FORNUFT: Suzuki Across dekker alle hverdagslige behov – og de fleste av dem på strøm.

Test: Suzuki Across (ladehybrid)

Bare noen detaljer skiller denne fra norgesfavoritten

Det er ikke så mye mer enn fronten og modellnavnet som skiller Suzuki Across fra opphavet, Toyota RAV4. Men de små detaljene utgjør likevel en forskjell.

Publisert Sist oppdatert

Suzukis nye toppmodell er på alle vis en Toyota RAV4. Og ikke mye galt i det, med mindre man er en tung merkeentusiast som misliker at særpreg utvannes på denne måten.

Konsernsjefene i Suzuki og Toyota har naturligvis gjort sine beregninger, og konkludert med at fordelene veier tyngst i dette samarbeidet. Fra et europeisk perspektiv kan det virke som Suzuki får mest ut av avtalen:

  • Across tetter hullet etter den store, men lettere utdaterte Grand Vitara, som forsvant fra markedet for noen år siden.
  • Og Suzuki får en modell med et svært lavt Co2-utslipp (22 g/km.) som bidrar til senke det samlede utslippet fra et modellutvalg som ellers slipper ut langt mer enn EU-kravet på 95 g/km., som nå fases inn.

Suzuki Across (ladbar hybrid)

77 poeng

Suzuki Across (ladbar). Pris testbil: Kr. 550.000 eks. frakt/levering. Pris fra 550.000 eks frakt/levering. TEKNISK BESKRIVELSE AV VÅR TESTBIL: Drivlinje: 2,5 liter firesylindret bensinmotor, 182 hk. og to elmotorer på 180 hk. og 54 hk. Total systemeffekt 306 hk., firehjulsdrift, trinnløs automatkasse. Rekkevidde/Forbruk (WLTP): 75 km/0,1 l/mil. 0-100 km/t: 6,0 sek (fabrikktall). Toppfart: 178 km/t. Bilens vekt/maks nyttelast: 1940/495 kg. Dekkdimensjon: 235/55R19. Bagasjerom liter som 5-seter/hengervekt: 500/1500. Lengde/bredde/høyde/bakkeklaring: 464/186/169/19 cm.

Komfort 8/10

God kjørestilling, bra utsyn, komfortable seter, romslig kupé, nydelig girkasse ved normal kjøring – og behagelig støynivå. Men Suzuki/Toyota bør spandere litt mer varmespredning i rattet. Det er kaldt på de partiene man bruker når man parkerer og svinger.

Design 7/10

Suzuki har laget sin egen front, kanskje litt mildere i uttrykket enn RAV4? Bakfra og i profil er de prikk like – og litt anonyme. Men de kantede hjulbuene gir litt særpreg. Instrumentpanelet er elegant rundt midtkonsollen – ellers tamt, med en utdatert infotainmentskjerm.

Kjøreegenskaper 7/10

Stabil og presis til å være en stor og tung SUV. 306 hester føles litt tammere enn i mange andre biler, men er mye mer enn du trenger. Den trinnløse automatkassen har fått mye kritikk i diverse Toyotaer, men er blitt merkbart bedre de siste årene. Den reagerer kvikt og sivilisert.

Miljø og forbruk 9/10

Motor kom fra 51 til 60 kilometer på strøm under våre tester med ulike kjøremønstre i kald høsttemperatur og med vinterdekk. Om sommeren er 75 km. fullt oppnåelig. Også gode forbrukstall i vanlig hybridmodus. I praksis kan du kjøre på strøm i det daglige året rundt.

Utstyr 8/10

Suzuki har alltid vært flinke til å skreddersy utstyrspakker tilpasset Norge. Så også her. I tillegg til metallic lakk og vinterhjul, er det i hovedsak hengerfeste som kommer ekstra. Som standard får du blant annet delskinnseter, varme i ratt og alle seter, 19-toms alufelger og LED-lys.

