Goodride IceMaster Spike Z-506 (piggdekk):
Svikter på is og våt asfalt
Kinesiske Goodride skryter av at deres nyeste piggdekk er utviklet i Finland og at det kommer med 200 pigger per dekk. Men gummiblandingen er hard.
Pluss:
Stabilitet og bremselengde på tørr vei, lav støy.
Minus:
Dårlig isgrep, sliter på våt asfalt.
Piggingen er også utmerket utført til budsjettdekk å være.
Likevel er Goodride dårligst av alle de nye dekkene på is, og dårligere enn bruktdekket i svingene. En forklaring er at gummiblandingen er den hardeste av alle. Det er også det eneste dekket i testen med H-klassifisering på hastighet.
På snø går det noe bedre. Der har dekket bra bremsegrep, men svinggrepet forbli lavt.
Av et hardere vinterdekk forventer vi oss gode kvaliteter på barmark, men dessverre har Goodride testens dårligste grep på våt asfalt.
Det gir en skral poengfangst – på nivå med bruktdekket fra 2015.
Goodride IceMaster Spike Z-506
57 poeng
Last- og hastighetsindeks:94H
Fakta
Produksjonsland:Kina Produksjonsdato:16/05 2022 Pigger:200
Mønsterdybde: 8,1 mm
Montering: Rotasjonsretning
Snø
Akselerasjon:4 Bremselengde:10 Kjøreegenskaper:4
Is
Akselerasjon:2 Bremselengde:6 Kjøreegenskaper:3
Tørr asfalt
Bremselengde:5 Kjøreegenskaper:4
Våt asfalt
Bremselengde:6 Kjøreegenskaper:2 Vannplaning:3
Annet
Støy:4 Forbruk:4
Pigger
Antall:200 Piggutstikk etter innkjøring (mm):1.2 Piggutstikk etter snø/istest (mm):1.2
Poengoversikt piggdekk:
Disiplin | Maks poeng | Nokian | Michelin | Goodyear | Falken | Continental | Hankook | Goodride | Bruktdekk |
Akselerasjon på is | 5 | 5 | 5 | 4 | 3 | 2 | 3 | 2 | 1 |
Bremsing på is | 15 | 15 | 15 | 15 | 12 | 6 | 9 | 6 | 3 |
Kjøring på is | 15 | 15 | 12 | 12 | 9 | 9 | 6 | 3 | 6 |
Poeng på is | 35 | 35 | 32 | 31 | 24 | 17 | 18 | 11 | 10 |
Akselerasjon på snø | 5 | 4 | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
Bremsing på snø | 10 | 8 | 8 | 8 | 10 | 8 | 10 | 10 | 8 |
Kjøring på snø | 10 | 10 | 8 | 8 | 8 | 10 | 6 | 4 | 4 |
Poeng på snø | 25 | 22 | 20 | 21 | 22 | 22 | 20 | 18 | 16 |
Bremsing på våt asfalt | 10 | 6 | 8 | 10 | 8 | 8 | 10 | 6 | 8 |
Kjøring på våt asfalt | 5 | 4 | 3 | 4 | 4 | 5 | 3 | 2 | 2 |
Vannplaning | 5 | 3 | 3 | 4 | 5 | 3 | 4 | 3 | 3 |
Poeng på våt asfalt | 20 | 13 | 14 | 18 | 17 | 16 | 17 | 11 | 13 |
Bremsing på tørr asfalt | 5 | 4 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 |
Kjøring på tørr asfalt | 5 | 3 | 5 | 2 | 2 | 5 | 2 | 4 | 4 |
Poeng på tørr asfalt | 10 | 7 | 10 | 7 | 6 | 9 | 6 | 9 | 9 |
Drivstofforbruk | 5 | 4 | 3 | 2 | 4 | 4 | 5 | 4 | 5 |
Støy | 5 | 3 | 3 | 2 | 2 | 5 | 3 | 4 | 3 |
Totalt | 100 | 84 | 82 | 81 | 75 | 73 | 69 | 57 | 56 |
Plassering | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
Slik beregnes poengene
I alle testdisipliner får dekkene karakter på en skala fra 1 til 5.
Verdiene er slik: 5 = utmerket, 4 = bra, 3 = middels, 2 = mindre bra, 1 = dårlig.
● Karaktersettingen baserer seg på våre måledata, men i vurderingen av kjøreegenskaper og støy veier også testsjåførenes subjektive opplevelse som del av karakteren. Vi tar også hensyn til hvor stort avvik det er i prosent fra gjennomsnittsverdien av alle dekkene – samt resultatet til dekket som gjør det aller best i disiplinen.
● Vi vurderer noen testmomenter som mer kritiske enn andre, og multipliserer derfor karakteren i visse deltester med to eller tre. For eksempel: Kjøregrep på is og snø vektes opp slik at maksimal score er 15 poeng.
● På den måten får vi et testresultat som prioriterer dekkenes kritiske vinteregenskaper høyere enn asfaltrundene der grepet generelt er bedre og forskjellen mellom dekkene mindre.
● Vi anbefaler sterkt at man ikke bare ser på den totale poengsummen, men vurderer dekkenes egenskaper på de veiforholdene som man oftest kjører på eller anser for å være viktigst.