I vinterdekktesten testes alle dekkene bredt og grundig. Testperioden varer i uker og måneder.
Alle bilene testes under alle forhold.
Hvis du aldri kjører på is, trenger du kanskje én type dekk. Hvis det derimot er den sedvanlige blåisen i bakken i hyttefeltet som er hovedbekymringen, trenger du kanskje et annet dekk.
Under kan du se hvordan de forskjellige dekkene utmerker seg – eller faller igjennom – i de forskjellige disiplinene.
Piggfrie dekk følger under piggdekkene.
PIGGDEKK
Akselerasjon på is, 5–25 km/t sek
Dekk
Sekunder
Michelin
5,55
Nokian
5,74
Goodyear
6,09
Hankook
6,41
Falken
6,51
Goodride
7,53
Continental
7,88
Nokian, bruktdekk
8,66
Akselerasjon på is – inne, -5° til -6°
Akselerasjon 5–25 km/t, snitt av to
testomganger med 12 starter per dekk. Best startgrep har Michelin fulgt av
Nokian. De som har tyngst for å komme i gang på isen, er Continental og
kinesiske Goodride. Faktum er at deres prestasjonsnivå er nærmere bruktdekket
enn deres nye konkurrenter.
Annonse
Bremsing på is, 25–5 km/t
Dekk
meter
Nokian
12,77
Michelin
12,93
Goodyear
12,97
Falken
14,6
Hankook
15,87
Continental
17,14
Goodride
17,16
Bruktdekk
19,03
Bremsing på is – inne, -5° til -6°
ABS-bremsing 25-5 km/t, middelverdien av
til sammen 24 innbremsinger i to omganger. Det er jevnt mellom topptrioen
Nokian, Michelin og Goodyear. Deretter er det større spredning, der Falken
tross alt er best av de øvrige. I denne disiplinen ser vi særlig hvordan gamle
dekk mister kvalitet. Grepnivået er bare 67 prosent av et helt nytt
Nokian-dekk.
Kjøring på is
Dekk
Tid i sekunder
Nokian
39,31
Michelin
39,56
Goodyear
39,57
Continental
40,81
Falken
40,95
Hankook
42,24
Bruktdekk
42,6
Goodride
44,12
Kjøring på is – tåke, -4° til -7°
Snittid av tre runder. Nokian er kjapp inn i
svingene, mens Michelin og Goodyear behøver noe lavere inngangsfart. Falken og
Continental er trygge og lettkontrollerte, mens Goodride slipper styregrepet
plutselig og ploger rett frem. Det brukte premiumdekket er enkelt å balansere
på grepgrensen.
Annonse
Akselerasjon på snø, 5–35 km/t
Dekk
Sekunder
Goodyear
4,79
Michelin
4,83
Continental
4,84
Bruktdekk
4,84
Nokian
4,85
Falken
4,86
Goodride
4,87
Hankook
4,9
Akselerasjon på snø – tåke, -8° til -11°,
tåke -10 til -18°
Akselerasjon 5-35 km/t, gjennomsnitt av 12
starter á to omganger. Som vanlig er det ganske små forskjeller i
akselerasjonsmålingene på snø. Michelin er best i disiplinen, deretter er det
veldig jevnt. Med sitt vel bevarte mønster presterer bruktdekket like bra som
dekk med helt ny gummi.
Bremsing på snø, 35–5 km/t
Dekk
Meter
Goodride
12,8
Hankook
12,82
Falken
12,85
Nokian
12,96
Goodyear
12,96
Continental
12,98
Bruktdekk
13,06
Michelin
13,24
Bremsing på snø – tåke, -8° til -11°,
tåke -10 til -18°
ABS-innbremsing 35-5 km/t, middelverdien etter
totalt 24 innbremsinger i to omganger. Kinesiske Goodride plukker hjem en seier
her med korteste bremsestrekning på snø, straks foran Hankook og Falken. Men vi
ser ganske små forskjeller på snøgrepet med et felt som er godt samlet
resultatmessig.
Annonse
Kjøring på snø
Dekk
Sekunder
Nokian
74,84
Continental
75,14
Goodyear
75,29
Michelin
75,54
Falken
76,11
Hankook
76,66
Goodride
78,69
Bruktdekk
79,02
Kjøring på snø – tåke, -7° til -8°
Gjennomsnittlig rundetid av totalt tre runder.
