MANGE DELDISIPLINER: Vinterdekkene testes slett ikke bare på snø og is – og heller ikke bare for kjøreegenskaper.

Vinterdekktesten 2023:

Se detaljene i alle deltestene

Slik scoret piggdekkene og de piggfrie dekkene i de 13 disiplinene.

Publisert Sist oppdatert

I vinterdekktesten testes alle dekkene bredt og grundig. Testperioden varer i uker og måneder. 

Alle bilene testes under alle forhold. 

Hvis du aldri kjører på is, trenger du kanskje én type dekk. Hvis det derimot er den sedvanlige blåisen i bakken i hyttefeltet som er hovedbekymringen, trenger du kanskje et annet dekk. 

Under kan du se hvordan de forskjellige dekkene utmerker seg – eller faller igjennom – i de forskjellige disiplinene.

Piggfrie dekk følger under piggdekkene.

PIGGDEKK

Akselerasjon på is, 5–25 km/t sek

Dekk Sekunder
Michelin5,55
Nokian5,74
Goodyear6,09
Hankook6,41
Falken6,51
Goodride7,53
Continental7,88
Nokian, bruktdekk8,66

Akselerasjon på is – inne, -5° til -6°

Akselerasjon 5–25 km/t, snitt av to testomganger med 12 starter per dekk. Best startgrep har Michelin fulgt av Nokian. De som har tyngst for å komme i gang på isen, er Continental og kinesiske Goodride. Faktum er at deres prestasjonsnivå er nærmere bruktdekket enn deres nye konkurrenter.

Bremsing på is, 25–5 km/t

Dekk meter
Nokian12,77
Michelin12,93
Goodyear12,97
Falken14,6
Hankook15,87
Continental17,14
Goodride17,16
Bruktdekk19,03

Bremsing på is – inne, -5° til -6°

ABS-bremsing 25-5 km/t, middelverdien av til sammen 24 innbremsinger i to omganger. Det er jevnt mellom topptrioen Nokian, Michelin og Goodyear. Deretter er det større spredning, der Falken tross alt er best av de øvrige. I denne disiplinen ser vi særlig hvordan gamle dekk mister kvalitet. Grepnivået er bare 67 prosent av et helt nytt Nokian-dekk.

Kjøring på is

Dekk Tid i sekunder
Nokian39,31
Michelin39,56
Goodyear39,57
Continental40,81
Falken40,95
Hankook42,24
Bruktdekk42,6
Goodride44,12

Kjøring på is – tåke, -4° til -7°

Snittid av tre runder. Nokian er kjapp inn i svingene, mens Michelin og Goodyear behøver noe lavere inngangsfart. Falken og Continental er trygge og lettkontrollerte, mens Goodride slipper styregrepet plutselig og ploger rett frem. Det brukte premiumdekket er enkelt å balansere på grepgrensen.

Akselerasjon på snø, 5–35 km/t

Dekk Sekunder
Goodyear4,79
Michelin4,83
Continental4,84
Bruktdekk4,84
Nokian4,85
Falken4,86
Goodride4,87
Hankook4,9

Akselerasjon på snø – tåke, -8° til -11°, tåke -10 til -18°

Akselerasjon 5-35 km/t, gjennomsnitt av 12 starter á to omganger. Som vanlig er det ganske små forskjeller i akselerasjonsmålingene på snø. Michelin er best i disiplinen, deretter er det veldig jevnt. Med sitt vel bevarte mønster presterer bruktdekket like bra som dekk med helt ny gummi.

Bremsing på snø, 35–5 km/t

Dekk Meter
Goodride12,8
Hankook12,82
Falken12,85
Nokian12,96
Goodyear12,96
Continental12,98
Bruktdekk13,06
Michelin13,24

Bremsing på snø – tåke, -8° til -11°, tåke -10 til -18°

ABS-innbremsing 35-5 km/t, middelverdien etter totalt 24 innbremsinger i to omganger. Kinesiske Goodride plukker hjem en seier her med korteste bremsestrekning på snø, straks foran Hankook og Falken. Men vi ser ganske små forskjeller på snøgrepet med et felt som er godt samlet resultatmessig.

