Michelin X-Ice North 4 (piggdekk):
Imponerer på barmark
Michelin-dekket har korte bremsestrekninger på alle typer underlag, særlig på is. Også akselerasjonsgrepet på vinterføre er meget godt.
Pluss:
Bremsestrekninger på alle underlag. Stabilitet på asfalt.
Minus:
Noe lavere svinggrep enn de andre beste.
Sammenliknet med de beste har det franske piggdekket noe lavere svinggrep og litt seigere styrereaksjoner. Balansen er tydelig understyrt, noe som betyr at bilen får et stabilt bakparti som sjelden forsvinner ut i sladd.
På barmark imponerer XIN4 med en fin, naturlig styrefølelse. Mindre mønsterdybde enn de øvrige i kombinasjon med at dekket har mange små pigger, har tidligere gitt lav dekkstøy, men denne gangen er veilyden på høyde med konkurrentenes.
En bra miks av høyt vintergrep og fine asfaltegenskaper innebærer at Michelin-dekket er nær å vinne testen. Dette dekket passer for deg som er ute etter et stille og trygt dekk med god hverdagskomfort.
Michelin X-Ice North 4
82 poeng
Last- og hastighetsindeks:94TMontering:Dekket er produsert i Russland før invasjonen av Ukraina.
Fakta
Produksjonsland:Russland Produksjonsdato:16/08 2021 Pigger:252
Mønsterdybde: 8,1 mm
Montering: Rotasjonsretning
Snø
Akselerasjon:4 Bremselengde:8 Kjøreegenskaper:8
Is
Akselerasjon:5 Bremselengde:15 Kjøreegenskaper:12
Tørr asfalt
Bremselengde:5 Kjøreegenskaper:5
Våt asfalt
Bremselengde:8 Kjøreegenskaper:3 Vannplaning:3
Annet
Støy:3 Forbruk:3
Pigger
Antall:252 Piggutstikk etter innkjøring (mm):1 Piggutstikk etter snø/istest (mm):1.1
Poengoversikt piggdekk:
Disiplin | Maks poeng | Nokian | Michelin | Goodyear | Falken | Continental | Hankook | Goodride | Bruktdekk |
Akselerasjon på is | 5 | 5 | 5 | 4 | 3 | 2 | 3 | 2 | 1 |
Bremsing på is | 15 | 15 | 15 | 15 | 12 | 6 | 9 | 6 | 3 |
Kjøring på is | 15 | 15 | 12 | 12 | 9 | 9 | 6 | 3 | 6 |
Poeng på is | 35 | 35 | 32 | 31 | 24 | 17 | 18 | 11 | 10 |
Akselerasjon på snø | 5 | 4 | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
Bremsing på snø | 10 | 8 | 8 | 8 | 10 | 8 | 10 | 10 | 8 |
Kjøring på snø | 10 | 10 | 8 | 8 | 8 | 10 | 6 | 4 | 4 |
Poeng på snø | 25 | 22 | 20 | 21 | 22 | 22 | 20 | 18 | 16 |
Bremsing på våt asfalt | 10 | 6 | 8 | 10 | 8 | 8 | 10 | 6 | 8 |
Kjøring på våt asfalt | 5 | 4 | 3 | 4 | 4 | 5 | 3 | 2 | 2 |
Vannplaning | 5 | 3 | 3 | 4 | 5 | 3 | 4 | 3 | 3 |
Poeng på våt asfalt | 20 | 13 | 14 | 18 | 17 | 16 | 17 | 11 | 13 |
Bremsing på tørr asfalt | 5 | 4 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 |
Kjøring på tørr asfalt | 5 | 3 | 5 | 2 | 2 | 5 | 2 | 4 | 4 |
Poeng på tørr asfalt | 10 | 7 | 10 | 7 | 6 | 9 | 6 | 9 | 9 |
Drivstofforbruk | 5 | 4 | 3 | 2 | 4 | 4 | 5 | 4 | 5 |
Støy | 5 | 3 | 3 | 2 | 2 | 5 | 3 | 4 | 3 |
Totalt | 100 | 84 | 82 | 81 | 75 | 73 | 69 | 57 | 56 |
Plassering | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
Slik beregnes poengene
I alle testdisipliner får dekkene karakter på en skala fra 1 til 5.
Verdiene er slik: 5 = utmerket, 4 = bra, 3 = middels, 2 = mindre bra, 1 = dårlig.
● Karaktersettingen baserer seg på våre måledata, men i vurderingen av kjøreegenskaper og støy veier også testsjåførenes subjektive opplevelse som del av karakteren. Vi tar også hensyn til hvor stort avvik det er i prosent fra gjennomsnittsverdien av alle dekkene – samt resultatet til dekket som gjør det aller best i disiplinen.
● Vi vurderer noen testmomenter som mer kritiske enn andre, og multipliserer derfor karakteren i visse deltester med to eller tre. For eksempel: Kjøregrep på is og snø vektes opp slik at maksimal score er 15 poeng.
● På den måten får vi et testresultat som prioriterer dekkenes kritiske vinteregenskaper høyere enn asfaltrundene der grepet generelt er bedre og forskjellen mellom dekkene mindre.
● Vi anbefaler sterkt at man ikke bare ser på den totale poengsummen, men vurderer dekkenes egenskaper på de veiforholdene som man oftest kjører på eller anser for å være viktigst.