Praktisk 8/10

Bagasjevolumet er redusert med 80 liter – til 500. Det er 20 liter mindre enn RAV4, fordi Across leveres med reservehjul. Da forsvinner ørlite mer plass under bagasjeromsgulvet, blant annet til bagasjetrekket. Baksetet kan deles 60/40, men mangler skiluke og er ikke skyvbart. Hengervekt 1500 kg.

Pris 6/10

Finnes bare i en utstyrsmodell, som bikker 600.000 når omkostninger og vinterhjul og hengerfeste er inkludert. I dette prissjiktet finner du konkurrenter med dårligere plass og rekkevidde, men høyere prestisjefaktor enn Suzuki. Det betyr en hel del i denne klassen.

Driftskostnader 9/10

Service årlig eller etter 30.000 km., avhengig av hva som inntreffer først. Servicekostnader over tre år beregnes til 11.250 kroner. Minimalt med trøbbel på Toyota-produkter, selv om ladehybrid-teknologien er ny. Med riktig bruk og hyppig lading kan man kjøre svært rimelig i hverdagen.

Sikkerhet 8/10

Samme bil som RAV4, som fikk høy score hos euroNCAP i 2019. Det meste av sikkerhetssystemer er på plass, blant annet blindsonevarsling, nødbremsehjelp, adaptiv cruisekontroll, skiltleser, samt varsling og bremsing ved kryssende trafikk bak bilen.

Annenhåndsverdi 7/10

Du må beregne et prisfall på 65-75.000 kroner i året de tre første årene. Det er litt mer enn RAV4, og speiler Toyotas posisjon som merkevare. Men Across vil uansett oppfattes som en RAV4 – med svært attraktive egenskaper og teknologi.

Indias nummer én

For Toyotas del, handler samarbeidet om skaffe seg større andeler på det enorme indiske markedet, der Suzuki i dag har en meget solid posisjon.

De fem mest solgte bilene i India i øyeblikket er av merket Maruti. Dette er enkelt og greit en Suzuki produsert i India.

Den aller mest solgte heter til og med Maruti Swift, og utseendemessig er den akkurat slik vi kjenner en Swift fra norske veier.

Det ligger ytterligere to Maruti på listen over de 10 mest solgte.

Først på 24. plass kommer den første Toyotaen.

Modellen kalles Innova Crysta, og er en stor og litt merkelig designet doning med plass til sju eller åtte.

IDENTISK: Fra denne vinkelen er Across prikk lik RAV4, med unntak av den lille svarte lakkstripen som forbinder sidevindu med bakluke.
RØDE STRIPER: Interiørmessig er det bare noen farger i setet som skiller Across fra RAV4.
RESERVEHJUL: Suzuki ofrer 20 liter bagasjevolum mot å kunne tilby et tradisjonelt reservehjul, ikke et lite punkteringssett.
FORNUFTIG: I kjent asiatisk stil, er instrumenteringen litt kjedelig, men stort sett fornuftig. Med unntak av noen funksjoner som sitter usynlig plassert nede til venstre for rattet.
BRUK TELEFONEN: Dette bildet møter deg når du trykker på knappen til navigasjonsanlegget i en Across. Du er avhengig av å koble på din egen mobil.
SATSER HØYT: Suzuki har omsider fått en romslig SUV som passer merkets filosofi.

Bedre som ladehybrid

Men ved å bytte noen klistremerker, slik vi ser med Across og RAV4, så vil også Toyota-navnet pryde noen modeller i det småbilsegmentet som er desidert mest populært i India.

RAV4 er i utgangspunktet en utmerket bil. Som ladehybrid er den blitt enda bedre.

Og det er denne teknologien vi finner også i Across.

Mindre sinna

Likhetene er svært opplagte. Men det er også noen forskjeller. Alt fra ubetydelige til kanskje helt kjøpsutløsende. Her er faktorene som skiller bilene.