Kjøring på snø

Dekk Sekunder
Nokian74,84
Continental75,14
Goodyear75,29
Michelin75,54
Falken76,11
Hankook76,66
Goodride78,69
Bruktdekk79,02

Kjøring på snø – tåke, -7° til -8°

Gjennomsnittlig rundetid av totalt tre runder. Nokian trives når det svinger og er raskest av alle. Continental imponerer med trygg og forutsigbar balanse. Hankook styrer inn i svingen ganske villig, men er mindre forutsigbar og noe vanskeligere å kontrollere etter hvert. Den brukte dekket formidler til grepnivå til sjåføren – uten å finne på noe sprell.

Bremsing våt asfalt, 80–5 km/t

Dekk Meter
Hankook35,85
Goodyear35,94
Falken36,98
Bruktdekk37,02
Michelin37,56
Continental37,87
Nokian38,58
Goodride39,19

Bremsing på våt asfalt – sol, +14° til +16°

Bremsestrekning 80-5 km/t. Goodyear stanser som vanlig bra på asfalt, men denne gangen var Hankook aller best. Den lengste bremsestrekningen på våt vei har Nokian og Goodride. Jo mindre dekkmønster, jo mer stabilt er dekket ved kraftig oppbremsing. Derfor slår det gamle Nokian-dekket det nye i denne øvelsen.

Kjøring våt asfalt

Dekk Sekunder
Continental41,08
Goodyear41,22
Falken41,38
Nokian41,41
Hankook41,51
Michelin41,75
Bruktdekk41,89
Goodride42,6

Kjøring på våt asfalt – tåke, +8° til +10°

Snittid fra tre runder. Continental har en lettkjørt opptreden med høyt grepnivå. Goodyear og Falken har bra feste, men er noe vanskeligere å plassere nøyaktig der man vil. Det brukte dekket har tapt litt av feste gjennom årene, men er likevel bedre enn Goodride som sklir rundt som et såpestykke og veksler urolig mellom under- og overstyring.

Vannplaning

Dekk Km/t
Falken59,1
Goodyear57,3
Hankook56,8
Bruktdekk56,5
Goodride56,4
Michelin55,9
Continental55,2
Nokian55,1

Vannplaning – tåke, +8° til +9°

Den hastigheten der drivhjulet begynner å snurre 15 prosent fortere enn virkelig fart under akselerasjon i 1,1 cm dypt vann. Falken oppviser best motstandskraft mot vannplaning, fulgt av Goodyear. Størst problem har Nokian, Continental og Michelin. Med tålelig bra med mønster igjen klarer bruktdekket seg ganske bra.

Bremsing tørr asfalt, 80–5 km/t

Dekk Meter
Bruktdekk31,4
Goodyear32,11
Goodride32,36
Michelin32,37
Nokian32,74
Continental32,77
Hankook32,82
Falken33,32

Bremsing på tørr asfalt – sol, +15° til +17°

Bremsestrekning 80-5 km/t. Det sies at et dekk får kortere bremselengder på tørr asfalt når det slites, og det bekreftes her. Av de nye dekkene imponerer Goodyear, Goodride og Michelin mest. Deretter er det jevnt mellom de øvrige. Som tidligere er det ganske små forskjeller mellom dekkene på tørr vei.

Kjøring på tørr asfalt

Dekk Karakter
Continental5
Michelin5
Goodride4
Bruktdekk4
Nokian3
Falken2
Goodyear2
Hankook2

Kjøring på tørr asfalt – skiftende, +8° til +12°

Subjektive karakterer basert på ulike deler av kjøretesten, blant annet stabilitet rett frem, små og store styreutslag, unnamanøvertest og gasspedal-slipp i sving. Continental er tryggest under press, mens Michelin har best styrefølelse. Hankook sladder bredest, mens Goodyear og Falken har ulineær styring.

