gjerne skylles med lunkent vann for å få bort salt og andre forurensede elementer fra veien.
KJØRING:
Tenk på å starte og akselerere mykt, ta det rolig gjennom rundkjøringene og ikke vri på rattet når bilen står stille. Prøv å ha bilen lett rullende ved parkeringsmanøvrer, særlig hvis du kjører med piggdekk.
ELLERS:
Kontroller gjerne bilens hjulvinkler, for å hindre skjev slitasje som sliter dekkene raskere enn ellers. Det er en tjeneste du får utført på mange bil-og dekkverksteder.
Tross større slitasje har det piggfrie dekket
beholdt mer av det opprinnelige isgrepet. I takt med at piggene slites, mister
piggdekket isgrepet raskere enn piggfrie dekk gjør.
I stedet har det piggfrie dekkets egenskaper
på våt asfalt blitt dårligere raskere i takt med at mønsteret slites og gummien
blir stivere. Det merkes særlig i vannplaningstesten.
Men vi ser samme resultat som i
piggdekktesten:
Tross sin høye alder kan bruktdekket matche et
helt nytt budsjett dekk, selv på is.
Det er altså ikke bedre å kjøpe et nytt
billigdekk for å få fersk, myk gummi enn å beholde et gammelt premiumdekk.
Så rådet er utvetydig: Velg kvalitet foran
pris, det lønner seg både på kort og lang sikt.
Slik beregnes poengene
I alle testdisipliner får dekkene karakter på en skala fra 1 til 5.
Verdiene er slik: 5 = utmerket, 4 = bra, 3 = middels, 2 = mindre bra, 1 = dårlig.
● Karaktersettingen baserer seg på våre måledata, men i vurderingen av kjøreegenskaper og støy veier også testsjåførenes subjektive opplevelse som del av karakteren. Vi tar også hensyn til hvor stort avvik det er i prosent fra gjennomsnittsverdien av alle dekkene – samt resultatet til dekket som gjør det aller best i disiplinen.
● Vi vurderer noen testmomenter som mer kritiske enn andre, og multipliserer derfor karakteren i visse deltester med to eller tre. For eksempel: Kjøregrep på is og snø vektes opp slik at maksimal score er 15 poeng.
● På den måten får vi et testresultat som prioriterer dekkenes kritiske vinteregenskaper høyere enn asfaltrundene der grepet generelt er bedre og forskjellen mellom dekkene mindre.
● Vi anbefaler sterkt at man ikke bare ser på den totale poengsummen, men vurderer dekkenes egenskaper på de veiforholdene som man oftest kjører på eller anser for å være viktigst.