KAN BESTILLES: Mange har ventet på den nye elbilen fra en av de store ekspertene på området, Nissan. Nå kan Ariya bestilles.

Nissan Ariya på plass i Norge:

Her er prisene på Nissans nye bestselger

I sin mest populære versjon med firehjulsdrift og rekkevidde på opptil 460 kilometer, vil Nissan Ariya koste rundt 560.000 kroner med vinterhjul og metallic lakk.

Publisert

Prisene på Ariya ble offentliggjort under en stor lansering i Oslo i formiddag. Kunder fra elbilnasjonen Norge er de første i Europa som kan bestille biler, og de kan leveres om cirka et år.

Målet for Nissan er å selge 7000 biler i løpet av 2022.

Dette er prisene (inkludert omkostninger):

  • Advance 409.900: 63 kWt batteri, 360 km. rekkevidde, 218 hester, forhjulstrekk.
  • Evolve 499.900: 87 kWt batteri, 500 km. rekkevidde, 242 hester, forhjulstrekk.
  • e-4orce Evolve 529.900: 87 kWt batteri, 460 km. rekkevidde, 306 hester, firehjulsdrift.
  • e-4orce Performance 575.900: 87 kWt batteri, 400 km. rekkevidde, 394 hester, firehjulsdrift.

Allerede fra billigste modell leveres blant annet elektrisk justerbare forseter, elektrisk bakluke, to 12,3-tommer-skjermer med navigasjon, 360-graders kamera med person- og sykkelgjenkjenning, samt oppvarmet frontrute.

På neste utstyrstrinn blir utstyr som panoramasoltak, adaptivt intelligent fjernlys, elektrisk justerbart ratt, ventilerte seter med varme og kjøling, headupdisplay og 22 kW ombordlader standard.

DESIGN: Nissan Ariya vil markere seg designmessig i en stadig mer populær klasse av elektriske familiebiler.

1500 kg hengervekt

Bilene skal kunne lades med 130 kW, og få rundt 300 km rekkevidde på 30 minutter.

  • Bagasjevolum: 415 (firehjulsdrift), 468 (forhjulstrekk).
  • Hengervekt: 1500 (firehjulsdrift), 750 (forhjulstrekk).

Dermed plasserer Ariya seg pent i sjiktet av nye modeller i den svært ettertraktede SUV-klassen, eller crossover-klassen, som kanskje er mer betegnende.

Her finner vi fra før av helt ferske Tesla Model Y, ganske ferske Ioniq 5, samt mer etablerte modeller som Volkswagen ID.4, Skoda Enyaq, Ford Mustang Mach-E og Volvo XC40.

Om noen måneder kommer også Kia EV6, og noen vil muligens også vurdere litt dyrere Audi Q4 e-tron.

Emosjonelt

Nissan kommer ganske sent inn i dette segmentet. Hva er det de bringer med seg?

– Mye, mener Jordi Vila, spanjolen som har hatt ulike lederstillinger i Nissan i over 30 år, blant annet som sjef for det nordiske markedet.

– Designet har en rekke detaljer og elementer som viser det japanske DNA-et. Dette er en bil som gir deg noe emosjonelt. Innvendig er det svært ergonomisk og rent, med knapper som er integrert i materialet, sier han til Motor.

ELEKTRISK: Både rattet og midtkonsollen kan reguleres elektrisk. Materialene gir et solid inntrykk.
ULIKT VOLUM: Modellen med firehjulsdrift har et gulv som går i flukt med lastekanten, og 415 liter. Med forhjulstrekk får du noen liter mer under gulvet, totalt 468 liter.

Folkelig

– Kjøreopplevelsen vil også bli spesiell. Dette er en bil bygget på en dedikert elbilplattform. Det betyr at vi har kunnet gjøre mye med vektfordeling og balanse. Det vil man merke, sier Vila.

Men det kanskje viktigste for potensielle norske kunder, er Nissans posisjon som pionérer innenfor elbilproduksjon. Ikke like spektakulære som en annen pionér, Tesla – men langt mer folkelig og fornuftig.

Det selges fortsatt massevis av Nissan Leaf i Norge, til tross for alle de nye konkurrentene. Og kundetilfredsheten blant Leaf-eierne er svært høy. Det er en uvurderlig ballast for Vila og Nissan inn i en ny tid.

– Vi har stor erfaring med alt som hører til elbilproduksjon, fra pålitelige leveringer av biler og deler, til brukeropplevelser med minimale problemer. I Norge har vi hatt en helt spesiell posisjon, og den ønsker vi selvsagt å bygge videre på, fastslår Vila.