Forbruk

Dekk Liter per 100 km
Bruktdekk5,05
Hankook5,15
Goodride5,3
Nokian5,35
Continental5,4
Falken5,4
Michelin5,5
Goodyear5,7

Drivstofforbruk – tåke, +2° til +5°

Målt med en VW Golf GTI i 60 km/t på rundbane. Med sin lavere mønsterdybde ruller det gamle dekket lettest av alle, fulgt av Hankook og Goodride. Tyngst ruller Goodyear, som da også har den høyeste mønsterdybden av alle. Tross relativ lav mønsterdybde har også Michelin-dekket forbruk over snittet.

Støy

Kriterium Continental Falken Goodride Goodyear Hankook Michelin Nokian Bruktdekk
dB 70 km/t71,172,672,272,471,87272,371,9
dB 110 km/t757675,575,475,475,875,675,4
Subjektivt vurdert52324333

Støy – sol, +15° til +16

Kupéstøyen måles med desibelmåler, som gir en middelverdi ved 10 sekunders måling nær sjåførens øre, men den subjektive vurderingen veier tyngst for karakteren. Stillest ifølge både måleinstrument og passasjerene er Continental, som har et behagelig lydbilde. Det brukte dekket har lave måleverdier, men litt forstyrrende resonans gir score midt på treet. Goodride klarer seg bra til budsjettdekk å være, mens Falken og Goodyear støyer mest.

Slik tester vi:

● Is- og snøtestene er gjennomført med forhjulsdrevne Volkswagen Golf i Älvsbyn i Sverige i begynnelsen av februar. De elektroniske assistansesystemene ABS og antisladd var innkoblet, med antisladdsystemet i sportsmodus for å tillate litt mer hjulspinn og sladd-vinkel for å forsterke dekkenes karakter – og å gi bedre flyt i kjøringen.

● Brems- og akselerasjonstestene er utført med tohjulsdrevne VW Golf i Arctic Falls Indoor utenfor Piteå i Sverige. Målingene startet og sluttet ved 5 km/t, i stedet for stillestående, for å minimere feilmarginer som kunne oppstå av bilens egen teknologi (ABS og antispinn).

● Asfaltmålingene på tørt og vått underlag ble gjennomført i Tammersfors i Finland i begynnelsen av mai, også med VW Golf som testbiler. Drivstoffmålingen er gjort på en rundbane i jevn hastighet (60 km/t) med en VW Golf GTI.

● Ved samtlige testdisipliner justeres resultatene mot et dedikert referansedekk som ikke er med i selve testen, men som anvendes flittig for å se hvordan grepnivået endres over tid.

● Alle dekk har dimensjonen 225/45 R17. Hastighetsindeks H = 210 km/t, T = 190 km/t.

● Karakterskala: 5 = utmerket, 4 = bra, 3 = middels, 2 = mindre bra, 1 = dårlig.

PIGGFRIE DEKK

Akselerasjon på is, 5–25 km/t

Dekk Sekunder
Michelin7,32
Nokian7,52
Continental7,82
Bridgestone8,05
Goodyear8,43
Pirelli8,97
Triangle9,17
Nokian, bruktdekk10,74

Akselerasjon på is – inne, -5° til -6°

Akselerasjon 5-25 km/t, snitt av to testomganger med 12 starter per dekk. Michelin og Nokian gir best startgrep på den glatte isen, fulgt av Continental og Bridgestone. Et stykke etter de andre sliter Triangle og bruktdekket som akselererer tregest av alle. Men heller ikke Pirelli imponerer.

Bremsing på is, 25–5 km/t

Dekk Meter
Michelin12,09
Continental12,32
Nokian12,49
Goodyear13
Pirelli13,23
Bridgestone13,3
Triangle13,93
Bruktdekk14,04

Bremsing på is – inne, -5° til -6°

ABS-bremsing 25-5 km/t, middelverdien av tilsammen 24 innbremsinger i to omganger. Igjen oppviser Michelin best grep på isen. Også bremselengdene hos Nokian og Continental imponerer. Forøvrig er det overraskende jevnt mellom det åtte år gamle Nokian-dekket og det nye dekket fra kinesiske Triangle.