Nokian trives når det svinger og er raskest av alle. Continental imponerer med
trygg og forutsigbar balanse. Hankook styrer inn i svingen ganske villig, men
er mindre forutsigbar og noe vanskeligere å kontrollere etter hvert. Den brukte
dekket formidler til grepnivå til sjåføren – uten å finne på noe sprell.
Bremsing våt asfalt, 80–5 km/t
Dekk
Meter
Hankook
35,85
Goodyear
35,94
Falken
36,98
Bruktdekk
37,02
Michelin
37,56
Continental
37,87
Nokian
38,58
Goodride
39,19
Bremsing på våt asfalt – sol, +14° til
+16°
Bremsestrekning 80-5 km/t. Goodyear stanser
som vanlig bra på asfalt, men denne gangen var Hankook aller best. Den lengste
bremsestrekningen på våt vei har Nokian og Goodride. Jo mindre dekkmønster, jo
mer stabilt er dekket ved kraftig oppbremsing. Derfor slår det gamle
Nokian-dekket det nye i denne øvelsen.
Annonse
Kjøring våt asfalt
Dekk
Sekunder
Continental
41,08
Goodyear
41,22
Falken
41,38
Nokian
41,41
Hankook
41,51
Michelin
41,75
Bruktdekk
41,89
Goodride
42,6
Kjøring på våt asfalt – tåke, +8° til +10°
Snittid fra tre runder. Continental har en
lettkjørt opptreden med høyt grepnivå. Goodyear og Falken har bra feste, men er
noe vanskeligere å plassere nøyaktig der man vil. Det brukte dekket har tapt
litt av feste gjennom årene, men er likevel bedre enn Goodride som sklir rundt
som et såpestykke og veksler urolig mellom under- og overstyring.
Vannplaning
Dekk
Km/t
Falken
59,1
Goodyear
57,3
Hankook
56,8
Bruktdekk
56,5
Goodride
56,4
Michelin
55,9
Continental
55,2
Nokian
55,1
Vannplaning – tåke, +8° til +9°
Den hastigheten der drivhjulet begynner å
snurre 15 prosent fortere enn virkelig fart under akselerasjon i 1,1 cm dypt
vann. Falken oppviser best motstandskraft mot vannplaning, fulgt av Goodyear.
Størst problem har Nokian, Continental og Michelin. Med tålelig bra med mønster
igjen klarer bruktdekket seg ganske bra.
Annonse
Bremsing tørr asfalt, 80–5 km/t
Dekk
Meter
Bruktdekk
31,4
Goodyear
32,11
Goodride
32,36
Michelin
32,37
Nokian
32,74
Continental
32,77
Hankook
32,82
Falken
33,32
Bremsing på tørr asfalt – sol, +15° til
+17°
Bremsestrekning 80-5 km/t. Det sies at et dekk
får kortere bremselengder på tørr asfalt når det slites, og det bekreftes her.
Av de nye dekkene imponerer Goodyear, Goodride og Michelin mest. Deretter er
det jevnt mellom de øvrige. Som tidligere er det ganske små forskjeller mellom
dekkene på tørr vei.
Kjøring på tørr asfalt
Dekk
Karakter
Continental
5
Michelin
5
Goodride
4
Bruktdekk
4
Nokian
3
Falken
2
Goodyear
2
Hankook
2
Kjøring på tørr asfalt – skiftende, +8° til
+12°
Subjektive karakterer basert på ulike deler av
kjøretesten, blant annet stabilitet rett frem, små og store styreutslag,
unnamanøvertest og gasspedal-slipp i sving. Continental er tryggest under
press, mens Michelin har best styrefølelse. Hankook sladder bredest, mens
Goodyear og Falken har ulineær styring.
Annonse
Forbruk
Dekk
Liter per 100 km
Bruktdekk
5,05
Hankook
5,15
Goodride
5,3
Nokian
5,35
Continental
5,4
Falken
5,4
Michelin
5,5
Goodyear
5,7
Drivstofforbruk – tåke, +2° til +5°
Målt med en VW Golf GTI i 60 km/t på rundbane.
