Brukt piggdekk: Nokian Hakkapeliitta 8 fra 2015
Holder seg bra
Hvordan klarer et åtte år gammelt dekk med brukbar mønsterdybde seg i denne konkurransen?
Pluss:
Styrerespons og bremselengde på barmark.
Minus:
Lang bremsestrekning og dårlig startgrep på is.
Et dekk sies å bli bedre på tørr
asfalt i takt med at det slites, og det er en påstand vi kan bekrefte. Det
gamle dekket har lavest forbrukstall og best bremselengde på tørr vei.
Gummien presterer til og med brukbart på våt vei med godkjent bremselengde og er ikke så langt bak i prestasjoner når det gjelder svinggrepet.
Selv ikke på snø er det veldig langt unna de nye dekkene.
Det store minuset er det svake isgrepet, sammenliknet med et nytt Nokian-dekk. Men også i isete svinger kommuniserer dekket bra med sjåføren om hvor grepgrensen går, og det forblir lettkjørt under press. Faktum er at det holder seg bra sammenliknet med budsjettdekket – også på is.
Å investere i kvalitet lønner seg i mange år fremover.
Bruktdekk (Nokian Hakkapeliitta 8 fra 2015)
56 poeng
Last- og hastighetsindeks:94T
Fakta
Produksjonsland:Finland Produksjonsdato:18/05 2015 Pigger:190
Mønsterdybde: 7,3 mm
Montering: Rotasjonsretning
Snø
Akselerasjon:4 Bremselengde:8 Kjøreegenskaper:4
Is
Akselerasjon:1 Bremselengde:3 Kjøreegenskaper:6
Tørr asfalt
Bremselengde:5 Kjøreegenskaper:4
Våt asfalt
Bremselengde:8 Kjøreegenskaper:2 Vannplaning:3
Annet
Støy:3 Forbruk:5
Pigger
Antall:190 Piggutstikk etter innkjøring (mm):0.8 Piggutstikk etter snø/istest (mm):0.9
Poengoversikt piggdekk:
Disiplin | Maks poeng | Nokian | Michelin | Goodyear | Falken | Continental | Hankook | Goodride | Bruktdekk |
Akselerasjon på is | 5 | 5 | 5 | 4 | 3 | 2 | 3 | 2 | 1 |
Bremsing på is | 15 | 15 | 15 | 15 | 12 | 6 | 9 | 6 | 3 |
Kjøring på is | 15 | 15 | 12 | 12 | 9 | 9 | 6 | 3 | 6 |
Poeng på is | 35 | 35 | 32 | 31 | 24 | 17 | 18 | 11 | 10 |
Akselerasjon på snø | 5 | 4 | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
Bremsing på snø | 10 | 8 | 8 | 8 | 10 | 8 | 10 | 10 | 8 |
Kjøring på snø | 10 | 10 | 8 | 8 | 8 | 10 | 6 | 4 | 4 |
Poeng på snø | 25 | 22 | 20 | 21 | 22 | 22 | 20 | 18 | 16 |
Bremsing på våt asfalt | 10 | 6 | 8 | 10 | 8 | 8 | 10 | 6 | 8 |
Kjøring på våt asfalt | 5 | 4 | 3 | 4 | 4 | 5 | 3 | 2 | 2 |
Vannplaning | 5 | 3 | 3 | 4 | 5 | 3 | 4 | 3 | 3 |
Poeng på våt asfalt | 20 | 13 | 14 | 18 | 17 | 16 | 17 | 11 | 13 |
Bremsing på tørr asfalt | 5 | 4 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 |
Kjøring på tørr asfalt | 5 | 3 | 5 | 2 | 2 | 5 | 2 | 4 | 4 |
Poeng på tørr asfalt | 10 | 7 | 10 | 7 | 6 | 9 | 6 | 9 | 9 |
Drivstofforbruk | 5 | 4 | 3 | 2 | 4 | 4 | 5 | 4 | 5 |
Støy | 5 | 3 | 3 | 2 | 2 | 5 | 3 | 4 | 3 |
Totalt | 100 | 84 | 82 | 81 | 75 | 73 | 69 | 57 | 56 |
Plassering | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
Slik beregnes poengene
I alle testdisipliner får dekkene karakter på en skala fra 1 til 5.
Verdiene er slik: 5 = utmerket, 4 = bra, 3 = middels, 2 = mindre bra, 1 = dårlig.
● Karaktersettingen baserer seg på våre måledata, men i vurderingen av kjøreegenskaper og støy veier også testsjåførenes subjektive opplevelse som del av karakteren. Vi tar også hensyn til hvor stort avvik det er i prosent fra gjennomsnittsverdien av alle dekkene – samt resultatet til dekket som gjør det aller best i disiplinen.
● Vi vurderer noen testmomenter som mer kritiske enn andre, og multipliserer derfor karakteren i visse deltester med to eller tre. For eksempel: Kjøregrep på is og snø vektes opp slik at maksimal score er 15 poeng.
● På den måten får vi et testresultat som prioriterer dekkenes kritiske vinteregenskaper høyere enn asfaltrundene der grepet generelt er bedre og forskjellen mellom dekkene mindre.
● Vi anbefaler sterkt at man ikke bare ser på den totale poengsummen, men vurderer dekkenes egenskaper på de veiforholdene som man oftest kjører på eller anser for å være viktigst.