Nokian Hakkapeliitta 10 (piggdekk):
Finsk pigg-testvinner
Den finske vinterspesialisten plukker mange poeng med sitt høye grepnivå på is.
Pluss:
Best vinterfeste, bra svinggrep på alle
underlag.
Minus:
Vannplaning, bremsing på våt vei.
Dekket er også best til å håndtere glatte
svinger på både snø og is – uten å miste sporet. En lett medstyrende
bakpart hjelper til å vri bilen rundt svingene. Dette gjør dekket ganske
tilbøyelig til å sladde litt når det kommer under press, men det er likevel
lettkontrollert på grepgrensen.
Dekkets svingvillige karakter er også der når vi fortsetter testene på asfalt. Men grepet på våt vei er et lite stykke bak de beste, og styrefølelsen på tørr asfalt oppleves litt ulinjær.
Nokian passer den som er ute etter best mulig vinterfeste på snø og is – og som setter pris på å oppleve kjøreglede på svingete veier.
Et høyt laveste-nivå med topp egenskaper i de virkelige vinter-disiplinene sikrer sammenlagtseieren.
Nokian Hakkapeliitta 10
84 poeng
Last- og hastighetsindeks:94T
Fakta
Produksjonsland:Finland Produksjonsdato:26/09 2022 Pigger:216
Mønsterdybde: 9,1 mm
Montering: Rotasjonsretning
Snø
Akselerasjon:5 Bremselengde:15 Kjøreegenskaper:12
Is
Akselerasjon:5 Bremselengde:15 Kjøreegenskaper:15
Tørr asfalt
Bremselengde:4 Kjøreegenskaper:3
Våt asfalt
Bremselengde:6 Kjøreegenskaper:4 Vannplaning:3
Annet
Støy:3 Forbruk:4
Pigger
Antall:216 Piggutstikk etter innkjøring (mm):1.2 Piggutstikk etter snø/istest (mm):1.2
Poengoversikt piggdekk:
Disiplin | Maks poeng | Nokian | Michelin | Goodyear | Falken | Continental | Hankook | Goodride | Bruktdekk |
Akselerasjon på is | 5 | 5 | 5 | 4 | 3 | 2 | 3 | 2 | 1 |
Bremsing på is | 15 | 15 | 15 | 15 | 12 | 6 | 9 | 6 | 3 |
Kjøring på is | 15 | 15 | 12 | 12 | 9 | 9 | 6 | 3 | 6 |
Poeng på is | 35 | 35 | 32 | 31 | 24 | 17 | 18 | 11 | 10 |
Akselerasjon på snø | 5 | 4 | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
Bremsing på snø | 10 | 8 | 8 | 8 | 10 | 8 | 10 | 10 | 8 |
Kjøring på snø | 10 | 10 | 8 | 8 | 8 | 10 | 6 | 4 | 4 |
Poeng på snø | 25 | 22 | 20 | 21 | 22 | 22 | 20 | 18 | 16 |
Bremsing på våt asfalt | 10 | 6 | 8 | 10 | 8 | 8 | 10 | 6 | 8 |
Kjøring på våt asfalt | 5 | 4 | 3 | 4 | 4 | 5 | 3 | 2 | 2 |
Vannplaning | 5 | 3 | 3 | 4 | 5 | 3 | 4 | 3 | 3 |
Poeng på våt asfalt | 20 | 13 | 14 | 18 | 17 | 16 | 17 | 11 | 13 |
Bremsing på tørr asfalt | 5 | 4 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 |
Kjøring på tørr asfalt | 5 | 3 | 5 | 2 | 2 | 5 | 2 | 4 | 4 |
Poeng på tørr asfalt | 10 | 7 | 10 | 7 | 6 | 9 | 6 | 9 | 9 |
Drivstofforbruk | 5 | 4 | 3 | 2 | 4 | 4 | 5 | 4 | 5 |
Støy | 5 | 3 | 3 | 2 | 2 | 5 | 3 | 4 | 3 |
Totalt | 100 | 84 | 82 | 81 | 75 | 73 | 69 | 57 | 56 |
Plassering | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
Slik beregnes poengene
I alle testdisipliner får dekkene karakter på en skala fra 1 til 5.
Verdiene er slik: 5 = utmerket, 4 = bra, 3 = middels, 2 = mindre bra, 1 = dårlig.
● Karaktersettingen baserer seg på våre måledata, men i vurderingen av kjøreegenskaper og støy veier også testsjåførenes subjektive opplevelse som del av karakteren. Vi tar også hensyn til hvor stort avvik det er i prosent fra gjennomsnittsverdien av alle dekkene – samt resultatet til dekket som gjør det aller best i disiplinen.
● Vi vurderer noen testmomenter som mer kritiske enn andre, og multipliserer derfor karakteren i visse deltester med to eller tre. For eksempel: Kjøregrep på is og snø vektes opp slik at maksimal score er 15 poeng.
● På den måten får vi et testresultat som prioriterer dekkenes kritiske vinteregenskaper høyere enn asfaltrundene der grepet generelt er bedre og forskjellen mellom dekkene mindre.
● Vi anbefaler sterkt at man ikke bare ser på den totale poengsummen, men vurderer dekkenes egenskaper på de veiforholdene som man oftest kjører på eller anser for å være viktigst.