Med sin lavere mønsterdybde ruller det gamle dekket lettest av alle, fulgt av
Hankook og Goodride. Tyngst ruller Goodyear, som da også har den høyeste
mønsterdybden av alle. Tross relativ lav mønsterdybde har også Michelin-dekket
forbruk over snittet.
Støy
Kriterium
Continental
Falken
Goodride
Goodyear
Hankook
Michelin
Nokian
Bruktdekk
dB 70 km/t
71,1
72,6
72,2
72,4
71,8
72
72,3
71,9
dB 110 km/t
75
76
75,5
75,4
75,4
75,8
75,6
75,4
Subjektivt vurdert
5
2
3
2
4
3
3
3
Støy – sol, +15° til +16
Kupéstøyen måles med desibelmåler, som gir en
middelverdi ved 10 sekunders måling nær sjåførens øre, men den subjektive
vurderingen veier tyngst for karakteren. Stillest ifølge både måleinstrument og
passasjerene er Continental, som har et behagelig lydbilde. Det brukte dekket
har lave måleverdier, men litt forstyrrende resonans gir score midt på treet.
Goodride klarer seg bra til budsjettdekk å være, mens Falken og Goodyear støyer
mest.
Annonse
Slik tester vi:
● Is- og snøtestene er gjennomført med forhjulsdrevne Volkswagen Golf i Älvsbyn i Sverige i begynnelsen av februar. De elektroniske assistansesystemene ABS og antisladd var innkoblet, med antisladdsystemet i sportsmodus for å tillate litt mer hjulspinn og sladd-vinkel for å forsterke dekkenes karakter – og å gi bedre flyt i kjøringen.
● Brems- og akselerasjonstestene er utført med tohjulsdrevne VW Golf i Arctic Falls Indoor utenfor Piteå i Sverige. Målingene startet og sluttet ved 5 km/t, i stedet for stillestående, for å minimere feilmarginer som kunne oppstå av bilens egen teknologi (ABS og antispinn).
● Asfaltmålingene på tørt og vått underlag ble gjennomført i Tammersfors i Finland i begynnelsen av mai, også med VW Golf som testbiler. Drivstoffmålingen er gjort på en rundbane i jevn hastighet (60 km/t) med en VW Golf GTI.
● Ved samtlige testdisipliner justeres resultatene mot et dedikert referansedekk som ikke er med i selve testen, men som anvendes flittig for å se hvordan grepnivået endres over tid.
● Alle dekk har dimensjonen 225/45 R17. Hastighetsindeks H = 210 km/t, T = 190 km/t.
Akselerasjon 5-25 km/t, snitt av to
testomganger med 12 starter per dekk. Michelin og Nokian gir best startgrep på
den glatte isen, fulgt av Continental og Bridgestone. Et stykke etter de andre
sliter Triangle og bruktdekket som akselererer tregest av alle. Men heller ikke
Pirelli imponerer.
Bremsing på is, 25–5 km/t
Dekk
Meter
Michelin
12,09
Continental
12,32
Nokian
12,49
Goodyear
13
Pirelli
13,23
Bridgestone
13,3
Triangle
13,93
Bruktdekk
14,04
Bremsing på is – inne, -5° til -6°
ABS-bremsing 25-5 km/t, middelverdien av
tilsammen 24 innbremsinger i to omganger. Igjen oppviser Michelin best grep på
isen. Også bremselengdene hos Nokian og Continental imponerer. Forøvrig er det
overraskende jevnt mellom det åtte år gamle Nokian-dekket og det nye dekket fra
kinesiske Triangle.
Annonse
Kjøring på is
Dekk
Sekunder
Continental
44,52
Nokian
44,69
Bridgestone
44,9
Pirelli
46,01
Goodyear
46,71
Michelin
47,07
Triangle
48,63
Bruktdekk
48,98
Kjøring på is – tåke, -7° til -9° og -1°
til 0°
Snittid av tre runder à to omganger.
Continental håndterer krappere svinger med høyere G-krefter enn de øvrige.
Bridgestone og Goodyear er rolige og lettkjørte. Pirelli og Nokian har kvikk
styrerespons. Det gamle dekket gir tydelig beskjed om grepgrensen og oppleves
tryggere i svingene enn Triangle, som plutselig mister alt grep.
