ENDELIG: 2022 er året for lansering av VW ID Buzz, elbilvarianten av den legendariske folkevognbussen.Foto: VOLKSWAGEN AG
Se vår store oversikt:
Her er de spennende bilene som kommer i 2022
Aldri har nybilsalget vært høyere enn nå. I 2022 kommer en bølge nye elbiler som kan løfte salget til historiske høyder. Her er de mest spennende modellene som kommer.
I Norge gjør avgiftsstrukturen at de ladbare bilene står for en overveldende andel av nybilsalget: Over 73 prosent i årets 11 første måneder og drøyt 90 prosent i november.
Men også i det internasjonale bilmarkedet får de nye elektriske modellene en stadig større del av oppmerksomheten.
For norske nybilkjøpere er det verdt å merke seg at 2022 trolig blir det siste året med så ekstremt fordelaktige avgifter for nullutslippsbilene. Regjeringen gjorde en forsiktig justering av bilavgiftene i høst, men det er ventet kraftigere lut med innfasing av moms på elbiler fra 2023.
I 2021 har de mellomstore SUV-ene preget nylanseringene, men vi ser tegn til en ørlite større spredning i modellutvalget blant de elektriske bilene – selv om alt tyder på at en elektrisk SUV også vil toppe 2022-salget (mer om det lengre ned i saken!).
Her er bilene vi venter mest på – merke for merke:
Audi – en e-tron på steroider
e-tron ble Audis brakintroduksjon på elbilmarkedet i 2019, og snart kommer deres heftigste nyvinning siden den gang. Q6 e-tron kommer med rekkevidde et knepp over de andre stor-SUV-ene (med unntak av BMW iX), kombinert med evne til å lynlade på 800V og med ladeeffekt over 200 kW. Det betyr lading fra 10 til 80 prosent på under 20 minutter. med tid og stunder kan det ventes både en RS- og en Sportback-variant, men trolig ikke allerede i 2022. Muligens kommer A6 e-tron først, her har Audi kommunisert om produksjonsstart høsten 2022. Kan vi håpe på en innstegspris mellom Q4 og dagens e-tron, rundt 500.000 kroner, før den uendelige tilvalgsmenyen?
Annonse
BMW – mer x-faktor
Årets lanseringer av iX og i4 med tilhørende spørsmål om leveringskapasitet kommer til å prege BMW-bildet i 2022. Men det kommer mer: i7 lanseres i vår. Først og fremst en sedan for dem med de aller tjukkeste lommebøkene.
BYD – usikkert om bil #2
Kinesiske BYD har stukket tærne i den norske elbil-dammen med lanseringen av BYD Tang, og det er uklart hvordan det skal følges opp. Luksus-sedanen BYD Han kan være et alternativ for import, men modellen er foreløpig prioritert i hjemmemarkedet.
Citroën har vist frem det lille knøttet Ami ved flere anledninger, men nå skal bilen endelig komme. Sa vi bilen? Tja … Doningen har 70 km rekkevidde og går i 45 km/t når klampen trykkes i bånn, og det er bare plass til to. Men prisen på bybilen står i stil: tipsene peker et sted mellom 60 og 70.000 kroner.
Cupra – stadig den lekreste
Cupra Born kom som en kopi av VW ID.3, bare bedre enn Volkswagen klarer å lage den. Hva skal vi da forvente av kupé-SUV-en Tavascan? Rekkevidden er på 450 km, prisen foreløpig ukjent. Men designet antyder en aldri så liten knockout på de øvrige konkurrentene i VW-konsernet (som Enyaq Coupe og ID.5) – igjen. Bilen er ventet mot slutten av året.
Annonse
Fiat – lego på italiensk
Fiat har bare én personbil på det norske markedet i dag (500e), men forventes å doble tilbudet i 2022. Fiat Centoventi har figurert som konseptmodell etter første visning i 2019 (i Fiats 120. år, centoventi betyr 120). Bilen er et unikt konsept: variabel batteristørrelse, med inntil 500 km rekkevidde på den største varianten.
Ford – mer Mustang
Ford el-prioriterer pickupen F-150 Lightning, men den kommer ikke til Norge på mange år ennå. Skal du ha elektrisk Ford, blir det fortsatt en Mach-E, eventuelt i GT-utgave.
