Hankook Winter i*Pike RS2 W429 (piggdekk):
Bra på våt asfalt
Et rimelig dekk med litt ruskete opptreden.
Pluss:
Våtgrep, rullemotstand, brems på snø.
Minus:
Sladd-villig under press, styrefølelsen på asfalt.
Det sørkoreanske dekket er et av de eldste i gjengen. I tidligere tester har Hankook vist at de prioriterer kvaliteter for kjøring på vinterlig underlag. Denne gangen opplever vi at Hankook har forbedret våt-grepet, og det stanser best av alle på våt asfalt – og klarer vannplaningen best av alle. I stedet blir Hankook hengende etter når vi kjører på is.
Under press bryter Hankook lett ut i sladd, med en litt ruskete opptreden som går igjen på alle underlag. Styrefølelsen på tørr vei er også noe diffus, særlig er stabiliteten ved kjøring rett frem ganske dårlig.
Derimot ruller det lettest av de nye dekkene og akseptabel støynivå.
Til riktig pris er dette et rimelig alternativ for de som prioriterer økonomi aller øverst.
Hankook Winter i*Pike RS2 W429
69 poeng
Last- og hastighetsindeks:94T
Fakta
Produksjonsland:Sør-Korea Produksjonsdato:20/06 2022 Pigger:191
Mønsterdybde: 9,2 mm
Montering: Rotasjonsretning
Snø
Akselerasjon:4 Bremselengde:10 Kjøreegenskaper:6
Is
Akselerasjon:3 Bremselengde:9 Kjøreegenskaper:6
Tørr asfalt
Bremselengde:4 Kjøreegenskaper:2
Våt asfalt
Bremselengde:10 Kjøreegenskaper:3 Vannplaning:4
Annet
Støy:5 Forbruk:4
Pigger
Antall:191 Piggutstikk etter innkjøring (mm):1 Piggutstikk etter snø/istest (mm):1.1
Poengoversikt piggdekk:
Disiplin | Maks poeng | Nokian | Michelin | Goodyear | Falken | Continental | Hankook | Goodride | Bruktdekk |
Akselerasjon på is | 5 | 5 | 5 | 4 | 3 | 2 | 3 | 2 | 1 |
Bremsing på is | 15 | 15 | 15 | 15 | 12 | 6 | 9 | 6 | 3 |
Kjøring på is | 15 | 15 | 12 | 12 | 9 | 9 | 6 | 3 | 6 |
Poeng på is | 35 | 35 | 32 | 31 | 24 | 17 | 18 | 11 | 10 |
Akselerasjon på snø | 5 | 4 | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
Bremsing på snø | 10 | 8 | 8 | 8 | 10 | 8 | 10 | 10 | 8 |
Kjøring på snø | 10 | 10 | 8 | 8 | 8 | 10 | 6 | 4 | 4 |
Poeng på snø | 25 | 22 | 20 | 21 | 22 | 22 | 20 | 18 | 16 |
Bremsing på våt asfalt | 10 | 6 | 8 | 10 | 8 | 8 | 10 | 6 | 8 |
Kjøring på våt asfalt | 5 | 4 | 3 | 4 | 4 | 5 | 3 | 2 | 2 |
Vannplaning | 5 | 3 | 3 | 4 | 5 | 3 | 4 | 3 | 3 |
Poeng på våt asfalt | 20 | 13 | 14 | 18 | 17 | 16 | 17 | 11 | 13 |
Bremsing på tørr asfalt | 5 | 4 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 |
Kjøring på tørr asfalt | 5 | 3 | 5 | 2 | 2 | 5 | 2 | 4 | 4 |
Poeng på tørr asfalt | 10 | 7 | 10 | 7 | 6 | 9 | 6 | 9 | 9 |
Drivstofforbruk | 5 | 4 | 3 | 2 | 4 | 4 | 5 | 4 | 5 |
Støy | 5 | 3 | 3 | 2 | 2 | 5 | 3 | 4 | 3 |
Totalt | 100 | 84 | 82 | 81 | 75 | 73 | 69 | 57 | 56 |
Plassering | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
Slik beregnes poengene
I alle testdisipliner får dekkene karakter på en skala fra 1 til 5.
Verdiene er slik: 5 = utmerket, 4 = bra, 3 = middels, 2 = mindre bra, 1 = dårlig.
● Karaktersettingen baserer seg på våre måledata, men i vurderingen av kjøreegenskaper og støy veier også testsjåførenes subjektive opplevelse som del av karakteren. Vi tar også hensyn til hvor stort avvik det er i prosent fra gjennomsnittsverdien av alle dekkene – samt resultatet til dekket som gjør det aller best i disiplinen.
● Vi vurderer noen testmomenter som mer kritiske enn andre, og multipliserer derfor karakteren i visse deltester med to eller tre. For eksempel: Kjøregrep på is og snø vektes opp slik at maksimal score er 15 poeng.
● På den måten får vi et testresultat som prioriterer dekkenes kritiske vinteregenskaper høyere enn asfaltrundene der grepet generelt er bedre og forskjellen mellom dekkene mindre.
● Vi anbefaler sterkt at man ikke bare ser på den totale poengsummen, men vurderer dekkenes egenskaper på de veiforholdene som man oftest kjører på eller anser for å være viktigst.