Continental VikingContact7 (piggfritt):
I toppen på nesten alt
Selv om VC7 er et av de eldste produktene på markedet, så presterer det fortsatt ypperlig.
Pluss:
Lettkjørt under press på alle underlag. Høyt, jevnt nivå.
Minus:
Ingen nevneverdige.
Etter en tilfeldig tredjeplass da vi testet SUV-dimensjoner i fjor, er dekket tilbake øverst på resultatlisten nå.
Det evner å bevare styregrepet selv i ordentlig krevende is-svinger. Likeledes forblir det lettkontrollert på snø, med et stabilt bakparti uten tendenser til sladd under press.
Selv med de fine vinteregenskapene fortsetter Continental å prestere storveis på barmark.
Styrefølelsen på asfalt er god, det håndterer unnamanøvertesten godt og imponerer med korte bremsestrekninger på både våt og tørr asfalt.
Når dekket er blant topp tre i nesten alle testdisiplinene, så tar det en velfortjent sammenlagtseier. VC7 dekker alle slags vinterbehov.
Continental VikingContact7
89 poeng
Last- og hastighetsindeks:94T
Fakta
Produksjonsland:Tyskland Produksjonsdato:24/10 2022 Pigger:nei
Mønsterdybde: 8,1 mm
Montering: Rotasjonsretning
Snø
Akselerasjon:4 Bremselengde:8 Kjøreegenskaper:10
Is
Akselerasjon:4 Bremselengde:15 Kjøreegenskaper:15
Tørr asfalt
Bremselengde:5 Kjøreegenskaper:4
Våt asfalt
Bremselengde:8 Kjøreegenskaper:4 Vannplaning:4
Annet
Støy:4 Forbruk:4
Poengoversikt piggfrie dekk:
Disiplin | Maks poeng | Continental | Goodyear | Nokian | Michelin | Bridgestone | Pirelli | Triangle | Bruktdekk |
Akselerasjon på is | 5 | 4 | 3 | 5 | 5 | 4 | 2 | 1 | 1 |
Bremsing på is | 15 | 15 | 12 | 15 | 15 | 9 | 9 | 6 | 6 |
Kjøring på is | 15 | 15 | 12 | 15 | 9 | 15 | 12 | 6 | 6 |
Poeng på is | 35 | 34 | 27 | 35 | 29 | 28 | 23 | 13 | 13 |
Akselerasjon på snø | 5 | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 3 | 4 |
Bremsing på snø | 10 | 8 | 10 | 8 | 10 | 8 | 10 | 8 | 8 |
Kjøring på snø | 10 | 10 | 8 | 10 | 8 | 8 | 8 | 4 | 4 |
Poeng på snø | 25 | 22 | 23 | 22 | 22 | 20 | 23 | 15 | 16 |
Bremsing på våt asfalt | 10 | 8 | 10 | 6 | 10 | 6 | 4 | 4 | 6 |
Kjøring på våt asfalt | 5 | 4 | 5 | 4 | 3 | 2 | 2 | 3 | 2 |
Vannplaning | 5 | 4 | 5 | 3 | 5 | 2 | 3 | 3 | 1 |
Poeng på våt asfalt | 20 | 16 | 20 | 13 | 18 | 10 | 9 | 10 | 9 |
Bremsing på tørr asfalt | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 3 | 5 | 5 |
Kjøring på tørr asfalt | 5 | 4 | 5 | 3 | 4 | 2 | 5 | 3 | 2 |
Poeng på tørr asfalt | 10 | 9 | 9 | 7 | 8 | 7 | 8 | 8 | 7 |
Drivstofforbruk | 5 | 4 | 5 | 5 | 3 | 3 | 4 | 4 | 5 |
Støy | 5 | 4 | 3 | 2 | 3 | 5 | 4 | 1 | 1 |
Totalt | 100 | 89 | 87 | 84 | 83 | 73 | 71 | 51 | 51 |
Plassering | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 7 |
Slik beregnes poengene
I alle testdisipliner får dekkene karakter på en skala fra 1 til 5.
Verdiene er slik: 5 = utmerket, 4 = bra, 3 = middels, 2 = mindre bra, 1 = dårlig.
● Karaktersettingen baserer seg på våre måledata, men i vurderingen av kjøreegenskaper og støy veier også testsjåførenes subjektive opplevelse som del av karakteren. Vi tar også hensyn til hvor stort avvik det er i prosent fra gjennomsnittsverdien av alle dekkene – samt resultatet til dekket som gjør det aller best i disiplinen.
● Vi vurderer noen testmomenter som mer kritiske enn andre, og multipliserer derfor karakteren i visse deltester med to eller tre. For eksempel: Kjøregrep på is og snø vektes opp slik at maksimal score er 15 poeng.
● På den måten får vi et testresultat som prioriterer dekkenes kritiske vinteregenskaper høyere enn asfaltrundene der grepet generelt er bedre og forskjellen mellom dekkene mindre.
● Vi anbefaler sterkt at man ikke bare ser på den totale poengsummen, men vurderer dekkenes egenskaper på de veiforholdene som man oftest kjører på eller anser for å være viktigst.