Akselerasjon på snø, 5–35 km/t
Dekk
Sekunder
Goodyear
4,44
Pirelli
4,49
Continental
4,55
Michelin
4,57
Nokian
4,57
Bridgestone
4,59
Bruktdekk
4,6
Triangle
4,68
Akselerasjon på snø – tåke, -8° til -12°,
tåke -10 til -11°
Akselerasjon 5-35 km/t, gjennomsnitt av 12
starter à to omganger. Som vanlig er det jevnt mellom testdekkene på snø. Aller
best akselerasjonsgrep har Goodyear og Pirelli. Deretter er det ganske jevnt
mellom de øvrige, inkludert bruktdekket. Triangle henger noe etter de andre i
selve startøyeblikket.
Annonse
Bremsing på snø, 35–5 km/t
Dekk
Meter
Goodyear
12,19
Michelin
12,21
Pirelli
12,27
Continental
12,34
Nokian
12,52
Triangle
12,52
Bruktdekk
12,73
Bridgestone
12,77
Bremsing på snø – tåke, -8° til -12°,
tåke -10 til -11°
ABS-innbremsing 35-5 km/t, middelverdien etter
totalt 24 innbremsinger i to omganger. I bremsetesten er det enda jevnere enn i
akselerasjonsmålingene. Alle får bra resultat. Mellom det beste og dårligste
skiller bare en halvmeter. Aller best stanser Goodyear, Michelin og Pirelli i
den hardpakkede snøen.
Kjøring på snø
Dekk
Sekunder
Nokian
75,5
Continental
75,74
Goodyear
75,91
Pirelli
76,44
Bridgestone
76,61
Michelin
76,67
Triangle
79,75
Bruktdekk
80,65
Kjøring på snø – tåke, -11° til -12° og
-8° til -10°
Gjennomsnittlig rundetid av totalt seks runder
fra to ulike kjøringer. Når veien svinger, er det desto større forskjeller på
hvordan dekkene oppfører seg. Nokian og Continental klarer de høyeste
hastighetene i svingene, men også Goodyear imponerer på snøføret. Også her er
bruktdekket mer kontrollerbart enn Triangle, tross et lavere grepnivå.
Bremsing våt asfalt, 80–5 km/t
Dekk
Meter
Goodyear
37,55
Michelin
38,4
Continental
39,31
Nokian
40,28
Bridgestone
40,74
Bruktdekk
40,88
Triangle
42,19
Pirelli
43,34
Bremsing på våt asfalt – sol, +10° til
+15°
Bremsestrekning 80-5 km/t. Goodyear stanser
best på våt asfalt. Også Michelin kan slå i bordet med gode bremsekvaliteter.
De øvrige stanser mellom en og to meter tidligere enn skuffelsene Triangle og
nyheten Pirelli – som trenger en drøy billengde ekstra for å stanse i
beskjedne 80 km/t sammenliknet med de beste.
Kjøring våt asfalt
Dekk
Sekunder
Goodyear
41,03
Continental
41,37
Nokian
41,95
Michelin
42,12
Triangle
42,43
Pirelli
42,81
Bruktdekk
43,74
Bridgestone
43,91
Kjøring på våt asfalt – sol, +12° til +13°
Snittid fra tre runder. Igjen viser Goodyear
at det behersker våt asfalt best. Continental er velbalansert og lett å lose
rundt svingene. Triangle fortsetter med sin tvilsomme opptreden ved plutselig å
miste alt grep helt uten forvarsel. Bridgestone understyrer kraftig med lavt
svinggrep.
Vannplaning
Dekk
Km/t
Goodyear
66
Michelin
65
Continental
62,7
Nokian
61,4
Triangle
61
Pirelli
60,5
Bridgestone
59,8
Bruktdekk
56,6
Vannplaning – tåke, +8° til +9°
Den hastigheten der drivhjulet begynner å
snurre 15 prosent fortere enn virkelig fart under akselerasjon i 7 mm dypt
vann. Piggfrie dekk har ofte problemer med vannplaning, men Goodyear og
Michelin har gode resultater her. Nederst finner vi bruktdekket. Også
Bridgestone sliter med dammene.
