SIKTER MOT EUROPA: Linjene er mer europeiske enn asiatiske, konkluderte Motor første gang vi kikket nærmere på BYD Tang.
SIKTER MOT EUROPA: Linjene er mer europeiske enn asiatiske, konkluderte Motor første gang vi kikket nærmere på BYD Tang.

#10: BYD Tang

«Her får du det meste nordmenn etterspør»

Motor teller ned i kåringen av Årets beste bilkjøp. Blant de 10 bilene juryene har funnet verdig en finaleplass, finner vi denne kinesiske nykommeren med firehjulsdrift og sju seter.

Publisert Sist oppdatert

Juryen i «Årets beste bilkjøp» fester seg spesielt ved den svært solide totalpakken som helelektriske BYD Tang tilbyr. Sju seter, firehjulsdrift og mye utstyr er en kombinasjon som frister mange nordmenn.

Inngrodde oppfatninger?

Juryen mener følgende:

Årets beste bilkjøp

1: ?

2: ?

3: ?

4: ?

5: ?

6: ?

7: ?

8: ?

9: ?

10: BYD Tang

«Her får du det meste nordmenn etterspør, bortsett fra et kjent merkenavn. Vi må være villig til å ofre noen inngrodde oppfatninger om biler. Men etterspørselen etter de mange nye og ukjente elbilene på markedet, har vist at nordmenns merkelojalitet ikke stikker så dypt.»

BYD-sjefen Frank Dunvold hos importøren RSA sa følgende da modellen ble presentert i Norge tidligere i sommer:

– Klarer vi ikke å selge disse, kan vi gå på Nav. Selv går jeg av med pensjon og ser på Stoke.

Bilen ble med andre ord lansert med høy grad av selvsikkerhet og optimisme, og det er foreløpig ikke meldt om at den fotballinteresserte Dunvold har meldt seg inn i pensjonistenes rekker.

Økonomisk fornuftig bilhold

I Motors magasin som kommer ut den siste helgen i november, kårer vi Årets beste bilkjøp. I tiden fram mot publisering av magasinet teller vi ned på Motor.no.

Dette er de viktigste premissene for kåringen:

  • Alle modellene skal være nye i 2021.
  • De skal ha blitt utlevert til kunder i 2021.
  • De har oppnådd poeng helt i tetsjiktet i Motors tester.
  • De skal gi et økonomisk fornuftig og forutsigbart bilhold.

I magasinet vil du få en utregning av årlige kostnader for de enkelte modellene.

Dette er juryen: Ulrica Risberg, markeds- og kommunikasjonsdirektør i NAF, Audun Bergerud, teknisk konsulent i NAF, Anette Berve, rådgiver i forbrukeravdelingen i NAF, Peter Raaum, ansvarlig redaktør i Motor, Marianne Søhagen, seniorrådgiver for trafikksikkerhet i NAF og Øivind A. Monn-Iversen, journalist og testansvarlig i Motor.

I Motors test fikk BYD Tang jevnt over høy score på alle parametere, samt full pott på både praktisk anvendelse og utstyr.

Les testen og se den fulle begrunnelsen her:

Før vi testet bilen, gjennomførte vi også en prøvekjøring. Den kan du lese om her.

På denne siden finner du alle Motors saker der BYD er nevnt.

BYD Tang er naturlig nok også å finne i vår alltid oppdaterte sak der vi lister opp de 24 beste elbilene i Norge til enhver tid. Den saken finner du her.