Falken Winterpeak F-Ice 1 (piggdekk):
Bra grep til god pris
I år sitter piggene som de skal hos Falken.
Pluss:
Våtgrep, vannplaning, trygg oppførsel på snø/is.
Minus:
Høy veilyd, diffus styrefølelse under press på asfalt.
I fjorårets test mistet dette dekket fort sine pigger fra den uvanlige myke gummiblandingen. Falken oppdaget en produksjonsfeil, og lovet nye dekk til alle sine kunder som kjøpte dekk fra den aktuelle produksjonsperioden. Var det bare en bortforklaring – eller stemte meldingen fra Falken?
Når vi tester det nye piggdekket, oppdager vi raskt at piggene sitter som de skal. Det japanske dekket har det beste vintergrepet, nest etter de aller dyreste merkene. Det har også bra feste på asfalt og står mot vannplaning best alle i hele testen.
Ulempen er en diffus styrefølelse på barmark og et forhøyet støynivå.
I sum er Falken likevel et prisattraktivt alternativ med en god miks av våtgrep og vinterfeste.
Falken Winterpeak F-Ice 1
75 poeng
Last- og hastighetsindeks:94T
Fakta
Produksjonsland:Tyrkia Produksjonsdato:24/10 2022 Pigger:186
Mønsterdybde: 9,1 mm
Montering: Rotasjonsretning
Snø
Akselerasjon:4 Bremselengde:10 Kjøreegenskaper:8
Is
Akselerasjon:3 Bremselengde:12 Kjøreegenskaper:9
Tørr asfalt
Bremselengde:4 Kjøreegenskaper:2
Våt asfalt
Bremselengde:8 Kjøreegenskaper:4 Vannplaning:5
Annet
Støy:2 Forbruk:4
Pigger
Antall:186 Piggutstikk etter innkjøring (mm):1.2 Piggutstikk etter snø/istest (mm):1.3
Poengoversikt piggdekk:
Disiplin | Maks poeng | Nokian | Michelin | Goodyear | Falken | Continental | Hankook | Goodride | Bruktdekk |
Akselerasjon på is | 5 | 5 | 5 | 4 | 3 | 2 | 3 | 2 | 1 |
Bremsing på is | 15 | 15 | 15 | 15 | 12 | 6 | 9 | 6 | 3 |
Kjøring på is | 15 | 15 | 12 | 12 | 9 | 9 | 6 | 3 | 6 |
Poeng på is | 35 | 35 | 32 | 31 | 24 | 17 | 18 | 11 | 10 |
Akselerasjon på snø | 5 | 4 | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
Bremsing på snø | 10 | 8 | 8 | 8 | 10 | 8 | 10 | 10 | 8 |
Kjøring på snø | 10 | 10 | 8 | 8 | 8 | 10 | 6 | 4 | 4 |
Poeng på snø | 25 | 22 | 20 | 21 | 22 | 22 | 20 | 18 | 16 |
Bremsing på våt asfalt | 10 | 6 | 8 | 10 | 8 | 8 | 10 | 6 | 8 |
Kjøring på våt asfalt | 5 | 4 | 3 | 4 | 4 | 5 | 3 | 2 | 2 |
Vannplaning | 5 | 3 | 3 | 4 | 5 | 3 | 4 | 3 | 3 |
Poeng på våt asfalt | 20 | 13 | 14 | 18 | 17 | 16 | 17 | 11 | 13 |
Bremsing på tørr asfalt | 5 | 4 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 |
Kjøring på tørr asfalt | 5 | 3 | 5 | 2 | 2 | 5 | 2 | 4 | 4 |
Poeng på tørr asfalt | 10 | 7 | 10 | 7 | 6 | 9 | 6 | 9 | 9 |
Drivstofforbruk | 5 | 4 | 3 | 2 | 4 | 4 | 5 | 4 | 5 |
Støy | 5 | 3 | 3 | 2 | 2 | 5 | 3 | 4 | 3 |
Totalt | 100 | 84 | 82 | 81 | 75 | 73 | 69 | 57 | 56 |
Plassering | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
Slik beregnes poengene
I alle testdisipliner får dekkene karakter på en skala fra 1 til 5.
Verdiene er slik: 5 = utmerket, 4 = bra, 3 = middels, 2 = mindre bra, 1 = dårlig.
● Karaktersettingen baserer seg på våre måledata, men i vurderingen av kjøreegenskaper og støy veier også testsjåførenes subjektive opplevelse som del av karakteren. Vi tar også hensyn til hvor stort avvik det er i prosent fra gjennomsnittsverdien av alle dekkene – samt resultatet til dekket som gjør det aller best i disiplinen.
● Vi vurderer noen testmomenter som mer kritiske enn andre, og multipliserer derfor karakteren i visse deltester med to eller tre. For eksempel: Kjøregrep på is og snø vektes opp slik at maksimal score er 15 poeng.
● På den måten får vi et testresultat som prioriterer dekkenes kritiske vinteregenskaper høyere enn asfaltrundene der grepet generelt er bedre og forskjellen mellom dekkene mindre.
● Vi anbefaler sterkt at man ikke bare ser på den totale poengsummen, men vurderer dekkenes egenskaper på de veiforholdene som man oftest kjører på eller anser for å være viktigst.