Annonse
Hyundai – den aller lekreste
Ioniq 5 høstet jubel og ble Årets bilkjøp hos oss i Motor i 2021, blant annet med behørig applaus for et friskt design. Nå venter vi noe enda bedre fra Hyundai. Ioniq 6 har versert noen år i konseptversjon med navnet Prophecy, men produksjonsutgaven kommer endelig i 2022. Hvor mye av den ufattelig lekre konseptvarianten tør Hyundai å beholde? De siste rapportene antyder en interiør som minne mye om Ioniq 5, men kanskje består de bakhengslete bakdørene? Eksteriørlinjene vil gi BMW og Tesla kamp om medaljene. Pris og ladeegeneskaper vil være klasseledende.
Kia – GT-oppfølger
Kia skal lansere hele serien fra EV1 til EV9 i løpet av de neste årene, men lite tyder på at 2022 blir det store lanseringsåret. Kanskje får vi GT-utgave av EV6?
Annonse
Lexus – klar for gjennombrudd
Lexus har sørget for tilfredshet i en trofast menighet gjennom mange år, men nå kommer en modell som kan gi et gjennombrudd overfor et større publikum. Lexus skryter uhemmet av kvalitetene til el-SUV-en RZ, som skal sette standarden for modelltilbudet fra Lexus de kommende året. Bilen presenteres i vår.
Maxus – mer for pengene
Kinesiske Maxus lanserer Euniq 6, en forhjulsdrevet SUV med 345 km rekkevidde, masse bagasjeplass og startpris rundt 370.000 kroner. Hvor viktig er firehjulstrekk og lang rekkevidde?
Annonse
Mercedes-Benz – trapper opp
Mercedes har lovet elbiler for alle penga, og i 2022 utvides EQ-porteføljen med spennende EQE – både i format og pris en litt neddempet utgave av mastodonten EQS, men likefullt med over 650 km rekkevidde. I tillegg trappes det opp med utleveringer av EQB, el-utgaven av Mercedes-favoritten GLB. En Mercedes til under 500.000 med tre seterader kan bli en norgesfavoritt!
MG – historisk kineser
MG i kinesisk tapning har fått mange norske venner med debutmodellen ZS EV. Den kommer i 2022 med forbedret rekkevidde (440 km), men stadig startpris under 300.000. De første versjonene av SUV-en Marvel blir også å se på veiene rett over nyttår. Dette er en bil på størrelse med for eksempel Hyundai Ioniq 5 og Skoda Enyaq, men mye raskere og rundt 150.000 kroner rimeligere. Bagasjeplassen og rekkevidden (37 mil) er minusfaktorene du må ta med i beregningen. Vel så spennende er MG 5 Electric, som tegner til å bli den aller første elektriske stasjonsvognen (husker du stasjonsvogn …?). Vi antar en pris rundt 300.000 kroner. Rekkevidde rundt 400 km er lovet, bagasjerommet er på voksne 578 liter.
Kinesiske Nio har varslet to sedaner i 2022: ET5 og ET7. Sistnevnte kommer først, med start på leveringene i mars. ET5 skal være hos de første kundene i september. Norge er kinesernes testmarked i Europa, og vi forventer at begge modellene er tilgjengelige for norske kunder i løpet av måret. Kanskje mest spennende: Fleksible batteristørrelser og ulike løsninger for batterikjøp eller -leie (i tillegg til Nios batteribytteordning).
Nissan – livet etter Leaf
Noen vil mene at de har hørt om Nissans neste elbil i årevis, og det er for så vidt sant. Men i 2022 kommer endelig kompakt-SUVen Ariya. Kommer den tidsnok til å begeistre massene? Den er såpass forsinket at den havner i tøff konkurranse med etablerte modeller som VW ID.4, Ioniq 5 og Kia EV6. Egenskapene er ikke oppsiktsvekkende i sammenlikning med disse konkurrentene, men Nissan har tross alt klart å selge 5000 av den ganske utdaterte Leaf-en i 2021. De klarer flere av Ariya!
Annonse
Ora – en ny kineser?
Kinesiske biler velter inn på det norske markedet, men stormerket Great Wall Motor har ennå ikke gjort sin inntreden. Kanskje kan Ora Cat bli den første? Den lanseres i flere europeiske land i 2022, men det er uklart om Norge får bli med. Eventuelt kommer en snerten liten modell med rekkevidde mellom 300 og 400 km – og mye avansert teknologi. Samme konsern står bak Wey, som har oppsiktsvekkende god rekkevidde på sine ladehybrider. Wey skal først teste interessen i de store europeiske markedene.
