KOMMER: Corolla Cross Hybrid lanseres i 2022.

Lanserer Corolla som SUV:

Blir dette Norges aller siste bensinfavoritt?

Toyota forbereder en SUV-utgave av sin legendariske Corolla for lansering i 2022. Det kan bli den aller siste bensindrevne bestselgeren i Norge.

Publisert

BRUSSEL (Motor): De endelige detaljene om Corolla Cross Hybrid er ennå ikke klare, ettersom Toyota ikke har WLTP-målingene klare.

Men vi vet det viktigste:

Bilen er første Toyota-modell med femte generasjon hybridmotor, og i motsetning til dagens Corolla og coupéformede C-HR kommer Corolla Cross med firehjulsdrift som alternativ (i tillegg til forhjulsdrift).

Det vil trolig bety at denne bilen kan gjøre rent bord i den stadig mindre klassen av bensindrevne hybrider uten ledning.

Der topper dagens Corolla med en fjerdedel av et marked på nær 10.000 solgte biler, hvor Toyota og Lexus har åtte av 10 øverste plassene. Samlet sett er Corolla i dag nummer 18 av Norges mest solgte bilmodeller.

Krympet RAV4

Hva slags bil kan Toyotas trofaste så vente seg?

Eksteriøret minner om en RAV4 som er vasket på 90 grader. 446 cm fra ende til annen, 14 cm kortere enn den bestselgende storebroren.

Femte generasjon hybridmotor har lettere og mer kompakte komponenter. Det nye batteriet har økt effektivitet og skal være 40 prosent lettere enn det forrige. Total systemeffekt er bedret med åtte prosent.

Se bilder av bilen under:

Og la det ikke være tvil om at Toyota fortsatt mener alvor med sine hybrider: På en presentasjon denne uka sa Gerald Killmann, konsernets utviklingssjef i Europa, at de vil sette det kommende faststoffbatteriet i en hybrid først, før det brukes i en renheklet elbil.

Corolla Cross kommer med 2.0 liters bensinmotor med 197 hester. 0–100 km/t skjer på Toyota-godkjente 8,1 sekunder.

Modernisert

Vi har ikke kunnet prøvekjøre, men fått se og sitte i en pre-produksjonsmodell.

Førermiljøet er kraftig modernisert og kommer med digital cockpit og en 10.5 tommers berøringsskjerm med inntil fem ulike oppkoblingstjenester. Plassen er bra, setene ypperlige og muligheten for soltak som tilvalg bedrer romfølelsen ytterligere.

Bagasjerommet er noe snaut, men Toyota har ennå ikke offisielle volummål for dette.

Lanseringsdato og pris er ikke klar.

Som en slags indikasjon: Dagens Corolla Touring Sport starter på 362.200 kroner, og kommer Cross-modellen i samme priskategori, vil denne ha alle muligheter for å bli den kanskje siste bensindrevne storselgeren i Norge.