Kjøring på is

Dekk Sekunder
Continental44,52
Nokian44,69
Bridgestone44,9
Pirelli46,01
Goodyear46,71
Michelin47,07
Triangle48,63
Bruktdekk48,98

Kjøring på is – tåke, -7° til -9° og -1° til 0°

Snittid av tre runder à to omganger. Continental håndterer krappere svinger med høyere G-krefter enn de øvrige. Bridgestone og Goodyear er rolige og lettkjørte. Pirelli og Nokian har kvikk styrerespons. Det gamle dekket gir tydelig beskjed om grepgrensen og oppleves tryggere i svingene enn Triangle, som plutselig mister alt grep.

Akselerasjon på snø, 5–35 km/t

Dekk Sekunder
Goodyear4,44
Pirelli4,49
Continental4,55
Michelin4,57
Nokian4,57
Bridgestone4,59
Bruktdekk4,6
Triangle4,68

Akselerasjon på snø – tåke, -8° til -12°, tåke -10 til -11°

Akselerasjon 5-35 km/t, gjennomsnitt av 12 starter à to omganger. Som vanlig er det jevnt mellom testdekkene på snø. Aller best akselerasjonsgrep har Goodyear og Pirelli. Deretter er det ganske jevnt mellom de øvrige, inkludert bruktdekket. Triangle henger noe etter de andre i selve startøyeblikket.

Bremsing på snø, 35–5 km/t

Dekk Meter
Goodyear12,19
Michelin12,21
Pirelli12,27
Continental12,34
Nokian12,52
Triangle12,52
Bruktdekk12,73
Bridgestone12,77

Bremsing på snø – tåke, -8° til -12°, tåke -10 til -11°

ABS-innbremsing 35-5 km/t, middelverdien etter totalt 24 innbremsinger i to omganger. I bremsetesten er det enda jevnere enn i akselerasjonsmålingene. Alle får bra resultat. Mellom det beste og dårligste skiller bare en halvmeter. Aller best stanser Goodyear, Michelin og Pirelli i den hardpakkede snøen.

Kjøring på snø

Dekk Sekunder
Nokian75,5
Continental75,74
Goodyear75,91
Pirelli76,44
Bridgestone76,61
Michelin76,67
Triangle79,75
Bruktdekk80,65

Kjøring på snø – tåke, -11° til -12° og -8° til -10°

Gjennomsnittlig rundetid av totalt seks runder fra to ulike kjøringer. Når veien svinger, er det desto større forskjeller på hvordan dekkene oppfører seg. Nokian og Continental klarer de høyeste hastighetene i svingene, men også Goodyear imponerer på snøføret. Også her er bruktdekket mer kontrollerbart enn Triangle, tross et lavere grepnivå.

Bremsing våt asfalt, 80–5 km/t

Dekk Meter
Goodyear37,55
Michelin38,4
Continental39,31
Nokian40,28
Bridgestone40,74
Bruktdekk40,88
Triangle42,19
Pirelli43,34

Bremsing på våt asfalt – sol, +10° til +15°

Bremsestrekning 80-5 km/t. Goodyear stanser best på våt asfalt. Også Michelin kan slå i bordet med gode bremsekvaliteter. De øvrige stanser mellom en og to meter tidligere enn skuffelsene Triangle og nyheten Pirelli – som trenger en drøy billengde ekstra for å stanse i beskjedne 80 km/t sammenliknet med de beste.

Kjøring våt asfalt

Dekk Sekunder
Goodyear41,03
Continental41,37
Nokian41,95
Michelin42,12
Triangle42,43
Pirelli42,81
Bruktdekk43,74
Bridgestone43,91

Kjøring på våt asfalt – sol, +12° til +13°

Snittid fra tre runder. Igjen viser Goodyear at det behersker våt asfalt best. Continental er velbalansert og lett å lose rundt svingene. Triangle fortsetter med sin tvilsomme opptreden ved plutselig å miste alt grep helt uten forvarsel. Bridgestone understyrer kraftig med lavt svinggrep.

Vannplaning

Dekk Km/t
Goodyear66
Michelin65
Continental62,7
Nokian61,4
Triangle61
Pirelli60,5
Bridgestone59,8
Bruktdekk56,6

Vannplaning – tåke, +8° til +9°

Den hastigheten der drivhjulet begynner å snurre 15 prosent fortere enn virkelig fart under akselerasjon i 7 mm dypt vann. Piggfrie dekk har ofte problemer med vannplaning, men Goodyear og Michelin har gode resultater her. Nederst finner vi bruktdekket. Også Bridgestone sliter med dammene.

