Goodyear UltraGrip Arctic 2 (piggdekk):
Bra for bråbremsing
Generasjon to av UltraGrip Arctic imponerer med korte bremsestrekninger på alle typer underlag.
Pluss:
Korte bremsestrekninger på alle underlag. Akselerasjon på is.
Minus:
Noe diffus styrepresisjon, veistøy og rullemotstand.
Til tross for at dekket kan vise til klasseledende grepnivå på våt asfalt, pluss de korteste bremsestrekningene på tørr vei, lykkes Goodyear å matche Nokian og Michelin når det handler om å stoppe brått på is og snø. Også akselerasjonsgrepet på vinterveier imponerer.
Derimot er ikke sidegrepet helt på linje med de aller beste, og dekket har også en noe diffus styrepresisjon – som i sum gjør det litt vanskelig å plassere. Slik opptrer dekket både på vinterføre og asfalt.
På den annen side: det finner ikke på noe sprell og setter aldri sjåføren i knipe.
Goodyear passer særlig for dem som kjører mye på barmark, men som likevel ønsker pigger i tilfelle isete underlag lurer i skyggepartier.
Goodyear UltraGrip Arctic 2
81 poeng
Last- og hastighetsindeks:94T
Fakta
Produksjonsland:Polen Produksjonsdato:29/08 2022 Pigger:190
Mønsterdybde: 10,0 mm
Montering: Rotasjonsretning
Snø
Akselerasjon:5 Bremselengde:8 Kjøreegenskaper:8
Is
Akselerasjon:4 Bremselengde:15 Kjøreegenskaper:12
Tørr asfalt
Bremselengde:5 Kjøreegenskaper:2
Våt asfalt
Bremselengde:10 Kjøreegenskaper:4 Vannplaning:4
Annet
Støy:2 Forbruk:2
Pigger
Antall:190 Piggutstikk etter innkjøring (mm):1.1 Piggutstikk etter snø/istest (mm):1.1
Poengoversikt piggdekk:
Disiplin | Maks poeng | Nokian | Michelin | Goodyear | Falken | Continental | Hankook | Goodride | Bruktdekk |
Akselerasjon på is | 5 | 5 | 5 | 4 | 3 | 2 | 3 | 2 | 1 |
Bremsing på is | 15 | 15 | 15 | 15 | 12 | 6 | 9 | 6 | 3 |
Kjøring på is | 15 | 15 | 12 | 12 | 9 | 9 | 6 | 3 | 6 |
Poeng på is | 35 | 35 | 32 | 31 | 24 | 17 | 18 | 11 | 10 |
Akselerasjon på snø | 5 | 4 | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
Bremsing på snø | 10 | 8 | 8 | 8 | 10 | 8 | 10 | 10 | 8 |
Kjøring på snø | 10 | 10 | 8 | 8 | 8 | 10 | 6 | 4 | 4 |
Poeng på snø | 25 | 22 | 20 | 21 | 22 | 22 | 20 | 18 | 16 |
Bremsing på våt asfalt | 10 | 6 | 8 | 10 | 8 | 8 | 10 | 6 | 8 |
Kjøring på våt asfalt | 5 | 4 | 3 | 4 | 4 | 5 | 3 | 2 | 2 |
Vannplaning | 5 | 3 | 3 | 4 | 5 | 3 | 4 | 3 | 3 |
Poeng på våt asfalt | 20 | 13 | 14 | 18 | 17 | 16 | 17 | 11 | 13 |
Bremsing på tørr asfalt | 5 | 4 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 |
Kjøring på tørr asfalt | 5 | 3 | 5 | 2 | 2 | 5 | 2 | 4 | 4 |
Poeng på tørr asfalt | 10 | 7 | 10 | 7 | 6 | 9 | 6 | 9 | 9 |
Drivstofforbruk | 5 | 4 | 3 | 2 | 4 | 4 | 5 | 4 | 5 |
Støy | 5 | 3 | 3 | 2 | 2 | 5 | 3 | 4 | 3 |
Totalt | 100 | 84 | 82 | 81 | 75 | 73 | 69 | 57 | 56 |
Plassering | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
Slik beregnes poengene
I alle testdisipliner får dekkene karakter på en skala fra 1 til 5.
Verdiene er slik: 5 = utmerket, 4 = bra, 3 = middels, 2 = mindre bra, 1 = dårlig.
● Karaktersettingen baserer seg på våre måledata, men i vurderingen av kjøreegenskaper og støy veier også testsjåførenes subjektive opplevelse som del av karakteren. Vi tar også hensyn til hvor stort avvik det er i prosent fra gjennomsnittsverdien av alle dekkene – samt resultatet til dekket som gjør det aller best i disiplinen.
● Vi vurderer noen testmomenter som mer kritiske enn andre, og multipliserer derfor karakteren i visse deltester med to eller tre. For eksempel: Kjøregrep på is og snø vektes opp slik at maksimal score er 15 poeng.
● På den måten får vi et testresultat som prioriterer dekkenes kritiske vinteregenskaper høyere enn asfaltrundene der grepet generelt er bedre og forskjellen mellom dekkene mindre.
● Vi anbefaler sterkt at man ikke bare ser på den totale poengsummen, men vurderer dekkenes egenskaper på de veiforholdene som man oftest kjører på eller anser for å være viktigst.