  • Designet: Across har fått et litt mindre sinna uttrykk i fronten, med mer avrundede lykter og en større grill som er dratt lenger ned. Ellers er designet identisk.
  • Bagasjerommet: Det er 20 liter mindre i Across, 500 mot 520 liter. Across har et tradisjonelt reservehjul, mens RAV4 har et mer plass- og vektbesparende reparasjonssettet med skum og en liten kompressor som kobles til strømuttaket i bilen.
  • Utstyrsversjoner: Across finnes kun i én versjon, i tråd med Suzukis filosofi om å lage enkle løsninger tilpasset norske forhold. Toyota tilbyr flere valgmuligheter med fire versjoner av RAV4.
  • Navigasjonen: Suzuki har ikke fabrikknavigasjon, du må koble til din egen mobil for å få dette. RAV4 har integrert navigasjon fra nest laveste utstyrsgrad.
  • App-styring: Across kan ikke styre lading og klimaanlegg via en app, slik man kan på RAV4.
  • Ombordladeren: Denne sitter i bilen, og gjør om vekselstrøm (strømmen fra huskontakten) til likestrøm (strømmen i batteriet). Across har 3,6 kW ombordlader, Toyota har 6,6 kW. Det betyr at Across i teorien bruker nærmere 5 timer på å lade et tomt batteri hjemmefra, mens RAV4 bruker halve tiden.
  • Garantier: Suzukis garanti er på 5 år/100.000 kilometer, mot Toyotas 5 år/200.ooo kilometer.
  • Dekkleverandør: Across leveres med Yokohama sommerdekk. Vår nylig testede RAV4 hadde Bridgestone-dekk. Dekkdimensjonen er uansett 235x55r19, og det er umulig å merke eller høre forskjeller.

DS 7 konkurrent

Tidligere i år ble det kjent at den største konkurrenten til Across og RAV4, Mitsubishi Outlander, forsvinner fra det europeiske markedet.

Noen måneder senere kom en trøstende kontrabeskjed:

Importøren skal begynne å selge modellen Eclipse igjen – med samme teknologi som bestselgeren Outlander.

Men med mindre Mitsubishi tryller med denne teknologien, så vil Eclipse komme med et bagasjerom i småbilklassen – og sånn sett være sjanseløs.

Plass- og størrelsesmessig er DS 7 Crossback mest sammenliknbar med Across og RAV4, men også litt dyrere.

Uslåelig smidig

Vi har rost RAV4 for forbedret støydemping etter at den kom som ladehybrid. Også kjøreegenskapene oppleves ørlite bedre, med hakket mer tyngde og storbilfølelse på landeveien.

Effekten på 306 hester er langt mer enn du trenger, og den trinnløse girkasse fungerer utmerket.

Under rolig kjøring er den uslåelig smidig og behagelig, under kraftig akselerasjon er den blitt langt mer sofistikert enn for bare noen år siden.

Dette er kvaliteter som er direkte overførbare til Across.

Langt på strøm

Det samme gjelder rekkevidden på strøm. Våre tre målinger med Across endte i spennet 51 til 60 kilometer, avhengig av belastning og fart.

Det er gode resultater med vinterdekk og temperaturer ned mot null.

Med RAV4 kom vi greit over 80 kilometer med småkjøring midtsommers.

Selv med en tommelfingerregel om at du må beregne ned mot halve rekkevidden i deler av vinterhalvåret, bør Across dekke det meste av kjøring i hverdagen.

I tråd med Suzukis filosofi, selges Across kun i én utstyrsversjon. Da får man blant annet seter i delskinn, elektrisk justerbart førersete, 19-toms alufelger, elektrisk bakluke og oppvarmet baksete.

Du trenger egentlig bare vinterdekk og metallic lakk - og eventuelt hengerfeste - i tillegg. En hyggelig selger vil da kanskje gi deg albuen på 599.900.