Bridgestone Blizzak Ice (piggfritt):
Bedre på snø enn våt asfalt
Japanske Bridgestone er et av de få dekkene med et assymetrisk mønster, merket med inn- og utside fram rotasjonsretning.
Pluss:
Trygge kjøreegenskaper på is/snø, lav støy.
Minus:
Vannplaning, bremsing på våt vei, styrefølelse asfalt.
Mønsteret gir dekket bedre evner til å håndtere svingene, men dårlige egenskaper på våt asfalt.
Blizzak Ice er også av de mykeste dekkene (gummiens «shore-verdi» er lave 49 grader).
Det gir i sum et bra svinggrep på snø og is, men gjør det ikke like lett-kontrollert ved grepgrensen på snø som de aller beste. Bremseprestasjonen på vinterføre er middels.
Den myke gummien biter bra ved bremsing på tørr asfalt og har lav veistøy. Derimot savner vi stabilitet i unnamanøvertesten på tørr vei, og våtgrepet er et av de svakeste i testen.
Uten tydelig spisskompetanse i noen av testdisiplinene plasserer Bridgestone seg et stykke bak dekkene nær pallplassene.
Bridgestone Blizzak Ice
73 poeng
Last- og hastighetsindeks:91S
Fakta
Produksjonsland:Japan Produksjonsdato:11/07 2022 Pigger:nei
Mønsterdybde: 8,6 mm
Montering: Inn-/utside
Snø
Akselerasjon:4 Bremselengde:8 Kjøreegenskaper:8
Is
Akselerasjon:4 Bremselengde:9 Kjøreegenskaper:15
Tørr asfalt
Bremselengde:5 Kjøreegenskaper:2
Våt asfalt
Bremselengde:6 Kjøreegenskaper:2 Vannplaning:2
Annet
Støy:5 Forbruk:3
Poengoversikt piggfrie dekk:
Disiplin | Maks poeng | Continental | Goodyear | Nokian | Michelin | Bridgestone | Pirelli | Triangle | Bruktdekk |
Akselerasjon på is | 5 | 4 | 3 | 5 | 5 | 4 | 2 | 1 | 1 |
Bremsing på is | 15 | 15 | 12 | 15 | 15 | 9 | 9 | 6 | 6 |
Kjøring på is | 15 | 15 | 12 | 15 | 9 | 15 | 12 | 6 | 6 |
Poeng på is | 35 | 34 | 27 | 35 | 29 | 28 | 23 | 13 | 13 |
Akselerasjon på snø | 5 | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 3 | 4 |
Bremsing på snø | 10 | 8 | 10 | 8 | 10 | 8 | 10 | 8 | 8 |
Kjøring på snø | 10 | 10 | 8 | 10 | 8 | 8 | 8 | 4 | 4 |
Poeng på snø | 25 | 22 | 23 | 22 | 22 | 20 | 23 | 15 | 16 |
Bremsing på våt asfalt | 10 | 8 | 10 | 6 | 10 | 6 | 4 | 4 | 6 |
Kjøring på våt asfalt | 5 | 4 | 5 | 4 | 3 | 2 | 2 | 3 | 2 |
Vannplaning | 5 | 4 | 5 | 3 | 5 | 2 | 3 | 3 | 1 |
Poeng på våt asfalt | 20 | 16 | 20 | 13 | 18 | 10 | 9 | 10 | 9 |
Bremsing på tørr asfalt | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 3 | 5 | 5 |
Kjøring på tørr asfalt | 5 | 4 | 5 | 3 | 4 | 2 | 5 | 3 | 2 |
Poeng på tørr asfalt | 10 | 9 | 9 | 7 | 8 | 7 | 8 | 8 | 7 |
Drivstofforbruk | 5 | 4 | 5 | 5 | 3 | 3 | 4 | 4 | 5 |
Støy | 5 | 4 | 3 | 2 | 3 | 5 | 4 | 1 | 1 |
Totalt | 100 | 89 | 87 | 84 | 83 | 73 | 71 | 51 | 51 |
Plassering | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 7 |
Slik beregnes poengene
I alle testdisipliner får dekkene karakter på en skala fra 1 til 5.
Verdiene er slik: 5 = utmerket, 4 = bra, 3 = middels, 2 = mindre bra, 1 = dårlig.
● Karaktersettingen baserer seg på våre måledata, men i vurderingen av kjøreegenskaper og støy veier også testsjåførenes subjektive opplevelse som del av karakteren. Vi tar også hensyn til hvor stort avvik det er i prosent fra gjennomsnittsverdien av alle dekkene – samt resultatet til dekket som gjør det aller best i disiplinen.
● Vi vurderer noen testmomenter som mer kritiske enn andre, og multipliserer derfor karakteren i visse deltester med to eller tre. For eksempel: Kjøregrep på is og snø vektes opp slik at maksimal score er 15 poeng.
● På den måten får vi et testresultat som prioriterer dekkenes kritiske vinteregenskaper høyere enn asfaltrundene der grepet generelt er bedre og forskjellen mellom dekkene mindre.
● Vi anbefaler sterkt at man ikke bare ser på den totale poengsummen, men vurderer dekkenes egenskaper på de veiforholdene som man oftest kjører på eller anser for å være viktigst.