NORGESBESØK: Polestar-sjef Thomas Ingenlath med Polestar Precept.

Viste Polestar 5:

Nå vinker Polestar farvel til bakruta

Her viser Polestars toppsjef Thomas Ingenlath stolt frem sportsbilen Polestar 5 som kommer på veien i 2025. Uten bakrute.

Publisert

Det finnes to eksemplarer av konseptmodellen som kalles Polestar Precept (og blir Polestar 5), og det ene er i Norge for øyeblikket. Når denne modellen kommer produksjonsferdig i 2025, vil mye være endret på den skissen som nå er på besøk.

Men to særlig spennende ting kommer seg trolig helskinnet gjennom prosessen som skal munne ut i sportsbilen Polestar 5:

  • Bilen vil ha lidar på taket.
  • Og den vil ikke ha bakrute.
FARVEL, VOLVO: Polestar tar et designmessig sjumilssteg unna moderskipet med sin første sportsbil.
HEFTIG HEKK: Bakpartiet kommer uten bakvindu og med en ganske snerten, utstikkende lysstripe fra ende til annen.
… OG HØYT I TOPPEN: En lidar skal sikre oversikt, bokstavelig talt.

Selvkjøring

Lidar er et nøkkelverktøy i utviklingen av selvkjørende biler, fordi teknologien kan kartlegge omkringliggende objekters nøyaktige posisjon ekstremt hurtig.

Og Thomas Ingenlath ville slett ikke avvise tanken på en selvkjørende Polestar 5 da han viste frem konseptmodellen torsdag.

– Vi kan muligens ha virkelig selvkjøring, der du kan slippe rattet og lese en bok mens du kjører, allerede om tre år, i 2024. Men i en første fase ser vi lidaren like mye som et redskap for bedret sikkerhet som for selvkjøring, sier Ingenlath.

Kamera bakover

Mer konkret er han om bakruta. Eller det vil si: bakruta som ikke er der.

– I sportsbiler får du aldri et skikkelig utsyn gjennom bakruta, og vi har lett etter løsninger som er tryggere og bedre. Med et kamera i overgangen mellom panoramatak og bakluka vil sikten bli mye bedre, samtidig som vi frigjør masse plass i baksetet, sier Ingenlath entusiastisk.

Konseptmodellen som nå er i Norge, har ikke dører som kan åpnes og vise interiørkonseptet, men Ingenlath lover en bil som tross en høyde under 150 cm vil ha et romslig baksete – og bra med bagasjeplass.

Modellen vises nå med kameraspeil og uten B-stolpe.

Sannsynligvis blir det omvendt: bilen kommer uten kameraspeil og med B-stolpe.

Spoiler-alert!

Den har et gedigent panser bak en frontspoiler som antagelig heller ikke vil overleve de neste fasene i produksjonsløpet. Det skyldes ikke at frontspoileren er en dårlig idé for å bedre bilers aerodynamiske kvaliteter, men fordi sportsbilens høyde og profil ikke gir løsningen en meningsfull effekt.

Men for de to SUV-modellene (Polestar 3 og Polestar 4) som kommer de neste årene, er dette uttrykket svært aktuelt.

– Bilens front ligger designmessig ganske nært det som kommer på Polestar 3-SUV-en i 2022, sier Ingenlath.

NY KURS: Thomas Ingenlath mener Polestar 5 markerer en ny kurs for det ferske bilmerket.
SISTE PÅ SPORTSFRONTEN: Frontpartiet har en spoiler fra lykt til lykt (under logoen).
FØLGER MED: Under frontspoileren er en såkalt smartsone, spekket med sensorer.

Sportslig retning

Sportsbilen er tegnet med frontlykter som har mye av det «Tors hammer»-designet som preget Volvo-familiens lykter de siste årene, men Polestar understreker at denne sportsbilen på mange måter markerer et brudd med det nære Volvo-slektskapet på designfronten.

Der Volvo går i trygg SUV-retning, tror Ingenlath på en Polestar-merkevare med mer utpreget sportslig preg.

– Vi er fortsatt et merke i utvikling. Denne modellen viser hvor langt unna Volvo vi holder på å bevege oss når det gjelder design og visuelt uttrykk, sier Polestar-sjefen.