Michelin X-Ice Snow (piggfritt):
Godt hverdagsdekk
Dette franske dekket har imponerende vintergrep på de rette strekningene – altså i tester av akselerasjon og bremselengde.
Pluss:
Bremsestrekninger på vinterføre. Styrefølelse på barmark.
Minus:
Noe høy rullemotstand, understyrt balanse.
Her er testens beste tall på is, og også resultatene på snø får toppkarakter.
Derimot har dette dekket større problemer i svingene, der det ikke liker å stresses med plutselige styreutslag eller krappe kurver.
Da svarer dekket med tydelig understyring.
I stedet oppviser det god stabilitet på barmark, der vi også setter pris på den naturlige styrefølelsen. Men den understyrte balansen under press er fortsatt der, spesielt på våt asfalt.
Michelin er for deg som prioriterer korte bremsestrekninger og god kjøreopplevelse i hverdagssituasjoner fremfor de beste evner til å håndtere svingene.
Michelin X-Ice Snow
83 poeng
Last- og hastighetsindeks:94H
Fakta
Produksjonsland:Kina Produksjonsdato:25/07 2022 Pigger:nei
Mønsterdybde: 8,0 mm
Montering: Rotasjonsretning
Snø
Akselerasjon:4 Bremselengde:10 Kjøreegenskaper:8
Is
Akselerasjon:5 Bremselengde:15 Kjøreegenskaper:9
Tørr asfalt
Bremselengde:4 Kjøreegenskaper:4
Våt asfalt
Bremselengde:10 Kjøreegenskaper:3 Vannplaning:5
Annet
Støy:3 Forbruk:3
Poengoversikt piggfrie dekk:
Disiplin | Maks poeng | Continental | Goodyear | Nokian | Michelin | Bridgestone | Pirelli | Triangle | Bruktdekk |
Akselerasjon på is | 5 | 4 | 3 | 5 | 5 | 4 | 2 | 1 | 1 |
Bremsing på is | 15 | 15 | 12 | 15 | 15 | 9 | 9 | 6 | 6 |
Kjøring på is | 15 | 15 | 12 | 15 | 9 | 15 | 12 | 6 | 6 |
Poeng på is | 35 | 34 | 27 | 35 | 29 | 28 | 23 | 13 | 13 |
Akselerasjon på snø | 5 | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 3 | 4 |
Bremsing på snø | 10 | 8 | 10 | 8 | 10 | 8 | 10 | 8 | 8 |
Kjøring på snø | 10 | 10 | 8 | 10 | 8 | 8 | 8 | 4 | 4 |
Poeng på snø | 25 | 22 | 23 | 22 | 22 | 20 | 23 | 15 | 16 |
Bremsing på våt asfalt | 10 | 8 | 10 | 6 | 10 | 6 | 4 | 4 | 6 |
Kjøring på våt asfalt | 5 | 4 | 5 | 4 | 3 | 2 | 2 | 3 | 2 |
Vannplaning | 5 | 4 | 5 | 3 | 5 | 2 | 3 | 3 | 1 |
Poeng på våt asfalt | 20 | 16 | 20 | 13 | 18 | 10 | 9 | 10 | 9 |
Bremsing på tørr asfalt | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 3 | 5 | 5 |
Kjøring på tørr asfalt | 5 | 4 | 5 | 3 | 4 | 2 | 5 | 3 | 2 |
Poeng på tørr asfalt | 10 | 9 | 9 | 7 | 8 | 7 | 8 | 8 | 7 |
Drivstofforbruk | 5 | 4 | 5 | 5 | 3 | 3 | 4 | 4 | 5 |
Støy | 5 | 4 | 3 | 2 | 3 | 5 | 4 | 1 | 1 |
Totalt | 100 | 89 | 87 | 84 | 83 | 73 | 71 | 51 | 51 |
Plassering | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 7 |
Slik beregnes poengene
I alle testdisipliner får dekkene karakter på en skala fra 1 til 5.
Verdiene er slik: 5 = utmerket, 4 = bra, 3 = middels, 2 = mindre bra, 1 = dårlig.
● Karaktersettingen baserer seg på våre måledata, men i vurderingen av kjøreegenskaper og støy veier også testsjåførenes subjektive opplevelse som del av karakteren. Vi tar også hensyn til hvor stort avvik det er i prosent fra gjennomsnittsverdien av alle dekkene – samt resultatet til dekket som gjør det aller best i disiplinen.
● Vi vurderer noen testmomenter som mer kritiske enn andre, og multipliserer derfor karakteren i visse deltester med to eller tre. For eksempel: Kjøregrep på is og snø vektes opp slik at maksimal score er 15 poeng.
● På den måten får vi et testresultat som prioriterer dekkenes kritiske vinteregenskaper høyere enn asfaltrundene der grepet generelt er bedre og forskjellen mellom dekkene mindre.
● Vi anbefaler sterkt at man ikke bare ser på den totale poengsummen, men vurderer dekkenes egenskaper på de veiforholdene som man oftest kjører på eller anser for å være viktigst.