Bremsing tørr asfalt, 80–5 km/t
Dekk
Meter
Bruktdekk
29,23
Bridgestone
30,03
Continental
30,32
Triangle
30,37
Nokian
30,65
Goodyear
30,9
Michelin
30,96
Pirelli
31,46
Bremsing på tørr asfalt – sol, +10° til
+14°
Bremsestrekning 80-5 km/t. Dekk får bedre grep
på asfalt jo lavere mønsterdybden er – og bruktdekket stanser da raskere
enn de andre, nesten en meter kortere enn nummer to. Bridgestones myke gummi
stanser best av de nye, fulgt av Continental og Triangle. Pirelli sliter mest
her.
Kjøring på tørr asfalt
Dekk
Karakter
Goodyear
5
Pirelli
5
Continental
4
Michelin
4
Triangle
3
Nokian
3
Bridgestone
2
Bruktdekk
2
Kjøring på tørr asfalt – sol, +14° til
+17°
Subjektive karakterer basert på ulike deler av
kjøretesten, blant annet stabilitet rett frem, små og store styreutslag,
slalåm- og unnamanøvertest og gasspedal-slipp i sving. Goodyear trives best av
alle på asfalt. Pirelli har veldig bra stabilitet under press. Slitte kanter
gjør at bruktdekket har vondt for å ta styring i kjøretesten.
Forbruk
Dekk
Liter per 100 km
Bruktdekk
4,8
Goodyear
4,85
Nokian
4,9
Continental
5
Pirelli
5,05
Triangle
5,1
Michelin
5,15
Bridgestone
5,2
Drivstofforbruk – tåke, +2° til +5°
Målt med en VW Golf GTI i 70 km/t på rundbane.
Med sin lave mønsterdybde ruller bruktdekket lettest av alle. Goodyear er
imidlertid ikke mye dårligere, med lavest rullemotstand av alle de nye dekkene.
Tyngst ruller Michelin og Bridgestone, noe som betyr høyest forbruk ved jevn
fart.
Støy
Kriterium
Bridgestone
Continental
Goodyear
Michelin
Nokian
Pirelli
Triangle
Bruktdekk
dB 70 km/t
69,9
69,1
69,8
70,2
69,9
69,3
71
72,7
dB 110 km/t
73,7
74
74
74,5
74,3
73,9
74,3
75,5
Subjektivt vurdert
5
4
3
3
2
4
1
1
Støy – sol, +12° til +15°
Kupéstøyen måles med desibelmåler, som gir en
middelverdi ved 10 sekunders måling nær sjåførens øre, men den subjektive
vurderingen veier tyngst for karakteren. Bridgestone har et tett mønster og myk
gummi som sikrer en behagelig lyd uten forstyrrende toner. Motsetningen er
Triangle som har forstyrrende resonans allerede ved lave hastigheter.
Bruktdekket er slitt litt ulikt og har derfor tydelig og forstyrrende lyd.
Slik beregnes poengene
I alle testdisipliner får dekkene karakter på en skala fra 1 til 5.
Verdiene er slik: 5 = utmerket, 4 = bra, 3 = middels, 2 = mindre bra, 1 = dårlig.
● Karaktersettingen baserer seg på våre måledata, men i vurderingen av kjøreegenskaper og støy veier også testsjåførenes subjektive opplevelse som del av karakteren. Vi tar også hensyn til hvor stort avvik det er i prosent fra gjennomsnittsverdien av alle dekkene – samt resultatet til dekket som gjør det aller best i disiplinen.
● Vi vurderer noen testmomenter som mer kritiske enn andre, og multipliserer derfor karakteren i visse deltester med to eller tre. For eksempel: Kjøregrep på is og snø vektes opp slik at maksimal score er 15 poeng.
● På den måten får vi et testresultat som prioriterer dekkenes kritiske vinteregenskaper høyere enn asfaltrundene der grepet generelt er bedre og forskjellen mellom dekkene mindre.
● Vi anbefaler sterkt at man ikke bare ser på den totale poengsummen, men vurderer dekkenes egenskaper på de veiforholdene som man oftest kjører på eller anser for å være viktigst.