Pirelli IceZero Asimmetrico (piggfritt):
Svikter på flere punkter
Dekkets bremsestrekninger på barmark, samt våtgrepet, er dårligst av alle.
Pluss:
Kjapp styring, stabilt på asfalt, bra snøgrep.
Minus:
Dårlig på vått, bremsestrekning på barmark, svakt feste på is.
Da Pirelli ikke kunne produsere sitt piggfrie dekk for nordiske forhold – IceZero FR – i Russland, hentet de den asiatiske utgaven – Asimmetrico – som erstatning.
Som navnet antyder, har dette dekket et såkalt asymmetrisk mønster (med dedikert inn-/utside i stedet for rulleretning). Det har også en noe stivere stamme (og hardere gummi) enn de øvrige. Det har også en høyere hastighetsklassifisering (H).
Bremsestrekningene på snø og is er helt middels. I svingene byr dekket på kjappe styrereaksjoner, men det kan plutselig slippe festet med en lang glidefase når grepet først er tapt.
Dekkets beste disiplin er kjørefølelsen på tørr asfalt. Dessverre er bremsestrekningene på barmark, samt våtgrepet, dårligst av alle, noe som bidrar til at poengfangsten blir beskjeden.
Pirelli IceZero Asimmetrico
71 poeng
Last- og hastighetsindeks:94H
Fakta
Produksjonsland:Kina Produksjonsdato:31/10 2022 Pigger:nei
Mønsterdybde: 8,0 mm
Montering: Inn-/utside
Snø
Akselerasjon:5 Bremselengde:10 Kjøreegenskaper:8
Is
Akselerasjon:2 Bremselengde:9 Kjøreegenskaper:12
Tørr asfalt
Bremselengde:3 Kjøreegenskaper:5
Våt asfalt
Bremselengde:4 Kjøreegenskaper:2 Vannplaning:3
Annet
Støy:4 Forbruk:4
Poengoversikt piggfrie dekk:
Disiplin | Maks poeng | Continental | Goodyear | Nokian | Michelin | Bridgestone | Pirelli | Triangle | Bruktdekk |
Akselerasjon på is | 5 | 4 | 3 | 5 | 5 | 4 | 2 | 1 | 1 |
Bremsing på is | 15 | 15 | 12 | 15 | 15 | 9 | 9 | 6 | 6 |
Kjøring på is | 15 | 15 | 12 | 15 | 9 | 15 | 12 | 6 | 6 |
Poeng på is | 35 | 34 | 27 | 35 | 29 | 28 | 23 | 13 | 13 |
Akselerasjon på snø | 5 | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 3 | 4 |
Bremsing på snø | 10 | 8 | 10 | 8 | 10 | 8 | 10 | 8 | 8 |
Kjøring på snø | 10 | 10 | 8 | 10 | 8 | 8 | 8 | 4 | 4 |
Poeng på snø | 25 | 22 | 23 | 22 | 22 | 20 | 23 | 15 | 16 |
Bremsing på våt asfalt | 10 | 8 | 10 | 6 | 10 | 6 | 4 | 4 | 6 |
Kjøring på våt asfalt | 5 | 4 | 5 | 4 | 3 | 2 | 2 | 3 | 2 |
Vannplaning | 5 | 4 | 5 | 3 | 5 | 2 | 3 | 3 | 1 |
Poeng på våt asfalt | 20 | 16 | 20 | 13 | 18 | 10 | 9 | 10 | 9 |
Bremsing på tørr asfalt | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 3 | 5 | 5 |
Kjøring på tørr asfalt | 5 | 4 | 5 | 3 | 4 | 2 | 5 | 3 | 2 |
Poeng på tørr asfalt | 10 | 9 | 9 | 7 | 8 | 7 | 8 | 8 | 7 |
Drivstofforbruk | 5 | 4 | 5 | 5 | 3 | 3 | 4 | 4 | 5 |
Støy | 5 | 4 | 3 | 2 | 3 | 5 | 4 | 1 | 1 |
Totalt | 100 | 89 | 87 | 84 | 83 | 73 | 71 | 51 | 51 |
Plassering | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 7 |
Slik beregnes poengene
I alle testdisipliner får dekkene karakter på en skala fra 1 til 5.
Verdiene er slik: 5 = utmerket, 4 = bra, 3 = middels, 2 = mindre bra, 1 = dårlig.
● Karaktersettingen baserer seg på våre måledata, men i vurderingen av kjøreegenskaper og støy veier også testsjåførenes subjektive opplevelse som del av karakteren. Vi tar også hensyn til hvor stort avvik det er i prosent fra gjennomsnittsverdien av alle dekkene – samt resultatet til dekket som gjør det aller best i disiplinen.
● Vi vurderer noen testmomenter som mer kritiske enn andre, og multipliserer derfor karakteren i visse deltester med to eller tre. For eksempel: Kjøregrep på is og snø vektes opp slik at maksimal score er 15 poeng.
● På den måten får vi et testresultat som prioriterer dekkenes kritiske vinteregenskaper høyere enn asfaltrundene der grepet generelt er bedre og forskjellen mellom dekkene mindre.
● Vi anbefaler sterkt at man ikke bare ser på den totale poengsummen, men vurderer dekkenes egenskaper på de veiforholdene som man oftest kjører på eller anser for å være viktigst.