Continental IceContact3 (piggdekk):
Dårlig isgrep
Continental har dessverre mislykkes med det aller viktigste for et piggdekk: å få skikkelig feste på isen.
Pluss:
Stabilitet på barmark, lav støy, lettkjørt under press.
Minus:
Dårlig isgrep.
Bremsestrekningen på is for dette dekket er langt bak de øvrige premiummerkene. Til tross for den høye prisen har IC3 en bremseprestasjon på linje med det kinesiske billigdekket Goodride og bare marginalt bedre enn det åtte år gamle bruktdekket i testen.
Derimot kommuniserer IC3 godt med sjåføren om hvor grepgrensen er, og det forblir ganske kontrollerbart også når festet er i ferd med å slippe.
Den trygge og lettkontrollerte opptredenen går igjen på alle typer underlag.
Continental plukker flest poeng i asfalt-disiplinene med fin kjørefølelse, god stabilitet i unnamanøvertester og lav veistøy.
Men med høy pris og dårlig isgrep er det vanskelig å anbefale IC3 til noen, uansett kjøreforhold.
Continental IceContact3
73 poeng
Last- og hastighetsindeks:94T
Fakta
Produksjonsland:Tyskland Produksjonsdato:21/11 2022 Pigger:190
Mønsterdybde: 8,4 mm
Montering: Rotasjonsretning
Snø
Akselerasjon:4 Bremselengde:8 Kjøreegenskaper:10
Is
Akselerasjon:2 Bremselengde:6 Kjøreegenskaper:9
Tørr asfalt
Bremselengde:4 Kjøreegenskaper:5
Våt asfalt
Bremselengde:8 Kjøreegenskaper:5 Vannplaning:3
Annet
Støy:5 Forbruk:4
Pigger
Antall:190 Piggutstikk etter innkjøring (mm):1 Piggutstikk etter snø/istest (mm):1
Poengoversikt piggdekk:
Disiplin | Maks poeng | Nokian | Michelin | Goodyear | Falken | Continental | Hankook | Goodride | Bruktdekk |
Akselerasjon på is | 5 | 5 | 5 | 4 | 3 | 2 | 3 | 2 | 1 |
Bremsing på is | 15 | 15 | 15 | 15 | 12 | 6 | 9 | 6 | 3 |
Kjøring på is | 15 | 15 | 12 | 12 | 9 | 9 | 6 | 3 | 6 |
Poeng på is | 35 | 35 | 32 | 31 | 24 | 17 | 18 | 11 | 10 |
Akselerasjon på snø | 5 | 4 | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
Bremsing på snø | 10 | 8 | 8 | 8 | 10 | 8 | 10 | 10 | 8 |
Kjøring på snø | 10 | 10 | 8 | 8 | 8 | 10 | 6 | 4 | 4 |
Poeng på snø | 25 | 22 | 20 | 21 | 22 | 22 | 20 | 18 | 16 |
Bremsing på våt asfalt | 10 | 6 | 8 | 10 | 8 | 8 | 10 | 6 | 8 |
Kjøring på våt asfalt | 5 | 4 | 3 | 4 | 4 | 5 | 3 | 2 | 2 |
Vannplaning | 5 | 3 | 3 | 4 | 5 | 3 | 4 | 3 | 3 |
Poeng på våt asfalt | 20 | 13 | 14 | 18 | 17 | 16 | 17 | 11 | 13 |
Bremsing på tørr asfalt | 5 | 4 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 |
Kjøring på tørr asfalt | 5 | 3 | 5 | 2 | 2 | 5 | 2 | 4 | 4 |
Poeng på tørr asfalt | 10 | 7 | 10 | 7 | 6 | 9 | 6 | 9 | 9 |
Drivstofforbruk | 5 | 4 | 3 | 2 | 4 | 4 | 5 | 4 | 5 |
Støy | 5 | 3 | 3 | 2 | 2 | 5 | 3 | 4 | 3 |
Totalt | 100 | 84 | 82 | 81 | 75 | 73 | 69 | 57 | 56 |
Plassering | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
Slik beregnes poengene
I alle testdisipliner får dekkene karakter på en skala fra 1 til 5.
Verdiene er slik: 5 = utmerket, 4 = bra, 3 = middels, 2 = mindre bra, 1 = dårlig.
● Karaktersettingen baserer seg på våre måledata, men i vurderingen av kjøreegenskaper og støy veier også testsjåførenes subjektive opplevelse som del av karakteren. Vi tar også hensyn til hvor stort avvik det er i prosent fra gjennomsnittsverdien av alle dekkene – samt resultatet til dekket som gjør det aller best i disiplinen.
● Vi vurderer noen testmomenter som mer kritiske enn andre, og multipliserer derfor karakteren i visse deltester med to eller tre. For eksempel: Kjøregrep på is og snø vektes opp slik at maksimal score er 15 poeng.
● På den måten får vi et testresultat som prioriterer dekkenes kritiske vinteregenskaper høyere enn asfaltrundene der grepet generelt er bedre og forskjellen mellom dekkene mindre.
● Vi anbefaler sterkt at man ikke bare ser på den totale poengsummen, men vurderer dekkenes egenskaper på de veiforholdene som man oftest kjører på eller anser for å være viktigst.