Brukt piggfritt: Nokian Hakkapeliitta R2 fra 2015
Nye dekk er tryggere
Det brukte dekket, Nokian R2, var en testvinner da det ble lansert i 2015. Nå er det åtte år gammelt, med seks millimeter mønsterdybde og hardere gummi.
Pluss:
Styrerepons på barmark, lettkjørt på vinterunderlag.
Minus:
Vannplaning, våtgrep, forlenget stoppstrekning på is.
Vi noterer oss en påtagelig svekkelse på is og snø målt mot de nye toppdekkene, men det holder følge med det fabrikknye Kina-dekket i vinterdisiplinene.
R2 er faktisk lettere å håndtere i svingene, der det advarer sjåføren tidlig om at grepgrensen nærmer seg.
På asfalt gir den lavere mønsterdybden en fordel når det gjelder brems og forbruk, men det har på den annen side problem med vannplaningen.
Høy slitasje på fordekkenes utside resulterer i et dårligere grep i svingene.
Vi konstaterer at nye dekk gir klart bedre sikkerhet – men bare hvis man kjøper et av de beste.
Bruktdekk (Nokian Hakkapeliitta R2 fra 2015)
51 poeng
Last- og hastighetsindeks:94R
Fakta
Produksjonsland:Finland Produksjonsdato:24/08 2015 Pigger:nei
Mønsterdybde: 7,7 mm
Montering: Rotasjonsretning
Snø
Akselerasjon:4 Bremselengde:8 Kjøreegenskaper:4
Is
Akselerasjon:1 Bremselengde:6 Kjøreegenskaper:6
Tørr asfalt
Bremselengde:5 Kjøreegenskaper:2
Våt asfalt
Bremselengde:6 Kjøreegenskaper:2 Vannplaning:1
Annet
Støy:1 Forbruk:5
Poengoversikt piggfrie dekk:
Disiplin | Maks poeng | Continental | Goodyear | Nokian | Michelin | Bridgestone | Pirelli | Triangle | Bruktdekk |
Akselerasjon på is | 5 | 4 | 3 | 5 | 5 | 4 | 2 | 1 | 1 |
Bremsing på is | 15 | 15 | 12 | 15 | 15 | 9 | 9 | 6 | 6 |
Kjøring på is | 15 | 15 | 12 | 15 | 9 | 15 | 12 | 6 | 6 |
Poeng på is | 35 | 34 | 27 | 35 | 29 | 28 | 23 | 13 | 13 |
Akselerasjon på snø | 5 | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 3 | 4 |
Bremsing på snø | 10 | 8 | 10 | 8 | 10 | 8 | 10 | 8 | 8 |
Kjøring på snø | 10 | 10 | 8 | 10 | 8 | 8 | 8 | 4 | 4 |
Poeng på snø | 25 | 22 | 23 | 22 | 22 | 20 | 23 | 15 | 16 |
Bremsing på våt asfalt | 10 | 8 | 10 | 6 | 10 | 6 | 4 | 4 | 6 |
Kjøring på våt asfalt | 5 | 4 | 5 | 4 | 3 | 2 | 2 | 3 | 2 |
Vannplaning | 5 | 4 | 5 | 3 | 5 | 2 | 3 | 3 | 1 |
Poeng på våt asfalt | 20 | 16 | 20 | 13 | 18 | 10 | 9 | 10 | 9 |
Bremsing på tørr asfalt | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 3 | 5 | 5 |
Kjøring på tørr asfalt | 5 | 4 | 5 | 3 | 4 | 2 | 5 | 3 | 2 |
Poeng på tørr asfalt | 10 | 9 | 9 | 7 | 8 | 7 | 8 | 8 | 7 |
Drivstofforbruk | 5 | 4 | 5 | 5 | 3 | 3 | 4 | 4 | 5 |
Støy | 5 | 4 | 3 | 2 | 3 | 5 | 4 | 1 | 1 |
Totalt | 100 | 89 | 87 | 84 | 83 | 73 | 71 | 51 | 51 |
Plassering | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 7 |
Slik beregnes poengene
I alle testdisipliner får dekkene karakter på en skala fra 1 til 5.
Verdiene er slik: 5 = utmerket, 4 = bra, 3 = middels, 2 = mindre bra, 1 = dårlig.
● Karaktersettingen baserer seg på våre måledata, men i vurderingen av kjøreegenskaper og støy veier også testsjåførenes subjektive opplevelse som del av karakteren. Vi tar også hensyn til hvor stort avvik det er i prosent fra gjennomsnittsverdien av alle dekkene – samt resultatet til dekket som gjør det aller best i disiplinen.
● Vi vurderer noen testmomenter som mer kritiske enn andre, og multipliserer derfor karakteren i visse deltester med to eller tre. For eksempel: Kjøregrep på is og snø vektes opp slik at maksimal score er 15 poeng.
● På den måten får vi et testresultat som prioriterer dekkenes kritiske vinteregenskaper høyere enn asfaltrundene der grepet generelt er bedre og forskjellen mellom dekkene mindre.
● Vi anbefaler sterkt at man ikke bare ser på den totale poengsummen, men vurderer dekkenes egenskaper på de veiforholdene som man oftest kjører på eller anser for å være viktigst.