Goodyear UltraGrip Ice 3 (piggfritt):
Barmark-vinneren
Sesongens store nyhet er tredje generasjon UltraGrip Ice fra amerikanske Goodyear.
Pluss:
Klasseledende på barmark, korte bremsestrekninger på is/snø.
Minus:
Noe lavere svinggrep på is enn de beste.
Forgjengerne har utmerket seg som piggfrie dekk for våre kjøreforhold som presterer godt på våte veier.
Nykommeren tar vare på denne tradisjonen, men har også fått et forbedret vintergrep. Det presterer på topp hva angår akselerasjon og bremsing på snø, og tar svingene utmerket også på dette underlaget.
Også isgrepet holder et høyt nivå, riktignok noe bak de aller beste.
Aller mest imponerende er dekket på asfalt, spesielt våt. Styrefølelsen og stabiliteten i unnamavøvertestene er best av alle. Det samme gjelder evnen til å håndtere vannplaning og bremsestrekningen på vått underlag.
Dette er det beste valget for de som kjører mest på barmark, men likevel ønsker bra grep på snø og is.
Goodyear UltraGrip Ice 3
87 poeng
Fakta
Produksjonsland:Polen Produksjonsdato:12/12 2022 Pigger:nei
Mønsterdybde: 7,9 mm
Montering: Rotasjonsretning
Snø
Akselerasjon:5 Bremselengde:10 Kjøreegenskaper:8
Is
Akselerasjon:3 Bremselengde:12 Kjøreegenskaper:12
Tørr asfalt
Bremselengde:4 Kjøreegenskaper:5
Våt asfalt
Bremselengde:10 Kjøreegenskaper:5 Vannplaning:5
Annet
Støy:3 Forbruk:5
Poengoversikt piggfrie dekk:
Disiplin | Maks poeng | Continental | Goodyear | Nokian | Michelin | Bridgestone | Pirelli | Triangle | Bruktdekk |
Akselerasjon på is | 5 | 4 | 3 | 5 | 5 | 4 | 2 | 1 | 1 |
Bremsing på is | 15 | 15 | 12 | 15 | 15 | 9 | 9 | 6 | 6 |
Kjøring på is | 15 | 15 | 12 | 15 | 9 | 15 | 12 | 6 | 6 |
Poeng på is | 35 | 34 | 27 | 35 | 29 | 28 | 23 | 13 | 13 |
Akselerasjon på snø | 5 | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 3 | 4 |
Bremsing på snø | 10 | 8 | 10 | 8 | 10 | 8 | 10 | 8 | 8 |
Kjøring på snø | 10 | 10 | 8 | 10 | 8 | 8 | 8 | 4 | 4 |
Poeng på snø | 25 | 22 | 23 | 22 | 22 | 20 | 23 | 15 | 16 |
Bremsing på våt asfalt | 10 | 8 | 10 | 6 | 10 | 6 | 4 | 4 | 6 |
Kjøring på våt asfalt | 5 | 4 | 5 | 4 | 3 | 2 | 2 | 3 | 2 |
Vannplaning | 5 | 4 | 5 | 3 | 5 | 2 | 3 | 3 | 1 |
Poeng på våt asfalt | 20 | 16 | 20 | 13 | 18 | 10 | 9 | 10 | 9 |
Bremsing på tørr asfalt | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 3 | 5 | 5 |
Kjøring på tørr asfalt | 5 | 4 | 5 | 3 | 4 | 2 | 5 | 3 | 2 |
Poeng på tørr asfalt | 10 | 9 | 9 | 7 | 8 | 7 | 8 | 8 | 7 |
Drivstofforbruk | 5 | 4 | 5 | 5 | 3 | 3 | 4 | 4 | 5 |
Støy | 5 | 4 | 3 | 2 | 3 | 5 | 4 | 1 | 1 |
Totalt | 100 | 89 | 87 | 84 | 83 | 73 | 71 | 51 | 51 |
Plassering | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 7 |
Slik beregnes poengene
I alle testdisipliner får dekkene karakter på en skala fra 1 til 5.
Verdiene er slik: 5 = utmerket, 4 = bra, 3 = middels, 2 = mindre bra, 1 = dårlig.
● Karaktersettingen baserer seg på våre måledata, men i vurderingen av kjøreegenskaper og støy veier også testsjåførenes subjektive opplevelse som del av karakteren. Vi tar også hensyn til hvor stort avvik det er i prosent fra gjennomsnittsverdien av alle dekkene – samt resultatet til dekket som gjør det aller best i disiplinen.
● Vi vurderer noen testmomenter som mer kritiske enn andre, og multipliserer derfor karakteren i visse deltester med to eller tre. For eksempel: Kjøregrep på is og snø vektes opp slik at maksimal score er 15 poeng.
● På den måten får vi et testresultat som prioriterer dekkenes kritiske vinteregenskaper høyere enn asfaltrundene der grepet generelt er bedre og forskjellen mellom dekkene mindre.
● Vi anbefaler sterkt at man ikke bare ser på den totale poengsummen, men vurderer dekkenes egenskaper på de veiforholdene som man oftest kjører på eller anser for å være viktigst.