Bremsing tørr asfalt, 80–5 km/t

Dekk Meter
Bruktdekk29,23
Bridgestone30,03
Continental30,32
Triangle30,37
Nokian30,65
Goodyear30,9
Michelin30,96
Pirelli31,46

Bremsing på tørr asfalt – sol, +10° til +14°

Bremsestrekning 80-5 km/t. Dekk får bedre grep på asfalt jo lavere mønsterdybden er – og bruktdekket stanser da raskere enn de andre, nesten en meter kortere enn nummer to. Bridgestones myke gummi stanser best av de nye, fulgt av Continental og Triangle. Pirelli sliter mest her.

Kjøring på tørr asfalt

Dekk Karakter
Goodyear5
Pirelli5
Continental4
Michelin4
Triangle3
Nokian3
Bridgestone2
Bruktdekk2

Kjøring på tørr asfalt – sol, +14° til +17°

Subjektive karakterer basert på ulike deler av kjøretesten, blant annet stabilitet rett frem, små og store styreutslag, slalåm- og unnamanøvertest og gasspedal-slipp i sving. Goodyear trives best av alle på asfalt. Pirelli har veldig bra stabilitet under press. Slitte kanter gjør at bruktdekket har vondt for å ta styring i kjøretesten.

Forbruk

Dekk Liter per 100 km
Bruktdekk4,8
Goodyear4,85
Nokian4,9
Continental5
Pirelli5,05
Triangle5,1
Michelin5,15
Bridgestone5,2

Drivstofforbruk – tåke, +2° til +5°

Målt med en VW Golf GTI i 70 km/t på rundbane. Med sin lave mønsterdybde ruller bruktdekket lettest av alle. Goodyear er imidlertid ikke mye dårligere, med lavest rullemotstand av alle de nye dekkene. Tyngst ruller Michelin og Bridgestone, noe som betyr høyest forbruk ved jevn fart.

Støy

Kriterium Bridgestone Continental Goodyear Michelin Nokian Pirelli Triangle Bruktdekk
dB 70 km/t69,969,169,870,269,969,37172,7
dB 110 km/t73,7747474,574,373,974,375,5
Subjektivt vurdert54332411

Støy – sol, +12° til +15°

Kupéstøyen måles med desibelmåler, som gir en middelverdi ved 10 sekunders måling nær sjåførens øre, men den subjektive vurderingen veier tyngst for karakteren. Bridgestone har et tett mønster og myk gummi som sikrer en behagelig lyd uten forstyrrende toner. Motsetningen er Triangle som har forstyrrende resonans allerede ved lave hastigheter. Bruktdekket er slitt litt ulikt og har derfor tydelig og forstyrrende lyd.

Slik beregnes poengene

I alle testdisipliner får dekkene karakter på en skala fra 1 til 5.

Verdiene er slik: 5 = utmerket, 4 = bra, 3 = middels, 2 = mindre bra, 1 = dårlig.

● Karaktersettingen baserer seg på våre måledata, men i vurderingen av kjøreegenskaper og støy veier også testsjåførenes subjektive opplevelse som del av karakteren. Vi tar også hensyn til hvor stort avvik det er i prosent fra gjennomsnittsverdien av alle dekkene – samt resultatet til dekket som gjør det aller best i disiplinen.

● Vi vurderer noen testmomenter som mer kritiske enn andre, og multipliserer derfor karakteren i visse deltester med to eller tre. For eksempel: Kjøregrep på is og snø vektes opp slik at maksimal score er 15 poeng.

● På den måten får vi et testresultat som prioriterer dekkenes kritiske vinteregenskaper høyere enn asfaltrundene der grepet generelt er bedre og forskjellen mellom dekkene mindre.

● Vi anbefaler sterkt at man ikke bare ser på den totale poengsummen, men vurderer dekkenes egenskaper på de veiforholdene som man oftest kjører på eller anser for å være viktigst.