Polestar – den harde tredjerunden
Polestar finpusser stadig på sin Polestar 2, men den neste bilen fra merket bør i utgangspunktet treffe enda bedre i det norske markedet. Polestar 3 kommer i SUV-format, og får trolig et frontparti som er påvirket av det Precept-designet Polestar har vist frem ved flere anledninger det siste året. Polestar 3 skal lanseres først i USA, men Kina-produserte modeller kan komme til Europa i 2022.
Annonse
Porsche – SUV på gang
For deg som ikke mener en Audi Q6 e-tron vil bli staselig nok, kan Porsche Macan være et alternativ. Begge vil trolig bli presentert i 2022, og begge skal konstrueres på den såkalte PPE-plattformen som er laget eksklusivt for de litt romsligere, luksuriøse elbilene. Porsche har ikke sluppet noen detaljer om bilen ennå.
Renault – endelige noe stort
Lille Zoe har trukket elbillasset for Renault, nå kommer en bil i markedets mest populære modellklasse – kompakt-SUV-en Megane E-Tech. Med opptil 470 km rekkevidde, 440 liter bagasjerom og hengerkapasitet på 900 kg kan denne forhjulstrekkeren treffe godt i Norge, men prisen er ikke satt.
Skoda – mer av det samme
Skoda kommer i slutten av januar med Enyaq Coupé, som kort og godt er en Enyaq med skrånende taklinje. Ikke like tøff som konseptbilen Vision iV en gang fremstod da den ble presentert i 2019, men stilig nok til at Skoda blir manges valg også i 2022.
Subaru – kopiér+lim inn
Parallelt med Toyotas elbil-intro kommer Subarus første elektriske modell. Solterra blir nær identisk med bZ4X, slik Suzuki Across ifjor kom som en kopi av ladehybriden RAV4.
Tesla – den store oppgraderingen
Tesla Model S og Model X begynner å dra på årene, men nå er kraftige oppgraderinger like om hjørnet. Plaid-utgavene kommer i 2022, med ekstrem kraft og akselerasjon, bedret rekkevidde og betydelige interiøroppdateringer. Men prisen er så stiv – fra nær 1,2 millioner og oppover – at det ikke blir noe folkelig førstevalg.
Volkswagen kommer endelig med bilen de vist frem og snakket om i årevis: ID Buzz. Det betyr gjeninntreden for folkevognbussen, nå altså i elektrisk utgave. Den kommer i to utgaver, for henholdsvis person- og varetransport. Den får inntil 500 km rekkevidde, men dessverre er varianten med firehjulstrekk først på markedet i 2024. Det er antatt en startpris på ca. 400.000 kroner for bilen, som kan konfigureres med sju seter. For de som vil ha noe mindre: VW kommer med ID.5, en kupéformet utgave av ID.4. Denne lanseres også som GTX (firehjulstrekk).
Volvo – venter på storebror
Volvo-året vil bli preget av leveringsstart på C40, mens vi etter hvert skal få se en helt ny og elektrisk XC90 (hvis den nå beholder det navnet …). Stor-SUV-en blir elbil nummer tre fra Volvo.
PS: Noen vil også vente på Lucid Air, en luksusvariant med 940 km rekkevidde og akselerasjon fra 0 til 100 på vel 2,5 sekunder. Men det er høyst usikkert om bilen kommer til Norge.
Bensin-nyheter
Blant de ikke-elektriske er det mange oppgraderinger, men ikke så flust med virkelig store nyheter. Markedsandelene for nye bensin- og dieselbiler var nede i fem prosent i november, og det innebærer at flere nye modeller rett og slett ikke tas inn til Norge.
Den norske Volkswagen-importøren tar for eksempel ikke inn nye Taigo, selv om det er en av VWs største lanseringer i Europa. Men en oppgradert T-Roc kommer til norske butikker i 2022.
Andre kjente modeller som oppdateres: Nissan Qashqai, Kia Niro, Kia Sportage, Skoda Karoq, Alfa Romeo Tonale, Opel Insignia, Citroën C5, Opel Astra, Ford Fiesta, Ford Focus, BMW 2-serie Active Tourer og Honda HR-V.
Toyota har kanskje den mest spennende nyheten av alle bilene som ikke er helelektriske: Bestselgeren Corolla kommer i SUV-ifisert form som Corolla Cross Hybrid, med et design i skjæringspunktet mellom RAV4 og Yaris Cross.